dinsdag 12 juli 2022

Gehakte krekels op het menu!

Gisteren at ik gehaktballetjes van gehakte krekels (volgens het etiket: acheta domesticus). Niet vegetarisch of veganistisch, maar wel duurzaam en vernieuwend.
De wet staat het toe, dus wordt er van krekels voedsel gemaakt.

De balletjes die ik vorige week kocht
Ik at ze met gekookte broccoli en aardappels. Voor de balletjes deed ik er een saus bij van blaggie, zoals mijn kleinzoon de paprikapasta Ajvar noemt. Het was aan de balletjes niet te merken van er 20% krekels in zat. Ze smaakten wel goed, het was zeker het proberen waard!
Wat zit er in? Het staat op het etiket, maar dat is misschien niet heel goed leesbaar, daarom een opgave van de voornaamste ingrediënten:
veldboon
krekels
tarwe-eiwit
erwt-eiwit
duurzaam geproduceerd palmvet

per 100 gram bevatten de balletjes 13,2 gram eiwit.

Krekel. Bron: het consumentenprogramma Kassa

21 opmerkingen:

  1. Er zijn landen waar je grote insecten gewoon op de markt kunt kopen , als voedsel. Hoe gezond en rijk aan eiwit ze ook zijn, ik denk niet dat ik ze zou kunnen eten.Ook niet gemalen en verstopt in balletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wel een dode koe, dood varken, dode kippen, dode vissen? Of die ook niet?

      Verwijderen
    2. Nou nou nou ...rustig maar. Ik ben aan jou geen verantwoording schuldig over mijn eetgedrag. Het antwoord zou je verbazen. Maar het gaat je niets aan.

      Verwijderen
    3. Ik was gewoon nieuwsgierig hoor... Ik snap niet hoe je het ene dode dier wel kunt eten en het andere niet. Is een insectenlijk viezer dan een ander lijk? Ik eet overigens alle lijken hoor. Met mate. In Azië ook hond gegeten.

      Verwijderen
  2. Ik probeerde ooit een wormenburger. Smaakte wel,maar veel te duur om vaker te doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze waren vorige week bij de Lidl een euro goedkoper dan anders, toen in de app voor €2,59. Nog steeds wel vrij prijzig in vergelijking met veganistische balletjes, maar ik wilde het wel eens proberen.

      Verwijderen
  3. Oh, ik kocht een paar jaar geleden per ongeluk eens een pakje krekelballetjes. Het was bijna over de datum en heel leuk afgeprijsd.
    Alleen had ik niet door dat er krekels in zaten! 😆
    Insecten\krekels eten zag\zie ik echt niet zitten…dus we hebben ze doorgegeven aan een kennis die het wel zag zitten om ze eens te proeven.
    Het schijnt nogwel lekker te zijn.
    Maar amai, grappig dat jij als zestiger avontuurlijker bent op culinair gebied dan ik als pas 40-jarige! 👌😀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik at ooit insecten in een restaurant. IN het kader van duurzaam - en ik ben nieuwsgierig, dus ik wilde het wel eens uitproberen.... Smaakte best goed, wat garnaal-achtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja lekker. Meelwormen heb ik ook al eens geprobeerd. En eigenlijk zie ik niet zo erg het verschil tussen insekten en garnalen. Beiden eiwit verpakt in een schaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn maag draait om, maar ik eet al jaren vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet al minder vlees en vaker vegetarisch, maar hier ben ik nog niet aan toe. Helaas voor de vegan predikanten gaat dit me nog te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe bedoel je vegan predikanten? Krekels zijn niet vegan, het is dierlijk voedsel.

      Verwijderen
    2. Ik bedoel dat de vegan vinden dat ik alle dierlijk voedsel moet laten staan. Sorry, mijn zinsopbouw was niet correct.

      Verwijderen
  8. Met wat je wel of niet eet, is het ook wat je van huis uit gewend bent.
    In onze cultuur is het heel gewoon om runderen, varkens, kippen, etc. te eten en vis gaat ook nog wel, maar geiten- of schapenvlees en vooral paardenvlees wordt maar mondjesmaat gegeten. En binnen ons eetpatroon zie je ook rare ionconsequenties; een ei is geen probleem, maar een rundertong wordt nauwelijks gegeten; misschien omdat niet belieft wordt wat een ander al in de mond gehad heeft?
    Als je met een beperkte blik tegen eten aankijkt dan kun je heel veel niet eten, maar even je vooroordelen opzij zetten dan wel opnieuw beoordelen, en je komt er achter dat heel veel goed eetbaar is.
    En om maar een dooddoener van stal te halen; wen er maar aan, want insecteneiwit zal in de nabije toekomst een steeds grotere rol spelen in de eiwitvoorziening van de mens. OOk in onze streken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn kinderjaren aten we vaak paardevlees, nooit rundvlees. Paardevlees zal wel goedkoper geweest zijn. En mi is vlees vlees, van welk dier het ook komt.

      Verwijderen
    2. Mijn oma ging naar de paardenslager. En paardenrook vlees was gewoon te koop bij de supermarkt. Ik weet niet of het zo goedkoop was. Bij de slager waren ook hersenen, zwezerik , bloedworst, balkenbrij etc. te koop. En varkenspoten voor in de erwtensoep. Andere tijden!

      Verwijderen
    3. In mijn kindertijd werd er elk half jaar een varken geslacht. Van eigen boerderij. Alles werd gegeten. Idd ook de varkenspoten. En de kop ging naar een familielid. Als kind vond ik dat maar eng. Garnalen zien er nu ook.niet zo aantrekkelijk uit met huid. Maar smaken prima. Het is denk ik echt wat je gewend bent. Zoon heeft ook insecten leren eten tijdens een opleiding om evt te overleven. Groetjes Louise

      Verwijderen
  9. dat je kleinzoon de ajvar blaggi noemt kan ik begrijoen, waarschijnlijk kopen jullie de blagi variant. Blagi betekent zacht of mild. Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het valt mij op dat in veel vleesvervangers tarwe en/of soja zit. Helaas kan ik daar niet meer tegen. Maar gelukkig kan ik altijd nog bijvoorbeeld peulvruchten of kaas eten als vleesvervanger. En zo nu en dan een stukje vlees of vis vind ik ook heerlijk. Krekels, wormen etc. klinkt niet heel aantrekkelijk. Maar dat is een kwestie van gewenning denk ik.
    Groet, Mirjam uit Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb eens sprinkhanen gegeten bij een food truck op een fantasy fair. Het smaakte prima maar ik vond het veel geld voor je eiwit, niet geschikt om voor een gezin op het menu te zetten ipv vlees en vis. Dan kun je beter kiezen voor peulvruchten (goedkoop). Noten en zaden zijn ook wel aan de prijs trouwens.
    Mijn gezinsleden vonden het een merkwaardig experiment en hadden geen behoefte om te proeven. Meer voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb al ‘n paar insectensoorten gegeten en ik vond het best lekker. Het drong pas later tot me door dat insecten ook levende wezens zijn dus niet voor mij. Vlees van zoogdieren en gevogelte en vis, zeebanket eet ik dus ook niet.
    Vind het allemaal best lekker maar ethisch niet verantwoord.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.