vrijdag 15 maart 2024

Een onoverzichtelijke energiemarkt

In het programma Radar op 11 maart kwam naar voren dat energieleverancier Greenchoice klanten met een variabel contract saldeert per tariefperiode.  In de winter wordt de opgewekte stroom weggestreept tegen de gebruikte stroom en dat gebeurt ook in de zomer. Dus geen saldering per jaar, maar per periode. Aangezien huishoudens met zonnepanelen in de zomer veel meer stroom opwekken dan in de winter, is deze saldering onvoordelig. Volgens Greenchoice mag dat van de wet en is de wet hierin niet erg duidelijk.
Tevens vragen veel energiebedrijven geld voor teruggeleverde stroom. Eneco gaat dat vanaf komende zomer doen.  Niet alleen moet je tegenwoordig vaak betalen voor teruglevering,  ook zijn er verschillen in vaste kosten tussen huishoudens met en huishoudens zonder zonnepanelen en soms krijg je geen cashback als bezitter van zonnepanelen. Ik heb er kort geleden ook al eens over geschreven.


Na deze berichten ben ik eens even gaan kijken naar mogelijkheden voor mij, voor als ik over een tijdje ga overstappen.  Ik wil een vast contract en geen variabele prijzen en ik wil groene stroom uit Nederland.
Mijn gebruikelijke vergelijkingssite Pricewise gaf niet thuis. Toen ik mijn gegevens invoerde en op zoek wilde, bleef de site maar zoeken en zoeken en kwamen er geen resultaten. Ook bij een tweede keer niet. Toen maar gegaan naar een andere vergelijkingssite, Gaslicht.com , en die kwam wel heel snel met een aantal mogelijkheden.  
De goedkoopste optie was een energiebedrijf dat een terugleververgoeding vraagt. Ik heb heel nauwkeurig mijn verbruik gas en stroom en teruglevering stroom van de afgelopen 12 maanden ingevuld.
De kosten vielen mij mee.
Nog geen 30 euro per maand, ook dankzij een cashback.

Heb jij ook te maken met een energiebedrijf die terugleveringskosten vraagt, niet aan jaar-saldering doet of op een andere manier probeert meer geld te halen bij huishoudens met zonnepanelen?

NB ik snap dat het gebeurt, dat extra geld halen bij huishoudens met zonnepanelen. Het kost energiebedrijven geld om op zonovergoten dagen met  overproductie van stroom om te gaan en anderzijds aan de grote vraag naar stroom te voldoen op donkere koude dagen, waarop "iedereen" zijn warmtepomp aan zet of iedereen zijn elektrische auto oplaadt. 

9 opmerkingen:

  1. Toen de zonnepanelen met subsidie gepromoot werden,had men dan deze ontwikkeling niet voorzien? Hier wordt al gevraagd de elektrische auto niet op te laden tussen 16.00 en 21.00.Dom toch,deze overproductie en niet toegerust stroomnet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit, met zonnepanelen van de woningbouw waar ik per maand 19 euro voor betaal, bij Budgetenergie op een variabel contract. Sinds kort betaal ik daar 10 euro terugleververgoeding per maand. Het is de hoogste tijd weer eens goed te gaan vergelijken, maar mijn gevoel dat dat op een betrouwbare manier kan is een beetje weg. Voorheen deed ik dat ieder jaar en was het simpel. Ik vermoed dat het nu een hele klus is. Toch maar weer eens voor gaan zitten, ook omdat ik van baan veranderd ben en een stuk minder ga verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zitten ook bij een energieleverancier die een vaste terugleververgoeding vraagt. De argumentatie is altijd dezelfde: het kost energiebedrijven geld en het is niet eerlijk tegenover mensen zonder zonnepanelen. Maar dit is onzuiver, want door de vele opgewekte stroom van al die zonnepanelen is de energieprijs ook voor huishoudens zonder zonnepanelen lager. Het echte probleem is niet de teruglevering, maar de pieken daarin. Het stroomnet kan die niet opvangen, doordat er de afgelopen decennia niet voldoende is geïnvesteerd in het leggen van nieuwe, dikkere kabels. Hoewel men best wist dat dit probleem eraan zat te komen. Afwentelen van de problemen op de burgers, die men eerst verleid heeft om zonnepanelen aan te schaffen, dat is pas oneerlijk. Goede artikelen hierover in de wekelijkse column van "Vincent wil zon" in Trouw. Hij legt het allemaal duidelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelezen: Er mag niet zomaar geïnvesteerd worden in dikkere kabels, dat mag pas als er krapte is. Dat wreekt zich nu. Toen werd gesproken over de overstap van gas naar stroom, kon je dit zien aankomen. Maar alvast beginnen met uitbreiden mocht niet. En die regel is niet afgeschaft. Ook gelezen: het komt nu zover dat een warmtepomp niet meer terugverdiend kan worden. Geartsje

      Verwijderen
  4. Ik ben zelf lid van een energiecoöperatie. Geen cashbackacties, maar groene stroom uit de buurt, en activiteiten in de buurt om te verduurzamen. In jouw buurt is het Grunneger Power de lokale energieboer. Misschien een idee voor een volgende(laatste) overstap.
    Dichtbij duurzaam opgewekt en geleverd. Ze werken volgens het beginsel ‘profit for purpose’. Winsten die bedrijfseconomisch niet nodig zijn, herinvesteren ze in de energiecoöperaties. Alles is gericht op duurzaamheid en leefbaarheid. Geen winst naar aandeelhouders, maar inspraak en dus directe betrokkenheid door leden van de energiecoöperaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zitten bij Energiedirect en die doen het ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Doordat de energie bedrijven hun eigen zaakjes niet op orde hebben gaan ze daarom maar de mensen pakken die zonnepanelen hebben. Ze hadden al jaren geleden zelf stappen kunnen ondernemen, maar nee hoor het komt wel een keer.
    En nu is het van o jee wat nu te veel stroom ... en wat is nu makkelijker om de zonnepanelenhouders te pakken het is je reine diefstal.
    Wij hebben ook zonnepanelen en hebben daarvoor gespaart ja gespaart al 10 jaar geleden, wij hebben wel stappen genomen ( maar eerst moeten sparen voor we wat konden doen) maar de grote bedrijven laten het maar op z'n beloop en komen pas in beweging als het fout gaat lopen. Ik vind het niet erg om mee te doen als de grote energiebedrijven ook stappen hadden ondernomen en dan samen de schouders er onder te zetten maar niet op deze manier.
    zonnige groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meer door minder15 maart 2024 om 12:33

    Niets blijf altijd hetzelfde en ja regels veranderen zo nu en dan. Soms denk ik dan mensen waar gaat het over. Zonnepanelen gaan minimaal zo'n 25 jaar mee en geven over die periode gezien ruim voordeel. Ik nam ze enerzijds om mijn vaste lasten te verlagen en anderzijds om milieu en klimaataantasting te helpen verminderen. Mijn doel om mijn vaste lasten de verlagen is prima geslaagd en heeft nog extra voordeel opgeleverd tijdens de energiecrisis daar de energie kosten laag bleven. (gebruik nauwelijks gas ).Mijn energiekosten (stroom en gas) liggen al jaren tussen de min 20 per mnd (geld terug ivm bonus) en 18 euro per mnd. Het deel, milieu en klimaataantasting te helpen verminderen heeft voor mijn gevoel wel een bijdrage hieraan opgeleverd maar is wat minder te onderbouwen qua feiten. (het hele terugverdien circus heeft me eigenlijk nooit zo geboeid. mensen kopen van alles maar ojee die panelen ja hé dat is echt anders toch!!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onze 6 zonnepanelen liggen er al jaar of 8 en hebben we nooit opgegeven, zelf gekocht op een veiling samen met buren en samen aangebracht.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.