donderdag 9 februari 2023

 Les 8: A-merken, B-merken en huismerken: bukken loont

Welkom bij de les over goedkopere merken!

Marketing van A-merken
Als je kiest voor goedkopere merken kun je veel besparen!
Hoe komt dat?
Een groot deel van de meerkosten van de A-merken zit in de promotie, de marketing, de reclame voor de artikelen. Die zorgen dat je grijpt naar dat A-merk als jij in de supermarkt of bij de drogist bent.
Jij krijgt er niets extra's voor, uit het extra dat jij voor het A-merk betaalt, worden de onkosten van de reclamecampagnes betaald.
Heel slim gedaan hoor, die reclames! Door die reclames laten ze jou geloven dat het A-merk het beste merk is om te kopen: lekkerder, gezonder en gemakkelijker. Soms laten ze je zelfs geloven dat je er gelukkiger en mooier door wordt. En die reclame betaal jij door het product te kopen!
In consumentenprogramma's en in de Consumentengids worden dikwijls testen gedaan. Dan gaan mensen blind proeven wat ze het lekkerste vinden. Ik kan je één ding vertellen: meestal komt het duurste product NIET als beste uit de test! Dus het is financieel de moeite waard om goedkopere merken te proberen! Ik zeg niet dat goedkopere merken altijd even lekker zijn of even goed als A-merken, maar soms is er geen of nauwelijks verschil! Daarom is het goed te kijken of je goedkoper kunt. 

Prijsverschillen:
Voorbeelden van prijsverschillen bij verpakkingen die (ongeveer) dezelfde inhoud hebben:
chocoladehagelslag: huismerk €5,48 per kg, A-merk €8,95 per kg.
pindakaas 100% pinda: huismerk €7,69 per kg, A-merk: €11,40 per kg
aardbeienjam: huismerk €2,64 per kg, A-merk €8,78 per kg
fusilli pasta: huismerk €2,58 per kg, A-merk 4,58 per kg
kidneybonen in blik, huismerk: €2,64 per kg, A-merk €7,16 per kg
kikkererwten in blik, B-merk: €4,13 per kg, huismerk €4,72 per kg, A-merk €8,64 per kg.
diepvries spinazie fijngesneden: huismerk €1,44 per kg, A-merk €2,98 per kg.
diepvries hele sperziebonen fijn: huismerk 2,64 per kg, A-merk €5,98 per kg. Overigens koop ik altijd de huismerk gebroken diepvries sperziebonen in voordeelverpakking voor €1,59 per kg.
Het lastige bij prijsvergelijkingen is, dat de inhoud van verpakkingen verschilt. Soms staat de kiloprijs op het schap, maar lang niet altijd.

Bukken loont
De supermarkten zijn heel uitgekiend in hun verkoopstrategie. De goedkoopste producten staan óf heel hoog, óf heel laag. Het is namelijk zo, dat ze op goedkope producten minder verdienen. Ze verkopen dus liever de duurdere producten. En die staan op ooghoogte, zodat je die als eerste ziet. Ze liggen als het ware voor het grijpen. Daarom loont het voor jou als consument om te bukken of je uit te rekken naar de bovenste planken in de schappen. Jij bent er immers niet voor om de supermarkt dikke winsten te bezorgen, jij wilt graag besparen om met dat bespaarde geld leuke dingen te doen, of gewoon om rond te komen van je inkomen.

Toen ik veel pijn had aan mijn nog niet geopereerde heupen, liep ik met een stok. Ik kon door de artrose niet bij de onderste planken en ook niet bij de bovenste planken, zeker niet als de producten achterin stonden. Met het handvat van de stok had ik daar een werktuig voor en haalde ik de blikjes of potjes zo ver naar voren dat ik er wel bij kon. Als dat ook niet lukte, vroeg ik hulp aan een medewerker of klant in de supermarkt.

Ook een tip als je er slecht bij kunt: gebruik producten uit de schappen om producten die jij wilt hebben bereikbaar te maken. Bijvoorbeeld een afbakstokbrood of een pak spaghetti, in ieder geval iets langwerpigs, daarmee kun je heel goed harken op de onderste plank of de bovenste plank, Als je het gewenste product te pakken heb gekregen, leg je het hulpmiddelproduct weer terug op de plek waar je het vond 😀

Daarnaast kun je natuurlijk je mond gebruiken en mensen vragen. Nu moet ik zeggen, dat ik daar als jongvolwassene en ook nog járen later veel te verlegen voor was.  Het was voor mij onbestaanbaar om hulp te vragen. Tegenwoordig kan ik dat prima, maar dat was vroeger anders!

Komende dinsdag voor jullie:
Les 9. Benut de diepvries, zowel die van je zelf als die van de supermarkt

14 opmerkingen:

  1. Op ons dorp hebben we twee supermarkten. Een AH en Aldi.
    Bij de AH staan idd de goedkope producten hoog. Ik ben niet zo lang en moet regelmatig aan iemand vragen om hulp. Ik ben (niet) meer verlegen, maar vind dit super irritant.
    Bij de Aldi staat alles op normale hoogte. Ook zijn er in de Aldi minder "verleidingen". En ben ik dus goedkoper uit.
    Twee keer raden welke winkel mijn favoriet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je ouder wordt neem dan ook een leesbril mee, de lettertjes van bv kiloprijs zijn meestal heel klein.
    Je kan op je telefoon ook een loep app installeren, of je maakt een foto van het prijskaartje op de plank en dan kan je hem op je telefoon vergroten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha. Heel herkenbaar. Ik ben ook klein en moet regelmatig in de schappen klimmen om een product van de bovenste plan te vissen. Wat ook handig is, is dat de kiloprijs tegenwoordig meestal op het prijskaartje aan het schap staat. En anders de rekenmachine op de telefoon erbij pakken om uit te rekenen wat het goedkoopste is. Leuke cursus Aaf bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lot, dát is handig. Die loep staat al op mijn telefoon (in de map Extra's) maar ik gebruik hem nooit. Fotograferen en vergroten doe ik trouwens wel -- dat kan ik dus ook toepassen in de supermarkt.

    En iemand vragen om iets van de bovenste plank te pakken? Bijna dagelijks, ik was al niet groot en krimp ook nog. (De leeftijd, hé.) Er is niet altijd een medewerker in de buurt, maar een mede-klant die wat langer is vindt het doorgaans ook prima om even te helpen. Vriendelijk vragen en vriendelijk bedanken... klaar. Zij met een goed gevoel naar huis en ik met de bedoelde boodschap.


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel herkenbaar.Toen ik nog geen heupoperaties had gehad kon ik alleen de goedkope havermout die helemaal onderaan staat pakken als het schap goed gevuld was. Bukken kon ik wel, maar weer overeind komen niet. Ik koop sommige A merken wel in de 1+1 gratis acties. Wij vinden extra pure chocolade hagelslag erg lekker, toen deze voor de kerst enorm afgeprijsd was heb ik 10 pak ingeslagen, het bederfd toch niet.Drogisterij artikelen koop ik meestal bij de goedkope drogisterijen en niet bij de supermarkt omdat het daar goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Let op hé, soms zitten er al larveëitjes ín het pak die uitkomen als je het lang in je kast hebt staan.

      Verwijderen
    2. Ook bij hagelslag? Ik ken het probleem bij meel- en graanproducten en rijst maar hagelslag?...

      Verwijderen
    3. In chocolade hagelslag 🤔?

      Verwijderen
  6. Daarom bestellen wij boodschappen altijd. Huismerk zonder te bukken!
    De hagelslag kopen wij bij de AH voor omgerekend 4.15 EUR per kg. Pindakaas is in een grotere pot ook aanzienlijk goedkoper (dat scheelt bijna 15%). Dus zeker voor producten die langer houdbaar zijn (ook geopend) is het zinvol om grote verpakkingen te nemen.

    Helaas zijn gestampte muisjes er alleen van De Ruijter. En ook de vruchtenhagel (ik weet het, pure suiker) is lekkerder van het A-merk dan het AH-huismerk. Maar die laatste is daardoor extra goedkoop: we doen zeker 5x zo lang met het huismerk als met het A-merk, omdat niemand dit echt lekker vindt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gestampte muisjes en vruchtenhagel??? Dat koopt de gezonde bezuiniger toch niet ! Dat is suiker met smaak- en kleurstoffen. Foei foei foei toch.
      Weggegooid geld hoor.

      Verwijderen
  7. Onze zoon en flink wat luitjes in zijn vriendenclub hebben een koksopleiding gedaan. Ze hebben regelmatig een proef (blind) en vergelijk avondje terwijl ze gamen en kiezen daarna voor de beste snacks of drankjes uit hun test. Het lekkerst vinden ze zelf koken maar daar hebben ze begrijpelijkerwijs niet altijd zin in. Ik vind het leuk te horen hoe die jongelui spreken over de beet van een pizzabodem of de zoetzuur balans van een sausje. Zelf koop ik zelden snacks maar ik vind het leuk dat zij het zo aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Idd zijn meestal de huismerken net zo lekker als de A merken. Alleen chips vinden de pubers hier alleen van Lays het lekkerst. Zelf proef ik ook verschil. Met een aanbieding koop ik dan een voorraadje chips. Per week mogen ze 1 zak met zn allen opeten. De andere zakken verstop ik dan. Anders verdwijnt het als sneeuw voor de zon met onverzadigbare pubers. Wat soms loont is van tijd tot tijd ook scherp op de prijs van de huismerken te blijven letten. Kocht altijd roomboter van huismerk. Nu heb ik onlangs berekent dat bij de kaaswinkel de roomboter daar voordeliger is. Toch 2 euro per kilo roomboter voordeliger. En zo is het altijd opletten van tijd tot tijd. Groetjes Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga eens op de zoveel tijd voor mijn lactose vrije producten naar Duitsland. De keuze is er veel groter en ik vind de lactose vrije producten toch echt veel lekkerder dan de vegan opties. En dan neem ik ook altijd een grote voorraad roomboter voor mijn ouders mee. Ik ben nl opgevoed met ruiken, proeven en kijken of een product nog te gebruiken is. Dus als de roomboter over datum gaat bij hen in de koelkast is dit helemaal geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon vlakbij Belgie en koop daar ook de goedkopere roomboter en doe het in de diepvries blijft het helemaal lang goed

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.