dinsdag 4 februari 2025

Foutje

Dit is een blogje over foutjes bij de apotheek, de huisarts en het ziekenhuis. Niet rampzalige fouten, maar kleine foutjes in het tijdsbestek van 1 maand ongeveer.

Foutje medicijnen 1
Om een nieuwe huidontsteking van mijn benen te voorkomen, slik ik medicijnen. Ik ben in augustus vorig jaar heel ziek geweest van de wondroos en deze ontsteking veroorzaakte veel pijn. Volgens de internist is zonder medicijnen de kans heel groot dat ik binnen een jaar opnieuw wondroos krijg. Wat heel slecht voor mijn been zou zijn. Dus slik ik braaf medicijnen. Antibiotica gedurende een half jaar.
Deze medicijnen waren kort geleden bijna op. Ik had nog voor 14 dagen over. Dus ik heb telefonisch bij de huisarts nieuwe medicijnen besteld, op de zogenaamde receptenlijn. Je spreekt daarbij iets in op een voicemailbandje. Aanlevering gaat namelijk niet automatisch.
Maar ...... na 6 dagen had ik nog steeds geen mailtje van de apotheek ontvangen. Dat zou in principe veel sneller moeten gaan. Misschien waren er leveringsproblemen? Nog wachten, of toch maar bellen, want misschien is er iets mis gegaan? Ik besloot te bellen. Er was volgens de assistente van de huisarts inderdaad iets misgegaan en de bestelling bij de apotheek was niet gedaan. Goed dat ik belde! Nog diezelfde middag ontving ik een mailtje van de apotheek dat ik de medicijnen kon afhalen.

Foutje medicijnen 2
Eigenlijk al eerder dan foutje 1. Het was namelijk zo, dat in december een deel van de levering van de antibiotica om wondroos tegen te gaan, de verkeerde sterkte had. Het waren kleinere capsules, die maar de helft van de voorgeschreven dosis bleken te bevatten. Geleverd in een doosje van de apotheek. Ik ben er mee terug gegaan. De apotheker verontschuldigde zich. Het had niet mogen gebeuren. Goed dat ik het opmerkte!

Foutje afspraak 1
Bij mijn laatste consult in december bij de internist die mij deze medicijnen voorschreef, is afgesproken dat ik in maart een bloedonderzoek zou laten doen en dat ik dan een telefonische afspraak met hem zou hebben over de resultaten van dit bloedonderzoek. Vorige week ontving ik een afspraakbrief voor een consult. Ik moest volgens de brief om 9 uur in het ziekenhuis zijn.
Hè?
Hoezo moet ik daar verschijnen? Dat was niet wat ik in december van de internist gehoord had. Er zou een telefonische afspraak ingepland worden en niet een bezoek aan de polikliniek. Dus maar weer de telefoon gepakt en gebeld. De assistente kijkt in mijn patiëntendossier. Oh ja, zei de assistente, ik zie het! Er staat bij:   telefonische afspraak! Excuus voor de fout en bedankt voor het bellen!
Dus word ik nu op de afspraakdatum om 9 uur gebeld door de internist. Veel fijner, het scheelt me een paar uur reizen en stressen om op tijd in het ziekenhuis te zijn en ik kan ook nog om 10 uur zoals gebruikelijk zwemmen.

Foutje afspraak 2
Voor de astmacontrole  kreeg ik een oproep van de huisarts voor een longfunctietest eind februari. Er stond bij dat ik tenminste 6 weken voor die test geen antibiotica geslikt mocht hebben. Mocht dat wel het geval zijn, neem dan contact op met de assistente van de huisarts.
Dat riep bij mij vragen op! Zijn de privacyregels nu dermate streng dat diegene die de test inplant en de uitnodiging maakt, geen inzicht heeft in mijn medicijnenverbruik? Ik slik antibiotica voor mijn wondroos en vanwege de kaakchirurgische ingreep in mijn mond. Op dezelfde middag dat ik (achteraf gezien tevergeefs) belde en de nieuwe medicijnen bestelde op de receptenlijn, belde ik ook over de longfunctietest. Ze zou er op terugkomen.
Dat gebeurde dagen later. De longfunctietest wordt uitgesteld tot na de zomer.
Op zich is deze uitnodiging voor de longfunctietest niet echt een foutje. Maar ik vind de privacy te ver doorgevoerd als een zorgprofessional niet zelf aan de hand van mijn medicijnenlijst kan constateren dat ik voorlopig nog niet getest kan worden.

Ik schrijf dit niet om te klagen. Ik schrijf om lezers er op te attenderen goed te blijven opletten. Als je tenminste kwalen hebt. Als je 100% gezond bent en iedereen in jouw omgeving ook, dan had je mijn blog van vandaag over kunnen slaan.

21 opmerkingen:

  1. Inderdaad er worden fouten en foutjes gemaakt. Zie de lijst van medische-en medicijnfouten,die tot overlijden leiden,Dan kun je beter opmerkzaam zijn en aankaarten. Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp precies wat je bedoelt en herken het ook. Mijn zoon heeft te maken met continu wisselende behandelaars en we moeten steeds opnieuw zijn verhaal vertellen, steeds weer uitleggen etc. Ze lezen het dossier niet goed en zijn daarom niet goed op de hoogte. Best vervelend en niet bevorderlijk voor een adequate behandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ja, als je 100% gezond bent, dan mag je hier nog wel over nadenken omdat het wel je medemensen treft. En wie weet jou of jouw naasten ook, in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel mooi dat de longfunctietest bij de huisarts kan. Wij moeten hiervoor naar het ziekenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk niet dat het er mee te mkn heeft dat ze het niet kunnen zien, maar op deze manier is het a) minder werk b) de patient is zelf verantwoordelijk, staat immers id brief en c) zullen er zeer waarschijnlijk hierin minder fouten worden gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mezelf is het allemaal wel goed gegaan. Maar bij man zijn er na zijn heupoperatie en gelijktijdige blaasontsteking een aantal dingen fout gegaan met overdracht en natuurlijk net in weekend. Gelukkig heeft hij altijd een voorraadje en kwam het goed

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet altijd zelf goed op blijven letten en kritisch zijn. Als ik in de apotheek sta te wachten erger ik mij altijd aan de traagheid bij het personeel maar het is goed dat ze zo zorgvuldig zijn. Ik begrijp ook niet waarom de apotheek geen avond en zaterdag openstelling heeft. Ik vind dit niet meer van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is toch bij nood een apotheek open. Bovendien in er apotheken die een kluisje hebben waar je met een eigen code je medicijnen uit kan halen. (Op een moment waarop het jezel past.)

      Verwijderen
    2. Niet bij ons in het dorp.

      Verwijderen
  8. Wat vervelend allemaal, gelukkig dat je zelf alert bent!
    Bij mij en mijn man zijn eigenlijk nog nooit fouten gemaakt (even afkloppen) het gaat altijd goed.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De huisarts kan in principe niet zien welke medicatie door andere artsen is voorgeschreven. Tenzij jij specifiek toestemming hebt gegeven dat alle betrokkenen dit met elkaar mogen delen.
    Het kan zelfs zo zijn dat je medicijn A bij Apotheek A haalt en medicijn B bij Apotheek B en dan weten A en B niet van elkaar wat jij gebruikt want ook die systemen zijn niet automatisch gekoppeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Of het een foutje is kan ik ook niet zeggen, maar mijn apotheek is niet altijd even attent. Een aantal jaren geleden moest ik een poliklinische ingreep ondergaan en daarvoor kreeg ik vrij zware pijnstillers voorgeschreven.
    Waarschijnlijk had de specialist een typefoutje gemaakt en ipv 10 er 40 voorgeschreven. In de ruim 50 jaar dat ik bij de apotheek ingeschreven sta had ik nog nooit pijnstillers nodig nodig gehad en me altijd kunnen redden met 10 á 20 paracetamollen per jaar. Maar bij de apotheek ging geen lampje branden toen ik opeens 40 opiaten voorgeschreven kreeg.
    Bij controle bij de specialist zei ik wat van de grote hoeveelheid pijnstillers die ze voorgeschreven had en zij was net zo verbaasd, want normaal schrijf ik er maar 10 voor. Pas toen viel he3t kwartje en realiseerden we oms dat op het numerieke toetsenbord de 1 en de 4 boven elkaar stonden en dat een typefoutje zo gemaakt is. Ik heb er uiteindelijk 7 van nodig gehad en de rest heb ik aan de vriendin van mijn vrouw gegeven die dezelfde pijnstillers voorgeschreven kreeg van haar arts. Ik weet dat het illegaal is, maar heb er desondanks geen slecht gevoel over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook pijnstillers doorgegeven aan een vriendin. Ik kreeg de pijnstiller, tramadol, voor en na de heupoperaties en had ze al snel niet meer nodig. Ik weet van die vriendin dat ze deze pijnstiller al jaren slikt vanwege neurologische pijnen, gewoon voorgeschreven door de huisarts. Ik gaf mijn pijnstiller omdat ik weet dat de pillen anders weggegooid worden. Ook als ze nog jaren houdbaar zijn.
      Het is inderdaad illegaal, maar ik vind het vernietigen van medicijnen die nog prima te gebruiken zijn ook geen goede zaak.

      Verwijderen
    2. Als je dat zeker weet is het inderdaad goed ze door te geven.
      Vorig jaar ad ik een oogoperatie en hechtingen erin, ik kreeg 6 oxicodon mee, die zijn vast ook wel te verhandelen. IK heb ze niet gebruikt, slik toch al paar PCM voor artrosepijn en mijn oog deed niet echt pijn, natuurlijk waren de hechtingen wel irritant maar dat is heet wat anders.

      Verwijderen
    3. Bij bepaalde aandoeningen mag je niet alle pijnstillers slikken.
      Aaf schreef eerder dat zij geen NSAID's mag, zoals Ibuprofen.
      Maar er zijn ook contra-indicaties voor opiaten, zoals epilepsie, verhoogde druk in de hersenen of verslaving gevoeligheid.
      Het is jammer als medicatie wordt weggegooid, maar ik zou nooit medicatie doorgeven, zelfs als diegene de medicatie voor vast slikt.
      Dan is het zo verleidelijk om bij hevige pijn nog iets extra te nemen bijvoorbeeld. Dan kun je in dit geval suf worden, vallen, noem maar op. Dus voor mij zelf geldt dat ik het nooit zou doen.

      Verwijderen
    4. @Titia, het is tamelijk overdreven om medicijnen niet door te geven als de ander exact hetzelfde medicijn gebruikt. Het argument dat je in de verleiding komt om maar een pilletje extra te slikken bij hevige pijn is tamelijk gezocht; de dokter komt echt niet bij je om een pilletje te geven als je pijn hebt. En daarbij komt dat dergelijke medicatie meestal verstrekt wordt 'naar behoefte'.
      De kans op verslaving blijft onveranderd of je nu veel of weinig beschikbaar hebt.
      Tot slot; de meeste mensen zijn niet dom en persoonlijk vind ik jouw argumentatie wel aan die gedachte voldoen.

      Verwijderen
    5. Dankjewel voor de feedback Willem.

      Verwijderen
  11. Ik herken dit wel. Het verschil tussen een huisarts en cardioloog bij hartmedicatie. Ik vraag nooit meer advies bij mn huisarts, die maakte gewoon fouten of gaf verkeerde info. Het vertrouwen is ook weg. Gelukkig ben je zelf goed bij de pinken dat je het in de gaten kunt houden. Ik vraag me altijd af hoe dat gaat bij demente ouderen, zonder familie of naasten die dit een beetje monitoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is mijn ervaring dat als je bij een apotheek denkt 'hmmm, zou het wel goed gaan?' je onmiddellijk moet bellen. Elke keer dat dit bij mij gebeurde, was er inderdaad iets misgegaan. En dat is vele malen vaker dan zou moeten. Dus goed dat je gebeld hebt.

    Net zoals anderen maak ik me zorgen over hoe dat moet bij mensen die om wat voor reden dan ook niet helemaal scherp zijn, geen persoon hebben die ook een oogje in het zeil houdt, de taal niet goed spreken, of gewoon timide zijn. Er is hoge werkdruk en de fouten zijn daardoor te verklaren. Maar ze zijn er wel en er wordt in mijn ervaring weinig aan gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat zijn wel veel foutjes in korte tijd. Goed dat je oplet. Voor mensen die dat niet (meer) kunnen is het veel kwalijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helaas kan ik een heeeeeeel dik boek schrijven over de fouten die in diverse ziekenhuizen zijn gemaakt bij de behandeling van diverse ziektes van mijn broer. Zo verdrietig allemaal. Waar mensen werken worden fouten gemaakt dat begrijp ik maar fout op fout nadat je aan de bel hebt getrokken daar heb ik geen begrip voor.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.