maandag 15 april 2019

Noodtoestand!

In New York is de noodtoestand uitgeroepen vanwege een mazelenepidemie. De vaccinatiegraad is in sommige delen van de stad zo laag, dat er gevaar is voor de volksgezondheid.
Want sommige mensen gaan van mazelen dood, met name jonge kinderen. 

Dit schreef de NOS:
"Inwoners van de wijk Williamsburg die mogelijk met een patiënt in aanraking zijn geweest, moeten een vaccinatie halen als ze nooit mazelen hebben gehad en ook niet zijn ingeënt. Als ze dat niet doen, krijgen ze een boete die kan oplopen tot 1000 dollar (880 euro). Dat geldt ook voor mensen die in Williamsburg werken of er naar school gaan."

Volgens onderzoek zijn er vanaf het begin van het Rijksvaccinatieprogramma tot 1993 naar schatting 6000 tot 12000 duizend mensenlevens gered door inenting van kinderen.

Wat ik vooral een probleem vind, is als er een lage vaccinatiegraad ontstaat, dan zijn jonge kinderen, baby's nog, niet voldoende beschermd tegen een ziekte als de mazelen. Want de vaccinatie voor BMR wordt gegeven op een leeftijd van 14 maanden. Jongere kinderen die in aanraking komen met niet ingeënte kinderen lopen daardoor gevaar.
Mazelen is niet een onschuldige kinderziekte, het is niet voor niets dat deze ziekte is opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Vooral voor kinderen die kwetsbaar zijn doordat ze al chronisch ziek zijn, een hartafwijking of kanker hebben lopen groot gevaar.
Ik begrijp ouders niet die vinden dat hun kind geen prikken hoeft. Ze brengen daardoor andere kinderen in gevaar!

Toen ik een kind was, werd er nog geen BMR-prik gegeven, vaccinatie is er pas vanaf 1987. Mijn broertje had toen hij een jaar of 4 was mazelen, maar hij had ook een andere ziekte er naast. Daardoor was hij doodziek. De huisarts is verschillende keren geweest en er was sprake van dat hij opgenomen moest worden in een ziekenhuis, zo ernstig verliep zijn mazelen infectie. Ik was zes jaar, maar ik weet nog goed hoe zorgelijk zijn toestand was.

Het lijkt mij een goede oplossing om vaccinatie net als in verschillende andere landen, zoals Frankrijk en Italië verplicht te stellen. Ontheffing moet mogelijk zijn als er een medische indicatie aanwezig is. Ernstig zieke kinderen kunnen mogelijk niet ingeënt worden. Dat is geen probleem als de vaccinatiegraad maar hoog genoeg is en er daarom maar een minieme kans is op besmetting.
Daarnaast vind ik het heel goed als scholen en kinderdagverblijven vaccinatie verplicht kunnen stellen.

22 opmerkingen:

  1. mazelen zelf word al sinds 1976 voor ingeent (bmr sinds 87)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn mazelen zoveel gevaarlijker geworden ? Ik ben van voor de BMR prik en heb dan ook alle denkbare kinderziektes gehad . Ook kinkhoest. Als er weer eens een mazelengolf was waren er niet veel kinderen in de kleuterklas. De huisarts kwam vaak bij ons thuis als ik of mijn broer weer eens ziek waren. We waren vaak behoorlijk ziek en lagen dan op de divan in de kamer zodat mijn moeder een oogje op het zieke kind kon houden. Gelukkig is er in mijn omgeving geen kind bezweken aan deze ziektes.
    Het verplicht vaccineren lijkt me een goed idee maar denk wel dat er hevige protesten zullen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinkhoest is, net als mazelen, een ziekte waar kinderen aan kunnen overlijden. De vaccinatie Kinkhoest zit al in het rijksvaccinatie programma sinds 1957. De kans dat jij als kind kinkhoest en mazelen ( vaccinatie sinds 1976 )hebt gehad, is ( ligt aan je leeftijd ) niet zo groot.

      Verwijderen
    2. Waarom twijfel je aan mijn woorden ? Heel vreemd.
      Ik ben van 1955.Mazelen heb ik gehad net zoals de meeste kinderen in die tijd. Trouwens ook de bof en rode hond !
      Kinkhoest kreeg ik,als ik me goed herinner,omdat ik een van de twee vaccinaties daartegen had gemist.Een jongen uit mijn klas had ook kinkhoest.

      Verwijderen
    3. Het is altijd al gevaarlijk geweest. Zeker voor jonge kinderen en ouderen. Hoe lang nog gaan mensen dit afdoen als een lichte waterpok ofzo. Dit is inmiddels toch heel erg bekend? Misschien weet je als kind ook helemaal niet hoeveel kinderen in je omgeving eraan bezwijken. Beetje naief klinkt dit. Sorry.

      Verwijderen
    4. Ik vroeg me juist af waarom er destijds geen aandacht werd besteed aan slachtoffers van mazelen.Of rode hond. Niks naief.Niks lichte waterpok.Ik was echt erg ziek en moest lang thuisblijven van school.

      Verwijderen
    5. Slachtoffers gingen dood, in die tijd werd er weinig over doden gesproken. Slachtoffers rode hond gingen naar een tehuis. Ik weet dat want ik werkte met die doofblinde mensen die ook nog verstandelijke beperking hadden en hartproblemen en nierproblemen en nog meer. Stumperds zei men toen, als gevolg van rode hond tijdens de zwangerschap. Met een beetje geluk werd je alleen doof, eventueel blind scheel of slechtziend, zoals onze prinses Marijke/Christina. Stumperds die dus heel erg aangetast waren door de rode hond zaten in tehuizen in bossen,ver weg van de bewoonde wereld. Je praatte er niet over.Dat deed men toen niet.Nu moet elke scheet viraal, maar toen zweeg men en droeg men de last.

      Verwijderen
    6. Kinkhoest kan wel degelijk. Mijn nichtjes geboren in de laat jaren '80 waren niet ingeënt voor kinkhoest, omdat ze al een verhoogde kans op epilepsie hadden en kinkhoest ook een verhoogde kans geeft. De kans op een uitbrak van kinkhoest was erg klein werd er gezegd. Was er toch daadwerkelijk een uitbraak in een dorp verder op. Mijn tante heeft het hier moeilijk mee gehad. Een soort kiezen tussen twee slechten.

      Verwijderen
    7. Helaas kun je kinkhoest krijgen als je ingeënt bent.
      Mijn kinderen hebben alle prikken gehad maar mijn oudste kreeg behoorlijke kinkhoest.
      Dus denk ik dat je met inenten de ziekte wel kunt krijgen maar dat de complicaties minder zijn.

      Verwijderen
  3. Er sterven jaarlijks duizenden kinderen aan ‘n ziekte die met een simpele vaccinatie voorkomen had kunnen worden.
    Mensen, die er vanuit gaan dat ook alle ellende gods wil is, laten/lieten hun kinderen niet vaccineren.
    Kennis zit daarom in een rolstoel, gevolg van polio.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal met je eens.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zijn niet alleen gelovigen van een bepaalde stroming die tegen vaccinatie is.Er zijn mensen die bv van mening zijn dat inententen autisme kan veroorzaken.Ook mensen uit de antroposofische hoek hebben vaak bedenkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren inderdaad aanwijzingen dat deze prik autisme zou veroorzaken. Dit komt omdat er in de 14 maand geprikt werd en juist in deze periode komt bij het jonge ernstige autistische kind de stoornis naar voren. Aangezien wij ook twee kinderen met autisme hadden en de symptomen inderdaad in deze periode zichtbaar werden hebben wij er toen voor gekozen om onze dochter geen BRM te geven. Toen zij ook autisme bleek te ontwikkelen hebben we haar de prik alsnog gegeven.

      Verwijderen
  6. Goed dat je dit bespreekt, Zuinigaan!
    Ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom wordt de BMR-prik pas op 14 maanden gegeven? Kan dit niet worden vervroegd?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn oudste is overal voor ingeënt en staat volgend jaar op de rol voor HPV. Onze jongste krijgt over 2 maanden z'n eerste BMR, gelukkig vóór onze vakantie naar Frankrijk, waar de vaccinatiegraad ook al zo laag is.
    Ik vind het super risicovol dat de vaccinatiegraad zo daalt en dan vooral op basis van onzinargumenten en niet-medisch onderbouwde paniekstukken, niet gehinderd door enige kennis.
    Hopelijk keert deze tendens tijdig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mij betreft mag het verplicht worden, maar ik vraag me af of die verplichting wettelijk haalbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap niet dat je niet inenten een gevaar vind voor de wel ingeente kinderen. Die kunnen het toch niet meer of veel minder erg krijgen anders laat je ze niet inenten.
    Leg dat eens uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet inenten is niet een gevaar voor kinderen die voldoende ingeënt zijn, maar voor kinderen die dat (nog) niet zijn. Baby's worden niet bij hun geboorte gevaccineerd, dat gebeurt later. Sommige baby's zijn te zien om te worden gevaccineerd door bijvoorbeeld Aids of een ernstige hartafwijking.
      Mijn jongste dochter werd met 6 weken besmet met kinkhoest en was toen nog niet gevaccineerd. Ze was doodziek.

      Verwijderen
    2. Ik heb ook pas met 11 jaar de laatste inentingen gehad. Ik, geboren in 1971, had epilepsie en in overleg met de kinderarts werd dit uitgesteld. Met 11 jaar was ik over de epilepsie heen en kon ik alsnog na gevaccineerd worden. Ik heb wel in de tussentijd gewoon alle kinderziektes gehad, alleen gelukkig niet zo heel zwaar. Maar ik moest dan wel met spoed naar de huisarts om gezien te worden. Gewoon ter controle.

      Verwijderen
    3. De eerste mazelenprik is met veertien maanden.Tot die tijd zijn die kinderen beschermd door de groepsbescherming van 95% van al de andere kinderen. Maar als die groepsbescherming omlaag gaat, is de kans dat die kleintjes mazelen krijgen groot.Kijk maar naar de crèche in Den Haag waar er vier ukken mazelen hebben gekregen.
      Heel simpel gezegd,als de kinderen ouder dan 14 maanden geen mazelen krijgen, kunnen ze de jonge kinderen niet besmetten.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.