dinsdag 31 mei 2016

Een kijkje in de hersenen: wat verkoopt het best?

Gisteren in het nieuws: aan de hand van hersenscans kunnen adverteerders zien welke reclame het beste werkt!
Proefpersonen worden in een MRI-scanner gelegd en aan de hand van beelden van de hersenen kan precies vastgesteld worden of het genotscentrum rood kleurt.
Dus is zichtbaar wat je fijn vindt en waar je blij van wordt.

Komen er nu minder irritante reclames? Nou, dat is denk ik nog maar de vraag, want misschien triggeren juist die irritante reclames wel degelijk ons genotscentrum. Irritatie is in ieder geval een zeer duidelijk reactie op iets.
Ik ga er tot nu toe prat op dat reclame mij niets (of weinig?) doet, maar met zulke trucjes ben ik daar niet meer zo zeker van!
Bron (ook van afbeelding) NOS

7 opmerkingen:

  1. Ik denk ook graag dat in ieder geval geluidsreclames geen invloed op me hebben.
    TV reclame gaat standaard op stil en als ik wel eens wat hoor vind ik het enorm irritant, die stemmetjes en achtergrond geluiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In je boodschappenlijstjes laat je regelmatig zien wat je in de aanbieding hebt gekocht. Dan ben je toch juist wel gevoelig voor reclames? Geen kritiek hoor, vond het gewoon grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik hier ook op reageren?
      Ik vind eigenlijk niet dat iets als aanbieding of "in de reclame" kopen hetzelfde is als verleidt worden tot kopen door reclames.
      Als ik zoiets koop is het iets wat ik anders ook zou kopen, alleen misschien niet op dat moment maar ik ga niet iets kopen wat ik niet ken of toch nooit gebruik.

      Verwijderen
    2. Ik vind ook dat een aanbieding iets anders is als reclame. Het feit dat ik in de afgelopen weken bijvoorbeeld knäckebröd, woknoedels, diepvriesgroenten en radijs heb gekocht was omdat ze me voor die prijzen heel goed van pas kwamen. Sommige dingen zoals woknoedels en knäckebröd koop ik alleen als ze in de aanbieding zijn. Voor mij heeft dat niets met tv reclames te maken.

      Verwijderen
  3. Ik ben niet snel om te kopen door een reclame. Ik kijk ook altijd echt of een aanbieding echt een aanbieding is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga akkoord met 'lot' en 'zuinigaan' dat kopen omdat iets in aanbieding staat niet noodzakelijk wijst op 'het verleid worden door reclames'.
    Ik volg bewust de aanbiedingen omdat ik dan goedkoper kan kopen of in normale prijs maar dat betekent niet dat, wanneer iets in aanbieding staat dat ik normaal gezien niet koop of niet gebruik, zal kopen. Als ik iets in aanbieding koop, of het nu gepromoot word in een TV of radiospot, dan doe ik dat enkel omdat ik er financieel voordeel uit haal.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik " lijk" niet gevoelig voor reclame op tv. Ik zet de tv zachter zodra de reclame begint of zap weg, ga naar de wc, zet thee of pak mijn sudoku boekje en ga verder met mijn puzzel. Van mij mag die troep verdwijnen.
    Joanne

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.