dinsdag 26 december 2023

Een ingewikkelde energienota!

In het decembernummer van de ANBO staat een uitleg over de energienota, bedoeld voor mensen die er niets van snappen. Ik vind het een goed idee om daar over te schrijven, want die rekening is ook echt ingewikkeld!

De nota bestaat uit allerlei verschillende onderdelen, die uitgesplitst op je nota staan:

Belastingen
- Ik begin met energiebelastingen, die betaal je over je verbruik.
Bij stroom is de belasting €0,1525 per kWh en bij gas betaal je €0,5927 per m³.

- Je krijgt ook belasting terug, dat heet teruggave energiebelasting. Die is in 2023 €596,86

- De BTW is ook een soort belasting, die betaal je zowel over gebruik, als over de vaste kosten.  In 2023 is dat weer 21%. Vorig jaar was de BTW in verband met de hoge energieprijzen tijdelijk 9%.

Vaste kosten
Levering

Dan heb je de leveringskosten. Dat zijn de kosten die jouw leverancier vraagt voor levering aan jouw adres. 
Mijn leveringskosten zijn voor gas €121 per jaar en voor stroom €121 per jaar. Dit is inclusief BTW.

Netwerkbeheerkosten
Bij netwerkbeheer valt er niets te kiezen, jouw regio heeft een vaste netwerkbeheerder.
In mijn geval is dat Enexis.
Ook het netwerkbeheer is een vast tarief. De netwerkkosten zijn voor het verzwaren, uitbreiden en onderhouden van het energienet. Ik betaal voor netwerkbeheerkosten aan stroom €0,892859 per dag, dat is inclusief BTW.
Voor gas betaal ik in 2023 € 0,394460 per dag, inclusief BTW, dit is het tarief voor een verbruik lager dan 500 m³ per jaar.
Bij elkaar opgeteld komen de netwerkbeheerkosten op  €1,29 per dag. Best veel, want dat is dus zonder verbruik.
Als jouw nota in 2 kalenderjaren valt, dat staan de netwerkbeheerkosten voor gas én voor stroom er dubbel op, want in het ene jaar gelden andere tarieven (lees hogere) dan in het volgende jaar.

Verbruik.
Hier staat in jouw nota jouw verbruik vermeld. Altijd de periode tot januari en de periode vanaf januari. Dat komt doordat er vanaf januari vaak hogere tarieven gelden. In 2023 ging per 1 januari het prijsplafond energie in, ook heel belangrijk, doordat je een gegarandeerde prijs betaalt voor gas en stroom.
Mij scheelde dat in totaal t/m 21 juni 2023 € 207,43.
Vanaf 22 juni 2023 had ik een vast contract met lagere prijzen dan het prijsplafond.
Dus op mijn volgende nota geen korting prijsplafond meer.

Verbruik: een reeks bedragen

Op mijn laatste nota staan bij het verbruik stroom een enorme reeks bedragen
Verbruik dal tarief in 2022 (met verlaagd BTW tarief)
Teruglevering dal tarief in 2022 (met verlaagd BTW tarief)
Verbruik normaal tarief  in 2022 (met verlaagd BTW tarief)
Teruglevering normaal tarief  in 2022 (met verlaagd BTW tarief)

Verbruik dal tarief in 2023 (met 21% BTW tarief)
Teruglevering dal tarief in 2023 (met 21% BTW tarief)
Verbruik normaal tarief  in 2023 (met 21% BTW tarief)
Teruglevering normaal tarief  in 2023 (met 21%  BTW tarief)

Gas was een stuk simpeler, geen daltarief en geen teruglevering, alleen een prijsverhoging per 1 januari.

Kort gezegd bestaat de nota uit vaste kosten en een vaste teruggave en verbruik van gas en stroom en belasting. Ook al verbruik je helemaal niets, dan krijg je toch geld terug en betaal je vaste kosten!
Voor mij zijn de vaste kosten 121 + 121 euro + 365 x 1,29 = €712,85, de vaste teruggave energiebelasting is €596,86. Dat betekent dat ik in 2023 €115,99 moet betalen, ook al verbruik ik helemaal niets!

Uit hoeveel pagina's bestond mijn nota stroom en gas (periode 3-11-22 tot en met 21-06-2023)?
7 pagina's.
Maar wel op de voorpagina een mooie samenvatting, daar houd ik wel van!

Is de nota nodeloos ingewikkeld?
Nee, dat denk ik niet. Je hebt nu eenmaal dalstroom, normale stroom, teruglevering in de dal-uren en teruglevering in de normale uren. Soms verandert tijdelijk het BTW tarief en gaat vervolgens weer naar het oude tarief terug. En soms is er een prijsplafond. Dat laatste was voor veel gebruikers ook echt wel nodig!

Wat vind jij van de energienota?

11 opmerkingen:

  1. Ik vind al die regels ingewikkeld. Mijn jaarafrekening komt in april,dus dan ook nog eens in twee delen met elk eigen belasting/toeslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi overzicht en als je het zo ziet is het niet ingewikkeld maar logisch en goed om te zien waar alle bedragen vandaan komen en over gaan.
    Ik zit op een aantal FB groepen oa. voor minima en Oma weet raad en daar komen vaak vragen wat de goedkoopste maatschappij is. En dat is voor iedereen anders. Vaak weten mensen niet hoeveel stroom en gas ze per jaar gebruiken en gaan ze alleen maandtermijnen vergelijken. Daar is natuurlijk niets aan af te leiden.
    Maar zich er zelf in verdiepen kunnen of willen ze niet ook als je aanbiedt te helpen en naar hun situatie te kijken komt er geen reactie meer.
    Dan zitten mensen in de kou en klagen dat ze toch moeten betalen, dat er ook zonder verbruik kosten betaald moeten worden willen ze niet begrijpen en noemen de maatschappijen dan oplichters.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mensen die digitaal vaardig zijn valt het volgens mij wel mee, je kunt veel opzoeken. Voor ouderen, of mensen die niet vaardig zijn op het internet is het denk ik wel lastig. Zij kunnen niet zoeken naar de goedkoopste/beste aanbieding en blijven noodgedwongen jarenlang bij dezelfde aanbieder. Hetzelfde eigenlijk ook voor de zorgverzekering, internet, verzekeringen, telefoon het kost tegenwoordig best wat tijd om te vergelijken en het juiste te kiezen. Vroeger had je gewoon het GEB en ZAO (zorgverzekering Amsterdam en omstreken) en in Utrecht voor energie de REMU tegenwoordig is er zoveel te kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is onzin dat als men digitaal niet vaardig is dat men noodgedwongen blijft hangen bij de zorgverzekeraar en energiemaatschappij. Overal maakt de overheid reclame voor hulp bij digitale vragen. Je wordt dan verwezen naar de bibliotheek waar er iemand is om daarbij te helpen.
      Ook zijn Woningstichtingen, de gemeenten, maatschappelijk werk enz veel alerter om armoede te voorkomen. En aangezien dit 2 kostenposten zijn waarbij men snel kan besparen worden deze als eerste gecontroleerd.

      Verwijderen
    2. Ben ik niet met je eens. Om naar een bibliotheek te gaan moet je dat wel fysiek kunnen en was er tot voor kort een bankkantoor waar (in dit geval mijn moeder) onder begeleiding haar bankzaken kon doen dat is nu gesloten en ze moet het thuisdoen. Door haar reumatische handen met artrose kan dat domweg niet en de overheid maakt misschien wel reclame maar vaak zijn instanties als de belastingdienst of het CAK zeer moeilijk bereikbaar. Laatst was haar televisie van slag en zelf kon ze zelfs met een medewerker van Ziggo niet achterhalen wat het was. Ook buren (veel 90+) waren niet in staat te helpen. En met die alertheid valt het ook wel mee het CAK incasseert al maanden bedragen van haar rekening terwijl er allang geen hulp meer is. De gemeente (Amsterdam) moet hierin actie ondernemen maar zij zijn onbereikbaar. Ja je kunt een klacht indienen waar je vervolgens ook niets meer over hoort. Bovenstaande is misschien van toepassing in kleinere gemeenten maar zeker niet overal.

      Verwijderen
  4. Ik moet bekennen dat ik hem ook erg ingewikkeld vind. Zelfs als ik er echt voor ga zitten, vind ik het lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de uitleg. Wat goed van de Anbo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk altidj dat ik redelijk intelligent ben, en digitaal vaardig - maar de energierekening gaat me toch geregeld boven de pet.... Vorig jaar had ik minder verbruikt, kreeg ik geld terug - en toch ging mijn maandbedrag met een paar tientjes omhoog! En ik was dit voorjaar te ziek om echt uit te zoeken hoe dat kwam, dat moet ooit nog eens een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die prijsverhoging heeft waarschijnlijk te maken met de hogere energieprijzen. Door de hogere prijzen kan het gebeuren dat je meer moet betalen, terwijl je minder verbruikt.
      Vergeet niet dat het maandbedrag altijd een voorschot is. De definitieve afrekening komt later, als het jaarverbruik bekend is.

      Verwijderen
  7. Sowieso voor mensen die niet erg onderlegd zijn ingewikkeld. Wat het voor mij heel zuur maakt is dat je kunt bezuinigen wat je wilt , de vaste lasten en dergelijke blijven. Wat ik moet betalen bestaat voor het grootste gedeelte uit kosten die je hoe dan ook moet betalen, niet uit wat ik verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is deels mijn vak en ik vind het al best ingewikkeld. Heb hem een paar dagen geleden binnengekregen en ben er even goed voor gaan zitten, omdat in mijn werk ook mensen met vragen komen over hun energierekening. Ik had zelf 4 periodes en ook nog de luxe van teruglevering, want zonnepanelen. Ik kreeg 800 euro terug (bijna de helft van het voorschot) en dat verraste me positief. Ik houd het verbruik namelijk door het jaar in de gaten, maar er gaat nog een flinke hap af door teruggave van de energiebelasting. Fijne meevaller! Het geld zetten we apart voor verdere verduurzaming van ons huis. Van het bedrag van vorig jaar isoleerden we de vloer, nu sparen we voor duurzamer glas.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.