woensdag 6 maart 2024

Tip! Vega(n) actieweek

In veel supermarkten kun je deze week plantaardige producten kopen met een flinke korting. Vleesvervangers, sojamelk, havermelk, plantaardige toetjes, plantaardige boter en vloeibare margarine, plantaardig beleg. Bij AH alles van eigen merk terra 3 voor de prijs van 2. En je kunt combineren. Je hoeft dus niet 3 pakjes tofu te kopen, of 3 pakjes vegan hamburgers om 1 verpakking gratis te krijgen. 

Bij Lidl zijn alle vleesvervangers, zowel vegan als vegetarisch (die bevatten wel kaas en/of ei) 99 cent per verpakking. Let op: Bij de Lidl moet je wel de gratis Lidl Plus app gebruiken en scannen, anders krijg je de korting niet. Dat scheelde in mijn geval voor 3 pakjes €4,40. Gelukkig kon ik ook achteraf nog de app-code scannen.
Dus wil je vaker of helemaal plantaardig eten, maak er dan een voordelig weekje van door met veel voordeel plantaardige voeding in te slaan. Zo kocht ik 9 pakken sojamelk, 3 dozen hoemoes en 6 pakken vleesvervangers.

Op de site van de NOS vond ik nog wat leuke cijfers over plantaardig eten:

"Een kwart van alle hoofdmaaltijden die vorig jaar werden gegeten was vegetarisch, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ruim 40 procent van de Nederlanders eet 1 à 2 keer per week vegetarisch."

"Hoe vaak mensen vegetarisch eten, hangt samen met de opleiding. Van de volwassenen met een universitaire opleiding eet 45 procent altijd of minstens drie keer per week een vegetarische maaltijd. Bij mensen met een hbo-achtergrond is dat 32 procent, en bij volwassenen met een mbo-opleiding of een middelbare schoolopleiding is dat 19 procent."

Mijn eetpatroon wisselt. Vroeger waren mijn broer en moeder vegetariër en at ik regelmatig met hen mee. Mijn broer is overigens nog steeds vegetariër. Als je mijn macrobiotische periode in de jaren 70 meetelt, en periodes dat mijn dochters vegetarisch aten, heb ik ook al een flink deel van mijn leven vegetarisch gegeten.
De laatste tijd eet ik wel regelmatig vis en eet ik verder zo veel mogelijk vegan, hoewel er soms verleidingen zijn die ik nog steeds moeilijk kan weerstaan.

28 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip. Ga straks boodschappen doen en meteen naar de aanbiedingen kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de Lidl koop ik wel eens vleesvervangers als ze in de verspil-me-niet bak liggen. De kipstuckjes vind ik wel lekker gebakken op een salade.
    Maar heel veel zijn gepaneerd en dat vind ik niet lekker, te droog en te dikke laag paneer.
    Zelf maak ik wel gepaneerde kaasplakken van laatste stukken van een blok kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn mooie aanbiedingen, ik zal erop letten als ik straks boodschappen doe. Wij eten nog niet zo vaak vegetarisch als ik zou willen, dus dit is een mooi moment om daar weer even bewust een stap in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan eet je volgens de Britse hoogleraar Tim Spector op de juiste manier Aaf. Hij zegt dat veganistisch eten niet voor iedereen gezond is. Het beste eet je onbewerkt voedsel, zoveel mogelijk plantaardig maar regelmatig vlees, vis of zuivel. Voor kinderen vindt hij het een slecht dieet. Ze komen regelmatig voedingstoffen tekort en ze blijven kleiner als kinderen die ‘normaal’ eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik al langer van overtuigd dat volledig plantaardig dus whole food plant based (onbewerkt, en olieën zijn dan ook sterk bewerkte produkten) niet voor iedereen geschikt is.
      Zo veel mogelijk onbewerkt is denk ik wel voor iedereen beter.

      Verwijderen
    2. Maar vleesvervangers zijn heel vaak superbewerkt in de fabriek. Er wordt van alles aan toegevoegd om het op kipstukjes, gehakt of hamburgers te laten lijken.
      Hoezo natuurlijk voedsel ?
      Ik zou dat niet te vaak eten. Met tofu, tempeh of bonen kun je heel lekkere dingen maken. Kost wel meer tijd en energie .

      Verwijderen
    3. Eens met Loudi. Super bewerkt eten is super slecht voor je, ook de vegan variant. Koop gewoon bonen of linzen en noten, dan kom je een heel end.

      Verwijderen
    4. Ik eet geen zgn. vleesvervangers en geen sojaprodukten.
      Eet veel peulvruchten, maak zelf heerlijke falafell en bonenburgers, lekker gekruid met biologische kruiden van Pit&Pit (zonder zout) en eet noten.
      Slik vitamine D in de winter en kalktabletten het hele jaar door.
      Thea

      Verwijderen
    5. Ik begrijp de reactie van Loudi niet zo.
      Niemand praat hier toch over vleesvervangers etc.
      Dat zijn juist sterk bewerkte producten en die horen dus ook niet thuis in een whole food, plant based voedinspatroon.
      Vegan is wat anders dan whole food plant based. Als je vegan eet kan je alles op 1 op 1 vervangen van dierlijk naar plantaardig, maar dat is niet gezonder.
      Het zijn 2 verschillende voedingspatronen.

      Verwijderen
    6. Het verhaal van Aaf gaat onder meer over aanbiedingen van vleesvervangers. Daar praat zij dus over. Begrijp je ?

      Verwijderen
  5. Tis maar net welke kerk je aanhangt... Ik geloof meer in arts dr. Greger. Hij baseert alles op gecontroleerd wetenschappelijk onderzoek. Whole food plant based dus. Maar wel met B12 en D.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou vegan of vegetarisch eten niet willen vergelijken met het aanhangen van een bepaald kerkgenootschap.

      Verwijderen
    2. Op het moment dat je voedingssupplementen nodig hebt om een dieet gezond te maken, kun je je afvragen hoe 'natuurlijk en oorspronkelijk' dat dieet nog is. Onbewerkt, 'heel' voedsel. Dat is voedsel wat onze voorouders nog kunnen herkennen. Een dergelijk voedingspatroon levert de voedingsmiddelenindustrie echter weinig op.

      Verwijderen
    3. Ik ben niet helemaal tegen voedingssupplementen maar ik vind dat er verstandiger met eten moet worden omgegaan. Soms heb je gewoon een voedingssupplement nodig; denk bijvoorbeeld aan kalktabletten om osteoporose te voorkomen of vitamine D in donkere tijden zoals de winter. Maar als je ‘normaal ‘ eet heb je géén supplementen nodig.

      Verwijderen
    4. Iedereen boven de 50 op het noordelijk halfrond moet sws D slikken.

      Verwijderen
    5. Anoniem 21.28. Als je normaal eet, heb je geen supplementen nodig, schrijf je. Dat klopt niet. Jij gebruikt al kalktabletten om osteoperose te voorkomen. Ondanks het feit dat je normaal eet. Maar het feit dat een veganistisch dieet je noodzaakt om met supplementen veroorzaakte tekorten aan te vullen, wil zeggen dat het geen natuurlijk eetpatroon is. Bovendien zijn vleesvervangers over het algemeen ongezond, want super bewerkt. Daarbij heb ik bij deze vervangers geen jus. Ik heb eens een tekort aan vit B12 gehad, bleek veroorzaakt te worden door maagzuurremmers. Geartsje

      Verwijderen
  6. onze zoon wilde toen hij 8 jaar was geen vlees meer eten ,maar door een allergie kon hij ook geen koemelk en dus geen kaas eten .naar een dietiste gegaan die wist er ook geen raad mee.dus bonen en noten tofoe,hij werd er ziek van.de artsen hebben toen met hem besproken waar hij op moest letten ,wel vlees maar beperkt,af en toe vis ,en ei ,wat een ellende was dat .maar nu heeft hij een goed uitgeballenseerd voedings patroon .de artsen raden een strikt vegetarisch dieet voor kinderen af

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat er veel diëtisten zijn, die niet weten hoe een gezond uitgebalanceerd veganistisch dieet voorgeschreven moet worden. Dat leren ze namelijk niet op de opleiding. Het kan namelijk wel.
      Kinderen horen normaal gesproken in de winter vitamine D te krijgen, dat moet uiteraard ook bij vegan etende kinderen.
      Aanvulling vitamine B12 en Omega 3 vetten zijn ook belangrijk bij veganistische voeding.

      Verwijderen
    2. Horen kinderen in de winter vit D te krijgen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het feit dat bij een veganistisch eetpatroon aanvullende supplementen gegeven moeten worden, toont in elk geval aan dat een vegan eetpatroon niet een natuurlijk dieet is voor een mens. Het is dat we tegenwoordig veel kennis ditaangaande hebben, in vroeger tijden was dit dieet ongezond geweest.

      Verwijderen
    3. Vaak raden artsen het af om dat ze zelf niet goed op de hoogte zijn van onderwerp. Artsen weten vaak weinig van voeding.
      Vit D haal je eigenlijk uit je voeding. Dat is zeer minimaal.
      Denk dat alsnjen100 mensen laten prikken op vot D, dat je schrikt hoeveel daarvan een te laag vit D waarden hebben.

      Verwijderen
  7. Wat een bijzondere reacties. Laat Aaf lekker eten waar ze trek in heeft en als je zelf iets met haar tips doet dan is dat prima, het moet niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wees voorzichtig met je veganistische dieet. Laat je begeleiden/adviseren door een dietiste. Een veganistisch dieet kan je gezondheid veel schade toebrengen. En voor kinderen is het al zeker niet goed. Je komt allerlei voedingsstoffen tekort die je niet met wat supplementen kan aanvullen. Eiwitten in een plantaardig dieet zijn veel moeilijker door het lichaam op te nemen dan de dierlijke eiwitten. Van eieren, zuivel en 2x per week of zo een stukje zal de wereld echt niet vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is allang weerlegd... beetje oude info.

      Verwijderen
    2. Ga op You Tube eens kijken naar wat een veganistisch dieet met iemand kan doen. Hoe het je gezondheid enorm kan benadelen. Ga eens op Google kijken naar het verschil tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Er zijn babies en peuters overleden, omdat hun ouders hen op een veganistisch dieet zette. En kom dan nog maar eens terug met een antwoord.

      Verwijderen
    3. You Tube is niet een eerlijke, wetenschappelijke bron van informatie. Er staat heel veel onzin op You Tube. Het is niet de plek om je goed te informeren. Baby's horen ook niet veganistisch te eten, maar horen moedermelk te krijgen of babyvoeding op basis van koemelk en die is niet veganistisch.

      Verwijderen
    4. Het is inderdaad een slecht idee om You Tube te gebruiken als gegevensbron. Je kunt daarvoor veel beter voedingswetenschappers raadplegen. Dat baby's en peuters dood gaan van verstandig toegepaste zo veelzijdig mogelijke veganistische voeding, lijkt mij een broodje-aap-verhaal.

      Verwijderen
    5. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-kan-ik-gezond-veganistisch-eten-.aspx

      Verwijderen
  9. Een stukje vlees bedoelde ik in mijn laatste zin.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.