dinsdag 27 februari 2024

TV-tip: Mr Bates vs the Post Office

Afgelopen woensdag is op de tv de dramaserie Mr Bates vs the Post Office gestart. Deze serie is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Houders van postagentschappen in de UK worden verantwoordelijk gehouden voor een falend computersysteem. Het systeem geeft kastekorten aan, die er in werkelijkheid helemaal niet zijn, maar de post houdt de filiaalhouders aansprakelijk. Sommige mensen gaan de cel en en anderen worden beschuldigd van verduistering en moeten enorme bedragen terugbetalen aan de post, terwijl ze in werkelijkheid geen cent achterovergedrukt hebben.
In de UK werden 3500  filiaalmanagers beschuldigd van diefstal en vervalsing. Mensen gaan failliet, hebben enorme schulden, sommige plegen zelfs zelfmoord.
Lees ook hier, op de site van de NOS (over ICT-bedrijf Fujitsu dat spijt heeft betuigd voor zijn rol in het zogenoemde postkantoorschandaal) .
De serie wordt zoals altijd met Engelse series uitstekend gespeeld door Engelse acteurs en het geeft inzicht in hoe het allemaal gebeurde. 
Hoe een groot bedrijf als de Post Office mensen kapot maakte door te blijven volhouden dat er niets met het computersysteem aan de hand was.
Het verhaal heeft parallellen met het Toeslagenschandaal in Nederland. Waar mensen ook tonnen terug moesten betalen die ze de belastingdienst helemaal niet schuldig waren. Hier ging het vooral om etnisch profileren, dat speelt in Engeland bij het Post Office schandaal voor zover ik weet niet, maar wel is het zo dat de financiële afhandeling nog steeds loopt. De schade werd tot nog toe lang niet helemaal vergoed. De overheid is de gedupeerden nog steeds veel geld verschuldigd.
Hier kun je de serie terugkijken.
Zoals ik al schreef: een aanrader!

9 opmerkingen:

  1. Etnisch profileren? De meeste postagentschappen bevonden zich in Wales. Achteraf, in kleine dorpjes, die weinig contact hadden met elkaar totdat zij dat zelf tot stand brachten.
    Nog een link met ons toeslagen schandaal is dat toen de slachtoffers zich gingen verenigen, er eindelijk werd toegegeven dát er iets aan de hand was.
    Schrijnend en beschamend, beide affaires.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Wales wonen ook mensen met een niet-Britse achtergrond. Veel mensen uit India en Pakistan runnen postagentschappen, vaak ook in een zgn off-licence, winkel die drank mag verkopen, maar ook kaarten voor OV en postzegels etc. Dus het zo best ook mogelijk geweest zijn.

      Verwijderen
  2. Ik had er al wat over gelezen, veel overeenkomsten met de Toeslagaffaire.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor de tip! Ik ga dit zeker met mijn man kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga niet kijken, het zou mij teveel aangrijpen. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een schrijnende maar prachtige dramaserie gebaseerd op ware verhalen. Mensen raakten alles kwijt, moesten naar de gevangenis. Sommigen pleegden zelfmoord omdat ze geen uitweg meer zagen. Pas na het verschijnen van de serie op de Britse tv kwam er landelijke en politieke aandacht. Het onterechte schuldenprobleem is nog steeds niet opgelost en sommige slachtoffers zitten nog steeds gevangen. Dikke pluim voor de vasthoudendheid van Mr. Bates. Zoveel mensenlevens de vernieling in geholpen net als bij ons bij de toeslagenaffaire en de afhandeling van aardbevingsschade in Groningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik geloof niet dat er nog slachtoffers in de gevangenis zitten.
      En het TV programma heeft er inderdaad voor gezorgd dat het opeens volop in the publieke belangstelling kwam, maar het onderzoek e.d. loopt al jaren.

      Verwijderen
  6. ik heb het eerste deel gezien.moest wel even denken aan de toeslag ellende. zal wel niet helemaal te vergelijken zijn .het blijk dus dat de hoge heren geen geweten hebben.diep triest

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De serie staat al een poosje op mijn lijstje, ik ga 'm in een keer kijken in de NPO app.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.