vrijdag 14 juni 2024

Een duurzame en zuinige oplossing voor okselzweet: een sousbras

Ik denk dat sousbrassen voor de meeste lezers totaal onbekend zijn. Daarom deze keer een stukje over een sousbras, ook omdat ik vind dat het ook nu nog een goede tip vind om duurzaam om te gaan met min of meer kwetsbare kleding.

Mijn beppe Aaf zette in haar jurken en jasjes in iedere oksel een sousbras (klik voor een site waar je ze in veel maten kunt kopen). Ze zette ze aan de binnenkant vast met speciale veiligheidsspeldjes of ze naaide ze met de hand met een paar steekjes vast.
Dat deed ze om het okselzweet op te vangen. De katoenen sousbrassen werden regelmatig gewassen, maar de kleding veel minder vaak.

Een sousbras, je kunt ze ook tegenwoordig nog steeds kopen.

De kleding werd er door beschermd. Geen zweetplekken, waardoor het kledingstuk minder vaak gewassen hoefde te worden. Tijdens het eten koken gebruikte ze jasschorten om haar kleding te beschermen en tijdens de maaltijden werden altijd servetten gebruikt, als een soort slab. Daardoor hoefden haar jurken en jasjes niet zo vaak gewassen of naar de stomerij gebracht te worden.

hier heeft mijn beppe in haar jurk vast en zeker sousbrassen gedragen

Een duurzame oplossing, want wassen en stomen is niet goed voor het milieu en door niet (te vaak) te wassen is textiel minder aan slijtage onderhevig.
Kende jij het bestaan van soubrassen?

21 opmerkingen:

  1. Inderdaad,ik herken het van mijn oma. En een schort met koken gebruik ik nog steeds

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe moet je het woord soubras uitspreken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk een Frans woord. 'Sous' = onder en 'bras' = arm. Dus je spreekt het woord op zijn Frans uit.

      Verwijderen
  3. Soubrassen ken ik niet. Het lijkt me ook wat minder prettig, zo'n stuk stof in je oksel.
    Ik heb de deos van Happy Soaps, uit zo'n kartonnen doosje. Is geweldig effectief tegen zweet.
    Qua knoeien zou een slab of schort voor mij best handig zijn, maar dat gaat me wat ver...
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt bij een grote drogisterij keten wegwerp “okselpads” kopen. Zijn minder milieuvriendelijk dan wasbare. Ze lijken met hun plakstrip op maandverbandjes die je in je kleding plakt. Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soebra met een korte A van ach.
    Waarschijnlijk stamt het gebruik van dit Franse woord nog uit de tijd van Napoleon. Mijn Overgrootmoeder zei bijvoorbeeld ook nog embrasse voor het koordje van het gordijn, en diffuus als iets niet helder was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is me helemaal onbekend.
    Mijn moeder gebruikte nooit deodorant maar had ook nooit een zweetlucht.
    Wij zijn geen zweters dat scheelt natuurlijk
    Kleding werd gelucht en niet zo vaak gewassen.
    En ja dat schort

    Ik heb ook nog jaren jasschort gedragen tot de pubers gingen protesteren maar een schort draag ik nog steeds net als aparte kleding waarin ik mijn werk doe.
    Al is het huishoudelijke werk veel minder vuil ,ik kan niet werken in mijn goede kleding
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken het, maar herken het probleem gelukkig niet. Zweten is erg verschillend van persoon tot persoon en ook de.keuze van het kledingmateriaal is van invloed.Als je een hoog gehalte polyester in je kleren hebt, zweet je meer bv,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En al die jurkjes waren ook van polyester, zweet jurkjes , want van milieu had men toen nog niet gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook prettiger voor de huisvrouw die door de polyester en nylon minder kreukels en dus minder strijkwerk had. Terlenka broeken als uitkomst voor de arbeidersvrouw, die voor haar man geen wollen pantalon kon betalen.

      Verwijderen
  9. Ik heb wel van sousbras gehoord maar nooit gebruikt. Als je die dingen gebruikt vanwege overmatige transpiratie, dan neem ik aan dat ze na gebruik gewassen moeten worden. Anders blijft de kleding fris maar gaan die dingen flink stinken. Zomerkleding moet toch vaker gewassen worden, je transpireert niet alleen onder je oksels. Na een paar keer dragen komt er echt wel een muf luchtje.
    Voordeel van sousbras is denk ik dat er geen donkere kringen in je kleren komen. Maar echt fris lijken ze me ook weer niet.
    Schorten draag ik niet. Als ik thuis ben draag ik makkelijke 'huiskleren', maakt niet uit of daar vlekken in komen. Ze gaan jaren mee en zijn al heel vaak gewassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee, dit is helemaal nieuw voor me, ik geloof niet dat mijn oma zoiets had. Maar ik vind het een briljante uitvinding zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. jeugdherinneringen......in truitjes en jurkjes zat zo,n plaklap.
    ik vond het echt niet fijn....maar ja,schorten horen nog tot mijn keukenuitrusting en kleding luchten is mij ook niet vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog nooit van gehoord! Maar ik herinner me wel nog dat mijn moeder vroeger altijd onderjurken droeg onder een jurk. Wellicht had dat hetzelfde doel?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooit het woordenboekspel in de klas op de HAVO gewonnen met dit woord ;) gr.Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als je echt erg transpireert is Nuud een uitvinding! Mijn pubers zweren er bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn oudste zus (nu 80) transpireerde vroeger heel erg en daarom had ze in verschillen jurkjes sousbrasses, vast gespeld met een klein speldje. De sousbrasses gingen na 1 keer dragen in de was. Na de overgang was het overmatige transpireren afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja ik kende het fenomeen wel maar dat is alles. Mijn oma had een half schortje maar omdat dat meestal ergens onder haar buik hing had het weinig effect, ze knoeide altijd erg en dat heb ik geeerfd, maar schort heb ik niet. De buurvrouw loopt er overdag wel vaak mee ook buiten als ze de hond uitlaat.
    Vroeger transpireerde ik wel maar nu op leeftijd eigenlijk niet meer behalve hoog zomer en dan ook nog alleen links, en de haren die vroeger welig tierden zijn ook verdwenen na de overgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nee, nooit gezien en ook het woord nooit eerder gehoord. Ik draag altijd een schort in de keuken, zelfs als ik mijn huisvest en joggingbroek aan heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Reactie op (12. 45 uur) dragen van onderjurk : deze had je aan zodat de jurk mooi viel of een onderrok zodat je rok mooi valt. Zonder onderrok komt veel meer de vorm van je billen in de stof te zitten. Met onderrok valt de stof eleganter.
    Vroeger werden er ook altijd panties gedragen. Met onderjurk/ rok kleefde de stof van de jurk niet aan de panty en kroop de jurk niet omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.