maandag 26 februari 2024

Weer gratis kijken naar nestelende vogels!

Afgelopen dinsdag, toen we op het terrein van landgoed Nienoord liepen,  zag kleinzoon een ooievaar hoog op een nest. We waren beide heel enthousiast, want de nestbouw stak al een stuk boven de rand uit. Het leek er op dat het nest klaar was om aan eieren te beginnen!

Toen dacht ik: dan moet ik binnenkort ook eens even op de site van Beleef de Lente van de Vogelbescherming kijken, want misschien kan ik het nestelen van diverse vogels in Nederland al wel meebeleven!

En ja hoor!
De site is online!
Nog niet alle vogels zijn te bekijken, maar wel 3 verschillende uilen: kerkuil, steenuil en bosuil (heeft al 3 eieren!). En verder staat de camera aan bij de zeearend.
Binnenkort te zien: koolmees, merel, visarend, ooievaar, slechtvalk en boerenlandvogels.


In en rond vogelnesten staan camera's en via die camera's kun je alles volgen via de webcam: het gereedmaken van het nest, het seksen, het leggen en uitbroeden van eieren, het voeren van de kuikens.
In het afgelopen jaar waren de slechtvalk en de ooievaar bij mij veruit favoriet!
Mocht er op het moment geen activiteit op het nest zijn, een beetje lager in beeld staan altijd filmpjes van de afgelopen dagen.
Je kunt gratis kijken, maar het kost natuurlijk wel wat, die camera's en het uitzenden van de beelden. Daarom neem ik dat gratis niet heel letterlijk en doe jaarlijks een donatie.

Voor wie nog nooit gekeken heeft een waarschuwing: het is zeker niet allemaal leuk en schattig. Soms is er sprake van dood en verderf. Soms halen roofvogels of andere roofdieren (boommarter) eieren of kuikens uit het nest. Bij de ooievaars is er altijd minstens 1 kuiken die het niet redt en vorig jaar ging het helemaal mis. Een klein, in groei achtergebleven kuiken wordt opgegeten door een ouder en grotere kuikens die in de ogen van de ouders kansloos zijn, worden uit het nest gegooid: hups weg er mee! Door dit opruimen hebben de andere, sterkere jongen meer kansen.

Heb jij wel eens gekeken op de site van Beleef de Lente?

Bron foto: Vogelbescherming

3 opmerkingen:

  1. Ja ik kijk al jaren, Hoop dat het met de slechtvalken dit jaar wel gaat lukken. De camera op het Rijksmuseum kijkt precies uit over de Spiegelgracht aan het eind e is nog net mijn geboortehuis te zien . Helaas hadden ze vorig jaar wel eieren maar geen goede want ze werden weer opgegeten door het vrouwtje. Het andere nest op de Mortel had door onrust rond de toren helemaal geen eieren, al het tweede jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die muisjes en ander klein goed dat uiteen gerukt wordt door die roofvogels en hun jongen... Ik weet dat het de natuur is, maar ik het niet aanzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk elk jaar.
    Behalve de akelige dingen die je beschrijft is er heel veel moois te zien. De natuur is geen disneyfilm, dieren en vogels zijn beesten, geen schattige knuffels.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.