vrijdag 19 november 2021

Black Friday, is het de moeite waard?

Black Friday

Twintig jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord. Black Friday is tamelijk recent overgewaaid uit de VS en ook hier in Nederland is het tegenwoordig Black Friday.
Op 26 november is het dit jaar Black Friday.
Over precies een week dus! Dan word je op het internet overspoeld met "voordelige" aanbiedingen van webshops. Misschien ook wel in winkels, maar ik ben door corona en doordat ik vreselijk slecht liep, al jaren nauwelijks in winkels geweest. Dat zou ik dus niet weten.

Nuttige aankopen

Mijn advies: de beste koop is geen koop. Geef geen geld uit aan zaken die voor jou geen nut hebben. Dus ik bedoel: laat je niet verleiden doordat iets ineens heel goedkoop is/lijkt. Houd je geld op de bank, dat is verreweg het voordeligst. Heb je wel iets nodig of ben je op zoek naar sinterkerstcadeaus, dan kun je misschien voordeliger je slag slaan.
Het schijnt wel zo te zijn dat de prijzen wat lager zijn dan gebruikelijk, hoewel je je daar ook niet op moet verkijken. Soms gaan de prijzen in de aanloop naar Black Friday omhoog. Bijvoorbeeld van 49,99 euro naar 74,99 euro. Ter gelegenheid van Black Friday gaat er dan weer 30 euro af. Een slimmigheidje van een bedrijf. Dan lijkt het een voordeel van 25 euro, maar in werkelijkheid is het voordeel kleiner. Doe vooral aan prijsvergelijking om te kijken waar je voordelig terecht kunt en blijf dan letten op het webshop keurmerk of thuiswinkel waarborg, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Lange verzendtijd/wachttijd

Aangezien 26 november ongeveer een week voor 5 december is, ontstaat door al die aankopen een flinke drukte. Houd er rekening mee dat het wat langer duurt voordat je je aankoop in huis hebt. Misschien is dat wel na 5 december. Dat zou zo maar kunnen!  Dat is uiteraard niet erg als je aankoop niet voor 5 december bedoeld is.

13 opmerkingen:

  1. Wij hadden een dagje vrij gepland om die dag nieuwe sportschoenen te kopen.... Tot we hoorden over black Friday. We gaan nu maar gewoon wandelen. Het zal vreselijk druk zijn ben ik bang in de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik iets toch al wilde kopen kijk ik wel even of er een Black Friday aanbieding is. Maar ik ga niet op basis van de aanbieding iets kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn telefoonabonnement loopt tot eind december en toen ik belde naar de klantenservice voor advies kreeg ik de tip op black friday te wachten dan zijn er aanbiedingen.
    Bij hun 10jarig bestaan kon ik switschen naar 10.000 voor 9.50, als ik nu verleng zou ik teruggaan naar 5.000, is ook voldoende maar ik wacht even op de BF aanbieding

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alleen bij echt goede aanbiedingen koop ik misschien iets.Meestal niet dus.
    Toen de bijenkorf de 3 dwaze dagen nog had, heb ik wel vaak dingen gekocht met fikse kortingen, die ik nu nog draag/gebruik.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aangezien ik een hekel aan winkelen heb zul je mij sowieso niet snel in een winkel vinden.
    Ik heb weleens bij "toeval" goede aanbiedingen gescoord op of rond black friday;
    * Een puzzel waar de helft vanaf ging.
    * Ik had een nieuw hoofdkusssen nodig en wist dat ze €90 kosten, kreeg hem mee voor €50 vanwege black friday (dame in kwestie zei dat ze ook heel goed zaken had gedaan dat jaar ivm coronacrisis omdat mensen niet op vakantie gingen).
    * En bij een stofzuiger die ik moest kopen omdat de andere stuk was, kreeg ik de dure stofzuigerzakken gratis.

    Ik ga er niet voor de aanbiedingen af omdat het blackfriday is. Zonde van mijn tijd en ik gs geen enkele drukte opzoeken. Ook buiten corona niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meestal niet de moeite waard. Hoop dat de binnensteden de drukte aankunnen en er goede maatregelen worden getroffen ivm de te verwachten drukte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg een baby dus ik ga wel even kijken of er aanbiedingen zijn voor zaken die ik toch al (nieuw) wilde kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet je wat ik nu zo mis, de ouderwetse Sinterklaaskoopavonden. Dat was pas gezellig winkelen. Leuke sfeer in stad of dorp, met lichtjes en sinterklaasliedjes. En dan aanbiedingen speciaal voor sinterklaas en/of kerst. En ik kan me niet herinneren dat het dan loeidruk was.

    Jammer dat we nu overspoeld worden door Black Friday, een uit de VS overgewaaid fenomeen, met schreeuwigerige aanbiedingen die alleen maar hebzuchtig koopgedrag aanwakkeren. Waarschijnlijk weet het gros van de Nederlanders niet eens wat de achtergrond van dit hele gedoe is. Triest.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb bij Wehkamp een vest gekocht wat ik al had in een andere kleur en nu 6 euro goedkoper. Blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het Belgische testaankoop hebben een analyse gemaakt van een flink aantal aanbiedingen in kader van black friday waarin ze kijken of iets écht een deal is. Je kan daar een aantal producten in opzoeken. Ik heb dat net effe gedaan over microgolfovens want ik heb er net een nieuwe moeten kopen en dat was ontluisterend omdat de meeste zogenaamde deals geen deals bleken te zijn. Google maar eens naar testaankoop en black friday.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Net als Anoniem N hierboven kon ik vroeger ook zo genieten van de sfeer in de stad op koopavonden vlak voor Sinterklaas. Ik heb al heel lang niet gewinkeld voor het winkelen. Als ik iets nodig heb fiets ik naar het centrum van de stad waar ik woon of naar de grote stad dichtbij en ga recht op mijn doel af. Black Friday, Singels day, al dit soort dagen zijn aan mij niet besteed. Momenteel heb ik niets nodig dus ga ik ook niet zoeken naar een koopje. En ik hoop van harte dat men niet massaal de stadscentra in trekt nu het coronavirus weer om zich heen grijpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oja wat mis ik dan ook, het gezellige ontspannende winkelen. De sfeer is weg, je koopt wat je nodig hebt en dat is het. Ik wordt op het moment niet vrolijk bij winkels.E

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Onze frigo is op zn laatste benen (sluiting is stuk en hij geeft daardoor veel condens). We hebben al proberen herstellen maar dat lukte maar de. Dus wij gaanwel op zoek naar een nieuwe frigo. En dan natuurlijk op de vergelijkingssites uitpluizen wat écht een goede deal is voor onze keuze.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.