Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 2 februari 2014

Valse mail, zogenaamd van de ING!!

Ik ben al een hele tijd niet meer klant, al wel 3 jaar niet meer, maar toch krijg ik mail van de ING, kennelijk om mij mijn gegevens te ontfutselen. De echte bank zou de gele tekst NOOIT plaatsen. Voor de zekerheid heb ik de link verwijderd en ik heb ook niet op de link geklikt.
NOOIT klikken op dergelijke linken waarbij aangegeven wordt dat je rekening anders geblokkeerd wordt. Je haalt waarschijnlijk veel ellende binnen, ook al geef je je gegevens niet af.
Het is overigens belachelijk te melden dat je wel kunt inloggen tijdens storingen en dat je wel kunt betalen. Dat is het moment dat jouw euro's van eigenaar verwisselen!  Het blijft opletten met cybercriminelen!
Ik moet zeggen dat de opmaak er behoorlijk echt uitziet. Oordeel zelf!





Geachte ING Klant,
Als klant wilt u duidelijk en tijdig geïnformeerd worden over veranderingen van onze producten en diensten. Omdat u bij ons een betaalrekening heeft, brengen wij u graag alvast op de hoogte van wijzigingen van uw internetbankieren.

De ING stapt over op een verbeterde beveiligingssoftware, deze software is bedoelt om cybercriminelen niet de kans te geven om u kostbare gegevens te verstrekken. Met de nieuwe software kunt u tijdens storingen gewoon inloggen om uw saldo te bekijken. Ook kunt u tijdens storingen betaal opdrachten doen, deze worden echter pas verzonden als de storing is opgelost.

Vanaf 1 januari 2014 zijn de eerste geselecteerde klanten over gegaan naar het vernieuwde Mijn ING internetbankieren. Wij hebben de wijzigingen samen met de ING-consumentenpanel ontwikkeld en doorgevoerd.

Dit kan voor u even wennen zijn, maar met dit nieuwe gezicht wordt uw internetbankieren overzichtelijk en makkelijker.

Uw dagelijkse bankzaken worden zo nog eenvoudiger.

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Dat al uw betaalrekeningen overzichtelijk bij elkaar staan.
  • Zo heeft u direct inzicht op uw saldo en uw laatste af- en bijschrijvingen.
  • U heeft direct toegang tot belangrijke zaken zoals overschrijven.
  • Alle mogelijkheden in Mijn ING internetbankieren zijn toegankelijk en staan in overzicht op iedere scherm vermeldt.
  • En tot slot kunt u op iedere pagina "de meest gestelde vragen" over de huidige pagina waarop u zich bevindt, raadplegen.
Let opUw rekening is nog niet voorzien van het vernieuwde Mijn ING internetbankieren. 

Helaas moeten we u mededelen dat uw rekening binnen 24 uur om veiligheidsredenen wordt geblokkeerd als u uw gegevens niet volledig bevestigd. Wij adviseren u zo spoedig mogelijk om uw gegevens te bevestigen. 

Ga naar de beveiligde website om uw gegevens te verifiëren

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet,
De ING

Dik Bukman
Directeur Particulieren



23 opmerkingen:

  1. Ach, het stikt van de taalfouten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deze ken ik al, en ben ook geen lid van die bank. en deze kreeg ik vorige week van de rabo. "klopt deze transactie wel? en dan vervolgens wat onzin en click mogelijkheden. hier past maar 1 click, nl delete! gezina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel vervelende mensen, inderdaad! Ze hebben wel de Nederlandse markt ontdekt, vind ik. Vroeger kreeg je alleen Engelse phishing mails of heel slecht vertaalde mails, deze is in ieder geval wel door iemand geschreven die Nederlands kan, alhoewel niet heel erg goed en netjes. Het wordt wel steeds moeilijker zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal niet, je / een bank communiceert niet via deze weg met je. Als je dat onthoudt is er niets aan de hand en klik je ze allemaal weg.
      Alleen als je zelf een mail hebt gestuurd kun je een antwoord van ze verwachten maar dat is dan ook met het onderwerp dat jij gestuurd hebt.

      Verwijderen
  4. Ik lees die mails van banken niet meer. ABN,SNS ING ze worden allemaal misbruikt voor phishing. Ik moet wel eens lachten,als mijn rekening z.g. op slot gaat. Ik heb niet eens een rekening daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik ergens moet inloggen met wachtwoord en het werkt niet onmiddellijk of ik zie ook maar iets anders dan normaal, dan sluit ik meestal laptop helemaal en ga wat anders doen. Het heeft nooit zoveel haast, ik wacht wel op veiligere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik open mails van banken niet eens, ook niet van mijn bank. Als mijn bank wat aan mij mee te delen heeft, zal dat nooit via de mail gaan, en de rest is reclame voor andere diensten, die ik toch niet afneem.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel heel gelikt, kan mij als ING klant niet herinneren deze te hebben ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alleen de taalfouten al,duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ontvang minimaal vijf keer per week phishing e-mail en altijd van banken waar ik geen klant ben... Trouwens ook regematig van andere financiele neptransacties waarbij bijvoorbeeld Bol en Wehkamp worden genoemd. Niet aan jezelf gaan twijfelen, nooit op links klikken en weggooien die ellende!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik krijg ze tegenwoordig ook wel heel vaak. Ik weet dat ze nep zijn, maar merk wel dat ze 'beter' worden. Eerst waren het vreemd vertaalde korte mailtjes zonder plaatjes e.d., tegenwoordig wordt er echt flink aandacht aan besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voor mij is het een behoorlijke tijd geleden dat ik dit soort e-mails ontving. Op een gegeven moment had ik er regelmatig eentje van de Rabo of ABN. Ik weet niet hoe het nu is maar toen vond ik vrij makkelijk op de website van de banken dat ze graag van dit soort e-mails op de hoogte wilden worden gesteld (een e-mailadres waar je het naar door kon sturen). Van de ABN hoorde ik nooit meer wat terug van de Rabo ontving ik steeds een keurig bedank e-mailtje. Ik weet ook niet of het echt helpt in de strijd tegen deze onzin maar het geeft in elk geval het gevoel er iets tegen te hebben gedaan.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt waar als men in 2014 nog steeds in mails trapt om in te loggen, dan verdien je het ook om opgelicht te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoogopgeleide broertje trapte er een tijd geleden toch in. Hij is geen digibeet, maar hij is niet erg vaardig met internet. Een beetje naïef is hij wel, zo nu en dan. Om van zulke mensen nu te zeggen dat ze het verdienen om opgelicht te worden, gaat mij veel te ver.

      Verwijderen
    2. Dit kan je niet menen ! NIEMAND verdient het om opgelicht te worden ! Waar gaat het heen als je er zo over denkt....

      Verwijderen
    3. Rare reactie Guilia. Niet iedereen is zo intelligent als jou persoontje!

      Verwijderen
    4. Sorry Guilia maar deze reactie is bedoeld voor Anoniem niet voor jou!

      Verwijderen
    5. Anoniem is er waarschijnlijk zelf in getrapt en opgelicht.

      Verwijderen
  13. Had je dit mailtje ook al doorgezonden naar de ING?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helaas proberen ze zo je gegevens te krijgen. Ik zeg het constant tegen mijn oudste en mijn ouders dat ze niet mailtjes van een bank moeten reageren en deze afzender moeten blokkeren. Dat geen enkele instantie je inloggevens vraagt via mail/post/.telefoon.

    Ik heb zelf toegang tot de mail van mijn oudste en van mijn ouders (inmiddels achter in de 70 en niet handig/thuis op internet). Ze vinden het geen van beide erg dat ik dit zeg en controleer.

    Ik zeg ook altijd als de bank je iets wil vragen dan sturen ze je een mail die je kan lezen als je inlogt op internet bankieren of anders per post. Mijn ouders gaan ook nog steeds naar de bank zelf om dingen te regelen en na te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze worden steeds beter helaas. Vroeger in het Engels, later vertaald via google vertalen. Banken sturen geen mails. En als je twijfelt, de bank bellen.

    BeantwoordenVerwijderen