dinsdag 23 januari 2024

Hoe verwarmden mijn grootouders hun huis in de koude winter?

Beide paren grootouders woonden in de provinciestad Leeuwarden. Niet echt een heel grote stad, maar ook geen dorp. Mijn grootouders hadden een eigen huis, gebouwd rond 1927, hoewel mijn grootvaders beiden eenvoudige ambachtslieden waren, werkend voor een baas, de ene als timmerman en de andere als meubelmaker, konden ze zich dat kennelijk permitteren. Mijn grootouders hadden een kamer en suite. Dat betekent dat er schuifdeuren zaten tussen de voorkamer en de achterkamer. En die schuifdeuren gingen dicht als het koud werd, zodat de ruimte die verwarmd moest worden, aanzienlijk kleiner was.

De ouders van mijn vader woonden in een huis met een kleine achterkamer, die kamer was een woonkeuken. De kamer was piepklein, hooguit 1/3 van het oppervlak van mijn woonkamer met open keuken. Iedere nacht lieten mijn grootouders de kolenkachel in de woonkeuken uit gaan en staken ze de volgende ochtend, in een ijskoude kamer, de kachel weer aan. De winters waren toen regelmatig aanzienlijk kouder dan nu. Deze ouders hadden wel voorzetramen voor de ramen van de achterkamer, waarmee ze "dubbel glas" creëerden. In de zomer verdwenen die dubbele ramen weer in de schuur. Er waren twee kolenkachels en verder werd er nergens gestookt. Doordeweeks werd alleen de kleine woonkeuken verwarmd, behalve op zondagmiddag. Op zondagmiddag kwamen de 2 dochters en de zoon met hun gezinnen bij mijn opa en oma en dan ging de kachel in de voorkamer aan en werden de schuifdeuren opengeschoven. Alle mannen en mijn jongste tante gingen naar het voetbal in het nabijgelegen Cambuurstadion. Als er tenminste gevoetbald werd.

De ouders van mijn moeder hadden een tamelijk grote achterkamer en een veel kleinere voorkamer. Ongebruikelijk, maar mijn pake had het huis samen met zijn broer zelf gebouwd en ze konden dus de indeling ook zelf bepalen. Mijn grootvader was timmerman en zijn broer was metselaar en samen bouwden ze voor zichzelf 2 dezelfde huizen, voor ieder eentje. Mijn beppe liet de kolenkachel 's nachts net niet uit gaan en hoefde de kachel 's ochtends alleen wat op te stoken. In de kleine voorkamer stond wel een kacheltje, maar die werd zelden gebruikt. Ook in dit huis waren er afgezien van de kachels in voor- en achterkamer geen kachels. De keuken en de slaapkamers waren onverwarmd en een badkamer was er niet in dit huis, alleen een wastafel in één van de grote slaapkamers. Dat was ook zo in het huis van mijn opa en oma.

Hadden ze gas? Ja, maar alleen voor de keukengeiser en de kookplaat. Ze kookten op stadsgas, dat werd geproduceerd door de gemeentelijke gasfabriek. Dat gas werd daar gestookt uit kolen (klik voor meer informatie).

Pas veel later, na de ontdekking van het Slochter gasveld, kwamen er gaskachels. Ik kan mij van het huis van mijn opa en oma niet herinneren dat er een gaskachel kwam. Dat herinner ik mij wel van het huis van mijn beppe, zij kreeg een gevelkachel in de achterkamer. Veel gemakkelijker dan een kolenkachel: geen gesjouw met kolen, geen aslade die leeggehaald moest worden en de warmteafgifte was gemakkelijker te reguleren.

In het huis waar ik als kind woonde, waren ook een voor- en achterkamer met kolenkachels en voor de keukengeiser en de kookplaat gebruikten we stadsgas. Wij woonden wel zomer en winter in beide kamers.

Als ik het woonoppervlak in de winter van mijn grootouders vergelijk met mijn eigen woonoppervlak, dan was dat een stuk kleiner, ondanks dat ze er met meer mensen woonden. Mijn opa en oma woonden met 5 mensen in een klein kamertje, mijn pake en beppe met 4 mensen in een wat grotere kamer. 

17 opmerkingen:

  1. Een herkenbare situatie. Zo was het ook in mijn jeugd. In de keuken was eerst een houtkachel. Die brandde in de winter om het water niet te laten bevriezen. Ik weet nog hoe blij mijn moeder was met een permanent brandende oliekachel in de keuken.En in het buitentoilet werd spiritus of zout gestrooid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo ben ik ook op gegroeid. Ik kan me het geluid van dat geratel van de asla en het weer oppoken nog goed herineren. Heerlijk de boel wordt weer op gestookt.
    Als ik naar de huizen om mee heen kijk en zie in wat voor aquria mensen nu leven dan denk ik ,als iedereen nog zo geleefd had. Hadden we nu niet al die energie en duurzaamheids ellende gehad. En dus ook geen vluchtelingen probleem. Omdat het daar droger wordt hebben ze geen landbouwgrond en eten ,vluchten naar een grote stad ,komen bij de conservatieven terecht. Die worden gesponsord door de terroristische olie boeren . Die wij weer sponsoren door al de energie verspilling. Die enorme huizen moeten ook telkens op nieuw ingericht en verbouwd. De PvdD heeft eens een motie ingediend om die kranen van die lui dicht te draaien . Zou niet te achter halen zijn . Tuurlijk wel. Met onderzoek. Dat was te ingewikkeld. . De hele economie te afhankelijk van die olie. Vlieg vakanties en zo. Dus iedereen die jammert over de vluchtelingen. Eigen schuld. Had nog maar zo sober geleefd als hier beschreven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is in Afrika ook hongersnood omdat er voortdurend oorlog wordt gevoerd. Dat heeft niets met klimaat te maken.

      Verwijderen
    2. Wow, zoveel klok en klepel zie je zelden. En ook nog de vluchtelingen erbij in gefietst!

      Verwijderen
    3. Gewoon feiten. En omdat iemand van mening verschilt is dat geen reden om iemand af te zeiken. Ook de oorlogen worden door de rijke olie boeren gesponsord. Zonder veel geld geen oorlog . Zonder hebzucht ook niet.

      Verwijderen
  3. Wie kent er nog dat poesie album gedichtje : Als je later bent getrouwd zorg dan goed voor het kachelhout. Dat zeiden mijn Oma en Moeder altijd op als het hun gelukt was om dat kachel nog brandend te hebben de volgende ochtend. Met een turf of briket. Ik moet er ook aan denken als ik die foto,s zie van hout sprokkelende vrouwen ver weg. Wat een taak. En wij hier dan met onze enorme voet afdruk en energie verspilling . Ik moest er ook aan denken toen ik de commentaren de afgelopen dagen op je blog las. Dekentjes zijn stom en 18;graden te koud voor een kind. En dan al die mensen die zo opknappen van de Iceman methodes dan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn opa en oma en wij die ernaast woonden op bovenwoningen aan de Prinsengracht hadden 1 gaskachel in de kamer. Andere opa en oma in Oost woonden beneden maar ik kan me niet herinneren waar daar de kachel stond.
    Later woonden we op een ander adres in Amsterdam en waren er meer gaskachels en daarna in Amstelveen met een CV.
    Toen ging ik samenwonen in 1975 in Den Haag en hadden we een oliekachel, de olieman kwam elke week langs met jerrycans die we naar 2 hoog moesten sjouwen.
    Na een jaar verhuisden we naar Rijswijk en daar was gelukkig weer CV.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gas was ook veel schoner dan de kolen, het kolenstof kwam in alle kieren. De grote schoonmaak was er niet voor niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder eigenlijk dat ze toen met meer mensen op een kleiner oppervlak woonden. Wat hebben wij het dan luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt mij ook op. Ik heb de originele folder van mijn appartement uit 1952 daarin wordt mijn 4 kamer appartement van 65m2 aangeboden als ruime gezinsflat.
      Inmiddels wonen er nauwelijks gezinnen in want 'te klein' en worden ze aangeboden als starterswoning.
      Wij woonden er met z'n 3-en en de 3e slaapkamer werd alleen gebruikt voor de kattenbakken. Kortom ruimte genoeg, maar dat wordt minder en minder geaccepteerd.

      Verwijderen
  7. Ik heb ook zo'n voorkamer en een semi open keuken, die kan afgesloten worden met wat vroeger de openslaande deuren naar de tuin zijn.
    In de winter doen we die beiden idd ook dicht en dan is de woonkamer in ons huis uit 19010 ook 4x4 en dat blijkt ook met 3 personen meer dan voldoende te zijn.
    Alleen dan wel met de luxe van een programmeerbare cv verwarming, waarbij we boven de kou er net uithouden en beneden alleen de verblijfsruimte verwarmen tot een graad of 17-18, de rest ook de kou er uit, dus een graad of 10-12. We trekken wel een vest aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook opgegroeid met een kolenkachel in wat je nu een woonkeuken zou noemen. In de zondagse kamer werd alleen gestookt, ook een kolenkachel, wanneer er visite kwam. Pas veel later kwamen in deze ruimtes gaskachels. Warmwater werd verkregen via een elektrische boiler.
    In de douche hing ook een boiler en wie het laatst hier onderstond had meestal koud water.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben opgegroeid met gaskachels, jaren '80. Heerlijk vond ik het. We zaten vaak voor de kachel te spelen. Uiteraard waren er alleen kachels in de keuken en woonkamer. De slaapkamers waren in de winter ijskoud, mijn glaasje water naast het bed was regelmatig bevroren 's ochtends. We hadden wel een elektrische deken om het bed voor te verwarmen. Nog steeds slaap ik het liefst in een koude kamer. Alleen het opstaan was 'een ding'. Als kind kleedden we ons gewoon beneden in de keuken aan. Maar als tiener wilde ik dat niet meer. Dan legde ik 's avonds mijn kleren voor de volgende dag klaar op het voeteneind, zodat ik me grotendeels in bed weer kon aankleden 's morgens. En als bijna alles aan was snel de benen uit bed en in de broek schieten en dan rap naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn ouders hadden in de woonkeuken een turfkachel. Mijn vader pachtte altijd een stuk veen en stak zelf de turf in zijn weinige vrije tijd. In de kamer stond een kachel, die gestookt werd met ‘nootjes 4’ antraciet.
    De rest van het huis was koud, ijsbloemen op de ramen van de slaapkamers.
    Als kind heb ik dat nooit als vervelend ervaren, we wisten niet anders.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aaf kijk je ook de aarde beeft?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, ik vind het een goede serie!

      Verwijderen
    2. Ik ook! Heel mooi en rustig. Geen hijgerig programma

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.