maandag 25 november 2024

Het trein- en autoverkeer plat!

Sinds kort heeft de stad Groningen een gloednieuwe zuidelijke ringweg, maar het loopt allemaal niet echt soepel.
Toen er afgelopen donderdagmiddag 10 cm sneeuw viel, konden vrachtwagens de hellingen bij de tunnels niet meer nemen. Het wegdek was te glad, waardoor het verkeer muurvast kwam te zitten. Toen was het verkeer een algehele chaos door de sneeuw.
En gisteren werden de ring en de spoorlijn gesloten wegens verzakkingen. De trein naar Bad Nieuweschans, Veendam en de trein richting Assen konden niet rijden. Die laatste trein vertrok en eindigde bij Groningen Zuid, station Europapark.
Die verzakkingen waren ontstaan door het smeltwater van de sneeuw, in de nieuwe fietstunnel die daar aangelegd wordt. De spoorlijn loopt over  de zuidelijke ring. Spoorlijn verzakt en ook de ringweg. En alles gaat plat. Ook vandaag is vanwege de herstelwerkzaamheden nog geen treinverkeer mogelijk!

En dan denk ik:
hoe dan?
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de ring en de rails zo gebouwd zijn dat de hele boel verzakt met het eerste winterweer? Ik vraag me af of er garantie zit op dit wegenbouwproject.

Gelukkig hoef ik in de komende dagen niet langs de zuidelijke ringweg en jongste kleinzoon is net voor controle in het Martini ziekenhuis geweest en ik hoef daar pas half december naar toe. Ook hoef ik niet vanaf het hoofdstation in de trein op stap. Dat kan natuurlijk nog steeds richting Eemshaven, Leeuwarden of Delfzijl. Wel heel veel overlast voor massa's mensen die in of rond Groningen werken, nar ziekenhuizen moeten of voor hun plezier in de stad willen zijn.

9 opmerkingen:

  1. niks van de Scandinavische landen geleerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in Ede is een ‘oude’ rotonde vervangen door een ‘nieuwe’. De nieuwe rotonde is een ingewikkelde constructie geworden waar zich inmiddels meerdere ongelukken met fietsers hebben plaatsgevonden. Het ligt in een scholen-rijk gebied. Ouders gingen na het zoveelste ongeluk ‘s morgens zelf het verkeer regelen op de rotonde. En nu wordt de rotonde dan aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe dan? Goede vraag. Aanbesteden aan de allergoedkoopste aannemer, die de klus uitbesteed aan oosteuropeanen, die door extreme werkdruk en taalproblemen wat minder zorgvuldig werken. Weinig mankracht bij rijkswaterstaat, weinig controle op de aannemer, die zijn kans grijpt en goedkoper materiaal dan afgesproken gaat gebruiken bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Idem het Prinses Margrietkanaal, al jarenlang gestremd. Desondanks wordt er gelobbyd voor de aanleg van een Lelylijn naar voorbij Groningen. Die zal dan vermoedelijk zo goedkoop mogelijk moeten - korte termijn succes voor de betreffende politici en over enkele decennia onvoorziene kosten. Ik ben wellicht een partypooper maar het lijkt me wijs om het beschikbare geld te steken in toekomstbestendig maken van de bestaande infrastructuur en waterhuishouding. En natuurlijk in het weer terugbrengen van een rechstreekse treinverbinding tussen Leeuwarden/Groningen en Den Haag, eenmaal per uur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik woon op een eiland en de brug zou 3 weken voor groot onderhoud dicht zijn voor autoverkeer, fietspad is wel beschikbaar. Omrijden is een vrij groot stuk of je nu de ene of de andere kant omgaat, Blijken er meer dwarsbalken/steunen kapot te zijn dan voorzien en is de brug tot eind December dicht. Ook zo'n voorbeeld van wat er soms fout gaat.
    Vooral mensen die in een klein dorp in de noordelijke omweg wonen hebben er veel last van, de hele dag file voor hun deuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat (vracht)auto's bij gladheid , dus ook sneeuwval, op hellingen problemen kunnen ondervinden is van alle tijden. In 1966 werkte ik op het hoofdkantoor van de Heidemij in Arnhem en we hadden uitzicht op de Apeldoornseweg die vanuit het centrum noordwaarts, een ca 2.5 km lange lange helling is. Regelmatig gezien bij gladheid en sneeuwval dat niet alleen vrachtauto's die helling niet konden nemen, maar ook personenauto's kwamen in de problemen.
    Bij de bouw van de vuilverbrander in Alkmaar, midden jaren '90 hebben we om in de hellende toerit naar de huisvulbunker helemaal voorzien van elektrische verwarming. Alleen maar om te voorkomen dat de auto's de helling niet konden nemen.
    Wat het wegspoelen van het zand aangaat; ik heb mijn hele werkzame leven aan de kant van de opdrachtgevers gestaan, maar het is me te gemakkelijk om de schuld daarvan maar meteen in de schoenen van de aannemer te schuiven, zoals @anoniem van 10.05 stelt. Het kan inderdaad een uitvoeringsfout zijn, maar in het ontwerp kan ook iets fout gegaan zijn en het is zelfs mogelijk dat de oorzaak iets onvoorziens is. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen zou ik het ter plekke willen bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar. Ik woon in Zuid-Limburg. We hebben ondanks de ‘harde’ ondergrond ook last van verzakkingen. En wel doordat er oude mijngangen instorten, dieren onze spoordijken ondergraven, er weer eens een serie kleine aardbevingen zijn etc. Wij veranderen het landschap naar onze maatstaven en verwachten dat dat altijd zo blijft. En dat is gewoon niet zo.

      Verwijderen
  7. Ik begrijp er ook niks van.
    Ze zijn er bijna 10 jaar mee en dan dit nadat die een paar maanden geopend is.
    Vorige week met de sneeuw moest ik in het UMCG zijn,ik woon in Haren en doe er normaal 15 minuten over maar het was totale chaos en 5 kwartier over gedaan om thuis te komen.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aaf, het is makkelijk om te schrijven dat het aan de aannemer ligt.
    Alle gemeenten zijn te laat begonnen met strooien. Daarom werd het een ijsbaan. Op de ring. Maar ook elders in de provincie.
    Onze gemeente besturen hebben zitten slapen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.