zondag 13 juni 2010

Geld tekort

13/06/2010
Mijn theoretische verhaal van gisteren over manieren om een geldtekort op te lossen leverde een nuchtere reactie op van Izerina. Haar reactie hield in, dat het door omstandigheden lang niet altijd lukt om je inkomen te vergroten en/of je uitgaven te verminderen. Dat klopt zeker als je werkloos of ziek wordt.
Het vergroten van inkomen is helaas niet altijd mogelijk. Ik heb de afgelopen 10 jaar vaak geprobeerd om te zorgen dat ik een dag per week meer kon werken. Ongeveer 8 jaar geleden had ik het geregeld, maar ik was alleenstaande moeder en mijn kinderen waren nog te jong en ik was zelf misschien ook al te oud (49) om het vol te houden. Het ging gewoon niet, ik hield het niet vol om 40 uur per week te werken. Dus ik heb toen toch maar deeltijdontslag aangevraagd en ik ben weer 32 uur per week, verdeeld over 5 werkdagen, gaan werken. Toen mijn kinderen wat ouder waren, lukte het niet meer om extra uren te krijgen omdat mijn nieuwe teamleider dacht dat extra werken vanwege mijn diabetes niet goed zou zijn voor mijn gezondheid. Dit gaf nogal wat gedoe. Uiteindelijk heeft de bedrijfsarts in november vorig jaar aangegeven dat méér werken niet schadelijk zou zijn voor mijn gezondhed.
Deze uitspraak levert nog niet echt veel op, de stand van zaken is nu: ik heb vorige maand 4 uren extra gewerkt en thats all. In feite moet ik het dus hebben van kruimelwerk en wat freelance activiteiten.
Aan de kant van de bezuinigingen zit je soms ook muurvast. Als je, al dan niet via de DSB, een tophypotheek hebt, die een veel te groot deel van je inkomen afroomt, dan heb je niet veel over om de eindjes aan elkaar te knopen. En als je dan ook nog ziek bent of aan andere noodzakelijke dingen heel veel geld kwijt bent, dan kan het dramatisch lastig zijn om geldtekorten aan te pakken. Dan zit er soms niets anders op dan toch maar een schulden traject in te gaan.
Gelukkig heb ik geen tophypotheek, mijn hypotheek bedraagt  €82.000,-. Dat is tamelijk bescheiden. Mijn hypotheeklasten zijn gelukkig dus ook niet torenhoog. Dat betekent dat ik ruimte over heb om te sparen en een buffer op te bouwen.
Als je veel financiële verplichtingen bent aangegaan, dan is het echt lastig om de tering naar de nering te zetten. Toch zijn er vaak wel kleine dingen waar je op kunt bezuinigen en alle beetjes helpen.
Over welke beetjes heb ik het dan?
- bezuinigen op energieverbruik (alleen lampen aan in ruimtes waar je bent, thermostaat lager etc)
- zelf brood meenemen naar school en werk
- geen afhaal- of snelklaar-voedsel kopen, maar zelf koken met basis-ingrediënten
- minderen met abonnementen en lidmaatschappen
- zoek goedkope alternatieven: gewone koffie i.p.v. senseo, groenten van het seizoen
- zuinig zijn op je oude spulletjes en pas nieuw kopen als ze echt versleten zijn (tv, wasmachine, auto, stofzuiger)
- niet naar de Efteling, maar goedkope uitstapjes verzinnen. Een voorbeeld: toen mijn kinderen jonger waren, gingen we in de zomer vaak picknicken bij het water. Een oude 2 persoonsdeken en iets lekkers mee, bijvoorbeeld zelfgemaakte popcorn en ranja. Een boek mee. We fietsten er in een half uurtje naar toe en lagen dan heerlijk in de zon, lazen en kletsten wat en keken naar de boten die voorbij voeren.
Volgens mij hebben mijn dochters nog steeds goede herinneringen aan onze picknicks aan het Reitdiep.
Zoals Lilian gister ook al schreef, als je wat kunt sparen en een buffer op kunt bouwen, hoe klein ook, dan heb je bij tegenvallers altijd wat geld achter de hand.
Heb je tips om op kleine of grote dingen te bezuinigen? Geef een reactie, misschien breng je andere lezers op ideeën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.