donderdag 7 maart 2024

Mijn energieverbruik in februari (vergeleken met vorig jaar)

Gasverbruik
Afgelopen maand heb ik meer gas gebruikt dan in februari 2023, ondanks dat de afgelopen maand een record warme maand was.
In februari 2024 verbruikte ik 46 m³, in 2023 was dit 44 m³. Waar kwam dit verschil vandaan, terwijl het warmer was?
Ik kan 2 dingen verzinnen: 2024 was een schrikkeljaar en telde één dag méér. Verder was ik in 2023 begin februari een lang weekend weg. Dus stookte ik niet vanaf vrijdag 3 februari  t/m maandag 6 februari halverwege de dag. Ik denk dat ik het verschil daarmee wel ongeveer verklaard heb.
Hoe dan ook 46 m³ is nog steeds een zeer bescheiden verbruik vind ik zelf.

Stroomverbruik
2024
Ook het stroomverbruik was hoger, het energiebedrijf leverde mij 45 kWh en ik leverde middels mijn zonnepanelen 32 kWh stroom terug. Vanwege de salderingsregeling houdt dit in dat ik het verbruik van 13 kWh betaal + natuurlijk de vaste kosten.

2023
Vorig jaar leverde ik al meer terug dan dat ik aan kWh geleverd kreeg. 34 kWh geleverd en 43 kWh teruggeleverd. Positief saldo 9 kWh teruggeleverd à €0,21 per kWh.

2 opmerkingen:

  1. Altijd fijn om te lezen dit. Verschil zit hem idd waarschijnlijk in je weekendje weg. Onze stookkosten waren beduidend lager dan vorig jaar. Vanaf deze maand kijk ik ook naar de graaddagen, als je daar naar kijkt is februari 2024 ongeveer vergelijkbaar met maart 2023 .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar vind je de gemiddelde graaddagen ? En weet je ook wat te vinden over de minimum nacht temperaturen en de maximum dag tempraturen. Ik heb gemerkt door s'ochtends én s' avonds de gasstanden op te nemen toen ik nog een oude meter had , dat de laagste nachttemperatuur veel invloed heeft op het gasverbruik. Ook al had ik de thermostaat laag. De hoogste maximum overdag kan een behoorlijk vertekend beeld geven.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.