Toen ik zes was, ging ik naar de lagere school. Na de zomervakantie natuurlijk en niet direct na mijn verjaardag in december. Mijn moeder en mijn broertje gingen mee, die eerste dag.
Doordat mijn vierjarige broertje en ik allebei heel lang waren, dacht de juf dat mijn broertje het nieuwe kindje was. Ik vond dat wel gek, hoe kon ze nu denken dat mijn broertje naar die school ging? Hij ging nog maar net naar de kleuterschool!
Op deze school had mijn moeder ook gezeten, toen zij een kind was en ook haar broer, mijn oom, ging naar diezelfde school. Ik moest onderweg goed opletten, want voortaan moest ik alleen naar school, of samen met de kinderen van de overburen. Mijn moeder ging alleen de eerste keer met me mee.
Voor zover ik mij kan herinneren, ging ik meestal alleen, hoewel ik wel met het buurmeisje speelde. Misschien was dat wel doordat ik vaak even bij mijn grootmoeder langs ging, die woonde ongeveer op de helft van de afstand naar school. Soms ging ik op de heenweg èn de terugweg even gezellig buurten. Mijn ouders en grootouders hadden geen telefoon. Mijn grootmoeder kon mijn moeder niet laten weten dat ik daar was. Misschien was ik er korter dan ik mij herinnerde en dat mijn oma mij vrij snel weer doorstuurde naar huis?
Het klaslokaal was heel vol. Er was een schoolbord waar alle rekensommen op werden gezet en ook de taallesjes, boekjes hadden we niet, wel schriftjes.
Halverwege het jaar waren er zo veel kinderen in klas 1 t/m 3, dat er een extra klas werd gevormd. Van alle klassen werd een deel van de kinderen afgehaald, en die kwamen in die nieuwe combinatieklas.
Lokalen genoeg, want toen de school werd gebouwd, was er vanwege de leerplicht een 7e klas voor kinderen die na de lagere school stopten met scholing en gingen werken. Die 7e klas was er ook wel voor andere kinderen, mijn moeder had ook in de 7e klas (zeg maar groep 9) gezeten, en zij ging daarna naar de Mulo.
In mijn tijd waren er nog geen basisscholen, er waren kleuterscholen en
lagere scholen en die stonden niet naast elkaar, in tegendeel, mijn
kleuterschool stond een heel eind van mijn lagere school vandaan.
De vorming van basisscholen was van ver na mijn tijd, namelijk vanaf 1985.
Er waren houten schoolbanken, waar je met 2
kinderen in zat. In die schoolbanken zaten inktpotten en onder het
tafelblad was een vak waar je je schriften in bewaarde. En natuurlijk je
pen, je vloei en je inktlap. Eerst leerden we schrijven met potlood,
daarna met kroontjespen en inkt uit een inktpot die ingebouwd was in de
schoolbank. Vloei en inktlap waren essentieel om netjes te schrijven,
want soms zat er te veel inkt aan je pen, dat moest dan opgevangen
worden door je inktlap. En als je een stukje tekst geschreven had, dan
bleef de inkt een tijdje vochtig. Daarvoor was er je rose vloei, om het te veel
aan inkt weg te halen.
Lezen leerde ik met behulp van het leesplankje met lettertjes in een rood blikken doosje.
Mijn
klas had een verveloze houten planken vloer, hoge ramen en geen
gordijnen. Hier was in ieder lokaal een kachel, zonder schermen.
Achter in de klas waren deuren naar 2 toiletten. Daar stonk het
vreselijk naar urine. Je mocht niet zo maar naar de wc, daarvoor moest
je je vinger opsteken en toestemming vragen aan de juf.
De meisjes kregen deels andere
lessen dan de jongens. De jongens kregen knutselen en handenarbeid, dat
kregen de meisjes niet, die kregen handwerklessen. We leerden er breien:
pannenlappen, kruikenzakken, babyjasjes etc. Alles van breikatoen. Ook
moest je leren repareren. Daarom werden er in de gebreide pannenlap
gaten geknipt en leerde je om die gaten dicht te maken, zodat je met
succes gaten in truien en sokken kon stoppen. Natuurlijk leerden we ook
borduren: kruissteekjes, je naam borduren op een merklap(je).
Op de lagere school geen sinterklaasviering en geen schoolreisjes en ook geen schoolzwemmen.
Wat
er wel was: een hele leuke juf, zowel in de tweede helft van de eerste
klas als in de derde klas, was juf Woudstra-Terpstra mijn juf. Ze was
weduwe en daarom werkte ze. Getrouwde vrouwen kregen destijds geen aanstelling, ze werden ontslagen. Deze juf kon goed vertellen en schreef zelf
kinderboeken, waar ze ons uit voorlas. Ze had 1 dochter en die woonde
in New York en ook daar vertelde ze over. Ze was ons venster op de
wereld, "onze" juf was naar Amerika gereisd en ze vertelde over de
wolkenkrabbers en de metro daar.
Toen ik op mijn 9e naar een andere
plaats verhuisde, bleek dat deze juf het zeker niet slecht gedaan had,
ik liep voor op rekenen en lezen en schrijven!
Ik kwam
in januari 1962 op een nieuwe school omdat we naar een andere woonplaats
verhuisden. Het gebouw was tamelijk nieuw. Er was centrale verwarming,
er lag linoleum op de vloer en er waren tafeltjes en stoeltjes en geen
schoolbanken.
Op die school werden wel schoolreisjes georganiseerd
en de klassen kregen vanaf de 2e klas in de zomer zwemles. Ook hier kwam
sinterklaas niet langs.
De schooltandarts kwam wel langs, in een
soort grote bus, vergelijkbaar met de bussen waar later de SRV mannen in
rondreden en waarin het bevolkingsonderzoek borstkanker plaats vond.
Die schooltandarts herinner ik mij alleen van de nieuwe school, dus
vanaf 1962.
En dan vraag je misschien: kreeg je geen schoolmelk?
Nee, schoolmelk heb ik nooit gehad. Ik wist niet eens dat dit bestond!
Naar het schijnt was op heel veel scholen wel schoolmelk, maar maar in
de zuivelprovincie Friesland niet. Tenminste niet op de scholen waar ik
op zat. Ik ging lang na de oorlog, vanaf augustus 1959 naar de lagere
school en misschien was de schoolmelk er in de jaren direct na de
oorlog, om alle ondervoede kinderen uit de hongerwinter weer wat te
laten aansterken?
O ja, en wat ik nog vergat: ik nam op mijn
verjaardag een trommel met lichtbruine toffees mee, vanillesmaak en een
kleine chocoladereep voor de juf of meester. Die toffees vond ik zelf
het lekkerst. Iedere klasgenoot kreeg 1 snoepje en ik ging niet naar
alle klassen en dus niet naar alle juffen en meesters. Dat was niet
gebruikelijk.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
Pagina's
▼
Wat een leuke herinneringen. Had je ook nog op zaterdagochtend les?
BeantwoordenVerwijderenNee, op zaterdag ging ik niet naar school, ik kan me daar tenminste niets van herinneren.
VerwijderenNa de ULO ging ik nog een jaar naar een orientatiejaar op de huishoudschool en daar moesten we nog wel op zaterdagochtend naar school, dat was in 1966.
VerwijderenBrrr schoolmelk. Ik had al een hekel aan melk en dat werd er niet beter op met de schoolmelk. In de eerste klas bleef me dat nog bespaard maar in de tweede werd het op onze school ook ingevoerd.Herinner me rechthoekige kartonnen pakken die koud werden aangeleverd en dan op de cv werden gezet om op te warmen. Lauwe melk dus. Met klonters want ongehomogeniseerd. Ik probeerde met mijn pen de klonters hoog op de wand van de beker te duwen en dan zo te drinken dat ik zo min mogelijk klonters binnenkreeg. Dat lukte vaak niet. De melk werd geschonken in van die harde kunststof bekers, ook al geen prettige aanblik. Voor mijn eigen kinderen heb ik nooit schoolmelk overwogen, het was gelukkig voor hen ook geen verplichting. Het was meer een lobby van de zuivelindustrie om de melkplassen weg te krijgen.
BeantwoordenVerwijderenToen ik naar school ging na de kleuterschool hoefde ik niet te wennen , want de scholen zaten bij elkaar in. Mijn broer was net een jaar eerder naar de lagere school gegaan net op het moment dat jongens en meisjes in dezelfde klas zaten. Het was een katholieke school en op de kleuterschool hadden wij nog nonnen als juf. Op de lagere school niet meer. Het was een vrij moderne school ,want wij zaten niet meer in rijtjes en kregen opdrachten die je als groep moest uitvoeren. Dan werden de tafels en stoelen die normaal in een grote kring stonden in kleine groepjes bij elkaar gezet. Ik zat daar van 1967 tot 1971 toen gingen wij verhuizen van Utrecht naar Amerongen. In Amerongen gingen wij buiten de bebouwde kom wonen en Leersum was daarom dichterbij qua scholen. In Leersum kwamen we op een reformeerde school omdat die het dichstbij was. Ik moest nog leren fietsen want in Utrecht waar wij in de binnenstad woonden deden we alles lopend, school was maar 5 minuten lopen en nu moest ik ineens een half uur fietsen naar school.Dat was niet de enige verandering. Op de nieuwe school moesten we in rijtjes zitten en in eerste instantie moesten mijn broer en ik rechts leren schrijven. We waren allebei linkshandig ,iets wat op de vorige school nooit een punt pas geweest. Pas nadat mijn moeder zei dan zoeken we een andere school mochten we toch gewoon links blijven schrijven. Al met al best een grote verandering niet alleen qua school, maar ook qua omgeving.
BeantwoordenVerwijderenIk ben een paar jaar ouder dan jij, maar ik heb nooit een leesplankje gehad. Ik herinner me wel dat we op de huishoudschool op zaterdagochtend nog naar schook gingen, dus zal dat op de lagere schook ook wel zo geweest zijn. Geartsje
BeantwoordenVerwijderenWat herkenbaar, erg leuk!
BeantwoordenVerwijderenWij schelen maar 2 jaar doch ik heb nooit een leesplankje gehad.
BeantwoordenVerwijderenWe hadden een vrij nieuwe school met grote ramen en de eerste 4 jaar nog banken.
Daarna tafeltje en stoeltje.
Schoolmelk was alleen voor de overblijvers en ik herinner me de eerste jaren dat het nog flesjes waren met zo'n aluminium dop .
Ik ging graag naar school ,vlekken van inkt had ik zelden ,ben altijd erg netjes geweest op boek en schrift.
De juffrouw van de eerste klas was heel kattig en daar was ik bang van maar verder ging ik heel graag naar school.
Ben nog steeds leergierig wat onderwerpen die me interesseren betreft.
Groet Lianne
Ik ben van 1962 en heb in de eerste 2 klassen van de lagere school ook nog met kroontjespen en inkt geschreven. Pas in de 3de kregen we allemaal een balpen om te schrijven. Schoolmelk zat in piramidevormige kartonnetjes, met Sinterklaas kreeg je voor 1 keer chocolademelk. Schoolzwemmen was er vanaf de 4e klas. Op vrijdagmiddag werd je opgehaald door een touringcar en werd je naar een zwembad in Ijmuiden gebracht. Bij ons in het dorp was geen zwembad. Na het zwemmen was je om kwart over 3 terug op school en las de meester nog een kwartier voor. De schoolbel werd "de knor" genoemd. Naast de school, vlak bij het station was een koffie anex snoep tentje van ome Piet waar je snoep kon kopen. Ome Piet had de loterij gewonnen en bezat sindsdien het koffietentje.
BeantwoordenVerwijderenIn de 5de klas moest ik klaaroveren dwz kinderen van de lagere klassen helpen oversteken. Een moeder zou mij hierbij helpen maar zij liet het na 1 keer afweten en moest ik het alleen doen. Dit vond ik verschrikkelijk. Geen enkele leerkracht had in de gaten dat ik er alleen voor stond en ik durfde het niet te melden want ik was een verlegen kind. Ook thuis had ik het niet verteld. Ik lijdde in stilte. Schoolreis ging naar het zeeaquarium in Bergen en in de 6de klas 3 dagen op de fiets naar Bakkum (bij Castricum) en slapen in een kampeerboederij. Mijn ouders haalden mij aan het einde van het schooljaar 1 à 2 weken eerder van school om vroeger met vakantie te kunnen. Mijn cijferes waren goed, daar werd niet moeilijk over gedaan. Wel miste ik hierdoor de eind musical. Mijn ouders vonden dat er de laatste weken op school toch niets meer gebeurde. Meestal was er nog een sportdag en boeken kaften maar echt les werd er niet meer gegeven. Dit kan nu niet meer.
Mijn moeder vond dat Montessorionderwijs goed bij mij zou passen en dat klopte wel, heb zowel kleuter, basis en Mulo Montessori onderwijs gevolgd. Geen leesplankjes maar heel andere materialen.
BeantwoordenVerwijderenVeel herinner ik me niet meer van school, was wel brave leerling maar vond er niks aan leren, wel dingen doen en gelukkig zat dat er ook veel bij.
Wel schoolmelk en in glazen flesjes, die stonden in de winter langs de gaskachels en waren bloedheet bovenop in onderin soms nog bevroren, toen hadden we nog echte winters. Ik lustte geen melk maar het moest op, maar vaak gaf ik het onder tafel door aan klasgenootje die het heerlijk vond.
Die schoolplaat, die voor de klas hing, heb ik nog steeds. Meegenomen toen de school stopte met die schoolplaten. Toevallig had ik dat jaar klas 1, groep 3. dat was 1989. Alles staat er op afgebeeld. Enig om te zien.
BeantwoordenVerwijderenHij hing boven het bedje van de kleinkinderen, toen ze nog hier sliepen. En ze keken er altijd met interesse naar, als ik aan het vertellen was over aap, noot, mies.
Nu hangt hij in de logeerkamer. Heel oud te wezen.
En ik had een gruwelijke hekel aan dat legplankje. Al die woordjes die ze moesten leggen en altijd vielen die bakjes met al die lettertjes op de grond. Maar een paar jaar gehad die onderbouw. Ben vlug doorgeschoven naar groep 7,8. En altijd daar les blijven geven.
Wat leuk om te lezen, ik ben geboren in 1970 en leerde lezen met het leesplankje. Ik had er thuis ook een gekregen van mijn oma. Ik was dol op lezen en voor de kerstvakantie had ik al alle boekjes van de 1e klas al uitgelezen. Ik ging graag naar de lagere school (niet naar de kleuterschool overigens). We deden ook veel leuke dingen. Vossejacht voor de grote vakantie. Een toneelstuk van de leerkrachten voor de kerstvakantie. Onze meester in klas 4 tot en met 6, kon ontzettende goed voorlezen en vooral spannende boeken. Ik heb een aantal van die boeken ook aan mijn zoon voorgelezen. Zo leuk.
BeantwoordenVerwijderenAaf, het is weer leuk, al die herinneringen en ik denk soms ook aan de scholen van vroeger.
BeantwoordenVerwijderenDe woningnood na de oorlog was groot in Den Haag en de eerste jaren eigenlijk gezworven het ene huis , lees kamers naar de andere, waardoor ik veel scholen heb gezien, steeds weer wennen en pas toen ik een jaar of 9 was, werd er (voorlopig) niet meer verhuisd.
De laatste lagere school was een nonnenschool en hoewel ik regelmatig wel eens hoor, dat nonnen een verschrikking waren, was deze school als een warm bad.
Ik heb met mijn 10-de verjaardag een poesiealbum gekregen en deze heb ik in mijn leven vol laten schrijven, ook toen ik volwassen was, op kamers woonde, vroeg ik of iemand wat in mijn poesiealbum wilde schrijven en het album is helemaal vol gekomen.
Echt leuk om zo af en toe nog eens door te lezen en de herinneringen ophalen!
Jali
Ik ging pas op mijn zevende naar school. Dat had alles te maken met een rare regel dat je op 1 april 6 moest zijn om op 1 mei naar school te mogen. Begin jaren '50 begon het schooljaar nog op 1 mei, althans in mijn geboortestreek. Dat is pas veranderd in 1953 en uitgerekend zat ik in dat verlengde schooljaar bij een onderwijzer waaraan ik nu, bijna 81 jaar oud, nog een hekel aan heb. De school waar ik heen ging was dezelfde school als die waar mijn beide ouders ook op gezeten hadden. Er liepen in 1951 zelfs nog twee onderwijzers rond die mijn ouders beiden van 1916) ook gehad hadden.
BeantwoordenVerwijderenHoewel een jaar of 10 ouder dan Aaf, heb ik nooit het aap-noot-miesleesplankje gehad. De eerste leesles was van An en Moe, vrijwel hetzelfde systeem dat mijn eigen kinderen 27 jaar later ook kregen, maar zij hadden iets met boom-roos.
Klas 1 en 2 had een juffrouw en de overige klassen een meester.
Wat tegenwoordig onvoorstelbaar is, maar de meester draaide naar hartelust zijn shaggies en pafte al lesgevend ondertussen vrolijk zijn pafkes tot as. Het gezegde is dat de tijden veranderen. Ziehier een schoolvoorbeeld ervan.
Schrijven leerde je eerst door op een kladpapiertje streepjes te trekken en als je dat een paar dagen gedaan had dan mocht je op voor het 'echte' werk; in een klein schriftje met pen en inkt en in dat vermaledijde rechtopstaande koordschrift. Iets wat ik heden-ten-dage nog niet beheers. het is mijn hele lagereschooltijd de vaste en enige onvoldoende geweest op mijn rapport.
Opvallend waren de vakanties. Helemaal afgestemd op het boerenbedrijf. DE paasvakantie viel in de hooitijd en de 'grote' vakantie (3 weken) en viel altijd in 'de bouw', de rogge- haver en gerstoogst. De herfstvakantie werd 'éerappelkrabvekaansie' genoemd, wat maar weer aangeeft wat het belangrijkste doel ervan was en duurde ook minimaal 2 weken. Het was normaal dat je als kind meehielp op de boerderij en ik heb nooit een generatiegenoot gesproken die vond dat we gedwongen kinderarbeid verrichtten. Integendeel, je was ere eerder trots op dat je mee mocht helpen. Even voor de goede orde; ik ben geen boer geworden, want koeien vond en vind ik nog steeds door-en-door domme dieren. Daar wilde ik niet mijn leven lang tegenaan kijken.
De meest ingrijpende gebeurtenis van mijn schooltijd was dat zomer 1951 opeens een bus voor de school stopt en er een dertigtal bruine mensen uitstapt. Ik wist tot dat moment nog niet dat er andersgekleurde mensen bestonden! Allemaal tussen 12 en 18 jaar oud. Het bleken Ambonezen, tegenwoordig hebben we het over Zuid-Molukkers, te zijn. Kinderen van gedemobiliseerde ex-KNIL-militairen die naar Nederland gerepatrieerd waren en toen gehuisvest werden in kamp "De Schattenberg". Op de school van het kamp was nog geen ruimte voor de beide hoogste klassen. Het heeft bijna een jaar geduurd eer de 'kaaskoppen' en de 'apekoppen' wat gewend waren aan elkaar en er ook vriendschappen ontstonden.
Tatties holiday noemen ze het in Ierland. Ik durf het niet te vertellen want er word tegen mij wel gelijk kinderarbeid geroepen . Prachtig jeugdherinneringen . Paarden voor op. De Ooms met de manden sjouwen en de tantes zoeken. En wij kinderen de kleintjes voor de varkens. Bargjes moeten ook eten. En wij zo trots dat wij voor hun eten zorgenden.
VerwijderenLeuke blog! Ik herinner mij de ruimte voor inktpotjes op de zittafel, maar met inkt schreven wij al niet meer. Ook mijn kleuterschool lag op flinke afstand van mijn lagere school. Schoolzwemmen hadden wij wel. Later verhuisden wij naar een rijkere wijk, toen verdween de school tandarts en kwam daar Sinterklaas en uitjes voor in de plaats.
BeantwoordenVerwijderenSongteksten
BeantwoordenVerwijderenJarig Jetje zou tracteeren
Alle meisjes van de klas
Jetje had wat uitgekozen
Waar ze zelf zo dol op was
Ulevellen bracht ze mee
Ieder kreeg er minstens twee
Ulevellen bracht ze mee
Ieder kreeg er minstens twee
Maar owee een stroom vriendinnen
Kwam ons Jetje tegemoet
En met al de beste wensen
Werd de jarige begroet
En ze vroegen nog al glad
Wat of Jet in 't zakje had
En ze vroegen nog al glad
Wat of Jet in 't zakje had
Ulevellen Even proeven
Eentje kwam er niet op aan
En zo gingen 'd ulevellen
Zoetjes aan nu naar de maan
En het was een gek geval
Heel de klas kreeg niemandal
En het was een gek geval
Heel de klas kreeg niemandal
Leuk gedicht!
BeantwoordenVerwijderenHet is een oud kinderliedje.
VerwijderenVanaf 1955 tot en met half 1962 ging ik naar school. Kleuterschool en lagere school. Wij gebruikten geen leesplankje wel een letterdoos met aflegbord. Katholieke school dus er werd veel gebeden. In de eerste klas voor het eerst biechten en ook de eerste communie (nwe kleren en cadeautjes). Het waren 7 leuke jaren, ik ging graag naar school.
BeantwoordenVerwijderenIn augustus 1962 naar het ULO , 10 kilometer heen en terug. Typeles voor schooltijd. In 1966 moesten we voor het mondeling examen naar Zwolle. Dat was tevens de eerste keer van mijn leven dat ik met de trein reisde.
Thea