woensdag 8 februari 2023

Busstakingsgedoe!

De buschauffeurs staken voor een hoger loon, tenminste de leden van de vakbonden.
Nu ben ik er best voor dat chauffeurs beter beloond worden, want hun lonen lopen ver achter bij de inflatie. Ik snap het heel goed! Maar ....... het komt me gigantisch slecht uit deze week! 

Afgelopen weekend was ik met jongste dochter en jongste kleinzoon op Schiermonnikoog. We zouden met de bus reizen, maar aangezien de aangekondigde staking leek het een slecht plan om met de bus te gaan. Kleinzoon is 15 maanden, daarmee strand je liever niet op maandagochtend op Lauwersoog!
Dus uiteindelijk hebben we de auto genomen, hoewel we beiden groot voorstander zijn van het OV!
En blij toe dat we voor de auto gekozen hadden, want we konden alleen via een grote omweg de stad Groningen bereiken. Het was trouwens een heerlijk weekend, we troffen het geweldig met het weer, veel blauwe luchten en zon!

Gisteren moest ik naar het ziekenhuis aan de andere kant van de stad Groningen. De enige verbinding die ik online vond, was opstappen op een bus op een half uur loopafstand, terwijl ik normaal een paar minuten van huis een bus kon nemen. En die verbinding was er maar 1x er 1,5 uur. Wat betekende dat ik 1,5 uur heb zitten wachten in het ziekenhuis, omdat ik anders net te laat zou zijn voor mijn afspraak. Niet heel erg: boek mee en daar een kop koffie kopen. Het was daar lekker warm en droog, weinig slechter dan thuis. Terug ging naar omstandigheden best goed. Bij het ziekenhuis was er na afloop van mijn afspraak al vrij snel een bus richting centrum en hoofdstation en ook de overstap gingen vrij vlot.

Dan vandaag, nu heb ik al weer een medische afspraak. Deze keer een longfunctietest in het gezondheidscentrum. Ik heb besloten te gaan lopen, want de verbinding is ook vandaag weer beroerd, zeker online ziet het er slecht uit. Wat niet betekent dan er toch niet een bus kan komen opdagen. Gisteren viel het uiteindelijk nog mee met de verbindingen. Vandaag kies ik er voor om bijna 45 minuten (2 km) heen lopen en ook weer 45 minuten terug. Het is mooi weer en ik kan het lichamelijk wel aan.

Morgen zou ik naar de kapper, maar dat heb ik verschoven naar volgende week. Dan is de dienstregeling weer wat betrouwbaarder, hoewel er ook normaal weg regelmatig bussen uitvallen. 

Ik vind de staking voor mensen die geen andere manieren van vervoer hebben erg vervelend! Wat als je niemand hebt om je te vervoeren en ook geen geld voor een taxi? 

14 opmerkingen:

  1. Bestaat er geen deeltaxi-systeem in Groningen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel, dat is de WMO taxi, maar daar kom je niet zomaar voor in aanmerking. Daar moet je een langdurige procedure voor doorlopen.

      Verwijderen
    2. Ik kan prima uit de voeten met de stadsbus, maar dan moeten ze wel rijden.

      Verwijderen
  2. Soms moeten de chauffeurs wel om te krijgen waar ze, m.i., recht op hebben.
    Dat het lastig is voor mensen die van het o.v. afhankelijk zijn is erg vervelend maar het is niet anders.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is de dienstregeling zoals altijd. Fiets 20 tot 30 km neem de trein. Of zoals 99% hier doet, pak de auto. Want die ene bus per 2 uur tussen 9 en 11 en 15 en 17 zet zoden aan de dijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gun alle chauffeurs (en andere onderbetaalde mensen) het allerbeste. Maar snap het staken niet. Zou gratis rijden niet beter werken? Zeker als je de (blije) passagiers je verhaal vertelt en ze een flyer meegeeft ofzo. Nu roept het veel irritatie op bij mensen die er ook niks aan kunnen doen. Beleidsmakers gaan gewoon met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat mag dus niet (wettelijk) conducteurs in treinen mogen bv. staken en dus ‘niet controleren’ maar actief gratis vervoer aanbieden is verboden. Ik hoop vooral dat dat niet zo blije passagiers van dit moment zich realiseren dat de oorzaak van hun ongemak niet bij de stakers ligt maar bij de bedrijven.

      Verwijderen
  5. Het sentiment van staken begrijp ik zeker. Zeker in deze tijd, waar de lagere inkomens (en daar vallen buschauffeurs wel onder) met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen.
    Helaas werken we met een concessie-systeem, waarbij de provincies bepalen wie waar mag rijden. Tegen vaststaande tarieven. Door de loonkosten extreem te laten stijgen, zal het voor de vervoerders (die doorgaans niet veel marge maken) aantrekkelijk worden om bepaalde lijnen simpelweg niet meer te laten rijden omdat er te weinig op verdiend wordt. Zo is er hier in de buurt nauwelijks openbaar vervoer. Geen treinen, nauwelijks bussen. Slechts 1 bus op een noord-zuid verbinding, maar niets "de rivier over". Voor een bezoekje aan de overkant van de rivier ben je hier dus afhankelijk van ander vervoer, want met de bus is het niet mogelijk.
    Er worden steeds meer lijnen geschrapt, en de prikkel om meer lijnen te schrappen wordt dus alleen maar groter.
    (Daarbij is de looneis ook exorbitant, maar dat terzijde).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij zou in dit geval ook een gewone taxi kunnen nemen. Het is niet dat je het geld niet hebt. Dit is nu juist iets waarvoor je je vrije maandelijkse budgetruimte of je spaarrekening kunt inzetten. Je leeft zuinig om dergelijke situaties zonder problemen op te kunnen vangen. Voor mensen zonder die ruimte of spaargeld is het inderdaad heel lullig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik moet kiezen tussen de auto (lenen) of een taxi en dan maar hopen dat ie echt komt.. leen ik een auto.
      Of ik zou met de bus gaan zodat man de auto heeft.. dan passen e de planning iets aan en zet hij me af indien mogelijk.

      Het ov is hier echt een 30 km naar een treinstation met gratis parkeren, 3 uur minimaal treinen de randstad in..

      Verwijderen
  7. Tsja we moeten allemaal uit de auto maar het OV wordt steeds slechter i.p.v. beter. Dat de buschauffeurs te weinig verdienen is evident maar ik vrees dat het weinig gaat helpen. Bovendien moeten we denk ik wel oppassen voor een loon-prijsspiraal. Alles wordt steeds duurder en dan moeten de lonen/uitkeringen/toeslagen etc. weer omhoog. Vroeger werd er volgens mij in de media ook veel meer aandacht geschonken aan dit soort grote landelijke stakingen. Maar misschien komt dat nu door de aandacht (terecht) voor de narigheid in Turkije en Syrië.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in Limburg rijdt Arriva. Ik las gisteren dat de chauffeurs veelal sh.t roosters hebben, waardoor ze eigenlijk te weinig rust tussendoor krijgen. Ook komt een gesplitste dienst zeer regelmatig voor. Bovendien is hier te weinig aanwas van jongere chauffeurs, meer dan de helft van de chauffeurs is 55+. Ze willen dus vooral betere dienstroosters en werkverlichting.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap het ongemak, dat is natuurlijk ook de bedoeling van staken. Zelf ervaar ik geen hinder want ik fiets naar mijn werk, heb een auto voor de deur, ben goed ter been én ik hoef ook niet buiten mijn stad te zijn momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik gun buschauffeurs een hoger loon maar 8% dit jaar en volgend jaar 4% vind ik geen slecht loonbod van de werkgever.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.