woensdag 13 maart 2024

Woonruimte voor ouderen

Bejaardenhuizen

Zo'n 60 jaar geleden, begin zestiger jaren van de vorige eeuw, werden er in Leeuwarden nieuwe bejaardenhuizen gebouwd. En vast en zeker niet alleen in mijn geboortestad Leeuwarden, ik denk dat dit overal in Nederland gebeurde. Mijn grootouders, het ene stel geboren in 1896 en het andere stel in 1898/1899, leek het fantastisch om daar te wonen! Helemaal verzorgd, inclusief maaltijden en schoonmaak!
Ze schreven zich enthousiast in voor een plek, dat kon, er waren geen beperkingen, iedereen kon zich inschrijven. En na verloop van tijd was er plek voor hen, nou ja, alleen de grootmoeders, want mijn grootvaders waren in de tussentijd al overleden.

Mijn oma's

De huizen van mijn grootmoeders werden verkocht en van dat geld woonden ze in het bejaardenhuis.
Het geld uit de woning ging er bijna aan op, maar daar kregen ze wel onbezorgd wonen voor terug! En het fijne was dat mensen zonder vermogen er ook konden wonen, dan betaalde de overheid de kosten, volgens mij vanuit de bijstand, maar dat weet ik niet zeker. Later gebeurde dat vanuit de AWBZ (algemene wet bijzondere ziektekosten).
Mijn oma Aaf, geboren in 1896, woonde vanaf haar 70e in het bejaardenhuis, mijn oma Lolkje   woonde er vanaf haar 74e. Beide oma's waren bij hun intrek in het bejaardenhuis recent weduwe geworden. Ze gingen wonen in een bejaardenhuis dat dicht bij hun vroegere woonbuurt stond en dat deden buren en familieleden ook en daarom woonden er in dit huis veel oud-buren en familieleden.
Gezellig!
Oma Aaf woonde 18 jaar in het bejaardenhuis en oma Lolkje 16 jaar lang.

Oma Aaf en oma Lolkje in het bejaardenhuis

Was het altijd leuk voor oma Aaf en oma Lolkje om in het bejaardenhuis te wonen?
Ze waren blij en tevreden met de aangeboden maaltijden en vonden het heerlijk dat hun kamer en de gangen gepoetst werden. Beiden waren vanaf hun 12e tot aan hun huwelijk dienstbode geweest, een hard bestaan voor jonge meiden, en ze vonden het prachtig dat er nu voor hen gepoetst en gekookt werd.
Na verloop van tijd vond Oma Aaf het nogal deprimerend dat er steeds weer mensen waar ze bevriend mee was, dood gingen. Dan maakte ze bij de gezamenlijke thee en koffie nieuwe vrienden en kennissen en dan gingen die na verloop van tijd ook weer dood. En daarna moest het contacten maken weer opnieuw beginnen. Oma Aaf ging na haar 80e niet meer naar de koffie en thee en maakte zelf drinken op haar kamer, ze had geen zin meer in contacten met steeds weer nieuwe mensen. Ze las met plezier de krant en keek veel TV en genoot van het uitzicht vanuit haar raam op de 8e verdieping.  En natuurlijk vond ze het heerlijk als er kinderen of kleinkinderen langs kwamen. Ze was altijd zeer belangstellend naar wat ik deed en wat ik van de politiek vond. We hadden leerzame en leuke gesprekken.
Oma Lolkje liet zich niet kisten en ging gewoon naar gezamenlijke activiteiten: koffie, thee, films, muziek, het maakte niet uit, ze was overal voor in! Ze was ook niet zo'n krantenlezer, dus misschien verveelde ze zich op haar kamer. Ze overleed toen ze 90,5 jaar oud was.

Verdwijnen verzorgingshuizen

Al weer geruime tijd geleden heeft de overheid in haar wijsheid besloten dat de bejaardenhuizen, inmiddels verzorgingshuizen geheten, wel dicht konden. Er was geen behoefte meer aan. Ze hadden ouderen bevraagd en die zeiden massaal dat ze liever thuis wilden blijven wonen. Dat leek hen veel prettiger dan in een verzorgingshuis wonen. Ik snap dat heel goed, want iedereen wil gezond oud worden en niemand wil ouderdom met gebreken. Welkome antwoorden, die antwoorden dat bijna iedereen thuis wilde blijven wonen, want het scheelde heel veel geld!
Een mooie bezuiniging.
Want zeg nou zelf, ons land is er sinds de jaren 60 niet rijker op geworden. Het is armoede alom en dan kun je het je  als land niet meer veroorloven om zo veel geld te besteden aan verzorgingshuizen. Weg met die dingen! We schuiven de kosten van de thuiszorg naar de gemeenten, we maken er nog even een flinke bezuinigingsoperatie van en die gemeenten zoeken het lekker zelf maar uit!
Wat zeg je?
Zijn er steeds meer ouderen en zijn die nu thuis aan het dementeren en aan het verpieteren?
Niets aan de hand, ze wilden 10 of 15 jaar geleden toch zelf thuis blijven?

Woningnood voor ouderen

OK, ik overdrijf misschien een beetje, maar toch, ik vind het absurd dat verzorgingshuizen destijds gesloten zijn en dat er zo weinig aandacht is besteed aan geschikte woonruimte voor ouderen.
Verzorgingshuizen zijn een prima plek voor mensen die meer zorg nodig hebben, maar nog niet slecht genoeg zijn voor een verpleeghuis! Niet voor mensen zoals destijds mijn oma's, die waren toen voor de huidige normen nog te kwiek en zelfredzaam, maar voor mensen die eigenlijk niet meer thuis kunnen wonen. 
Er is al woningnood, ook in steden als Groningen, maar ook in andere steden en zeker voor ouderen als die op zoek willen naar een voor ouderen aangepaste woning.
Ze hadden er, in plaats van de verzorgingshuizen te sluiten, gewoon net als in de zestiger jaren van de vorige eeuw, gewoon méér moeten bouwen! Misschien wat anders van opzet dan toen, eigentijdser en iets ruimer dan de kamertjes van destijds.

Wie heeft in vredesnaam verzonnen dat er tussen de  beperkte zorg thuis en de uitgebreide en medische zorg in het verpleeghuis helemaal niets hoefde te komen?

Wat vind jij?

35 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens,laat de bejaardenhuizen terugkomen.Een vriend woonde in een verpleeghuis in zo'n grote kamer en badkamer,dat een jong stel er blij mee was geweest. Misschien kan dat dan iets goedkoepr.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haal je de -t van vindt jij nog even weg? Het is "loop jij" en dus ook "vind jij".
    Goed artikel trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gedaan! Dat laatste zinnetje had ik er vanmorgen met mijn nog slaperige hoofd bij getypt ;-)

      Verwijderen
  3. Ik ben het met je eens Aaf.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp deels wel dat deze verzorgingshuizen er niet meer zijn. In de jaren zestig was Nederland volgens mij niet rijker dan nu, maar werd wel een uitgebreide verzorgingsstaat opgetuigd die toen eigenlijk ook al niet te betalen was. Met de huidige vergrijzing en het gebrek aan arbeidskrachten zou dat systeem nu nog veel onhoudbaarder zijn.
    Ik ben zelf niet bejaard, maar begrijp dat er nog steeds een bepaalde behoefte is aan zorg. Meer en grotere verzorgingshuizen bouwen is alleen geen realistische oplossing voor dit probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ‘beperkte zorg thuis’ moest ik even glimlachen. Ik werk in de VVT sector (zorgorganisatie voor ouderen) dat ‘beperkte’ kun je in sommige gevallen wel weg laten. Cliënten met meerdere keren per dag thuiszorg of wijkverpleging over de vloer (incl. het aanreiken van maaltijden), ‘casemanager’ voor mensen met dementie (ze organiseren de zorg), mantelzorgers die zich het vuur uit de schoenen lopen en dan ook nog huishoudelijke hulp en in sommige gevallen een medewerker van een welzijnsorganisatie die eens komt voor de koffie of een wandelingetje. Dat begint aardig op 24-uurs zorg aan huis te lijken. Dat is niet vol te houden. Voor de ouderen is het thuis ook niet altijd fijn want de eenzaamheid ligt op de loer (er komen veel mensen maar die hebben ook allemaal haast). Zorgmedewerkers kunnen veel efficiënter werken als de ouderen dicht bij elkaar zitten en ze niet van het ene adres gehaast naar het volgende adres hoeven te rennen.
    Dus de slogan bij ons in de regio: Het moet anders. Hoe dan? In elk geval samen!

    Goed dat je dit onderwerp aandacht geeft!
    Kijk tip: Human forever van Teun Teubes (over ouderen met dementie)
    Kijk tip 2: De toekomst is grijs van omroep Max (nog online terug te kijken, als het goed is)

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist vanwege deze gevallen vraag je je af of het niet praktischer is om voor mensen die net niet voor een verpleegtehuis in aanmerking komen, weer bejaardentehuizen te bouwen. Het was allereerst al kapitaalvernietiging om al die bejaardentehuizen te laten sluiten. Maar de overheid dacht te veel naar de korte termijn, gipv de lange termijn. Met de grijze golf in opkomst. Ik heb in de jaren 60 en begin 70 nog in die bejaardentehuizen gewerkt. Geartsje

      Verwijderen
  6. Ik begrijp best dat oudere mensen het liefst in hun eigen huis, eigen omgeving willen blijven maar of het altijd verstandig is…..
    Wat moet je in godsnaam in een huis met 3 of 4 slaapkamers, grote tuin en afhankelijk van thuiszorg en/of kinderen. Mensen zouden eens vooruit moeten denken en beslissingen nemen voor het niet meer kan.
    Er zijn ook verzorgingshuizen met aanleunwoningen, in een straal van 50km rond mijn woonplaats, kan ik er zo 10 opnoemen. In feite woon je dan geheel zelfstandig maar mocht je hulpbehoevend worden dan is de hulp dichtbij.
    Wij staan sinds 2023 ingeschreven en zullen dat ieder jaar verlengen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens. Ik zie mijn schoonouders (81/77) echt ouder worden in een flinke tweekapper met een smalle trap naar boven. Beide zwaarlijvig. Nergens ingeschreven voor een huurwoning, dus als het erop aankomt moeten ze van de overwaarde die iets geschikts zien te kopen met de huidige woningmarkt. Lastig, omdat mijn man enig kind is en straks dus gaat opdraaien voor acute oplossingen en mantelzorg die deels voorkomen had kunnen worden.

      Verwijderen
    2. Waarom moeten mensen die nu een relatief goedkope huur hebben, omdat ze tientallen jaren wonen, gaan verhuizen naar een appartement wat honderden euro's duurder is voor als ze ouder worden? In mijn omgeving best wel wat "ouderen" die kleiner zouden willen gaan wonen maar niet als de nieuwe huur zo €300 hoger is in de nieuwe woning.
      Ik begrijp goed dat mensen zo lang mogelijk in een eensgezinswoning blijven totdat het niet meer kan.

      Verwijderen
    3. Anoniem ik ben het helemaal met jou eens want wij willen
      Ook wel verhuizen en plaats maken voor een gezin maar het is gewoon te duur en je komt maar niet zo in aanmerking voor iets anders en kleiners

      Verwijderen
  7. Volgens mij zou jij het net als je oma ook heerlijk vinden zo'n bejaarden huis Aaf.. Iets met ezeltje rek je, tafeltje dekje...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik te slecht zou zijn om zonder thuiszorg thuis te wonen en toch te goed voor een verpleeghuis, dan zou ik het prima vinden in een verzorgingshuis te wonen.
      Maar misschien doen we het ook wel anders en ga ik in een mantelzorgwoning in de tuin van één van mijn dochters wonen.

      Verwijderen
  8. Mijn man werkt al lang in de ouderenzorg en is het met je eens, Aaf.
    En dat ouderen in grote woningen blijven is logisch want verhuizen naar iets kleinere kost vaak een stuk meer en ze zijn uit hun vertrouwde buurtje weg.
    Er zijn nu al projecten gestart om georganiseerd burenhulp te geven aan ouderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt een stuk efficiënter om oude mensen bij elkaar te zetten en daar gezamenlijk te verzorgen, dan dat thuiszorg soms meermaals per dag van huis naar huis moet tijden om op diverse locaties zorg te verlenen. Tijdverlies, energieverlies en minder optimale omstandigheden om zorg te verlenen.
    Je zou denken dat je minder personeel nodig hebt in een verzorgingshuis dan op datzelfde aantal ouderen op verschilende locaties.

    Ik hoop dat degenen die zorg en onderwijs de afgelopen jaren hebben uitgekleed en tot een commercieel gedrocht hebben gemaakt, zelf ook maximaal zullen ervaren hoe het is om hiermee te werken en te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je vooral ziet is dat mensen die nog heel lang thuis zitten eenmaal ter plaatse toch echt veel meer uren hulp nodig hebben. Vooral omdat de uitgeputte mantelzorgers niet meer dagelijks uren maar 1 of 2 keer per week Een kopje koffie komen doen..
      Mijn oma heeft 15 jaar te lang thuis gewoond. Ten koste van haar kinderen, schoolkinderen en kleinkinderen. Het laatste jaar moesten we er 24 uur per dag zijn.. dat met werk, eigen huishouden en eigen kinderen en andere nodige dingen combineren heeft 4 burnouts opgeleverd. Uiteindelijk is ze via een revalidatieplek permanente bewoner geworden. Na 6 weken mocht ze wel naar huis, maar er werd aangeraden meer zorg te regelen. Nou er is al 24/7 familie, daarnaast maximale thuiszorg. Verlenging gekregen en toen kwam er een kamer vrij in het tehuis. Inmiddels was er een dementie diagnose en mocht ze blijven. Nu komt er iedere woensdag en iedere zondag iemand uit de familie. We zijn allemaal nog steeds compleet bekaf.

      Verwijderen
  10. Mijn oma ging in de jaren '80 naar het bejaardenhuis, iets vroeger dan ze zelf wilde, maar ze moest nog 'goed genoeg' zijn, anders moest ze naar een zaal in het verpleeghuis. Ze heeft zo'n 20 jaar in het bejaardenhuis gewoond, met veel plezier.
    De markt is in het gat van de bejaardenhuizen gesprongen met 'seniorenappartementen'; mijn tante woont in zoiets: hele grote kamer met keuken, voorraadkast, halletje met toilet en kast, kleine slaapkamer, redelijke badkamer, 2 balkonnetjes, €1.500/maand. Op de begane grond van het gebouw zijn: een restaurant (dat ook in het gebouw bezorgd), een huisarts, tandarts, kapper, fysiotherapeut, zwembad, kleine bieb, snookertafel, een afdeling voor als je ziek wordt en een afgesloten vleugel voor als bewoners die dement worden, etc. Alle zorg kan ingekocht worden, zo kost het verplaatsen van je vuilniszak van je flat naar de container €5 per keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. € 1500 per maand ? Alleen voor oudere mensen met een heel goed pensioen. Klinkt wel heel fijn die appartementen. Zo zouden nieuwe bejaardenhuizen, voor een ieder te veroorloven, moeten zijn.

      Verwijderen
    2. Mijn oom en tante wonen ook in soortgelijk senioren appartement met (inkoopbare) zorg. Ze hebben het prima naar hun zin, maar de huur is wel veel hoger daar (in het Gooi). Dat ging al naar de EUR 2500 en dan nog de kosten van de zorg die ze afnemen.

      Verwijderen
    3. Idee is leuk, maar helaas niet voor iedereen weggelegd.

      Verwijderen
  11. Ze hadden in de jaren 80 al kunnen bedenken dat de grote na-oorlogse generatie eens hulpbehoevend zou worden en dat mijn generatie deze zorg niet aan zou kunnen. Wij zijn met veel minder mensen als de generatie van na de oorlog.
    Daarnaast is er sowieso te weinig gebouwd voor deze generatie. Ze zitten vast in dat te grote huis want ze kunnen een seniorenwoning niet betalen. Ik zie het bij mijn buren. Ze hebben een relatief lage huur. Aan de overkant van de straat zijn zo’n 10 jaar geleden seniorenwoningen gebouwd maar de huur was toen al het dubbele van wat ze toen betaalden. De huur zit nu precies op de grens van wel of geen huurtoeslag. Dat betekent voor hun dus dat ze er ongeveer €250,- op achteruit gaan. Wie kan dat betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben het met je eens, ze hadden ze nooit mogen sluiten. Al is het maar voor het stukje eenzaamheid. De zorg die je meer geconcentreerd kan uitvoeren dan nu ieder huisje af rijden. Nee hier hebben ze echt een fout in gemaakt de overheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lijkt me voor de woningmarkt ook heel handig als ouderen op een gegeven moment weer "op kamers" gaan (en er hoeft dan niet eens per se voor iedereen gekookt en gepoetst te worden, maar alleen voor wie dat nodig heeft) zodat gezinnen in de grote, half verlaten woningen kunnen wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het kost ook veel meer om alle individuele woningen aan te passen. Denk hierbij aan( trap) liften, til liften, douche steunen, rolstoelen, rolators etc. In een woonzorgzorgcentrum is veel aanwezig voor gezamenlijk gebruik veel beter voor het milieu en efficiënter. Zorg kan ook beter worden ingedeeld en gerichter aangepast worden naar de behoefte van de oudere op dat specifieke moment wat kan verschillen van dag tot dag. Daar is alleen in een woning geen of minder zicht op. Familie die nu veel meer onderdruk komt te staan. En hun eigen leven letterlijk aan de kant moeten zetten voor de juiste zorg voor de oudere in hun omgeving ik vind het schrijnend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben vanuit de landelijke kerken bejaarde ,zorgwoningen en verpleegtehuis.....als ik zie hoe mensen opknappen vanuit de eenzaamheid van hun vaak te grote huis ,dan ben ik blij dat ze er zijn.
    De kamers zijn ruim en in de ruimte om de kamers worden allerhande activiteiten gedaan zoals voorlezen,spelletje,handwerken ,samen zingen en eventueel met elkaar eten.
    Wil je op je kamer blijven is dat ook goed maar je hoort dan wel geluiden en mensen om je heen.
    Je blijft door middel van de kerktelefoon verbonden met je thuisgemeente en dat zijn maar 2 knopjes ,dus te overzien voor ouderen.
    Ik ben er al enkele jaren vrijwilligster en zie hoe de mensen opfleuren.
    Ze hadden landelijk deze huizen nooit moeten sluiten.
    Nu wonen wij in appartement dat er om bekend staat bij de thuiszorg dat we naar elkaar omkijken maar ik hoor bij de jongste en ben nog redelijk mobiel.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jouw laatste zin : "Wie heeft in vredesnaam verzonnen dat er tussen de beperkte zorg thuis en de uitgebreide en medische zorg in het verpleeghuis helemaal niets hoefde te komen?", kent eigenlijk een zeer simpel antwoord. Het zijn dezelfde mensen die heden ten dage zich zwaar verwonderd afvragen waar in vredesnaam die 'grijze golf' toch opeens vandaan komt. De politici dus die niet verder gekeken hebben dan de volgende verkiezing en om een land te besturen heb je toch wel een visie nodig op de toekomst en die ligt verder dan de komende verkiezing.
    Ik ben nog geboren in WO II en heb gemerkt dat grofweg vanaf jaren '80 van de vorige eeuw, meer en meer de financiën maatgevend werden en dat het welzijn hieraan ondergeschikt gemaakt werd. En dat geldt niet alleen voor de (bejaarden)zorg, maar op bijna ieder terrein. Dat we nu op zoveel terreinen tegen de grenzen aanlopen is geen toeval.
    Om het even populair te zeggen: zoals juristen voor verregaande ambtenarij hebben gezorgd, hebben boekhouders (accountants) ervoor gezorgd dat ieder ding teruggebracht werd tot geld. Overal kenden ze de prijs van, maar van vrijwel niets de waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die anoniem van 17:42 ben ik. Ben denk ik gewoon vergeten even het driehoekje aan te klikken en mijn naam in te vullen.

      Verwijderen
  17. Mooi en waarheidsgetrouw stuk. Zelf kunnen we ook van alles doen, om onze oude dag zo plezierig mogelijk te laten verlopen. Moeten we zelf maatregelen nemen en ons eigen kapitaal investeren. Niet zoals ik om mij heen hoor “iets achter willen laten voor de kinderen”. Momenteel zijn er genoeg particuliere en vrienden initiatieven om een gezamenlijke woonsituatie op te zetten. Lijkt mij fantastisch. Nu alleen de regels nog aanpassen om het mogelijk te maken, zoals oa de verbouw en splitsing onroerend goed in diverse kleinere stukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kan kort zijn: Ik ben het helemaal met je eens Aaf. Ze hadden de bejaardenhuizen nooit moeten afschaffen en ze moeten zo snel mogelijk terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. In Zwolle is er een Sam/sam huis gebouwd. Appartementen voor ouderen waarbij je geacht word elkaar te helpen. Ik als 60 plusser kreeg ook de vraag of ik er interresse in had. Op zich geen verkeerd idee, ware het niet dat zo'n appartement bestaat uit een kleine keuken, slaapkamer en badkamer. De bedoeling is dat je de woonkamer met elkaar deelt. Ook de enige buitenruimte die er is , het inpandige balkon moet je met elkaar delen. Ik vind het helemaal niets , zeker niet omdat ik nog werk en na mijn werk het geen straf vind om lekker in mijn eentje te eten , tv te kijken of in mijn tuintje te rommelen in de zomer. Iets wat in een gedeelde woonkamer en met alleen een balkon niet kan. En als je zoals ik laatst ziek bent ben je dus veroordeeld tot je slaapkamer, want je gaat daar niet in je badjas in de woonkamer zitten . Bovendien moet je solliciteren om er te mogen wonen , want je moet wel door de andere bewoners goed gekeurd worden en de huur is flink hoger dan mijn huidige woning. Ik heb bedankt voor de eer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot gelijk. Lekker op jezelf blijven zolang dat kan.
      Dat "goedgekeurd" worden door de bewoners zou ik al direct op afhaken en dat je inderdaad geen eigen woonkamer hebt.
      Tis fijn als je je even kunt terugtrekken in je eigen bubbel.

      Verwijderen
  20. Vanuit omgeving en werk heb ik veel contact met ouderen. Van al deze mensen is er maar een iemand die denkt dat een verzorgingshuis misschien een goede optie is. Mensen hechten sterk aan zelfbeschikking en privacy.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij hebben hier in de stad een particulier bejaardentehuis waar je een appertement kunt huren. Wel duur. Met een vroot appartement kost het momenteel zo’n 2000 euro. Dat is meer dan mijn inkomen. Maar als je genoeg geld achter de hand hebt, kan het. Je moet dan wel rekenen met het feit dat je 100 kunt worden. Momenteel is het voor mij nog geen optie, veel te fit, maar voor de toekomst om in gedachten te houden. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi geschreven! Zelf altijd in verzorgingshuizen gewerkt en natuurlijk was niet iedere bewoner altijd tevreden maar er was wel zorg én aandacht! Ben nu mantelzorger voor mijn moeder in Amsterdam die vorig jaar een CVA kreeg, zij mocht 6 weken revalideren in een verzorgings/verpleeghuis en bloeide helemaal op maar na die 6 weken moest ze naar huis. Man en ik hebben haar huis voor zover mogelijk aangepast maar de zorg eromheen kon door de gemeente Amsterdam niet geleverd worden. Gelukkig kan ze weer veel zelf maar over het algemeen is de tendens: "u heeft toch een dochter". Wij gaan nu 4 keer per week naar Amsterdam en nemen het grootste deel van de zorg voor onze rekening en intussen doe ik op die dagen ook nog wat klusjes en boodschappen voor andere ouderen die bij haar in het complex wonen. De gemeente Amsterdam maakt zich wel druk over allerhande andere zaken maar laat haar ouderen letterlijk en figuurlijk in de kou staan. In ben nu 61, mijn moeder 87 en wanneer wij over 10 jaar (of eerder) zelf zorg nodig hebben is die er niet meer. Zelf nu wat fysieke klachten maar de wachttijd voor een specialist is 300 dagen. Ook wanneer men vandaag zou beginnen met bouwen vrees ik dat het te laat is, veel te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ergens heb ik gelezen/gehoord dat er ook ouderenwoningen worden gebruikt voor jonge mensen. Volgens mij in een programma over een tienermoeder die woonruimte zocht. Deze mensen mogen in een seniorenwoning wonen (gratis?) als ze ook (lichte) zorg voor de ouderen doen die naast ze wonen. Zoals boodschappen doen, evt eten koken e.d. Dat lijkt me een ideale oplossing. Jongeren hebben woonruimte en de (mantel)zorg voor ouderen wordt ontlast. Iemand dicht in de buurt die een oogje in het zeil kan houden en zo goedkoop kan wonen.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.