vrijdag 10 februari 2023

Alleen AOW, hoe red je dat?

Ik vermoed dat het korte antwoord voor sommige mensen zal zijn: dat red ik niet!

Zelf heb ik AOW, een bescheiden ABP pensioen (want gebaseerd op 20 pensioenjaren in een parttime baan) en nog wat reclame inkomsten van dit blog.
Te samen echt wel wat méér dan kale AOW!

Hoe hoog is die AOW voor 1 persoon? Dat is € 1.353,11 netto om precies te zijn en in mei nog wat vakantiegeld.
En daar moet je dan alles van doen: je huur, je energierekening, je zorgverzekering en andere verzekeringen, je boodschappen, je telefoon en internet (tegenwoordig onontbeerlijk), je water, je krant.
Ik heb onlangs uitgerekend dat mijn vaste lasten €517,21 per maand zijn. Maar ........... daar is dus geen huur of hypotheek bij, want mijn huis is hypotheekvrij. En daarnaast zijn mijn energielasten buitengewoon laag, €35 euro, dat komt doordat ik zuinig leef en in een goed geïsoleerd huis woon en doordat ik 8 zonnepanelen heb. Ik denk dat je bij mijn maandelijkse termijn voor energie tenminste 100 euro moet doen om op een gemiddeld bedrag uit te komen en misschien nog wel meer dan 100 euro.

Stel dat je een maximale huur voor huurtoeslag hebt: dat is €808,06 huur. Tel dat bedrag op bij mijn maandelijkse vaste lasten + 100 extra voor energie en je komt uit op €1.425,27, meer dan je volledige AOW dus.
Als je niet al te veel vermogen hebt, niet meer dan €33.748, kom je in aanmerking voor toeslagen.
De zorgtoeslag is maximaal €154 per maand en de huurtoeslag is bij alleen een AOW-inkomen en een maximale huur €419 per maand. Van die toeslagen moet je dan dus leven: je boodschappen, je uitstapjes etc.

NB het bedrag 33748 euro is voor 1 persoonshuishoudens en geldt voor de huurtoeslag. Om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag mag je meer vermogen hebben, namelijk maximaal € 127.582,-
Daarnaast gelden voor meerpersoonshuishoudens weer andere, hogere bedragen om te bepalen of je ondanks vermogen in aanmerking komt voor toeslagen.
Ik schrijf hier niet over andere toeslagen dan huurtoeslag en zorgtoeslag doordat ik dit bericht de kale AOW als onderwerp heb.

Ik zie nog 1 lichtpuntje als je erg weinig vermogen hebt en dan bedoel ik aanmerkelijk minder dan €33.748,-: Kwijtschelding!
 In de gemeente Groningen is het drempelbedrag €1.600,-, dan kun je in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke lasten en waterschapslasten. In mijn geval scheelt dat iets meer dan €90,00 per maand.

Ook kom je bij zo'n laag inkomen in aanmerking voor 1300 euro per jaar Energietoeslag.

Heb jij enkel en alleen AOW en red jij het om daarvan rond te komen?

24 opmerkingen:

  1. Ja wij tweeën redden het ook. Sinds januari 1x AOW netto verhoogd naar 920 euro netto. Inclusief pensioentje, zorgtoeslag en 'aanrechtsubsidie' komen we op 1600 plus iets per maand. De hoogste vaste last is dan zorgverzekering 260 per maand. De hypotheek is 135 euro. Energiekosten nul door zonnepanelen en verwarmen op stroom ( airco). Zo redden we het net. Over 4 jaar zal ik ook AOW ontvangen, bij leven en welzijn. En dan wordt het allemaal wat makkelijker. Tijdens ons inmiddels 40 plus jarige huwelijk hadden we een aardig spaarcentje opgebouwd. Een deel daarvan gebruikt voor zonnepanelen en airco. Wat ons nu nog enorm helpt. Eventueel kan het spaargeld als aanvulling gebruikt worden als de saldering afgeschaft gaat worden en de kosten nog hoger oplopen. Ons leefgeld budget is met 80 euro in de maand verhoogd om nog (bescheiden) te blijven eten. Die 80 waren eerst voor leuke dingen,,, dat kan niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om zorgtoeslag te krijgen mag je ruim €127.000 euro spaargeld hebben!,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bedrag geldt niet voor de huurtoeslag. Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag is het bedrag aan spaargeld veel lager, namelijk de genoemde ruim 33.000 euro.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  3. Omdat ik fulltime voor mijn kinderen heb gezorgd en nu zzp'er heb zal ik het later niet van mijn pensioen moeten hebben. Ik heb daar nu wel een potje voor, maar veel zal het niet zijn. AOW zal bij mij dus belangrijk zijn. Maar inmiddels heb ik me ook bedacht dat mijn blog ook een soort pensioen kan zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden ook geen pensioen opgebouwd (kleine zelfstandigen) maar wel een redelijk overwaarde op ons boerderijtje. We hebben een klein boshuisje gekocht en ingericht, zonnepanelen en airco aangeschaft, alles van de overwaarde en de rest op de spaarrekening. We redden ons prima van onze AOW uitkering.
      Thea

      Verwijderen
  4. Ik ontvang minder, Wajong(de oude) van 1240 euro sinds januari. Geen tophuur hier 525 dat scheelt wel. Dat mijn Wajong hoger is dan bijstand maakt dat ik geen kwijtscheldingen krijg. In die zin ben ik niet beter af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, oudste zoon hier ook. Maar hij krijgt wel huurtoeslag. moet ook wel want huur is ongeveer 700 euro. En als hij naar dagbesteding gaat moet hij zelf het vervoer betalen.

      Verwijderen
  5. Alleen AOW is echt niet ruim. Knap hoe Anoniem van 07:56 het samen redt van dat weinige geld.
    Aaf, als ik jouw levensstijl vergelijk met je inkomen denk ik dat jij iedere maand nog best wat geld opzij zet. Ik ben nieuwsgierig naar wat jouw doel met dat geld is. Ik kan me voorstellen dat het te privé is om te beantwoorden, maar als je het wel wilt delen lijkt me dat wel interessant voor een blogje een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je perse een doel hebben met geld wat je elke maand overhoudt? Ik heb mijn vaste uitgavenpatroon, en wat ik overhoud, bewaar ik. Je weet nooit of het nog van pas komt en anders is het na mijn dood voor de kinderen. Ik heb nog een klein pensioen, maar met alleen aow wordt het krap.In ieder geval als ik de 500 euro pm vrijwillige aflossing wil volhouden. Geartsje

      Verwijderen
    2. Nee, je hoeft geen doel te hebben waarvoor je spaart. Maar het maakt heel veel uit of je zuinig leeft uit noodzaak, of om elke maand een bedrag op je spaarrekening te kunnen zetten.
      Denk zoiets ook weleens bij de kringloop. Stel, er hangt een mooie warme winterjas. Die gun ik dan meer aan iemand met een klein inkomen dan aan iemand die uit andere motieven (milieu oid)maar met een groter inkomen daar winkelt.

      Verwijderen
    3. Hoi Geartsje, ik ben de Anoniem die de vraag aan Aaf stelde, de andere reactie hier is van iemand anders. Je hoeft niet perse een doel te hebben, maar voor zover ik Aaf 'ken' heeft ze er vast wel ideeën over. Denkt ze dat de zorg verder uitgehold wordt en bewaart ze het dus om evt particuliere zorg in te kunnen kopen als ze 100 wordt; schenkt ze aan haar (klein)kinderen; investeert ze het via bijv lendahand of andere crowdfunding; spaart ze om een familiehuis te kopen voor (zichzelf,) kinderen en kleinkinderen; spaart ze om een zo groot mogelijke erfenis achter te laten; wil ze (evt samen met) de nakomelingen een wereldreis te (laten) maken; geeft ze het aan goeie doelen nu of in het testament; etc etc.

      Verwijderen
    4. @anoniem 15:25 dat is nu juist wat ik bedoel. Je bedenkt allemaal redenen om te sparen, anders zou je het wel uitgeven, nietwaar? Maar wordt een mens daar gelukkiger van? Ik niet. Zelfs al zou ik weten, dat ik mijn buffer nooit nodig zal hebben, zal ik het niet verjubelen. Misschien denkt Aaf ook zo: je weet nooit voor wat voor kosten je nog komt te staan. En waarom zul je het uitgeven aan zaken die je niet nodig hebt. Het geeft heden ten dage een rustig gevoel, dat je niet direct in de financiele problemen komt met de huidige inflatie. Geartsje

      Verwijderen
  6. Het zal veel uitmaken of je in een huurwoning of een (veelal afbetaalde) koopwoning woont. Mijn moeder red het prima met aow alleenstaande en pensioen van 120 euro (mijn vader is jong overleden, er is niet zoveel opgebouwd). Dat lukt vooral omdat zij een afbetaald huis heeft.
    In die zin is een eigen woning nog altijd je beste pensioen hoor.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een eigen (bijna) hypotheekvrije woning zal enorm schelen in je maandelijkse lasten. Aan de andere kant moet je met een eigen woning eigenlijk wel een aardige buffer hebben voor onverwachte tegenvallers. Je kan zomaar een lekkage krijgen of een een kapotte ketel. Dan ben je zo weer een paar duizend kwijt. En de gebruikelijke onderhoudskosten heb je natuurlijk ook.

      Verwijderen
  7. Mijn partner heeft AOW + klein pensioen van 75,00 Euro per maand. Ik werk nog maar heb nooit pensioen opgebouwd. Wij redden het wel redelijk maar mijn moeder met alleen AOW dus echt niet. Wij 'sponsoren' haar door 2 x per maand boodschappen te doen en op zondag daar te koken voor 3 dagen extra. Ik maak dan ook altijd een dikke maaltijdsoep. Hoop dat we dit kunnen volhouden want ik zie de prijzen van de boodschappen helaas nog steeds stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je geeft aan 1353,11 AOW met max zorg 154,00 en huurtoeslag 419,00+1300 energietoeslag (108,33 p/mnd) = 2034,44. Ik ga er vanuit dat er toch best wel veel alleenstaande met een huurhuis hiermee uit de voeten zouden kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De energietoeslag is aan een maximum inkomen inclusief vakantiegeld gekoppeld. Met alleen AOW kom je al boven dat bedrag!

      Verwijderen
    2. Voor een gepensioneerd alleenstaande in 2023 is 120% van het sociaal minimum 1.596,80 euro. Met alleen AOW en vakantiegeld heb je dus zeker recht op de vergoeding van 1300 euro .

      Verwijderen
    3. Elke gemeente mag zelf bepalen waar de grenzen liggen om in aanmerking te komen voor die toeslag. Een een jaarlijkse toeslag is het niet. Het is nu 1x uitgekeerd. Over een 2e jaar is nog onzekerheid en de toegepaste normen zijn nog niet bekend. Een derde keer zit er waarschijnlijk niet in.

      Verwijderen
  9. Ik heb wel een pensioen dus ik mag niet klagen. Doe ik ook niet. Maar mijn pas overleden buuvje had AOW met 250 euro pensioen en een vrij hoge huur. Ze vroeg nooit een toeslag aan omdat ze dat bedelen vond en van die generatie was ze niet. Dus daar viel niet over te praten. Van haar AOW kon ze wel leven maar net aan. Vakanties: nee, Leuke extra's: nee. Dus heel krap.
    Ik denk dat er meer ouderen zijn, die dat geld gewoon laten liggen, door onwetendheid of omdat ze niet willen 'bedelen.'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant om eens te lezen, voor ons nog heel ver weg maar ik hoor vaak mensen mopperen over de lage aow. Maar als ik dit vergelijk met ons gezin ket 3 kinderen en onze lasten dan gaan wij er haast op vooruit denk ik en dan vind ik echt niet dat wij het nu zo slecht hebben. Ja, we leven zuiniger dan onze buren of vrienden maar we eten deels biologisch, wonen in een vrijstaand klushuis, kunnen 1x per jaar of per 2 jaar op vakantie.
    Dit bedoel ik niet om te zeggen dat je niet zou mogen klagen over aow of dat iedereen het makkelijk moet kunnen redden ermee, maar dat het zoveel meer is dan een rekensommetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo denk ik er ook over. Zonder die energietoeslag komt er ruim 1900 euro per maand binnen (excl. vakantiegeld). Dat is toch niet weinig? Ik heb dat bedrag niet nodig om rond te kunnen komen hoor. Ik werk fulltime en heb bijna 2 jaar geleden een huis gekocht.

      Verwijderen
  11. 1300 euro per jaar Energietoeslag ? Echt niet. Dat was het afgelopen jaar vanwege de extreme prijsverhoging. Misschien dit jaar opnieuw, maar eerdere jaren echt nul toeslag voor energie.
    Ik ben de hele AOW kwijt aan vaste lasten. Huren is voor mij duurder dan de woonlasten van een koophuis zouden zijn. Helaas had ik die keuze niet. Dus zonnepanelen en het bijbehorende energiekosten voordeel heb ik ook niet. De verhuurder bepaalt wat wel en niet mag.
    Eten, kleden, enzovoort moet van de toeslagen. De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van het huurbedrag. Een paar jaar geleden kreeg ik bericht dat mijn huurtoeslag lager werd omdat mijn huur omhoog ging. Het zou langzaamaan afgebouwd worden.
    De politiek bepaalt elk jaar de hoogte van de huren en de toeslagen, evenals de hoogte van het minimumloon en heel veel andere inkomens.

    AOW is niet veel en niet weinig, maar door kostenstijgingen die voornamelijk door overheidsbeleid bepaald worden, kan het toch te weinig worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.