donderdag 28 maart 2019

Zomertijd of wintertijd?

Het Europese parlement wil af van het verzetten van de klok vanaf 2021 en dus het twee keer in het jaar veranderen van tijd. Nu ik met pensioen ben maakt het mij niet zo veel meer uit. Ik kan in alle rust omschakelen, want ik hoef niet op tijd op het werk te zijn.
Ik zou het een goed idee vinden om definitief de wintertijd te behouden en vooral niet de zomertijd aan te houden. De zon staat tijdens de wintertijd nu al niet om 12 uur op zijn hoogste punt, maar een stuk later, als je er dan nog een uur bij doet, dan is het bijna 2 uur 's middags voordat de zon op zijn hoogste punt staat. Volgens mij is dat niet gezond voor mensen, omdat het in de winter héél laat licht wordt, rond de kortste dag pas om tegen tien uur 's ochtends, een drama wordt dat dan om op te staaan, zeker voor avondmensen!
Vanaf 1916 zijn er in Nederland verschillende periodes geweest dat er een zomertijd was. Tussen 1946 en 1976 was er geen zomertijd.  Ik weet nog heel goed dat in 1977 de zomertijd opnieuw, en voor mij voor het eerst, werd ingevoerd, ik was toen 24 jaar en ik vond het buitengewoon raar dat mijn stiefdochters van destijds 10 en 8 jaar naar bed moesten als het nog lang niet donker was. Dat kon toch niet? Ik heb toen net als veel andere ouders aluminiumfolie voor de ramen geplakt om het in de slaapkamer lekker donker te krijgen. 

Maar goed, voorlopig verzetten we de klok, in ieder geval tot 2021. Het komende weekend gaat het weer gebeuren. Dan is het ineens pas na 20:00 uur donker. In de nacht van zaterdag op zondag schieten we er een uur bij in, want de klok moet vooruit gezet worden. In plaats van 7 uur 's ochtends nu is het dan 8 uur 's ochtends.
Ik houd er nu al vast wat rekening mee, door niet al te laat naar bed te gaan en wat vroeger te gaan slapen. Dat deed ik voor mijn pensioen ook al en daar ga ik gewoon mee door!

18 opmerkingen:

  1. Ik ben ook voor altijd de wintertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zomers om drie uur al schemer... Dat wordt pas een ramp. En ja ondanks dichte ramen, rolluiken verduisterende gordijnen en rolgordijnen ben ik wakker zodra het eerste schemer begint. (Nu tegen kwart over vier). Kom ik om half elf uit mijn werk had ik om half negen al moeten slapen..

    Ik ben voor verzetten. En ondanks het feit dat ik op zondag meestal om half zeven vertrekklaar moet zijn heb ik geen enkele moeite met het verzetten.
    Zolang mensen blijven vliegen en de jetlag drie keer per jaar 'overleven' valt het best mee met hoe erg het is.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook voor het handhaven de wisseling, anders is het zomers echt veel te vroeg licht en kan je genieten van lange zomeravonden. En in de winter weer terug naar wintertijd. Prima zo, ik snap echt niet waarom dit systeem na 40 jaar weer op de schop moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zelf heb geen enkele moeite met de wisseling dus het mag zo blijven wat mij betreft

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, ja logisch, wie geen last heeft van de wisselingen wil het zo houden he...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou heel graag de wintertijd hebben, voel me daar veel beter bij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Elk jaar heb ik meer last van het verzetten van de klok, vooral in het voorjaar. Maar toch liever een paar weken dat ongemak dan dat het in de zomer nóg veel eerder licht wordt (en ik wakker) of in de winter veel te laat. Dus wat mij betreft blijft het zoals het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou juist voor altijd zomertijd willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wintertijd, rust 's avonds, kaarsje aan buiten en op tijd naar bed. Ik heb geen gordijnen, wel mooie vitrage op mijn slaapkamer en word ook niet wakker als het vroeg licht is. Mijn ingebouwde klok wekt mij rond 6 uur, zomer en winter.
    Prettig om te lezen, dat deskundigen ook kiezen voor de wintertijd en dat ook onderbouwen, dat je veel te lang actief blijft met zomertijd om dan onvoldoende uitgerust te zijn als de onverbiddelijke wekker 's morgens afgaat. En wat te denken van permanente zomertijd en het in de winter pas halverwege de ochtend licht wordt.
    Wel kan ik me voorstellen, dat het lastig is met de Europese grenzen, waarbij landen weliswaar dezelfde tijd aanhouden als de Europese tijden, maar toch met verschillende tijden te maken hebben, waarop zon opkomt en ondergaat, wat de grootste hindernis is om tot een eensluidende beslissing te komen.

    Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gewoon lekker blijven verzetten. Heerlijk langer licht.
    Geen last van, langere avond.
    En als t 1 tijd wordt dan zomertijd maar liever niet!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh nee oh nee..... is dat gedoe met die klok dit weekeinde al?

    Meestal probeer ik de klok geleidelijk te verzetten, maar dat is nu dus jammerlijk mislukt.

    Ik heb een hekel aan deat geschuif met de klok. M'n eigen innerlijke klok raakt hopeloos van slag en de kinderen blijven soms nog een poos op de oude tijd staan. Pfff doe mij maar altijd zomertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het geschuif vind ik vreselijk, maar van de voordelen ervan maak ik al jaren dankbaar gebruik.
    Bovendien kan ik er steeds beter tegen, gewoon door me er minder druk om te maken en daarnaast het hele jaar door te zorgen voor regelmaat. Die 2x per jaar onregelmaat kan ik dan wel aan!

    Als ik dan toch moest kiezen, dan maar liever zomertijd: ik ga ook met zomertijd heerlijk om 22u naar bed, lekker rustig oogjes dicht met een 15-30minuten luisterboek aan en slapen maar. Volgens de "deskundigen" zou dat niet mogelijk zijn, ha ha. Terwijl ik toch 's avonds in het licht lekker actief in mijn tuin ben. Daar slaap je ook goed op overigens, beweging, buitenlucht en groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al dat onzin gezeur van mensen die er zogenaamd last van hebben, jaren geleden hoorde je er niemand over en nu hebben er ineens veel mensen last van.
    Gewoon lekker laten zoals het nu is en zeker niet naar de wintertijd gaan dan is het in de zomer veel te vroeg licht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets heet "voortschrijdend inzicht".
      Vroegah klaagde ook niemand over z'n longen maar rookte gewoon lekker door.
      Asbest? Een zegen, stort de paden op het platte land er ook maar mee vol.
      etc.etc.
      Waarom zou men niet mogen zeggen als men er last van heeft (en het wordt nog aangetoond ook, wetenschappelijk onderbouwd)

      Wel ben ik het eens met degenen die zeggen, iedereen die massaal reist/vliegt naar verwegistan, heeft geen recht van klagen.

      Verwijderen
  14. Het blijft niet zoals het is, dat heeft de EU al besloten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt niet, als de EU landen er niet uit komen met wat ze willen, blijft het zoals het is. Er zit een "escape clausule"in het besluit van de EU.

      Verwijderen
  15. Het is allebei niet ideaal. Met de wintertijd is het in de zomer echt héél vroeg licht, maar met de zomertijd is het in de winter pas héél laat licht. Ik raakte er vanmorgen al van in de war. Het was licht dus ik dacht dat het wel rond 7 uur zou zijn, maar daardoor is het hele gezin dus per ongeluk een uur te vroeg opgestaan. Aan de andere kant zijn we wel lekker productief geweest haha

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mij betreft gewoon laten zoals het is.
    Met de zomertijdoptie is het 's winters tot ver in de ochtend donker.
    Met de wintertijdoptie is het 's zomers belachelijk vroeg licht en al weer relatief vroeg donker.
    Dan maar even het wisseltijd-wennen voor lief nemen...
    Cath

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.