dinsdag 4 juni 2024

Effectief sparen: betaal eerst jezelf!

In het Engels: pay yourself first.
Ik zet al jaren maandelijks een vast bedrag op mijn spaarrekening direct nadat mijn salaris/AOW/pensioen binnen komt.

Het bedrag dat na dit sparen overblijft, is eigenlijk net iets lager dan het geld dat ik in een maand nodig heb om van te leven. Soms red ik het er mee, soms ook niet. In ieder geval helpt dit sparen op de 23e van de maand mij om me bewust te zijn van het geld dat ik uitgeef, zodat ik geen geld uitgeef aan onzin dingen, die feitelijk alleen het milieu belasten.

Ik ben daar mee begonnen toen ik nog volop bezig was om mijn hypotheek af te lossen. Daarmee was een groot deel van mijn geld niet direct zichtbaar en bereikbaar. Ik moest er wel wat voor doen om bij mijn spaargeld te komen. 
In maanden dat ik meer geld nodig heb, als ik in november de zorgpremie in één keer betaal, als ik mijn jaarabonnement op de krant of zwembad wil betalen, als ik in mei de jaarpremie van de woonhuisverzekering moet betalen, dan moet er geld bij, want zo ruim is mijn maandbudget niet. Met mijn spaarrekening bij dezelfde bank als mijn betaalrekening is dat tegenwoordig in een handomdraai geregeld. Even wat geld er bij en de rest van mijn geld staat 1,75% rente te vergaren. Ooit ontving ik ook rente over de tegoeden op mijn betaalrekening, maar dat is al weer heel lang geleden.

Voor mij is het principe betaal eerst jezelf heel effectief. Ik vergeet het doordat het automatische maandelijkse betalingen zijn ook nooit.

En waarom spaargeld? Het geeft me heel veel gemoedsrust om te weten dat ik voldoende geld achter de hand heb, mocht ik dat nodig hebben. Bijvoorbeeld een jaar geleden toen ik mijn driewieler kocht.   

10 opmerkingen:

  1. Hoi, ik heb een jaaroverzicht met de uitgaven die bekend zijn, daar baseer ik mijn spaarbedrag op. Ik spaar ook zodra mijn salaris binnen is, maar het bedrag verschilt per maand. Moet ik de jaarlijkse betaling voor de fietsenstalling in augustus doen, dan is mijn spaarbedrag die maand dus lager.
    Zo hoef ik zelden aan mijn spaargeld te komen, tenzij bij tegenvallers of dingen die ik extra wil doen. Groet , G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor die jaarlijks terugkerende dingen maak ik ook een berekening per maand en dat gaat naar een aparte spaarrekening die ik dan ook de reserveringsrekening noem. Komt die rekening er aan dan wordt het geld van de reserveringsrekening geboekt naar de betaalrekening.
      Daarnaast heb ik een rekening voor sparen voor niet terugkerende zaken zoals bv een nieuwe fiets, een vakantie etc.

      Verwijderen
  2. Bij mij gaat er ook automatisch naar spaarrekening. Meestal bekijk ik halverwege de maand de stand en beslis of ik nog wat extra inleg in sparen. Maar als er bv tweede helft vd maand een lunch en winkelen met dochter gepland staat laat ik staan wat er staat en zie wel hoe het loopt.
    Ik werk niet met budgetten per week, omdat we ook groot inkopen in Belgie en Duitsland is uitgaven patroon vrij grillig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij leven van de AOW van mijn man en zijn pensioen. Ik zet elke maand €500 op een spaarrekening die ik zorgkosten genoemd heb. Betaal ik in Januari de jaarpremies. Komt er een rekening van eigen bijdrage, tandarts en dierenarts dan haal ik dat ook van deze spaarrekening. Onze belasting teruggave heb ik dit jaar weer op onze spaarrekening Vervoer gestort. Voor als het nodig is vervangen fietsen of auto of reparatie kosten. Avond voordat de AOW weer gestort wordt, kijk ik of we geld over hebben gehouden en dat stort ik op de rekening Buffer Deze spaarrekening gebruik ik als we extra kosten hebben bijv een kapotte wasmachine… ik noem maar wat.. maar elke maand te weinig geld op mijn rekening laten staan en dan tekort komen en van het spaargeld moeten opnemen… dat geeft mij een gevoel van te kort komen en schaarste. We hebben trouwens ook nog een spaarrekening Die vroeger Sparen voor later heette… die heet nu Later is nu. Daar betaal ik de huur van onze vakantie huisjes van. We zitten bij de ING met een lopende rekening die kost elke maand geld.. maar onder die rekening kun je dus spaarrekeningen hangen en dat kost niets extra’s. Het oude potjes systeem van vroeger eigenlijk Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En alleen de namen bedenken is al leuk...

      Verwijderen
  4. Ik geloof dat ik op dit blog voor het eerst las over 'pay yourself first'. Dit principe hanteer ik sindsdien en bevalt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb rond de 23e alle inkomsten bijgeschreven en op de 24e gaat automatisch alles boven de 1400 euro naar de spaarrekening. Van die 1400 doe ik alle vaste maandelijkse afschrijvingen, mijn boodschappen en er is dan nog wat ruimte over voor rond de 50 euro leuke en/of onverwachte uitgaven. Verder spaar ik ook elke maand een vast bedrag voor vervanging witgoed, voor eigen risico het volgende jaar en voor een verhuizing over 15 jaar. Bevalt me goed zo, ik heb altijd voor alles genoeg op betaal- en spaarrekening.
    Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze regel, betaal jezelf eerst, dat vond ik in het begin zo'n onzin. Hoezo, eerst jezelf betalen, dacht ik?! je betaalt toch eerst je vaste lasten?!
    Maar inmiddels snap ik beter wat er bedoeld wordt: maak meteen een spaarbedrag over naar je spaarrekening - in tegenstelling tot wachten of er aan het eind van de maand iets overblijft en op de spaarrekening zetten. Ik zie het sparen als een van de vaste lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik spaar niet en betaal me zelf dus ook niet eerst! Heb genoeg spaargeld om noodgevallen op te vangen, geen hypotheek en iedere maand AOW. In mijn werkzame jaren genoeg gespaard om daar nu de vruchten van te plukken.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je voldoende spaargeld hebt voor wat je nodig hebt + een buffer, dan is sparen niet nodig.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.