zaterdag 13 oktober 2012

Nabestaandensores

Ik kan jullie vertellen, het is een heel gedoe, alles uit een nalatenschap regelen. En ik ben nog maar net begonnen.

De kamer in het verzorgingshuis moest binnen 2 weken na overlijden leeg gemaakt. En dan ook echt leeg: vloerbedekking, gordijnen, gordijnenrails, alles moest er uit. Alleen het behang kon blijven zitten. In eerste instantie zou de kringloop het doen. Maar die belde woensdagavond: we doen het niet, want het zeil zit gelijmd en daar beginnen we niet aan. Tevens wist de medewerker te melden dat alles rijp was voor de container: (deels) zo goed als nieuwe kleding (truien en bloeses die ik gekocht had omdat bij haar verhuizing bleek dat ze bijna niets passends meer had), bijna ongebruikte klapstoelen, kopjes, bekers, bestek, boeken, een ventilator, alles.
Ai, toen moesten we dus een ander bedrijf vinden dat binnen uiterlijk 3 werkdagen alles kon uitruimen en strippen.
Het was even spannend, maar dat is gelukt. A.s. maandag komt een bedrijf dat alles opruimt.
Omdat we sommige dingen bestemd hadden voor de kringloop, maar de kringloop niet kwam, heb ik zelf een zak goede kleding en een zak linnengoed, de vrijwel nieuwe pedaalemmer, bloempotten, ventillator, 24 taartvorkjes, series prachtige wens- en kerstkaarten etc ingepakt en meegenomen. Ook mijn broer is met een auto vol spulletjes richting huis gereden.
Het heeft mij enigszins verbaasd dat de kringloop alles naar de vuilstort wilde brengen. Ik ben dat bij de kringloop hier in de stad Groningen niet gewend. Die hebben het soort dingen dat mijn moeder in haar kamer had, in hun assortiment. Op de site van de kringloopwinkel die niet mee wilde werken, wordt Cradle to Cradle genoemd, ik snap niet goed hoe ze die term interpreteren.

Mijn moeder had 2 bankrekeningen, bij beide was ik gemachtigde. Gisterochtend gebeld naar de ene bank, ik heb van maandag t/m donderdag gewerkt, dus ik was er nog niet aan toe gekomen. Ik raadpleegde de site van de bank, maar ik had niet zo veel zin om alle tekst door te lezen, het leek mij handiger om te bellen. Ruim drie kwartier voordat ik zou vertrekken richting verzorgingshuis pakte ik de telefoon en belde de nabestaandenhelpdesk. Ik kreeg snel iemand aan de telefoon, ik zou binnen een half uur teruggebeld worden. Dus ik blijf bij de telefoon en bij de papieren en wacht, en wacht, en wacht. De bank belde niet, toen ben ik maar snel en eigenlijk te laat vertrokken. Nog geen contact met de bank gehad dus nog geen idee wat ik moet doen met mijn machtiging. Volgende week vrijdag dan maar.

Toen gistermiddag naar de notaris. Mijn broer en ik hebben een ingewikkeld verhaal aangehoord en ik begreep dat het nogal wat gaat kosten. Minimaal 3x 145 euro zijn we wel kwijt. We konden de erfenis aanvaarden, benificiair aanvaarden en verwerpen. We hebben de erfenis aanvaard en dat hebben we gedaan omdat ik helemaal zeker weet dat er geen onverwachte schuldeisers zullen zijn. Er zijn gewoon geen schulden. Alleen de uitvaartverzorger wil geld en misschien wil de belastingdienst naar aanleiding van de reguliere aangifte inkomstenbelasting ook nog wat, maar dat denk ik eigenlijk niet. Mijn moeder heeft een voorlopige aanslag betaald, misschien krijgt ze, of eigenlijk de erven, zelfs wel een beetje terug omdat ze 91 dagen voor 31 december 2012 overleed en dus minder pensioenuitkering genoot. Waar ze dan weer minder belasting over hoefde te betalen.

De notaris liet doorschemeren dat het gebruikelijk is dat zij de erfbelasting afhandelt. Ik deed altijd de aangifte inkomstenbelasting, zou ik ook de aangifte erfbelasting mogen doen? Of kan dat alleen gedaan worden door een duurbetaalde notaris à 145 per uur?

23 opmerkingen:

  1. Het is een hele hoop gedoe inderdaad om al het papierwerk te regelen als er iemand gestorven is. Voordat alles definitief rond is, duurt vaak ook lang. Sterkte met het gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste zuinigaan,
    De aangifte erf belasting mag je gewoon zelf doen hoor. Formulier krijg je volgens mij zelfs automatisch toegestuurd door de belastingdienst. Veel sterkte met al het geregeld.
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n ervaring met de kringloopwinkel heb ik ook gehad. Ik heb er daarna nooit meer iets gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pittig hoor om zoveel te moeten regelen, terwijl je eigenlijk gewoon nog bezig bent met je verlies.

    Heel veel sterkte gewenst meid!

    Ik hoop voor je dat alles verder zo soepel mogelijk verloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Zuinigaan,

      Ik heb de nalatenschap van mijn schoonouders, moeder en tante geregeld.
      Hoewel het natuurlijk verdrietig is als een van je naasten overlijdt, hielp het mij dat ik kon regelen.
      Het verdriet omzetten in iets praktisch doen.
      Veel hulp heb ik gehad aan de gidsen die de uitvaartondernemingen gratis gaven met allerlei tips voor het afzeggen van abonnementen, lidmaatschappen,verzekeringen, notarisgedoe etc.
      Wat betreft de spullen: kennissen, vrienden vinden het vaak ook mooi om iets te krijgen.
      Als herinnering. Weggooien kan altijd nog.
      De erfbelastingaangifte is gemakkelijk zelf te doen omdat je de inkomstenbelasting al voor je moeder afhandelde.
      Je heb dan alle gegevens immers al paraat.
      De bekende to do lijstjes maken helpt bij dit soort gevallen echt.

      Als familie hebben wij een deel van de erfenis apart gehouden om na een jaar een etentje met de familie te houden. De jaren daarna is die traditie gebleven en leggen we daar altijd geld voor uit.

      Sterkte met alles en vriendelijke groet,
      Ingrid

      Verwijderen
    2. Ik vraag me wel af hoe je lidmaatschappen opzegt aangezien je toch niet altijd weet op wat en waar een overledene lidmaatschappen heeft. Mijn jongste is alleenstaande en ik weet wel dat hij een abonnement heeft op iets van zijn gps. Ik weet in de verste verte niet bij welke maatschappij dat loopt. Stel dat hij overlijdt en wij 'alles' moeten regelen, weet ik niet waar ik dergelijke (en andere info) zou kunnen vinden.In een map met overschrijvingen moet ik al niet zoeken want die heeft hij niet aangezien hij bijna al zijn facturen digitaal ontvangt en zelfs geen rekeninguittreksels afprint. Globaal gezien weet ik bij welke banken hij klant is maar het kan zelfs evengoed zijn dat hij ook nog klant is bij banken waarvan ik niets weet.... De 'gegevens' van mijn moeder vinden zouden voor mij niet zo'n probleem zijn aangezien ik haar help bij haar bankzaken en ze zelf zeer nauwgezet al haar facturen bijhoudt en in mapjes klasseert.

      Verwijderen
    3. Misschien een idee om alvast met je zoon om de tafel te gaan zitten en hem dit voorleggen. Zodat hij alles op papier/computer kan zetten en je dat er zo bij kunt pakken als er onverwachts iets mocht gebeuren. Wat we niet hopen natuurlijk. En dit dan half-/jaarlijks even doornemen of het allemaal nog actueel is. En voor de bank misschien een idee om hem jou te laten machtigen. Mijn moeder is ook mijn gemachtigde voor mijn eigen rekening. En natuurlijk ook voor jezelf op papier zetten voor als er wat met jullie gebeurt en jullie kinderen alles er zo bij kunnen pakken.

      Verwijderen
  5. Ja, het is inderdaad altijd een hele klus om een nalatenschap te regelen.
    Ik heb het al diverse keren moeten doen, voor mijn moeder, alleenstaande tante, en schoonouders.
    Er zijn dan veel beslissingen te nemen.
    Ook is het emotioneel best zwaar, want je komt van alles tegen.
    Ik wens je er veel sterkte mee!
    groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een korte termijn hanteert een verzorgingstehuis. Sterkte met alle klussen. Je zou er bijna vakantie voor moeten opnemen,zoveel werk gaat er in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoewel het voor jou een verdrietige kwestie is, vind ik het wel interessant om mee te lezen wat er allemaal bij komt kijken, ik kom er, met (schoon)ouders in de 70 en 80 ook eens voor te staan. Sterkte gewenst!
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij mijn broer en ik hebben alles zelf geregeld. Hebben de notaris alleen maar nodig gehad om een bewijs van erfrecht te krijgen (weet niet meer precies wat de kosten daarvan waren toen in 2001)de belastingpapieren komen vanzelf. De gemeente geeft dat automatisch door aan betreffende instanties. Maar er komt een hoop op je af al dat geregel. Succes en sterkte ermee.
    Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De notaris doet je soms geloven dat je het niet zonder notaris kunt maar trap er niet in.
      Gea

      Verwijderen
  9. Niet naar een Notaris gaan wanneer de erfenis beneden, ik dacht, 20.000 euro blijft.!
    Ik heb vorig jaar alles zelf, als gemachtigde, geregeld.

    Uiteindelijk alles prima voor elkaar maar in juli kregen we nog een aanslag om zorgtoeslag terug te betalen.

    Gelukkig was het huis waar mijn moeder verbleef erg blij met de meubels en hulpmiddelen die wij achter lieten. Wel hebbben we haar kamer 'opgeleverd' voor de begrafenis. Na 2 verhuizingen, in korte tijd, was dat niet zo veel werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moesten wel naar de notaris omdat er een testament aanwezig is. Dat testament kan niet zonder notaris worden afgehandeld.

      Verwijderen
  10. De machtiging bij de bank is met het overlijden van moeder komen te vervallen.
    De belastingaangifte kun je zelf doen, daar hoeft de notaris niets aan te verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Na het overlijde van mijn vader moest de kamer binne 3 dagen leeg zijn.Wees maar blijdat jullie goed overeen kunnen komen. Mijn broer en ik lukt dat niet. Hij deed alles zelf om geld uit te sparen. Geen notaris. Wel verplicht als er een koophuis in de erfenis zit. Geen makelaar om het huis te verkopen. En het ergste was dat hij de banken niet op de hoogte stelde van overlijden ouders. Beide overleden binnen een half jaar. Dus dat heb ik zelf maar gedaan sinds de zomer.Broer wil meewerken als hij een getekende verklaring krijgt dat alle notaris kosten voor mij zijn. Hij beschikt over alle papieren en weigert inzage te geven aan wie dan ook. Nu staat er het 1 en ander op de rit na een jaar. Ik hoop dat het bij jullie in doede harmonie gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kunt de aangifte gewoon zelf doen. Vooral als je weet dat het eigenlijk toch niet iets ingewikkelds is. Notarissen hebben het momenteel zwaar vanwege de huizencrisis. Een vriendin van mij heeft hetzelfde euvel bij de hand gehad, de notaris mag dat eigenlijk zo niet brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier bij de verzorgingshuizen moet alles een week na begraven weg zijn, de reden er zitten mensen met smart te wachten op de kamer.In het verpleeghuis waar mijn opa en oma op 1 kamer lagen werd oma na het overlijden van opa dezelfde middag nog verhuisd naar een andere kamer en de spulletjes van opa stonden in een vuilniszak bijde deur. HEt lijkt heel hard, maar de volgende dag was er al weer een ander op de kamer neegelegd. JE weet wanneer je zelf op zo'n kamer moet wachten ook dat het hoe eerder hoe beter is.Tip voor de bankzaken, even binnenlopen en alle periodieke overboekingen en automatische afschrijvingen laten blokkeren.De bank kun je ook vragen stellen per mail en wanneer je aangeeft dat zij hun afspraken niet zijn nagekomen dan bellen ze vaak extra snel terug

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch vind ik dit niet respectvol gezien de omstandigheden. Je kunt niet alles goed praten met rationele argumenten 'geldover'.

      Verwijderen
  14. Hallo zuinigaan!

    Ik heb je een tijdje niet gevolgd, en lees nu pas dat je moeder is overleden. Gecondoleerd met het verlies! En veel sterkte met het geregel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Acte van erfrecht isalleen nodig als de banktegoeden bevroren zijn na overlijden.Notaris geeft zo'n acte af en dan kunnen de erven over het saldo beschikken. Sommige banken blokkeren zelf de rekeningen als ze een overlijdensadvertentie in de krant zien. Bij andere banken moet een acte van overlijden getoond worden om de rekeningen te blokeren. De belastingdienst wil die blokkade om z.g. te voorkomen dat er geld wegvloeit om erfbelasting te ontduiken. Met een en/of rekening wordt niks geblokkeerd. Machtigingen vervallen bij over lijden van de rekeninghouder. De rekeningen worden veranderd in naam. Het wordt "de ervenvan dhr X".

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat je het goed met je broer kunt regelen.
    Mijn moeder is in mei van dit jaar overleden en mijn broer
    geeft ons geen enkele inzage.
    Hij was bewindvoerder van mijn moeder en hij is in het testament benoemd tot executeur, maar hij zit al een paar maanden in Portugal en als wij hem mailen met vragen krijgen we gewoon geen antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.