woensdag 13 december 2017

Al wéér ziek!

Sinds maandagavond ben ik voor de 4e keer in 9 weken ziek!
Daarvóór was ik vrijwel nooit ziek, maar nu zo regelmatig dat het niet leuk meer is.
Eigenlijk is ziek zijn nooit leuk, eerlijk gezegd.
Het begon op maandag 9 oktober met een zware verkoudheid die uitmondde in een bronchitis. Ik had 8 dagen lang koorts en die koorts wilde maar niet overgaan.
Toen, in het weekend van 4/5 november had ik ineens weer koorts. Ik voelde me 's zaterdagmiddags al niet heel lekker en toen ik 's avonds vroeg naar bed ging, bleek ik 39,3 te hebben. Het was heel kort, maar hevig. Alleen koorts en geen verdere verschijnselen. De avond erna was ik al weer een stuk beter en ik ben de maandags weer aan het werk gegaan.
Laatst, inde laatste week van november, had ik buikgriep en nu weer verkoudheid met koorts. Op maandagavond was ik ijskoud, ik kon ondanks elektrische deken en een extra wollen deken, bijna niet warm worden.

Zou dit zo doorgaan? Wat maakt dat ik getroffen word door elk virusje dat langs komt? Zou het van de kleinkinderen komen, die ook regelmatig ziek zijn en op de kinderopvang van alles opdoen?

28 opmerkingen:

  1. Ja, dat heeft er vast mee te maken. De kindjes zijn als her ware virusversterkers. Ji knuffelt ze en krijgt ver boven de minimale infectiedosis binnen.
    Het is wel zo dat jouw weerstand tegen al die boosdoeners die nu in grote getale bij jou binnenkomen nu ook aan het opbouwen is. Na dit half jaar zal je waarschijnlijk weer minder vaak ziek worden.
    Gewoon uitzieken en je rust nemen, het is niet anders
    Beterschap

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de week vóór sinterklaas zag ik mijn kleindochter 6x in één week. Dat was vanwege een avondje uit van mijn dochter en haar man, vieren van sinterklaas, oppassen op vrijdag omdat ze te ziek was voor de opvang en de reguliere oppasmomenten op woensdagmiddag en zaterdagmiddag. Tussendoor was ze ook een aantal dagdelen naar de opvang.
      Dan komen de virussen waarschijnlijk optimaal binnen ;-)

      Verwijderen
  2. Ja hoor, ik denk dat dat laatste er zeker mee te maken heeft. Toen ons dochtertje als peutertje voor het eerst naar de peuterspeelzaal ging, was zij om de haverklap ziek en wij ook, en dat heeft een paar jaar geduurd tot zij voldoende weerstand had opgebouwd. Als baby was zij nooit ziek omdat zij niet in aanraking kwam met andere kinderen. Denk dat dit nog wel even gaat duren. Vroeger waren de gezinnen en de families veel groter, kinderen en baby,s kwamen al veel eerder in aanraking met andere kinderen met de bijbehorende virussen ed dan tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja, zeer waarschijnlijk wel. Mijn oude huisarts had er zelfs een naam voor: jonge-ouder-syndroom. Je komt nu in aanraking met veel nieuwe virussen en je imuunsysteem moet daar nog op ingespeeld raken. Je ziet het vaak bij jonge ouders vandaar zijn benaming.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb daar ook last van gehad toen ik in het basisonderwijs ging werken. Echt ieder virusje pikte ik op. Als klap op de vuurpijl kreeg ik in dat eerste jaar zelfs kinkhoest (via een leerling). Wat ben ik daar ziek van geweest! Tegenwoordig ben ik hooguit een paar dagen niet fit. Heb me in vier jaar postbezorgen pas 1 dag hoeven ziek melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yep, ik denk dat je de oorzaak al gevonden hebt. Onze jongste loopt stage in het lager onderwijs, daar is het al net zo mee gesteld. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Balen. Die verklaring klinkt heel plausibel. Heb je voor de bronchitis antibiotica gehad? Want dan heeft je immuunsysteem ook een opdonder gehad. Wellicht is t ook verstandig dan probiotoca te slikken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen antibiotica. De bronchitis was een complicatie bij een verkoudheid, een virus dus. Dan heb je niets aan antibiotica.
      De diagnose bronchitis was van mijzelf, niet van een arts. Na talloze keren bronchitis te hebben gehad + astma, kun je heel goed bepalen of je bronchitis hebt. Mijn vorige huisarts was heel terughoudend met antibiotica, omdat volgens haar in de meeste gevallen sprake is van een virale infectie en antibiotica dan alleen een aanslag doet op je lichaam. Ik kreeg van haar bijna nooit antibiotica bij bronchitis in de ruim 30 jaren dat ik bij haar patiënt was. Alleen als er sprake was van een beginnende longontsteking.

      Verwijderen
  7. Beterschap voor deze hopelijk laatste keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spoedig herstel.... Het feit dat je tegenwoordig zo vlug ziek wordt, heeft in elk geval te zien met een verminderde weerstand. Hoe lager jouw weerstand, hoe vlugger je allerhande ziektekiemen opdoet. Het feit dat je kleinkinderen vaak ziek zijn en allerhande ziektekiemen meebrengen als ze bij jou op bezoek komen, zal er wellicht mee te zien hebben dat jij door je verminderde weerstand, vlugger ziek wordt.
    Mijn man en ik hebben een goede weerstand, tot nu toe nooit ziek geweest en zeer zelden verkouden. Hij werkt in de zorgsector dus wordt ook alle dagen geconfronteerd met allerhande ziekmakende beestjes en brengt die wellicht ook mee naar huis.Ik denk dat het belangrijk is om te proberen je weerstand een beetje te verhogen : veel bewegen (indien mogelijk), veel buitenkomen, gezonde gevarieerde voeding,.... Meer kun je niet doen vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn astma en diabetes (en misschien ook mijn schildklierkwaal?) zijn zeker factoren voor mijn wat verminderde weerstand. Ik ben normaal al heel veel keren per jaar verkouden, maar dan krijg ik geen koorts.

      Verwijderen
    2. Wat ook misschien een factor was: afgelopen maandag, toen ik mijn werkkamer binnen kwam, was het daar 14.7 graden. Daar mocht ik dan in werken, terwijl ik al flink verkouden was. Het werd ik de loop van de ochtend wel warmer, maar het duurde vrij land voordat de ruimte op temperatuur kwam.
      's Avonds ben ik in code rood van het huis van mijn oudste dochter met de fiets aan de hand door de sneeuw en met tegenwind samen met mijn jongste dochter naar huis gelopen. De hagelsneeuw striemde op mijn gezicht. Ik fiets er ruim 10 minuten over, maar het door het geploeter door de sneeuw deed ik er heel wat langer over. Er werd helemaal niets meer gedaan aan sneeuwruimen of strooien. Het was een barre tocht. Buiten zijn is dan misschien goed voor de weerstand, maar maandagavond met code rood buiten waarschijnlijk niet.

      Verwijderen
    3. Ik heb vaker gelezen van de bizar lage kantoortemperatuur. Je weet dat je dan werk kan weigeren? Ook een elektrische kachel bij Boels huren is iets wat je baas kan doen om normale temperatuur in kantoor te regelen.Als het een kwestie is van op tijd de cv daar aanzetten kan dat met een klokthermostaat. Die baas zal echt eens actie moeten ondernemen.

      Verwijderen
    4. Ik hoorde later dat mijn collega op vrijdagmiddag één van de twee radiatoren dichtgedraaid had. Dat had ik niet gecontroleerd toen ik op maandagochtend binnenkwam, ik ging er ook niet van uit dat iemand dat voor het weekend ging doen. Het is op maandagochtend regelmatig vrij koud.

      Verwijderen
  9. Ik hoop dat je snel weer opknapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk ook dat je laatste opmerking klopt. Mijn huisarts gaf aan dat vroeger de kinderen vaak ziek waren in de kleuter periode. Toen er een peuterspeelzaal kwam, werd dat de peuterleeftijd. En nu is dat vanaf dat ze naar het kinderdagverblijf gaan. En na 2 tot 2,5 jaar is dat over. Bij ons klopt het als een bus. Onze kinderen zijn bijna niet meer ziek geweest vanaf dat ze 3 zijn geworden.
    Voor de zieke kleintjes is het wel lastig. Ze zijn nog heel klein, en wat kwetsbaarder en kunnen niet vertellen wat er aan de hand is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beterschap; klinkt plausibel dat je via je kleinkinderen allerlei virussen oppikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beterschap! Soms is het niet anders dat je in korte tijd vaak ziek bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hopen dat je nu alle virusjes hebt gehad. Komt idd vast van de kindjes .
    Beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Owww, hier ook de boel ziek :(... In 2 dagen tijd 6 trommels was gedraaid, vandaag de 7e. Pfftt, met al dat gespuug moet je snel zijn. Hopelijk gaat het vanaf nu beter, het schijnt enorm te heersen! Bij dochterlief in een klas van 16/17 kids waren er 4 (!) ziek... En ook echt flink ziek, meerdere dagen spugen, diarree, buikpijn, keelpijn, stevig hoesten, enz. Beterschap voor jou Zuinigaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lekker onder de warme douche en in je warm bed liggen. Kopje soep eten. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt de oorzaak al gevonden! Ik was de eerste twee schooljaren van zoon constant ziek. Het is ook niet gek he. Kleine kinderen zijn altijd dichtbij - ook (juist ;-) ) als ze ziek zijn.

    Ik werkte ook in de zorg, maar gewoonlijk hangen mensen daar niet snotterend om je nek in je gezicht te hoesten...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Toen de kleinkinderen nog heel jong waren, was ik ook om de haverklap ziek. Beterschap toegewenst. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zet inderdaad ook mijn geld in op dat het van de kleinkinderen komt. Zelf heb ik jonge neefjes en nichtjes. En ben ook in jaren niet zo vaak ziek geweest. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. inderdaad ,je afweer systeem wordt nu weer eens goed opgeschut nu je vaak met kleine kinderen in aan raking komt gaat vanzelf weer beter bij ons ook gebeurt 4 gezinnen waren de klos waaronder de oppassers allen de oma's die de griepprik altijd haalde bleven op de been beterschap

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat vervelend! Een vriendin van me heeft het ook te pakken, haar kind (wat bij de kinderopvang zit) en zij wisselen elkaar af met ziek zijn. Dus ik denk dat het met elkaar te maken heeft.

    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zou heel goed kunnen. Sinds Tobias naar de opvang en naar school gaat ben ik ook veel vaker ziek dan daarvoor...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.