vrijdag 2 december 2022

Méér inkomen, want een hoger pensioen!

Vanaf dat ik met pensioen ging, in maart 2019, werden de pensioenen niet verhoogd, tot dit jaar, want met ingang van 1 juli werd mijn ABP pensioen verhoogd! 
En vanaf 1 januari 2023 komt er al wéér een pensioenverhoging!
Wow!
Wie had dat gedacht?
De vorige keer was het een verhoging van 1,78% en nu veel meer!
Deze keer een overdonderende 11,96%!
Dit is gelijk aan de volledige prijsstijging in de periode van september 2021 tot september 2022.
Dat is mooi, heel mooi.
Nu maakt mijn ABP pensioen maar een deel uit van mijn inkomen. Er is ook nog de AOW en dat is meer, maar daar verwacht ik geen verhoging die de inflatie volledig compenseert, maar we zullen zien, want ik meen me wel te herinneren dat het minimumloon zou stijgen en daaraan gekoppeld ook de AOW. Ik dacht dat het hierbij om ongeveer 10% ging. ook mooi meegenomen!
Mijn pensioen is gebaseerd op 21 jaar en 5 maanden werken in deeltijd in een administratieve baan. Het is natuurlijk logisch dat zo'n pensioen bescheiden van omvang is.

En hoe zit het dan met die verhoging van mijn inkomen? Door de hoge inflatie krijg ik er in feite niets bij.
Alles wordt duurder, water, stroom, gas, zorgverzekering, boodschappen.
Ik klaag niet hoor, want deze verhogingen zorgen er in ieder geval voor dat ik in vergelijking met maart 2019 er weinig meer in koopkracht op achteruit ga.

Blogger Geldnerd blogde ook over de verhoging van de pensioenen. Op zijn blog een link naar de bijdrage van Pieter Omzigt bij het plenaire pensioendebat in de Tweede Kamer. Er interessant, maar het maakt me weinig optimistisch over de toekomst van mijn pensioen als het nieuwe pensioenstelsel er eenmaal is!  Hopelijk krijgen een beter stelsel dan nu voorgesteld wordt!

14 opmerkingen:

  1. Je bent denk ik de enige, die niet klaagt over je pensioen. Ik ben 58 en heb er weinig vertrouwen in dat ik mijn ingelegde geld terug ga zien. Het bedrag dat ik verplicht afdroeg voor de VUT id alvast verdwenen.
    Maureen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man heeft al bijna 18 jaar ingelegd.. ik al 17.. was ons geplande maandbedrag 17 jaar
      geleden nog 3000 euro per persoon inmiddels is dat 1200 euro per persoon..

      Wij lossen dus zoveel mogelijk onze hypotheek af. Als we niets extra aflossen is de hypotheek klaar als 52 en 51 zijn.
      Voor ons zoontje sparen we nu elk jaar 4000 euro. Voor als de uitgraven straks niet meer van ons inkomen kunnen. Afgelopen jaar is ons inkomen niet gestegen. En ons spaarpercentage met nog beter opletten gezakt van 55% naar 38%.

      Verwijderen
    2. Verstandig om voor je kind te sparen. Onze dochter is in 2021 gestart op de universiteit. In de 18 jaar ervoor hebben we haar college- en boekengeld opgespaard. Hoeft ze daar niet voor te lenen.
      We betalen nu wel haar kamerhuur en zijn blij als straks de beurs komt.
      Maar altijd blij geweest met het spaarpotje!

      Verwijderen
  2. Wat fijn Aaf! Zoiets geeft toch financiële lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Aaf, wat goed is om naar te kijken is dat de inflatie alleen 'effect' heeft op dat gedeelte van je inkomen dat je daadwerkelijk uitgeeft aan inflatiegevoelige kosten zoals boodschappen, energie etc. Dit terwijl de verhoging(en) gaan over je gehele inkomen (in dit geval het gedeelte van het ABP). Als je dus minder uitgeeft dan je binnenkrijgt, wat volgens mij het van toepassing is in jouw geval, ben je niet de hele verhoging 'kwijt'. Een simpel rekenvoorbeeld:
    Je inkomen is 100 EUR en je maandelijkse uitgaven zijn 50 EUR. Je houdt per maand 50 EUR over.
    Je inkomen neemt toe met 10% naar 110 EUR. De inflatie is ook 10%, je uitgaven stijgen naar 55 EUR. Per saldo hou je dan 5 EUR meer over (110 - 55 = 55 EUR).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mm, dat kan wel zijn, maar van die 55 euro in jouw voorbeeld, kun je nu door de inflatie minder kopen.

      Verwijderen
  4. Ik ben blij dat er pensioen verhoging komt. Het pensioen hier is gekort. Kun je nagaan hoeveel er de afgelopen 12 jaar ingeleverd is. Deze verhoging compenseert niet het verlies dat er de afgelopen 12 jaar is geweest. Als er nu niet gecompenseerd zou worden komen er steeds meer mensen in de problemen. Op een gegeven moment heb je zo bezuinigd dat er geen ruimte overblijft om nog meer te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt! Mij was 12 jaar geleden in de berekeningen meer pensioen beloofd dan dat ik uiteindelijk ontving tussen maart 2019 en juli 2022. Het wordt met de recente en toekomstige verhogingen wel wat beter.

      Verwijderen
  5. Haha, leuke sommetjes, maar nu de realiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aaf, ook de AOW gaat per 1 januari omhoog. ( AOW’ers er volgend jaar tussen de € 600 (alleenstaanden) en € 1.000 (partners) op vooruit.) We kunnen ons al vast verheugen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb uitgerekend dat , mijn man en ik €330 erop vooruit gaan (aow en ABP samen. Maar voor energie mag ik €400 pm meer betalen en voor zorgverzekering €35. Alleen al op deze posten kom ik meer dan €100 pm tekort. Alle andere vaste lasten worden ook hoger en om nog maar te zwijgen wat de boodschappen kosten.
    Dus inderdaad ondanks de grote verhoging, ga je er nog steeds op achteruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anneli, ik werk in de zorg. Wij krijgen er niet bij volgend jaar. Ook mijn energie is duurder geworden. Voor iedereen is het puzzelen. Ik ben blij dat de aow en pensioenen verhoogd worden, geeft veel ouderen toch iets minder zorgen

      Verwijderen
  8. Meer door minder2 december 2022 om 17:06

    Zoals bekend is de algemene inflatie absoluut niet hetzelfde als je persoonlijke inflatie. Als je van de inhoud van het mandje waarmee de inflatie wordt gemeten als persoon weinig en/of minder gebruik maakt is je eigenlijke inflatie cijfer een stuk lager dan het algemene cijfer. Als ik naar mezelf kijk als voorbeeld dan is mijn persoonlijke inflatie zeer laag. Mijn koopkracht neemt dus alleen maar toe als de verhogingen geschieden op het niveau van de algemene inflatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op de keper beschouwd is die bijna 12% verhoging van het ABP-pensioen op geen stukken na voldoende om de inflatie van de afgelopen 14 jaat te dekken. Voor mij althans; ik ben sinds voorjaar 2009 met pensioen en pas het afgelopen jaar is het pensioen iets verhoogt. Via belastingmaatregelen is vanaf ca 2010 mijn (netto) pensioen alleen maar verlaagt. Als in die tijd de AOW niet drastisch verhoogt was, dan had ik een gerede kans gehad, zoals zovele ouderen, in de financiële problemen gekomen te zijn. Mijn geluk is geweest dat de hypotheek voor mijn pensionering volledig afgelost was en dus relatief lage woonlasten had en de jaren voor mijn pensionering een redelijke spaarpot op heb kunnen bouwen.
    Want inderdaad, sinds midden jaren '90, -de 'paarse kabinetten'- is er veel gewijzigd in de hoogte van het ABP-pensioen. Ruwweg in die tijd is het gebeurd dat ook ambtenaren AOW zouden krijgen, maar in ruil daarvoor halveerde mijn pensioenuitkering ongeveer. In ieder geval vele honderden guldens per maand minder dan de toenmalige AOW-uitkering.
    Ik heb niet de verwachting dat de totale inflatie van de afgelopen 15 jaar geïndexeerd zal worden, maar deze bijna 12% is wel een mooi begin.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.