vrijdag 17 november 2023

Wat betekenen voorraden voeding voor mij?

Ik ben al weer weken bezig met het geleidelijk verkleinen van mijn voorraad.
Toen ik begon met het kleiner maken van mijn toch wel wat grote voorraden, begon ik mij af te vragen: wat betekenen voorraden voor mij.
Hoe zou het zijn om vrijwel niets in huis te hebben?
Is dat erg of juist fijn?

Voordeel
Met een minimale voorraad hoef je niet bang te zijn dat er iets bederft of over datum raakt, want voor die tijd heb je het al lang op! Het ligt bij wijze van spreken al lang in het riool of is zelfs de rioolzuivering al voorbij! 

Nadeel
Alleen,  je hebt ook niets om op terug te vallen als je geen zin hebt om boodschappen te doen als de mussen van het dak vallen van de hitte, of wanneer er ijzel gevallen is en de straten gevaarlijk glad zijn, of het regent dat het spoelt. Ik heb altijd wel wat in huis en  dat geeft me een heel veilig gevoel en dat is prettig. 

Ik blijf dus zorgen voor een extra kuipje margarine,  een extra brood, ruim voldoende uien, fruit in de koelkast, vleesvervangers in koelkast en vriezer, een pak pasta, peulvruchten in blik etc. 

Ik ga wel zeker door met verminderen van voorraden, want ik vind dat ik te veel in huis heb, maar bij bijna niets zou ik mij niet fijn voelen.  

Nu weet ik wel dat veilig voelen door wat voorraad een raar iets is. Er kunnen ook heel andere dingen gebeuren en dan blijft er van die veiligheid niets meer over, onheil van buitenaf: een overstroming,  brand, een bom of een gasexplosie.  Allemaal zaken waar ik geen sturing over heb. En misschien komt er door klimaatverandering ook nooit meer een sneeuwstorm.

Toch vind ik het prettig om wat in huis te hebben. Ik ga het houden bij een kleine(re) voorraad!

21 opmerkingen:

  1. Zou het ook niet met leeftijd te maken hebben?? De jonge mensen die ik ken (rond de 35) hebben eigenlijk geen voorraad, terwijl mijn schoonmoeder die overleed toen ze 86 was kasten vol blikken en pakken had waar je, was het nog goed geweest, wel een maand van zou kunnen eten. Alle blikken stonden bol, glazen potten waren jaren over datum (5+) en in pakken bloem en pasta zaten beestjes. Zelf heb ik een door de overheid aanbevolen noodpakket met water voor zo'n 48 uur en ook wel peulvruchten, en wat blikken op voorraad maar daar kunnen wij het geen weken op volhouden. De vriezer zit wel vol maar als de elektriciteit uitvalt heb je daar na een paar dagen ook niets meer aan. Ben benieuwd wat andere lezers op voorraad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hoeft toch ook niet iets groots of dramatisch te zijn zoals noodweer of rampspoed waar je je op ‘voorbereid’. Soms heb je het druk, zit je niet lekker in je vel etc.. dan kan een redelijke voorraad ‘half geprepareerde’ groenten en eventueel peulvruchten toch net ervoor zorgen dat je niet alleen maar rijst met boter en zout eet (is mijn valkuil maar je kunt hier van alles invullen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook praktisch om een kleine voorraad te hebbeb. Idd voor de sneeuw en ijzeldagen. Hoef je er niet uit. Vind ik alleen maar verstandig.
    Als de rampen groter zijn hebben de meesten van ons een probleem. Daar kun je je nauwelijks op voorbereiden. Tenzij je een schuilkelder graaft, met grote voorraden. Maar dat gaat mij persoonlijk veel te ver. Gewoon wat in huis zodat je een paar dagen slecht weer, ziekte of andere narigheid het hoofd kunt bieden. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn huis heeft een fijne kelderkast, waardoor ik een goede voorraad kan aanhouden. Daarin ook zelf ingemaakte jam etc, van fruit uit de tuin en uit het wild. In coronatijd ben ik meer belang gaan hechten aan een voorraadje kant en klaar maaltijden en blikvoer - soms kon ik het huis niet uit ivm (het vermoeden van) corona, en was er niet altijd direct iemand beschikbaar om boodschappen voor me te doen - dan was het fijn als ik het een paar dagen kon uitzingen....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb ook een voorraadje eten in huis,en het aanbevolen noodpaket ook. mijn oudste zoon was vaak ziek,en dan kom je de deur niet uit.ik ben graag zelfvoorzienend.toen poetin de oorlog begon ook wat medicijnen extra zoals pijnstillers ,oordruppels,hoestdrank,ontsmettingsmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij woonden in een dorp waar steeds meer winkeltjes gingen sluiten.
    Er lag altijd een briefje,iets uit de voorraad pakken werd direct op het briefje gezet .
    Geld om groot in te slaan had ik nog niet maar het werkte altijd en zelden greep ik mis.
    Het grappige is dat van de 5 kinderen er drie hetzelfde systeem aanhouden.
    Nog even een correctie .
    Wie heeft er weleens een mus van het dak zien vallen van de hitte, ik denk niemand.
    Het zijn mossen ,dat is het groen dat op oude daken lag en dat verdroogde en viel bij hitte van het dak.
    Ik moet altijd weer grinniken als ik het lees.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier gaan de jongen wel degelijk dood van de hitte in de nesten onder de dakpannen. En dan liggen ze in de dakgoot.. zonder de dakgoot zouden ze wel van het dak komen vallen. (10 tegelijk bij 28 graden.. ja dan gaan ze dood van de hitte)

      Verwijderen
    2. @Lianne, dat de spreekwoordelijke mussen die dood van het dak vallen, oorspronkelijk mossen zijn, lijkt me vanuit bouwkundig oogpunt bezien logisch. De uitdrukking is al een stuk ouder dan het algemeen toepassen van dakbeschot onder de pannen en zonder dakbeschot hebben de mussen geen of nauwelijks gelegenheid om een nest te bouwen. Bovendien; de eventuele zonnewarmte zal zonder dakbeschot veel gemakkelijker aan de onderliggende ruimte afgegeven worden.
      Ik weet niet wanneer dakbeschot vrij algemeen onder pannen daken toegepast wordt, maar in de bouwgeschiedenis zal het vrij jong zijn. In kinderboeken uit mijn schooltijd, begin jaren '50, werd nog regelmatig gewag gemaakt van sneeuw die tussen de kieren van de dakpannen kwam en de koude tocht door de kieren van de pannen.
      Het lijkt me niet al te gewaagd om te veronderstellen dat dakbeschot pas in de eerste helft van de 20e eeuw gebruikelijk werd.
      Het voorgaande lijkt me te pleiten voor 'mossen' die van het (rieten) dak vielen en bedenk ook even dat dat er 100 jaar geleden meer mossen op pannen- en rieten daken groeiden dan in de huidige tijd.

      Verwijderen
  7. Een voorraad voor drie dagen is eigenlijk wel genoeg.
    Plus je vaste voorraad van dingen de je vaak gebruikt ( koffie, paneermeel en zo ). En water natuurlijk.
    Probeer het eens in één kratje te doen, wat je nodig hebt voor drie dagen, en
    één lade van de vriezer ( of een grote doos).
    De rest kun je missen, dus zelf opmaken of weggeven.
    Het lucht zo op! Je hebt veel meer overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hebben we na de week boodschappen voor een week of 2 in huis. Daarna wordt het nog enkele dagen linzen met mais ofzo.

      Met 3 personen en dan alledrie corona onder de leden (geen supermarkt die hier bezorgd). Of in 2016 toen we op noren naar de supermarkt konden.. 3 cm ijzel. Nou dan doen we bijna een dansje dat er wat in de kasten ligt. Want die supermarkt was een tocht van bijna 2 uur (nog geen. 2 km), en die kreeg ook dagenlang geen vracht.
      Een nee. De roverheid bood geen voedselpakketten aan met het leger of door de lucht.
      We hebben 3 dagen volkoren en havermout pannenkoeken gegeten ipv brood, brood wasthuis op en in de supermarkt ook. Pas de 6e dag konden we de deur weer gewoon uit. En kwam er weer voedsel naar de supermarkt.

      Verwijderen
    2. Grappig, ik zou juist heel onrustig worden van zo'n minimale voorraad. Altijd moeten denken van 'heb ik dit of dat nog wel in huis?'. Ik doe altijd voor een hele week boodschappen adhv een weekmenu. Maar als hier eens wat in veranderd of er komen mee-eters of wat dan ook dan heb ik genoeg reserves om de maaltijd aan te passen. Naast de gewone boodschappen heb ik denk ik wel voor een week reserve en mocht het echt nodig zijn voor nog wel een week. Maar dan wordt het die tweede week wel behelpen.

      Alleen brood heb ik niet zoveel op voorraad, ivm ruimtegebrek in de vriezer. Maar wel altijd meel en gist om zelf te kunnen bakken.

      Verwijderen
  8. Ik ben ook erg van de voorraad. Dat geeft me een veilig gevoel. Daarnaast wonen wij op het platteland en is een voorraad ook om die reden handig. Je loopt niet even naar de supermarkt als er iets op is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb me nooit druk gemaakt om voorraden, de voorraden die ik had en heb, zijn het gevolg van inslaan vanwege aanbiedingen. Zijn er geen aanbiedingen, dan koop ik niets extra’s. Ik woon in de stad, dus winkels dichtbij. Alleen toen de oorlog in Oekraine begon heb ik voorraad ingeslagen. Nog steeds ben ik bezig dit op te maken. Mijn voorraad heeft altijd bestaan uit het hebben van een geldbuffer. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voorraad van goedkoop ingekochte producten levert mij veel op. Ik eet in november en december bewust 'oude' voorraad op. Terwijl bij echte koopjes de voorraad dan toch aangevuld wordt. Maar al met al leef ik nu een periode heel voordelig en hou ik een week of 6/7 per jaar ruim meer dan de helft van mijn vaste boodschappen/ verzorgings budget over.
    Het enige waar je op moet letten is om geen dingen te kopen die je anders nooit eet. Al is het nog zo voordelig. Dat is voor alle geld te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een kleine voorraad waar we een dag of 5,6 mee vooruit kunnen. Behalve de gangbare produkten die ik altijd heb (koffie, kruiden, thee, zout etc) zijn dat:
    Pasta’s, tomaten in blik, gedroogde paddestoelen, eieren, havermout, houdbare melk, peulvruchten, groente in diepvries, 3 kilo aardappelen, sinaasappels en voor mijn man nog vlees.
    In de winter kijk ik iedere week wat er ontbreekt en vul ik het aan. Zomers is mijn voorraad kleiner.
    Voorgaande jaren had ik nooit veel voorraad maar blijkbaar ben ik wat dat betreft erg beïnvloedbaar door hetgeen ik hoor en lees.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook voor onverwachte mee-eters is het handig om iets in voorraad te hebben.In het verleden was ziekte en gladheid de reden dat er uit de voorraad gegeten werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We hebben erg veel opbergruimte en ook veel voorraad, als de koffie in de aanbieding is sla ik ook groot in, er ligt nu nog voor 5 maanden.
    En ik vind het fijn keuze te hebben in wat ik wil eten die dag.
    Maar ik vind het ook leuk om de koelkast zoveel mogelijk leeg te maken en van alle restjes iets eetbaars te maken.
    Bovendien kopen we ook in Belgie en Duitsland en dan haal je van sommige dingen die daar of goedkoper zijn of speciaal voor dat land ook meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben veel voorraad, omdat we veel ruimte hebben. En soms zijn er zulke goede aanbiedingen, dan is het voordelig om veel te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een grote hekel aan terugkerende boodschappen doen. Vooral van spullen voor onderhoud koop ik er gelijk twee of tenminste er een bij.
    De inbouw wc had een kapotte stortbak, iets. De loodgieter kostte het moeite om het juiste artikel te kopen. Ik heb meteen een tweede gekocht voor het geval dat.
    Idem de fan van de warmteterugwininstallatie. Overal zo’n beetje uitverkocht. Alle tegeltjes voor badkamer, heb ik in voorraad. Al steeds minder, want er is al wat afgeklust in huis.
    Gootsteen zeefje in de gootsteen. Juiste formaat eindelijk gevonden? Koop er twee stuks bij. Ik heb twee gootsteenbakken.
    Stroken Pvc vloer? Ik hou van voorraad.
    Wc papier met een aanbieding? Hoppa, op de boverdieping alsook benedenverdieping.
    Nu met de winter in aantocht en wachten tot ik de eerste voorjaarsgroenten kan oogsten, ben ik blij met de vriezers en de wintergroenten op de moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier geen voorraad. In het verleden wel maar we moesten teveel weggooien. We doen zeker 4 maal in de week boodschappen. Wel grote voorraad koffie in de aanbieding gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een 32 jarige, die gek is op voorraad en koken. Ik vind het zeker lonen om dingen wat groter in te kopen wanneer het in de aanbieding is. Daarom heb ik wel 10 soorten rijst op voorraad, maar die komen met gemak op. Vegetarisch en een afwisselend dieet zorgen ervoor dat je alles kan toepassen en niks weggegooid wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.