zaterdag 18 november 2023

Mijn aankopen voeding en opmaken voorraad in de afgelopen week.

Ik gaf vrij veel uit in de afgelopen week. Ik kocht veel fruit en daarnaast ook veel sojamelk. Ik heb de laatste tijd vaak mijn dochters en kleinkinderen op bezoek en die drinken sojamelk. Ik zit nu weer ruim in mijn voorraad sojamelk.

11-18 nov. 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
bananen AH 0,78
fairtrade bio bananen* Lidl 0,75
2 netten mandarijnen* AH 2,79
3 kakifruit* lidl 1,00
halvarine AH 1,07
knäckebröd AH 1,39
muesli-noten bollen @ Plus 1,23
1 heel grof volkoren brood* Lidl 0,99
haringfilet, gerookt BB AH 2,37
kaas* AH 1,99
eieren AH 1,69
hummus, 350 gram AH 2,06
tortilla's AH 0,99
tomaten, 743 gram* AH 1,47
3 preien* AH 1,00
1 bol verse knoflook  Lidl 0,59
plantaardige soepballetjes AH 2,06
vleesvervangers, 3 pakjes* Lidl 4,04
Snacks/ hapjes    
crackertjes Plus 1,39
speculaasplakken Plus 1,25
Roquefort blauwe kaas, BB AH 2,92
Dranken    
8 sojamelk AH 6,40
TOTAAL   40,22

Ook van de voorraad gebruikte ik weer wat. Peulvruchten gedroogd en ook ingevroren. Van de spliterwten kookte ik snert, met preien, uien, winterwortel en aardappels. Helemaal vegan. Er zit namelijk in 100 gram spliterwt 25 gram eiwit. Geen spek of rookworst nodig!
Verder at ik geroosterde pompoen uit de oven, met gebakken uien, linzen en geroosterde aardappels uit de oven.

11-18 nov. 23

  prijs per verpakking gebruikt
Voeding    
1 pompoen, ruim 1 kg 1,00 1,00
300 gram gare groene linzen (vriezer) 2,29 0,87
250 gram gele spliterwten 1,99 0,55
Snacks/ hapjes   0,00
Dranken    
taksi 1,69 1,69
TOTAAL   4,11



10 opmerkingen:

  1. Bij de vegasnert doe ik altijd wat extra groente zoals knolselderij en selderijwortel. Wordt ie wat pittiger van. Moet je natuurlijk wel van de selderijsmaak houden he.
    Overigens vind ik rookworst erbij wel echt nog lekkerder....
    Ik kook een reuze pan en vries het in porties in. Soms voegen we bij het opwarmen rookwordt toe, niet altijd.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vega worsten met rooksmaak of rook tofu doen het er ook prima in. Iemand die het niet weet zal het geen verschil proeven.

      Verwijderen
    2. Ik doe er per soepkom een beetje sambal en een klein beetje olijfolie in. Dat maakt het ook heel smakelijk!

      Verwijderen
    3. Voor anoniem van 8.53, de smaak zal je het inderdaad niet aan merken maar wel aan de stuktuur en mondgevoel die vind ik bij vrijwel alle vega namaakvlees zo sponsig.

      Verwijderen
  2. Heb je weleens bijgehouden wat je in een week eet en daarna uitgerekend of je wel genoeg eiwitten binnen krijgt?
    Mijn zoon is vegan en hij heeft het een weekje bijgehouden. Het bleek dat hij echt veel te weinig binnen kreeg. Hij lette er echt op en had dit nooit verwacht. Als oudere heb je nog meer eiwitten nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je het onderwerp inbrengt!
      Het klopt dat je bij vegan voeding veel sneller eiwit tekort hebt, dan je zou denken. Ook weet ik dat je als oudere meer eiwit nodig hebt per kg lichaamsgewicht. Ik heb het wel bijgehouden in de eetmeter van het voedingscentrum. Doordat ik vrij veel sojamelk drink, altijd eiwithoudend broodbeleg eet (eieren, hummus, notenpasta, pindakaas, haring, kaas) en dagelijks òf peulvruchten òf een vleesvervanger eet, valt het bij mij wel mee en is er geen sprake van een tekort aan eiwitten. Nooit ruimschoots, dat dan weer niet, maar ook niet te weinig.

      Verwijderen
    2. @anoniem 9,15. Hieraan kun je toch echt zien, dat een vega dieet heel onnatuurlijk is voor een mens. Zonder al onze kennis dit aangaande zouden de mensen in vroeger tijden er verstandig aan doen niet vega te gaan eten. Geartsje

      Verwijderen
  3. Zo schiet je heerlijk door je voorraad heen!
    Ik schat dat eind 2032 alles lekker op zal zijn.
    (klein grapje)
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind een beetje vlees, zoals krabbetje of speklap echt iets toevoegen aan de smaak. Het valt me overigens op dat de supermarkten nooit meer krabbetjes in de aanbieding hebben. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.