donderdag 2 mei 2019

Minder vaak naar de huisarts en vaker naar de drogist

Er zijn mensen die met kleine kwalen als verkoudheid, buikpijnklachten en hoofdpijnklachten naar de huisarts gaan. Er wordt in Gelderland op 2 plaatsen binnenkort een proef gestart om patiënten naar de drogist te verwijzen. De mensen die hiertoe het initiatief genomen hebben, denken dat als alle huisartsen dit gaan doen, er 12 miljoen huisartsenbezoeken per jaar minder kunnen zijn. Dat is een mooie besparing op het aantal huisartsenbezoeken. Goed voor de portemonnee van ons allemaal.
Door zelfmedicatie kunnen mensen hun kleine kwaal oplossen en is het probleem verholpen.

Met hoeveel mensen zijn we tegenwoordig in Nederland? 16 miljoen? Ik vind 12 miljoen huisartsenbezoeken per jaar vanwege kleine kwalen enorm veel! Ik ga nooit naar een huisarts met dergelijke klachten. Alleen als dergelijke kleine klachten na verloop van tijd niet overgaan, dan stap ik eens een keer naar de huisarts.
Wel ga ik met ontstekingen aan benen of voeten naar de huisarts. Ik weet namelijk dat ik als diabetespatiënt met die ontstekingen veel risico loop op voet- of beenproblemen die kunnen uitmonden in een amputatie. Daar kan een drogist mij niet bij helpen. Daar is het oordeel en behandeling van een arts  bij nodig.

Maar met verkoudheid naar een arts? Kom op, je moet gewoon uitzieken! Als je een ernstige achterliggende kwaal hebt die kan zorgen voor complicaties, zou ik naar mijn huisarts gaan. Ik heb bijvoorbeeld wel eens dat een verkoudheid overgaat in een bronchitis. Ook daarmee ga ik pas naar een huisarts als het niet vanzelf na twee weken over is. Meestal wordt de bronchitis namelijk veroorzaakt door een virus en dan moet je uitzieken, want er is tegen een virus weinig te doen. Soms is er bij mij sprake van een virus en van een bacterie tegelijkertijd en lukt het mijn lichaam niet om de bacterie te overwinnen. Misschien door de astma? Dan is een antibioticakuur een middel om van de bacteriële infectie af te komen. Persoonlijk heb ik liever ook geen antibiotica, omdat dit medicijn mijn darmflora in de war schopt.  Dus laat mij maar even hoesten en piepen en ziek zijn. Het gaat wel weer over!

Natuurlijk moet je aanhoudende klachten niet negeren, die klachten kunnen een teken zijn dat er iets goed mis is in je lichaam. Mijn devies: niet al te lang mee blijven rondlopen, want misschien onderschat je het probleem.

Ik heb nog één opmerking: drogisten zijn gericht op winst maken. Wat er niet moet gebeuren, is dat drogisten patiënten nutteloze producten aansmeren die niet helpen om de klachten te bestrijden, maar alleen goed zijn voor de winst van de drogist.
Waar moet je dan aan denken? Vitamines voor verkoudheid, dure pijnbestrijders terwijl goedkope soorten net zo effectief zijn.

15 opmerkingen:

  1. Strikt gezien zijn de meeste zorginstellingen/-verleners tegenwoordig helaas ook gericht op winst maken. Ook huisartspraktijken. Maar dat terzijde.

    Verder vind ik het nogal wat, mensen naar de drogist verwijzen. Niet zozeer om het 'commerciële' aspect van drogisterijen maar ik heb de ervaring dat dit soort adviezen grotendeels door de verkeerde mensen wordt opgepikt. Zij die geneigd zijn met kleine voorbijgaande kwaaltjes naar de huisarts te gaan zullen dat veelal blijven doen maar mensen die in de regel best wat éérder aan de bel zouden mogen trekken voelen zich zo mogelijk nóg meer bezwaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En neem daarbij ook even in gedachten dat er zoveel klachten zijn van mensen die overdoses paracetamol en iboprofen namen omdat het zo makkelijk te krijgen is en onschuldig lijkt. Gaat dat dan niet nóg verder?

    Er is echt wel een groep mensen die bij elke piepje op de stoep staat bij de huisarts, maar of ze die groep eruit filteren en de echte patiënten niet per ongeluk laten lopen met serieuze klachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 12 miljoen huisartsenbezoeken kosten samen toch zeker €330.000.000,- Dat is dus mooi meegenomen voor de zorgverzekeraars en je mag hopen dat wij daar ook wat van terugzien in de premies!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kom je bij dit bedrag, een bezoek aan de huisarts kost bij lange na geen 27.50 euro.

      Verwijderen
  4. Ik heb een hekel aan een huisartsenbezoek, dus ik stel het zo lang mogelijk uit. Als ik besef, dat het moet, ga ik ook wel. Maar zeker niet voor kleine kwaaltjes. Daar zoek ik zelf wel wat voor. B.v. ik krijg de laatste tijd wat meer last van hooikoorts. Ik heb er over gelezen en spoelen met himalaya-zout en water is heel goed en werkt voor mij top ! Nou mooi, weer geen huisartsenbezoekje, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vraag me af wie er dan doorstuurt naar de drogist. De assistente neem ik aan. Dan leg je deze mensen een grote verantwoordelijkheid op. Zij moeten dan aan de telefoon bepalen of voor de klacht een huisartsbezoek nodig is.
    Ik denk nu even aan mijn tante die met griepverschijnselen werd geadviseerd paracetamol te nemen en uit te zieken. Zij bleek een levensbedreigende aandoening te hebben. .. Er is hierdoor te laat ingegrepen waardoorhaar nieren stopten en zij haar verdere korte leven moest spoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sowieso is de assistente tegenwoordig de eerste poort - zij zijn ook ervoor opgeleid om te beoordelen of een bezoek nodig is, en hoe lang die afspraak moet duren... Ik was ook wel verbaasd door het bericht waarover Zuinigaan schrijft: naar de huisarts voor dingen die vanzelf overgaan, of die je zelf kunt oplossen met zelfzorgmedicatie? RAAR! Zo begrijp ik ook nooit hoe ze aan de griepcijfers komen: ik heb er nog nooit over gedacht om me bij de huisarts te melden als ik griep heb - die kan er niets aan doen, gaat vanzelf over!

      Verwijderen
  6. Bezoek hoeft ook niet altijd .Bij twijfel bel ik voor advies of de assistente of tijdens het telefonisch spreekuur

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms worden mensen door werkgever gedwongen naar huisarts te gaan bij ziekmelding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dus naar de drogist en daar de goedkoopste paracetamol kopen want al die andere dingen zijn maar onzin. Nou ja ..ik koop dan toch die mentholrub en een neusspray(eigen merk hoor!). Omdat ik me daar prettiger van ga voelen. Van mij mag die drogist best winst maken.
    En ik ga naar de huisarts als ik dat nodig vind.Dan maar een keertje voor een kleine kwaal.Meestal niet trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn vriend heeft migraine, weet perfect wat te doen, medicatie nemen en uitslapen maar een dag uitzieken is wel een doktersattest binnen brengen op het werk, dus helaas, ook voor zulke kwalen moeten wij een doktersbezoek doen, gewoon voor de papierwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind niet dat wij zelf moeten gaan diagnosticeren, waar halen wij de wijsheid vandaan? Geld besparen voor de zorgverzekeringen? Dat doen zij zelf in ruime mate.
    Ik ben heel erg ziek kanker stadium4 en afhankelijk van de vergoeding van de zorgverzekering maar deze wordt ieder jaar minder. Steeds meer moet ik zelf betalen omdat het uit het zorgpakket gaat. Terwijl de zorgverzekeringen wel hun premie verhogen. Ook ziekenhuizen vragen woekerprijzen voor zorg. Het is al zo dat ik moet schipperen tussen gezond eten of peperdure vitamines, die ik ook hard nodig heb, met dank aan de zorgverzekering en apotheek. Deze splitsen de recepten omdat zij dubbele vergoeding krijgen.
    Mensen zouden in 1e plaats voor zichzelf moeten opkomen en niet voor de zorgverzekering of anderen in de zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar.

      Ik moet iedere maand naar het ziekenhuis voor een behandeling, en nu heb ik laatst begrepen dat deze behandeling heel duur is en dat het nog maar de vraag is of deze behandeling nog blijft bestaan.

      Ik vind het te triest voor woorden dat er tegenwoordig alleen nog maar gekeken wordt naar winst resultaten in de zorg tenkosten van de patiënten.

      Verwijderen
    2. Daar moet ik ook mee leven en met ons nog heel veel mensen. Geen behandeling betekent voor mij gewoon dat ik dood ga. Dat is heel moeilijk om mee om te gaan. De farmaceutische industrie gaan echt over lijken alleen voor belachelijke winsten. De bedragen van behandelingen in ziekenhuizen zijn ook idioot hoog.
      Wens u heel veel sterkte en geluk. Hopelijk krijgen we nog heel veel behandelingen en een vervuilend leven.

      Verwijderen
    3. Geen vervuilend leven maar vervullend leven. Die domme spellingscontrole!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.