maandag 23 juli 2018

Update pensioen


Mijn pensioendatum nadert.
Over een half jaar ben ik echt met pensioen!
Daarom heb ik nog maar weer eens mijn pensioenoverzicht geraadpleegd, daarin kun je vinden hoe het er voor staat met je pensioeninkomen. Die site is helemaal gratis. Je logt in met je Digi-D.
Ik wist al dat ik er flink op achteruit ga. Het nu berekende verschil is - 292 euro. Dus een kleine 300 euro minder inkomen.
Op de site van het NIBUD kun je berekenen wat dat betekent voor je besteedbaar inkomen vanaf de pensioendatum. Dat doe je hier. 
Omdat ik mijn hypotheek volledig heb afgelost, zie ik die achteruitgang in inkomen met vertrouwen tegemoet!
Misschien duurt het voor jou nog wat langer, maar ook jij kunt op pensioenoverzicht.nl kijken hoe je pensioen ervoor staat! Het kan meer duidelijkheid geven. Wel is het zo, hoe verder die pensioendatum weg is, hoe meer onzekerheden er in de berekening sluipen. En dan blijk je er ineens geen 200 euro per maand op achteruit te gaan, maar misschien wel 400!
Het is toch goed om een indicatie te hebben van je inkomen na je 66e of 67e, dan kun daar op inspelen en rekening mee houden!

31 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat je zo'n vooruitziende blik hebt gehad, jaren geleden, en je hypotheek hebt afgelost in al die jaren daarna. Ik denk dat je er heel goed voor staat.

    De meeste mensen gaan trouwens wel achteruit in inkomsten als ze met pensioen gaan. Maar het is ook zo, dat ze vaak minder uitgaven hebben omdat ze bijv. niet meer elke dag naar hun werk hoeven reizen (als je op de fiets gaat zoals jij scheelt dat niet zoveel, maar voor mensen die met auto of OV moeten wel), en omdat ze minder kantoorkleding hoeven te kopen, en omdat ze meer tijd hebben om slim boodschappen te doen en zelf te koken en zo.

    Kijk je er naar uit? Merk je op je werk dat je soms denkt van: ach, die nieuwe maatregel of dat nieuwe computerprogramma, ik heb er gelukkig niets meer mee te maken? Heb je al plannen voor wat je gaat doen met je nieuwe vrijheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je inkomsten en vaste lasten zijn nog van januari 2017, zou je een keer een update kunnen geven!! 🌞

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zijn ze wel al van januari 2018, maar heeft ze per ongeluk 2017 getypt.

      Verwijderen
    2. Nee, toch niet, mijn inkomen is iets veranderd. Ik heb de inkomsten aangepast.

      Verwijderen
    3. WoW, je doet het echt super!!

      Verwijderen
  3. Ik blijf het Nederlandse systeem een beetje raar vinden als Belg.
    Ook in België kan je je hypotheek vervroegd aflossen, maar tenzij je een hoge rente hebt loont dat niet zo heel erg. Soms kan je het geld dat je zou aflossen beter gebruiken om een regenwaterput te steken of zo, omdat je daar ook mee uitspaart.
    Sowieso hebben de meeste mensen hier hun hypotheek afgelost voor hun 65ste, want om met een pensioen van 1200 euro een hypotheek af te lossen van 800 is niet haalbaar denk ik (hier bestaat geen AOW en aanvullend pensioen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland hebben nog veel mensen een aflossingsvrije hypotheek Hierbij moet je dus zelf het initiatief nemen om hem af te lossen. Ook zijn er veel mensen waarvan de hypotheek nog door loopt tot ver ba hun pensioen Ook zij kunnen er voor kiezen om extra af te lossen zodat hun hypotheek afgelost is tegen de tijd dat ze met pensioen gaan.

      Verwijderen
    2. Jullie hebben in Belgie een "wettelijk pensioen" wat op onze AOW lijkt - werkenden betalen hiervoor, degenen die gewerkt hebben en nu met pensioen zijn krijgen er een uitkering uit. Daarnaast heb je ook in Belgie een "tweede pijler" waarin je via je werk kunt inleggen voor een aanvullend pensioen, dat lijkt op onze Nederlandse pensioenen via de werkgever. Tenslotte is er nog een "derde pijler" in Belgie waarbij je met eigen geld en met belastingvoordeel nog wat bij kunt sparen voor later.

      Verwijderen
  4. Lekker hoor binnenkort met pensioen, heerlijk vooruitzicht. :D

    Het is dus altijd verstandig niet alleen te vertrouwen op je pensioen en de AOW. Zorg zelf inderdaad dat je (niet te dure huis) afgelost is, je een spaarpotje hebt en van bescheiden middelen toe kunt komen, net als jij.

    Ik ga over 5,5 jaar en het lijkt mij ook fijn, ik ben dan 60. Hopelijk veranderen ze voor die tijd bij het ABP niet de mogelijkheid om met 60 al een deel pensioen op te kunnen nemen, dan moet ik wellicht langer doorwerken. Maar zelfs dan hoef ik niet tot de AOW leeftijd en kan levan van mijn spaargeld. En voor iemand denkt dat ik dan wel een topsalaris moet hebben: ik verdien 1400 euro per maand en woon alleen. Dus het is ook voor de niet grootverdieners onder ons mogelijk. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is die 1400 netto of bruto? Je hebt het zo te lezen goed geregeld, ik wist niet dat het nog ergens mogelijk was om al met 60 deelpensioen op te nemen, mooie regeling! Ik mag nog ruim 15 jaar, zoals het er nu naar uit ziet, maar sta er op dit moment prima voor. Belangrijk om dat op tijd te gaan regelen.

      Verwijderen
    2. Bij mijn werk in de zorg is er nu een nieuwe CAO, waarbij werknemers vanaf 60-jarige leeftijd tot 30% minder kunnen gaan werken en dan "maar" 15% minder brutosalaris krijgen. Dus de helft van de uren die je minder gaat werken worden toch betaald door de werkgever. Misschien dat zoiets in jouw bedrijfstak, Anja, ook nog wel gaat komen. Hou je CAO in de gaten, zou ik zeggen!

      Verwijderen
    3. Dat is netto. Dit is mogelijk (nu nog) bij het ABP om vanaf 60 al pensioen op te nemen. Je kunt dan ook zelf het bedrag kiezen tussen bepaalde waardes. Wat je opneemt vanaf je 60e gaat natuurlijk wel ten koste van het bedrag na je AOW datum, maar dan krijg je (als het goed is) is AOW.
      Maar goed, eerst maar eens kijken of de mogelijkheid er over 5,5 jaar nog is. Anders verwacht ik tegen die tijd wel een zodanig bedrag te hebben dat ik het zelf kan bekostigen tot de AOW datum. Een bescheiden pensioen uit eigen potje.

      Verwijderen
  5. Leuk, Zuinigaan! Dan ga je echt de vruchten plukken van je financiële beleid! Als je zo´n vermindering van inkomen niet op tijd voorziet en er je maatregelen voor neemt, heb je bepaald geen zorgeloze ´oude dag´!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben nog lang niet met pensioen, maar dit inspireert mij wel om wat geld aan de kant te zetten. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn veel ouderen die nooit pensioen hebben opgebouwd. Hoe dan te handelen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar daar hebben ze toch hun hele leven (na school) de tijd voor gehad ?

      Verwijderen
    2. Sommige mensen hebben geen of een laag pensioen. Bv mensen die een baan hadden zonder pensioenoobouw, mensen die een uitkering hebben gehad, veel van baan zijn gewisseld en niet te vergeten de zelfstandig ondernemers die geen ruimte hadden om een pensioenvoorziening op te bouwen.

      Verwijderen
  8. Piloten gaan op hun 56e met pensioen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Militairen ook zoiets. Brandweermannen en loodsen ook. Wel riant hoor

      Verwijderen
    2. Duikers in de offshore nog eerder. Heel zwaar,verantwoordelijk en slopend werk. Net als dat van die anderen. Niet voor te stellen voor mensen die niks zwaarders gewend zijn om beet te houden dan een muis zittend op hun bump. Van negen tot vijf.

      Verwijderen
    3. Brandweermannen wachten en klaverjassen erg veel.

      Verwijderen
  9. Wat gebeurt er eigenlijk met je aow en pensioen als je voor je 65e overlijdt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met je AOW gebeurt helemaal niets, dat wordt gewoon niet uitgekeerd.
      Je pensioen wordt in principe ook niet uitgekeerd. Als je een partner hebt, dan krijgt die wel partnerpensioen vanaf zijn/haar AOW gerechtigde leeftijd.

      Verwijderen
    2. Op zich wel gunstig voor 's-lands financien om andere zaken van te bekostigen

      Verwijderen
    3. Even een aanvulling wat partnerpensioen betreft: dat is wel zo bij het ABP, maar niet bij elk pensioenfonds of verzekeraar. Dat hangt van hun voorwaarden af.

      Verwijderen
    4. Bij ons pensioenfonds is geregeld dat mijn partner alleen partner pensioen krijgt, als ik overlijd terwijl ik in dienst ben bij mijn bedrijf (dus niet na bv een ontslagronde). Ga er niet voetstoots van uit dat je partnerpensioen hebt! Lees de kleine lettertjes.

      Verwijderen
    5. Inderdaad. En als je partner ernstig ongeneeslijk ziek wordt terwijl hij in loondienst is, kun je de merkwaardige situatie krijgen dat als hij overlijdt nog binnen 2 jaar (dus nog in dienst en ziek) je wel partnerpensioen krijgt. Maar overlijdt hij later dan na 2 jaar ziekzijn en is hij dan dus niet meer in loondienst dan kan je partnerpensioen ineens veel lager of non-existent zijn. Dat kan trouwens ook opgaan als je partner al AOW en pensioen heeft (dus niet meer in dienst is), overlijdt en jijzelf nog geen 67 bent. Dat verschil in leeftijd kan dus een steeds groter risico vormen nu de AOW leeftijd opschuift, vooral als de partners veel in leeftijd verschillen.

      Verwijderen
    6. ... Voor sommige mensen kan dit dus een hele goede reden zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten voor een bedrag van zeg 100.000 of 200.000 euro. Word je dan ziek en overlijd je dan terwijl het partnerpensioen niet meer uitkeert, dan heeft je partner toch wat geld gekregen. De premie hiervoor kan behoorlijk laag zijn, zelf betaal ik 180 euro per jaar voor een dalende dekking begonnen bij 150.000 euro. (Mijn bezittingen groeien, dus daarom kan ik mijn dekking laten dalen).

      Verwijderen
  10. Tip voor iedereen die een pensioen en AOW krijgt .. er wordt van beide bedragen afzonderlijk belasting berekend. Dit kan na een jaar tot onaangename verrassingen leiden. Doordat aan t einde de bedragen opgeteld worden valt de eindafrekening in een hogere schijf en kan er een forse naheffing komen .. tel zelf de bedragen op en kijk in welke schijf je dan valt en reserveer dit bedrag vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat viel mij ook op toen ik AOW kreeg en een klein pensioen (2005) Kreeg altijd veel belasting terug en nu moest ik gaan betalen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.