Ik heb nog nooit betalingsachterstanden of huurschulden gehad. Misschien dat daarom het dreigen met incassobureaus mij bijzonder kwaad maakt, want het dreigen is in mijn ogen geheel onterecht!
Laatst was er de dreiging met incassobureaus van Ziggo. Ik had over de maand dat ik geen klant meer was, geen abonnementskosten betaald en er werd gedreigd met afsluiting van mijn internet, telefoon en tv en natuurlijk het inschakelen van een incassobureau.
Het deed mij denken aan die keer dat de woningbouwcorporatie dreigde met incasso en als ik dan nog steeds niet reageerde en betaalde een huisuitzetting. Wat was er aan de hand? Ik was in de zomervakantie met mijn dochters 2 weken naar Ameland. Bij thuiskomst lagen er 2 brieven van de verhuurder op mij te wachten:
1 nota, gedateerd op een datum ongeveer 1 week voor mijn vertrek, maar gefrankeerd op de dag voor mijn vertrek. Die nota was een verrekening van de servicekosten. Deze servicekosten waren wat hoger uitgevallen dan begroot en dus moest ik een paar euro bijbetalen.
1 aanmaning, die kennelijk juist was binnengekomen. Volgens die aanmaning had ik mij niet tijdig aan mijn betalingsverplichtingen gehouden, dus volgden er maatregelen als ik niet onmiddellijk betaalde. Niet betalen = incassobureau, nog steeds niet betalen = huisuitzetting.
Op mij kwam die laatste brief als volgt over: "Hé, aso in je achterbuurt! (het woord prachtwijk was toen nog niet uitgevonden) We weten wel dat jouw soort slecht is in betalen, maar betalen zul je! Hoezo de smoes van vakantie? Je gaat toch in de zomervakantie niet weg? Je hoort gewoon thuis te zijn om door ons te laat verzonden rekeningen direct bij binnenkomst te kunnen betalen!"
Ik was toen al jaren actief in bewonersorganisaties en wist dat er voor huisuitzettingen veel meer moest gebeuren dan het "te laat" betalen van de servicekosten. Door die deelname aan bewonersorganisaties kende ik een aantal medewerkers van deze woningcorporatie en had ik zelfs wel eens samen met bewoners met de directeur aan tafel gezeten. (o.a. bij bespreking van maatregelen ter verbetering van de situatie in de achterstandswijk).
Ik heb gebeld en verteld over deze brieven en heb even mijn boosheid kunnen spuien. Waarschijnlijk was het zo dat de eerste brief door vakantie van medewerkers te laat verzonden is. Dat had ik zelf ook al bedacht, maar om de herinnering dan meteen zó zwaar aan te zetten, dat vond ik niet erg klantvriendelijk.
Door deze beide incidenten kan ik mij heel goed voorstellen dat een licht ontvlambaar type naar de balie van een woningbouwvereniging gaat en de eerste de beste medewerker die hij tegen komt over die balie wil trekken en eens grondig wil verbouwen. Ik zeg niet dat dit de beste weg is, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat mensen die brieven over incassobureaus niet meer serieus nemen en denken: het zal zo'n vaart wel niet lopen en dan niet betalen en niets doen.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 28 september 2015
Dreigen met incassobureaus
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ze zijn er tegenwoordig heel snel mee , met het dreigen met incasso "s bureaus maar er echt wat aan doen... Mijn dochter heeft sinds maart een flatje in een prachtwijk en de vorige bewoners laten alle post nog steeds bij haar komen. Ze zijn al wel uitgeschreven op dat adres van de gemeente maar van de bedrijven niet. Hoe vaak mijn dochter al brieven heeft gekregen van deurwaarders maar nog nooit een aanzegging of iets in die trant voor die bewoners. Ze blazen gauw van de toren met een incassobureau maar in de werkelijkheid komt het er 9 van de 10 keer niet van.
BeantwoordenVerwijderenSchulden worden ook gemaakt in de zgn betere wijken. Niet doen of bewoners van de zgn achterstandswijken de enigen zijn die hun rekeningen niet betalen. Hou niet van dat badinerend toontje. Er onstaan in wijken waar mensen niet veel te besteden hebben eerder problemen, ook op andere gebieden. Die zijn er in andere wijken ook hoor, maar blijven eerder binnenshuis.
BeantwoordenVerwijderenIk heb tussen 1981 en 2007 in een achterstandswijk gewoond. Dat is 26 jaar, mijn ervaring is wel dat men er van uitgaat dat je als het ware tot de onderkant van de samenleving behoort. Dat kan je badinerend noemen.
VerwijderenIk heb het er eens op aan laten komen bij - toen nog - UPC. Ik had al lang opgezegd maar UPC bleef me maar belagen met brieven en telefoontjes. Hoe vaak ik ook meldde dat ik geen abonnement meer had en dat ook kon bewijzen.... geen gehoor. Na het dreigen met een incassobureau heb ik het expres er op aan laten komen. (ik had juridisch advies ingewonnen bij mijn zwager die advocaat is) Toen men dus bij mij aan de deur kwam en ik de kopieën van het bewijs van opzegging; van de hele correspondentie tussen UPC en mij, met alle dreigingen, overhandigde kon men onverrichte zake terug. Alle kosten waren voor UPC. Ik laat me dus niet gauw meer intimideren door "incassobureau's" .
BeantwoordenVerwijderenJoanne
Ik heb wel eens herinneringen gehad, als ik wat vergeten was. Maar echt incassozaken gelukkig niet. Zo serieus neem ik het niet (als het niet klopt), maar ik zou er wel heel onrustig van worden en dat is het me écht niet waard.
BeantwoordenVerwijderen