De eindafrekening.
Ik schreef er op zondag 14/6 al over. Toen was de eindafrekening voor gas nog niet binnen. |
Nu wel.
Wat verbruikte ik en hoeveel kostte dat?
395 m³ gas - dat kostte inclusief vaste kosten en netwerkkosten €607,29. Dit is inclusief de eenmalige korting voor gas (= overstapbonus, €147,50)
De stroomrekening is ingewikkelder door daltarieven en normaaltarieven en door teruglevering, saldering en bij de teruglevering ook weer verschillende tarieven.
Het komt er op neer dat ik 930 kWh terugleverde. (Eigenlijk 1381 kWh, maar daar ging door de salderingsregeling de levering weer van af.) Die 930 kWh leverde + €156,24 op.
Dan de vaste kosten voor stroom, netwerkbeheer en vermindering energiebelasting. Dat leverde + €45,89 op.
Vervolgens heb je de terugleverboete van €199,- en een eenmalige korting voor stroom (= overstapbonus, €147,50) .
Dat alles verrekend en dan kom ik voor stroom op een totaalbedrag van - €150,83. Dat krijg ik terug dus, ik hoef nu niets te betalen, ik krijg alleen terug.
Totaalbedrag eindafrekening €607,29 min €150,83= €456,46 voor 344 dagen. Dat is net geen jaar. Dat komt doordat Vattenvall mij een contract gaf van 11 maanden en 9 dagen en niet zoals gebruikelijk 365 dagen.
€456,46 betaalde ik dus voor die 344 dagen.
Niet slecht gedaan, al zeg ik het zelf!
maandag 22 juni 2026
Hoe weinig heb ik betaald voor energie in het afgelopen jaar?
Labels:
Energie,
Energieverbruik
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan. Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dat is een heel net bedrag! Het valt me op dat elektriciteit gesubsidieerd is. Ik krijg zelf een "verlaging energiebelasting" voor elektriciteit terwijl de belasting op gas juist hoog is.
BeantwoordenVerwijderenWat zal het volgend jaar zijn zonder salderingsregeling?
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd. Met de isolerende maatregelen die je nu hebt laten doen, wordt dat nog eens beter en behaaglijker.
BeantwoordenVerwijderen