maandag 3 februari 2014

Te veel eten gekocht

Afgelopen week had ik toch wel wat te veel eten in huis. Vooral van groenten wil ik wel vaker wat al te rijkelijk inslaan.
Wat had ik te veel? Een dikke selderijknol met reeds een klein rottend plekje, gekocht in week 3, een kilo winterpeen, gekocht in week 1, paprika's en witlof gekocht begin afgelopen week.
Ook had ik twee afgeprijsde karbonades en een bakje afgeprijsde kippenvleugeltjes. Weggooien is niet aan de orde, wat mij betreft, maar wat doe je daar dan wel mee?
Ik heb 3 dingen gedaan:

1. Gewoon extra groenten klaarmaken en geen 200 gram per dag eten maar wel 300 of 400 gram. Het kwam er op neer dat ik 's avonds nog een extra portie groenten nam in de vorm van een salade. Bijvoorbeeld een witlofsalade met stukjes sinaasappel, wat kleine stukjes kaas en stukjes banaan. Heerlijk als hapje rond een uur of 10 's avonds.

2. Diepvriesmaaltijden maken, voor doordeweeks.
A. Van een deel van de knolselderij en een paar winterpenen kookte ik een heerlijke pastasaus, met 2 blikjes gepelde tomaten, uien, knoflook en Italiaanse kruiden en een rest rode wijn. De karbonades sneed ik in stukjes en braadde ik even aan, daarna gingen de stukjes in de saus. Lekker laten sudderen, gekookte pasta er bij. Een portie at ik vrijdag met wat geraspte kaas. De overige 2 porties werden eenpersoons diepvriesmaaltijden voor de komende weken.
B. Er was nog meer witlof en de kippenvleugeltjes. De kip heb ik een nacht in een lekker pittige marinade gezet. Deze keer gebruikte ik een echte ovenschaal! Dat doe ik niet zo vaak, maar deze keer wel! De gemarineerde kip, 4 tenen knoflook, en 2 in kwarten gesneden rode uien en 600 gram in stukjes gesneden aardappel heb ik een tijd in de oven gezet. Ondertussen heb ik witlof even geroerbakt. Heerlijk! Een portie staat ik de koelkast, 1 portie ging in de vriezer en 1 portie heb ik gisteren opgegeten.

3. De 2 al een klein beetje zacht geworden paprika's heb ik gewassen en in kleine stukjes gesneden en ingevroren. Zie zijn prima te gebruiken in stoofschotels.

Overigens AH geeft deze week 1 miljoen eetmaatbekers weg tegen verspilling (klik op de link). Ze zijn bedoeld om pasta etc af te meten voordat het gekookt wordt. Ik weeg of meet al wel 30 jaar de hoeveelheid die ik kook om niet te veel te maken. Daarvoor heb ik een keukenweegschaal en een maatbeker. Ik vraag me af of diegenen die veel te veel koken en vervolgens het te veel weggooien, nu dan massaal de eetmaatbeker gaan gebruiken om hun voedsel beter op maat te koken. Het zou leuk zijn, maar ik heb mijn twijfels. Ik denk dat een eetmaatbeker in huis niet genoeg is, maar dat mensen ook opgevoed moeten worden in het gebruik van zo'n ding.

11 opmerkingen:

  1. ik weeg altijd de pasta af, voor ons vieren kook ik 500 gram. Er blijft altijd een portie over, dat gaat of de vriezer in of ik maak er een pasta salade van. Weggooien dat doe ik niet. Met rijst idem dito gewoon invriezen of een handvol in de soep of een salade van maken. Ik heb ooit een restjesscheurkalender gekocht als je ziet wat je allemaal gewoon verwerken kunt de restjes recepten waren soms heel verrassend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een keukenweegschaal. En bakjes om dingen in te vriezen als er toch wat over is :-) . Ik denk dat ik die eetmaatbeker maar oversla, zou voor mij een extra ding in de keuken zijn wat telkens in de weg staat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meestal maak ik express teveel pasta of rijst. Door de rest pasta doe ik eieren en wat nog meer voor handen is, in ieder geval restjes of zakje geraspte kaas en bak er een dikke omelette van, ook lekker koud als lunchhapje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is wel goed, zo'n actie. Juist voor mensen die nog niet afwegen en onbewust teveel koken en weg gooien. Al bereik je er maar een paar mensen mee! Hier heb ik altijd boterbakjes klaar staan om eten in te vriezen. Precies genoeg voor een maaltijd voor 1 persoon, of voor gebraden vlees voor twee of drie personen met wat jus eventueel. Handige maat en handig te stapelen... en gratis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik twijfel ook of dit echt effect heeft. Met een weegschaal en maatbeker of bakje bereik je hetzelfde effect, het is denk ik meer het punt of je bereid bent de moeite er even voor te doen. Daarnaast is een standaardportie nogal vaag, kinderen eten minder dan volwassenen en de ene volwassene is de andere niet. Ik eet bijvoorbeeld 75 tot 100 gram maar daar hoef ik bij mijn vriend niet mee aan te komen zetten, die eet 125 tot 150 gram. Als ik voor 2 kook dan neem ik daarom 250 gram en daar blijft eigenlijk nooit iets van over. Is dat wel zo dan vries ik het in, of het is lunch de volgende dag, of een begin van de maaltijd de dag erna (pasta kan aardappelen best vervangen). Weggooien doe ik nooit. Ik denk dan ook dat het probleem meer zit in het weggooien en geen zin hebben de moeite te nemen af te wegen dan in het niet weten hoe je de porties zou moeten aanpassen. Maar wie weet, zijn er toch nog mensen die nu ineens denken 'aha zo doe je dat dus, eindelijk een oplossing!'.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als paprika's zacht zijn kan je ze ook met het steeltje in water zetten (op zijn kop in een glas) dan worden ze weer stevig.
    Ik gooi eigenlijk nooit wat weg, als ik al te veel bereid dan komt dat wel weer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een keukenweegschaal en daarnaast een handige man... Ik vraag me trouwens af of die maatbeker wel bisfenolvrij is... (BPA).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat risico is wel heel erg klein als je je levensmiddelen er niet uren en uren in laat staan. Het moet ook nog migreren en dat kost tijd. Overschatting van dit soort risico's is groot, de kans dat je een ongeluk krijgt tijdens het autorijden is vele malen groter en daar denkt niemand bewust over na.

      Verwijderen
  8. Ik weeg af, al jaren. Ik gooi geen eten weg maar verwerk eventuele restjes. Soep is daar handig voor en dat eet ik zeker eens per week.
    Ik weeg ook de vuilniszakjes af die eens per week naar de container gaan, gewoon om te weten hoeveel vuilnis ik weggooi. Dat is nu rond de kilo per week. Voor mij onvoorstelbaar dat mensen datzelfde gewicht aan eten weggooien.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kook eigenlijk altijd aan de royale kant. Ik ben gek op restjes :-)
    Ze worden de dagen erna wel gebruikt en mijn glutenvrije zoon eet graag twee keer per dag warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kook graag iets teveel ja. Handig als er onverwachts bezoek komt en anders voor in de vriezer . Van knolselderij en winterwortels bakken we af en toe frietjes lekker met yoghurt/mayo.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.