donderdag 14 maart 2024

Wandeltraining begonnen!

In het komende half jaar ga ik 3x op vakantie en dan ga ik regelmatig flinke wandelingen maken. Lange wandelingen voor mijn doen dan, veel meer dan ik normaal gesproken loop. Dus ben ik begonnen met meer en vaker wandelen. Het gemiddelde aantal dagelijkse stappen moet omhoog!

Voor mij is het tamelijk gewoon om maar 1500 - 2500 stappen op een dag te zetten en dat aantal moet echt hoger, wil ik een stuk kunnen wandelen in Engeland of op een waddeneiland of in de bossen van Drenthe.
Dan kan ik niet zomaar van bijna niks naar 12.000 stappen per dag. Dat is vragen om blessures en andere ellende.

Toen ik jonger was, een stuk jonger wel te verstaan, voordat ik 20 werd, liep ik zonder training wandeltochten van 15 à 20 kilometer. En dat deed ik met gemak en met plezier, zonder blaren en zonder blessures. Nu, op mijn 71e, kan dat niet meer. Ik moet er voor in training, anders trekt mijn bejaarde lijf dat niet.

Het is niet zo dat ik de hele dag stilzit op mijn stoel. Ik beweeg best veel: zwemmen, fietsen, krachttraining in de sportschool en wat beweging in huis. Maar die stappen, daar mag echt wel wat bij!

Dus ik ga meer wandelen, gewoon in de buurt. Rustig aan beginnen met ongeveer 5000 stappen per dag en dat uitbouwen tot méér. Hoeveel meer, dat is afhankelijk van hoe het gaat.
Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met 5.525 stappen en zondag 5.228 stappen. Daardoor had ik op zondagavond al pijnlijke stijve heupen en had ik moeite met opstaan uit een stoel. Iets te veel gelopen dus.
Daarom op maandag iets minder stappen. Rustig aan opbouwen!
Dus op maandag een "rustdag", met maar 4.127 stappen.
En dinsdag weer meer, bijna 6000 stappen, om precies te zijn 5.862 stappen.
Op die dag was ik na een lange wandeling best moe, ik kwam bijna struikelend over "de finish",  d.w.z.  mijn huis binnen gelopen.
Gisteren al weer meer, nu ruim 7.000 stappen. Dat ging gemakkelijker en dat kwam doordat ik tijdens mijn wandeling een aantal keren even kon gaan zitten. Dat was afgelopen dinsdag niet mogelijk, zo'n rustmoment. Dat scheelt blijkbaar aanzienlijk, zo'n korte rustpauze!

Vind ik het wandelen leuk? De eerste paar honderd meters gaan fijn en loop ik met krachtige passen. Daarna wordt het al snel minder en het laatste stuk van het traject is meestal enigszins afzien. Benen en rug zijn een klein beetje pijnlijk, niet ernstig pijnlijk, maar lekker lopen is anders.
Het helpt niet mee dat ik, om in balans te blijven, naar het wegdek vóór me moet blijven kijken. Ik moet door de neuropathie in mijn voeten en benen goed kijken waar ik loop. Ik kan niet goed rondkijken, want dan lig ik waarschijnlijk al snel languit op datzelfde wegdek.
Nu moet ik zeggen dat het wandelen gisteren door de rustpauzes fijner was dan op de dagen dat ik niet tussendoor even uitrustte. 

Train jij voor wandelingen tijdens vakanties?

29 opmerkingen:

  1. Ik probeer / MOET! / veel wandelen om in conditite te blijven / komen. Maar ik merk dat er doordeweeks niet zoveel van komt. Al reken ik nog steeds in kilometers, niet in stappen... 4 kilometer is een wandeling van en naar het winkelcentrum, en dat haal ik inmiddels met gemak - ook met zware boodschappen in mijn rugzak, terug... In mijn vakantie heb ik een wandeling van 11 kilometer gedaan - verdeeld over de hele dag, met een lunchpauze en een pauze voor een diner - toen moest ik het laatste duin over kruipen... Maar wel lekker, die spierpijn achteraf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed voornemen. Helpen nordic-walking stokken misschien voor je balans?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wou ik ook als tip geven. Neem wandelstokken en er gaat een wandelwereld voor je open. Het is even wennen, maar het ontlast je heupen en rug. Zelf vind ik dat je stabieler op onvlak terrein loopt.

      Verwijderen
  3. Ik loop zowel genoeg op een dag.Voorheen liep ik vele kilometers met mijn honden,maar die zijn nu bejaard (15 jaar) en die kunnen nu niet zo ver meer lopen.Als zij een plaspauze nodig hadden dan kon ik even stilstaan.Gaan zitten deed ik nooit,want dan ging het echt in mijn benen zitten,en kon ik het lopen wel vergeten.
    Tijdens het lopen had ik altijd een mp3 speler met mijn favoriete muziek mee.Dat vond ik altijd beter lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doe het rustig aan en nog niet gelijk iedere dag wandelen. Je zou op de sportschool kunnen vragen of ze je eens advies geven en daarbij lopen op de loopband.
    Wat een fijn vooruitzicht: drie vakanties!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de sportschool loop ik altijd even op de loopband. Met een kleine helling, van 8 tot 10 %. De loopband kan 15%, maar dat is mij te zwaar.

      Verwijderen
    2. En ja, een fantastisch vooruitzicht, drie vakanties. Een van de vakanties is een weekendje weg, sommige mensen noemen dat misschien niet eens een vakantie, maar voor mij is het wel degelijk een vakantie.

      Verwijderen
    3. Voor mij ook, hoor. Een weekendje weg kan echt aanvoelen als een week weg. Een andere omgeving en een andere invulling van je tijd, zorgen er voor dat je even helemaal weg bent.

      Verwijderen
  5. Ik ben nooit een goede loopster geweest. Heb ook moeite met balans blijven op ongelijke grond al mijn hele leven.
    Met nieuwe knieen, pen in voet, orthopedische schoenen wordt het er niet beter op.
    Ik maak nooit wandelingen want verder dan 1 km lukt me niet. Maar in huis loop ik wel veel. En ik loop bv met winkelen met stok of rollator. Grote voordeel van rollator vind ik dat je veel minder hoeft op te letten waar je precies loopt en daardoor kan ik een normaal tempo bijhouden. Met stok en uitkijken waar de hobbels/scheefliggende tegels en andere randen gaat een stuk langzamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van 2500 naar 5000 stapper per dag is echt te veel! Probeer dat langzamer op te bouwen. 2500 naar. 3000 per dag en dat rustig aan twee weken volhouden voor je verder opbouwt naar 3250 en dat volhoud tot het bijna vanzelf gaat. Kleine stapjes vooruit zijn de sleutel tot succes. En gun je lichaam een dag rust na 3 dagen om de spieren te herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik liep niet iedere dag maar 2500 stappen per dag hoor, er zijn/waren dagen bij dat ik rond de 2000 stappen zit, maar bijvoorbeeld in de afgelopen weken, voordat ik met mijn wandeltraining begon, ook wel eens 6500 0f 4500 stappen per dag.

      Verwijderen
  7. Ik ben hier in Normandië lid van een wandelclub:één maal in de week wandelen we. Alléén lopen ,dat komt er niet van.
    Nu is het hier heuvelachtig en we lopen ook wel op paadjes waar geen verkeer komt . Die zijn vaak ongelijk, stenen takken en modder.In ieder geval niet geasfalteerd. Dus goed opletten waar je loopt. Ikzelf en veel anderen lopen met nordic walking stokken en dat bevalt me heel goed. Misschien ook iets voor jou Aaf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is hier in de wijk ook een wandelclub, helemaal gratis. Daar wil ik aan gaan deelnemen als ik wat langer achter elkaar kan wandelen.

      Verwijderen
  8. Ik loop elke dag minstens een uur, gewoon voor de leuk, ik vind wandelen heerlijk. Het liefst door het bos of de polder in maar in ieder geval elke dag een rondje door het dorp. Daarnaast loop ik vaak naar de supermarkt, de kapper of de kringloop. Dat komt er dan nog bij. Wandelen maakt je hoofd leeg geeft je energie. Daarnaast let ik op vogels en andere beestjes en blaadjes die al weer uitkomen etc.
    Ik ben net terug uit Spanje daar zag ik dagelijks 2 steenuiltjes, zittend op een schoorsteen van een apartement of een richel van een gebouw. Ik zag en hoorde de torenvalken hoog in de lucht. Wij hebben 2 jaar lang een broedend paar torenvalken gehad op een richel boven het raam van ons apartement. De ouders kwamen continu aanvliegen met muizen in hun poten. Wij hebben de richel afgedicht want de valken maken er een ontzettende smeerboel van en het zijn beschermde dieren. Ook de hop heb ik tijdens het wandelen weer gehoord. Er valt zoveel te beleven tijdens het wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook niet zo'n wandelaar, meer een fietser en zwemmer maar in de weekenden maken we weleens een wandeling van tot ongeveer 10 km.
    Is het een idee om met Nordic Walking stokken te lopen?
    Heb je ook meer steun. Ik doe dat ook en het is ook beter voor een goede (loop)houding! Ik kom ze regelmatig bij de kringloop tegen, maar ja ik heb ze al.
    Op Youtube even filmpjes bekijken hoe er precies mee om te gaan is wel een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoeveel tijd zit er in 1500 stappen? Of hoeveel km.Ik heb geen stappenteller, dus dit zegt me niets. Ik heb hier een rondje wat ik wel eens loop, en dat is 20 minuten. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren zette ik 7.428 stappen, dat is volgens mijn fitbit 5,46 kilometer.

      Verwijderen
    2. Ik zocht het net op, 1333 stappen is ongeveer 1 km. Geartsje

      Verwijderen
    3. Dat klopt wel ongeveer, volgens mijn fitbit zijn 1360 stappen 1 kilometer.

      Verwijderen
  11. Waarschijnlijk loop je te hard van stapel. Pas op dat je geen blessures krijgt ! Dat zou jammer zijn. Bouw het langzamer op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier sluit ik mij bij aan.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het wel meevalt. Ik liep 1,5 jaar geleden op hellingen in het Zwarte Woud een achillespees blessure op. Daar heb ik van geleerd en ben wekelijks in de sportschool op de loopband op een helling gelopen. Daardoor ging het afgelopen september in Zwitserland helemaal goed. Toen liep ik ook gemiddeld 10.000 stappen per dag.

      Verwijderen
  12. Interessant. Heb je wel ook goede schoenen? Ze moeten natuurlijk voldoende support bieden en ook de "klappen" van het telkens neerkomen van de voet zoveel mogelijk voor je lichaam opvangen, zodat je knieën en heupen en ruggewervels dat minder hoeven te doen.
    Zelf heb ik ook nog niet de "beste" schoenen gevonden, en ik denk dat dat ook per persoon verschilt, maar mogelijk is het goed voor je om op zoek te gaan naar goede (wandel?)schoenen specifiek voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb goede wandelschoenen, goedgekeurd door de podotherapeute. Daarin draag ik door de podotherapeut speciaal op maat gemaakte steunzolen.

      Verwijderen
  13. Heb een ontzettende hekel aan lopen en fietsen en begrijp gewoon niet dat mensen dat voor hun plezier doen,blij dat ik een auto heb.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewegen is wel heel gezond!

      Verwijderen
    2. Klopt maar met een eetstoornis en 30 kilo ondergewicht niet!
      Evelien

      Verwijderen
  14. Zijn er geen schema’s te vinden op het Internet?
    Om te starten met hardlopen heb je ook schema’s.
    Zelf wandel ik door een rugblessure al een jaar of veertig elke dag en beperk hierdoor de pijn.
    Nu ik niet meer werk kan dat heerlijk overdag en is minimaal 10 km. met een luisterboek op mijn oren geen probleem.
    Langzaam aan en de km uitbreiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Trainien doen wij elke week er ( 3 keer per week trainen dan) 20 % er bij lopen. Tot je het gewenste aantal km bereikt. Dan kan je nooit je zelf overbelasten En een dag rust is ook een soort van trainen. Heel belangrijk. ik loop veel, eigenlijk elke ochtend als het kan of elke middag een uurtje. Met mijn man loop ik het Pieterpad. etappes van 14 tot 25 km. Ik ben gek op wandelen, maar nog veel fijner vind ik hardlopen. Jammer genoeg lukt dat nu minder dan een jaar of anerhalf geleden, Toen rende ik elke week wel 3 keer stukken van 10 tot 17 km en zelfs een keer een halve marathon vlak voor ik 60 werd. Maar ik moet blij zijn met wat ik kan. En dat is meer dan de gemiddelede 60 plusser. We hebben wel goede schoenen voor het wandelen natuurlijk andere dan voor het hardlopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.