maandag 7 november 2022

20 tips om minder stroom te verbruiken

Gisteren reageerde een lezer dat hij/zij 10 tot 13 kWh stroom per dag verbruikt. En hoe ik het voor elkaar kreeg om zo weinig stroom te verbruiken. Ik verbruik namelijk normaal gesproken diezelfde hoeveelheid stroom in één week!
Hoe doe je dat? Ik kan mij er wat bij voorstellen als je een auto hebt die op stroom rijdt en verwarmt met stroom. Als je dat niet doet, dan heb je hopelijk wat aan onderstaande tips.

Ik verbruik al jaren weinig stroom. Afgezien dan van mijn recent aangeschafte elektrische kachel die nogal wat stroom slurpt. Normaal verbruik, vóór de aanschaf van die kachel en voordat ik zonnepanelen kreeg, was 10 tot 14 kWh stroom per week, 650 kWh per jaar. Het gemiddelde 1 persoonshuishouden verbruikt 1800 kWh per jaar. (Bron: Nibud).
Ik doe het dus prima! 
Tegenwoordig wek ik die stroom door middel van mijn zonnepanelen helemaal zelf op.
Maar nog steeds is het voor de duurzaamheid goed om zuinig te zijn met stroom.

Hierbij mijn tips:

  1. verlicht alleen de ruimtes waar je bent
  2. gebruik zuinige ledlampen
  3. zorg voor energiezuinige apparaten, mijn in 2017 aangeschafte koelkast liet mijn jaarverbruik met 500 kWh dalen!
  4. vermijd sluipgebruik door stekkers van apparaten uit het stopcontact te halen. Dat doe ik met computer, tv, oven, kruimelzuiger, tandenborstel
  5. droog je was aan de waslijn
  6. doe geen halve (af)wasjes
  7. was op lage temperaturen
  8. strijk alleen kleding als dat echt nodig is
  9. was spaarzaam, dus wasgoed niet na 1 dag gebruik in de was, lucht je kleding
  10. heb je gladde vloeren? Veeg en gebruik stoffer en blik in plaats van een stofzuiger
  11. vul je waterkoker met de hoeveelheid water die je nodig hebt en niet meer
  12. verlaag de schermhelderheid van je beeldscherm, e-reader, telefoon of laptop. Dat scheelt stroom!
  13. laat het daglicht je huis verlichten, dan hoef je je lampen niet aan te doen, zorg dat je gordijnen of vitrage het licht niet blokkeren
  14. doe je 2e koelkast weg
  15. gebruik je vaatwasser en wasmachine op de eco-stand
  16. koop apparaten met een zuinig label
  17. koop een apparaat op maat: een kleinere koelkast of televisie verbruikt minder energie dan een grotere met hetzelfde energielabel
  18. ontdooi ingevroren etenswaren in de koelkast en niet in de magnetron
  19. een laptop is ruim 70% zuiniger in het energiegebruik dan een desktopcomputer met lcd-monitor. Je bespaart jaarlijks gemiddeld € 45,- aan elektriciteit. Het energieverbruik van een tablet is nog weer vijf keer lager dan dat van een laptop.
  20. in de zomer als het warm is: Sluit overdag ramen en deuren en open deze pas wanneer het buiten koeler is dan binnen. Hierdoor hoef je minder te koelen met ventilator of airco.

Heb jij nog méér tips? Laat het weten!

28 opmerkingen:

  1. Ik heb moeite met het aanbevelen van een laptop in het kader van zuinigheid/besparen. Wij hebben hier thuis desktops uit 2014 die ik gaandeweg nog heb voorzien van SSDs en extra geheugen. Laptops gaan doorgaans een jaar of 3 mee en dan zijn ze "traag" of versleten en worden ze weggedaan. Dus met werkend scherm, toetsenbord, voeding, touchpad, etc. Zonde. Een desktop daarentegen kan je alle randapparatuur van meenemen naar een nieuw exemplaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik zelf ook bij voorkeur mijn desktop. Dat werkt voor mij veel prettiger.
      De tip om in verband met bezuiniging op stroom laptops te gebruiken haalde ik van de site van de consumentenbond, of van milieucentraal.
      Er zijn meer tips in bovenstaand lijstje die ik niet gebruik, bijvoorbeeld het zuinig gebruiken van een vaatwasser en airco. Ik heb hier geen vaatwasser of airco.

      Verwijderen
    2. Ik heb een laptop uit 2014, die ik als desktop/tv gebruik. Gebruik je een laptop waar die voor gemaakt is dan zal die 3 jaar wel kloppen. Het steeds vervoeren van het ding zal het waarschijnlijk sneller doen stukgaan.

      Verwijderen
    3. Als je veel achter de pc zit is het voor de ergonomie beter dat je een aparte monitor gebruikt en instelt. Zowel monitor als thuiswerklaptop en randapparatuur zitten op een aparte stekker die ik na de werkdag uit doe. Ook goed signaal voor jezelf dat de werkdag afgelopen is.
      We maken thuis veel gebruik van aan/uit stekker lokken zodat we de snoeren en kabels kunnen laten zitten.
      Op internet kun je opzoeken welke scherminstellingen het gezondste zijn voor je ogen. Beknibbeld daar niet op!

      Verwijderen
    4. Ik heb een laptop die 6 jaar oud is en het nog prima doet. En die heb ik meegesleept om af te studeren, scriptie op te schrijven en op te werken? Kostte minder dan 700 euro.

      Verwijderen
  2. Heb je een keukenboilertje? Zet een tijdschakelaar bij het stopcontact. Onze gaat in de morgen om 9 uur aan en in de avond om 20 uur uit. Wij wassen vaak vlot na het eten af.
    Als we een enkele keer (feestje bv) laat afwassen, zit er toch nog warm water in en anders vullen we de waterkoker.
    Voordeel is ook dat het opladen van de boiler vaak op zonne-energie kan, want overdag.
    Of het veel bespaart weet ik niet hoor, het is een van onze aanpaasinkjes.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips Aaf! Het is inderdaad een optelsom van kleine beetjes, die samen een groot verschil maken. Wij wonen hier met vier personen, ik werk helemaal thuis en mijn partner deels. Toch ligt ons elektriciteitsverbruik tussen dat van een één- en tweepersoonshuishouden in. Al jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijna alle tips gebruik ik , wij hadden in de keuken nog 8 x10 watt nu 8 x 1 dus van 80 na 8 dat is top. Ook de badkamer van 105 naar 20 watt gegaan. Onze nieuwe wasmachine gebruikt ook stroom als hij uit staat dus daar een schakelaar tussen gezet. En wat al in het lijstje staat de tv heeft verschillende besparende opties, je kan op dynamisch kijken wat heel veel verbruikt maar je kan ook op standaard kijken. Wij zijn met wat aanpassingen van 100 na 60 watt gegaan. En we kijken tegenwoordig wat we willen zien en dan gaat hij ook uit....echt uit het stopcontact. Waar ik het gisteren nog met mijn man over had is dat er een tijd is geweest dat als je een nieuwe stofzuiger of een nieuwe strijkbout ging kopen dat ze een veel hoger vermogen hadden daar irriteerde ik me toen al aan gelukkig zijn daar nu regels voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een 'kleine beetjes dragen bij' tip:

    Jij bent al geavanceerd bezig met de stekkers uit een stopcontact trekken. Maar, veel mensen laten de computer/laptop ook gewoon standaard aanstaan als ze thuis zijn. Handig als je even wat wilt lezen/opzoeken/social media bezoeken, enz. Maar ik zet hem tegenwoordig vaak uit, zeker als ik klusjes/huishouden aan het doen ben. Duurt vaak uren voordat hij weer aan gaat. Scheelt me ook een hoop tijd en vaak ook veel ergernis!
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tv-toestel uitzetten in plaats van in de standby-stand. Check maar eens in de meterkast. Ik schrok van het verbruik.
    Groet,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tot nu toe nog geen cv aan gehad.Het hete water wat ik over heb uit de waterkoker doe ik in de thermoskan en is de volgende dag nog steeds warm.
    Groeten Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij verbruiken véél meer, maar voor ons huishouden ongeveer 10kwh per dag, inclusief koken op inductie (gezin 5 personen). Dan heb ik het deel eigen consumptie van de zonnepanelen ook meegenomen. Als ik het verbruik van de auto's mee ga tellen, en de verwarming (airco), dan kom ik op 14.000kwh per jaar.

    Maar voor het huishoudverbruik: het stekkers trekken van je tv is echt klein bier. Nieuwe tv's hebben een standby-verbruik van 0.3-0.5W. De slimme functies dien je dan wel uit te schakelen. Hier zit alles van het enterainmentsysteem achter een stekkerschakelaar.
    Ook de lampen zijn vrijwel allemaal slim, waardoor ze alleen aangaan als we thuis zijn, en voor een enkeling alleen als het donker is (oprit ) bijkeuken.
    Maar een kleine toevoeging: zet je wifi uit 's nachts, of als je er niet bent. Dit zijn kleine stroomvreters, maar ik kom de tip vrijwel nergens tegen.
    Mijn laptop gaat overigens, ondanks al mijn gereis, al mee sinds 2018. Wel een keer een nieuwe accu in gezet, want die werd wel slecht.
    Die laptop laad ik ook alleen maar op als de zon schijnt. Maw: ik werk op de accu op de andere momenten.
    En vergeet deze niet: de pompschakelaar op vloerverwarming voor 2013. Heb ik ooit al eens een blogje over geschreven, maar dat is een échte stroomvreter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je tip van de wifi ga ik opvolgen!

      Verwijderen
    2. Als je je Wifi uitzet zal mobiele apparatuur overgaan op de internetbundel van je abonnement. Als je geen grote bundel hebt, zal dat langzaam iets van je bundel opmaken. Iets om rekening mee te houden.

      Verwijderen
    3. hoe zet je de WiFi uit?

      Verwijderen
    4. @ Ans: daar ben ik me goed van bewust! Ik houd altijd veel MB's over, maar ik houd het in de gaten. Ik heb per maand 2000 MB om te gebruiken. In het afgelopen jaar was het hoogste verbruik in 1 maand 609. In de andere maanden zat ik lager.

      @ anoniem 18:18: WiFi uitzetten: ik trek de stekker er uit. Dat doe ik ook als ik het modem opnieuw opstart.

      Verwijderen
  9. Reactie op tip 11, ik zet de waterkoker juist wel vol aan, het gekookte water doe ik dan in een thermoskan, genoeg water voor mijn kopjes thee voor die dag. Dat is volgens mij zuiniger dan om voor ieder kopje de waterkoker aan te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik laat mijn waterkoker wel vol met water koken, het gekookte water doe ik in een thermoskan zodat ik genoeg gekookt water heb voor m’n kopjes thee gedurende de dag.
    Volgens mij is dat voordeliger dan voor ieder kopje de waterkoker apart aan te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben vooral benieuwd naar hoe mensen het voor elkaar krijgen zoveel te verbruiken.Wat Geldsnor al noemt, de pomp van de vloerverwarming(of de badkamervloerverwarming) kunnen er flink inhakken als ze verkeerd afgesteld staan. En vaak kan je ook boiler en keukenboiler anders instellen.
    Hebben mensen dan veel en grote tv's die altijd aan staan, dure lampen, meerdere koelkasten en vriezers, elektrische apparaten voor gezondheid(bed&traplift, ademapparaat, sondevoedingsapparaat)
    Ik ken een paar energie-nerdjes die alles zijn gaan meten wat ze verbruikten en daarna door kleine aanpassingen halveerden in verbruik. Nu zijn het energie-nerdjes, toen nog niet natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben al jaren een hoekwoning uit de jaren 80. Verbruik? Jarenlang 1 persoon in een appartement.. inmiddels met een kleine en 5 dagen per week een thuiskantoor? 2 personen in een appartement.
    Afgelopen 18 maanden nieuwe (kunststof kozijnen, dubbelglas uit 1980 en enkelglas vervangen voor dubbel glas van nu, vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Zolder hebben we al 8 jaar geleden gedaan. Meer valt er niet te halen momenteel. Of we moeten onder de 18,5 gaan zitten.. en dat is al jaren onze net comfortabel genoeg. Met 18 garden hebben we het de hele dag koud, druppel aan de neus koud, mijn vingertoppen zijn dan wit (reynaud).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je een emmer sop moet hebben om te poetsen, kook dan de maximale hoeveelheid water in de waterkoker en vul aan met koud water uit de kraan. Je hebt dan, zeker in de winter, de juiste temperatuur tegen lagere kosten. De combi-ketel hoeft dan niet aan te slaan om warm water te produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij eten vaker cous cous ipv penne. Couscous heeft maar minimaal water nodig, en zodra het water kookt doe je de couscous erbij en kan het gas uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik doe al jaren aan mealprepping . ik kook bv voor 4x pastasaus. dit weck ik en de macaroni gaar ik in de soort eigen gemaakte hooimadam. stoofvlees ook zo gelijk een paar kilo en dit weck ik en dan hoef ik alleen nog rijst te koken ( dit gaat ook per kilo in de hooimadame en dan in de vriezer. het scheelt zoveel tijd en als je eenmaal het ritme te pakken hebt zie je dat je eigenlijk p week maar 2x een grote portie hoeft te koken .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij doen helemaal niks om te proberen te besparen (sorry) en verbruiken met zijn tweeën en een baby 4,5 per dag. Ik ben dus echt benieuwd hoe hij/zij aan 10-13 komt. Misschien apparaten die ik niet kan bedenken of elektrisch rijden inderdaad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 1642kWh per jaar scoor je in de laagste percentielen van verbruik.
      10-13kWh per dag is voor een gezin niet zo gek. Daar heb je geen apparaten voor nodig die je niet kan bedenken: vaatwasser en wasmachine en je bent al een heel eind. Al is 13kWh per dag gemiddeld wel vrij stevig. Maar bij lange na niet voldoende als je elektrisch rijdt. Ons elektriciteitsverbruik voor de auto's alleen is 22kWh per dag. Dan hebben we er nog geen huishoudverbruik bij :-). Toegegeven, wij rijden wel veel.

      Verwijderen
    2. Ja maar het gekke is dus dat wij een gezin zijn, met een vaatwasser/wasmachine/magnetron/tv op stand-by/telefoons aan de lader. En ik werk thuis en we zijn beide grootste deel van de tijd thuis. En ik laat geen was zitten omdat hij niet helemaal vol is zeg maar. We koken ook nog eens elektrisch. Dus ik snap niet hoe wij relatief zo weinig verbruiken, wat anderen dan nog méér doen dan wij al doen. Natuurlijk, twee grote kinderen erbij scheelt een hoop maar zelfs voor een tweepersoonshuishouden zitten we laag.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.