Soms wordt het automatisch opladen weken later afgeschreven. Het opladen op 12 augustus werd op 19 september van mijn bankrekening geplukt. Soms gebeurt het dat er dan gelijktijdig 2x 20 euro van mijn rekening verdwijnen, van een heel recente transactie en van een transactie die ruim een maand eerder plaatsvond. Dat vind ik niet zo geslaagd, want ik reken niet op zo'n grote afschrijving.
Op een gegeven moment heb ik binnen 1 minuut 2x ingecheckt in de bus, 2x 4 euro weg, alleen de laatste 4 euro werd bij uitchecken aan het einde van de rit verrekend met de werkelijke ritprijs. Het moet niet kunnen dat het systeem zonder uitchecken dubbel incheckt. Ik heb mijn geld teruggevraagd, maar ik krijg als antwoord:
U heeft een claim bij ons ingediend van uw OV-chipkaart.
Wij hebben echter geen reisgegevens geveonden van 16 april. Wij moeten u claim
dan ook afwijzen.
Juist ja, geen reisgegevens. Logisch want het systeem liet toe dat ik direct daarna nog een keer incheckte. De bus stond toen nog op het busstation, dus reisgegevens zijn er inderdaad niet, dat zal best kloppen, maar daarom wil ik mijn geld nu juist terug.
Ik heb gebeld naar het informatienummer, 10 cent per minuut en eindeloos in de wacht gehangen. Toen bleek dat ik dan maar schriftelijk om restitutie moest vragen. Ik ben benieuwd of dat wat oplevert.
Verder heb ik restitutie gevraagd van een reis waarbij het systeem mijn uitchecken niet pakte. Ik heb al zes weken geleden een brief met formulier gestuurd en volgens de website heb ik 3 maanden de tijd om restitutie aan te vragen, dus de tijd gaat dringen. Ik stuur opnieuw een brief met een verzoek. Het scheelt mij + 3,50 euro. Niet veel, maar het ergert mij dat ik alles bij elkaar opgeteld al veel extra geld kwijt ben. Dat ligt aan verschillende dingen: de kaart zelf kost €7,50, de ritprijs is hoger dan bij strippenkaarten en dan bovenbeschreven "onvolkomenheden".
Wat mij verder ergert is dat er op dat stukje (42 km) tussen mijn huis en mijn moeders verzorgingshuis 3 vervoerders actief zijn, dus heb ik te maken met 3 instanties waar ik geld terug moet vragen:
Qbuzz Groningen Drenthe beheert de stadsdienst in Groningen.
Qbuzz/RET (Zuidwest Friesland) beheert lijn 304 tussen Groningen en Drachten, maar soms rijden er ook Arriva bussen op deze lijn.
Arriva touring beheert lijn 314 tussen Groningen en Drachten
Arriva heeft een kantoor op het centraal station in Groningen, maar dat is voor de treinen en niet voor de bussen. Je denkt: ik loop even bij Arriva naar binnen en vraag informatie, maar dat is dan weer niet de juiste Arriva.
Het systeem van de OV chiplezers met bliepjes, tekst op een scherm en een groen lichtje is niet gemakkelijk voor mij. Ik heb gehoorproblemen en hoor het verschil niet tussen een fout bliepje en een goed bliepje. Verder zie ik niet zo goed, zeker als de zon op de kaartlezer staat. Ik heb een beginnende staar en ik heb lidtekens op mijn netvliezen.
Ik heb de OV chip nu een aantal maanden geprobeerd. Ik doe mijn stinkende best, maar ik vind het een wanproduct.
Ik heb HIER vanavond maar eens even mijn klachten gedeponeerd.
Doe jij wat met OV chipklachten?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Update 29 september: Hoera, uitgerekend vandaag heb ik restitutie ontvangen van de reis waarbij het uitchecken niet lukte! Ik kreeg €3,43 terug. Het duurde even, maar dit is gelukt!
------------------------------------------------------------------------------------------
Update 2 oktober: het mailtje van Arriva, dat ze niet konden uitbetalen omdat er geen reisgegevens waren, kon ik niet goed printen, er viel tekst weg. Ik had het al bijna opgegeven, maar ik ga toch echt mijn geld terugvragen . Ik laat die 4 euro niet schieten! Ik ga gewoon nog een poging doen het mailtje goed uit te printen.
Juist ja, geen reisgegevens. Logisch want het systeem liet toe dat ik direct daarna nog een keer incheckte. De bus stond toen nog op het busstation, dus reisgegevens zijn er inderdaad niet, dat zal best kloppen, maar daarom wil ik mijn geld nu juist terug.
Ik heb gebeld naar het informatienummer, 10 cent per minuut en eindeloos in de wacht gehangen. Toen bleek dat ik dan maar schriftelijk om restitutie moest vragen. Ik ben benieuwd of dat wat oplevert.
Lijn 314 van Arriva op het Centraal Station in Groningen |
Wat mij verder ergert is dat er op dat stukje (42 km) tussen mijn huis en mijn moeders verzorgingshuis 3 vervoerders actief zijn, dus heb ik te maken met 3 instanties waar ik geld terug moet vragen:
Qbuzz Groningen Drenthe beheert de stadsdienst in Groningen.
Qbuzz/RET (Zuidwest Friesland) beheert lijn 304 tussen Groningen en Drachten, maar soms rijden er ook Arriva bussen op deze lijn.
Arriva touring beheert lijn 314 tussen Groningen en Drachten
Arriva heeft een kantoor op het centraal station in Groningen, maar dat is voor de treinen en niet voor de bussen. Je denkt: ik loop even bij Arriva naar binnen en vraag informatie, maar dat is dan weer niet de juiste Arriva.
Het systeem van de OV chiplezers met bliepjes, tekst op een scherm en een groen lichtje is niet gemakkelijk voor mij. Ik heb gehoorproblemen en hoor het verschil niet tussen een fout bliepje en een goed bliepje. Verder zie ik niet zo goed, zeker als de zon op de kaartlezer staat. Ik heb een beginnende staar en ik heb lidtekens op mijn netvliezen.
Ik heb de OV chip nu een aantal maanden geprobeerd. Ik doe mijn stinkende best, maar ik vind het een wanproduct.
Ik heb HIER vanavond maar eens even mijn klachten gedeponeerd.
Doe jij wat met OV chipklachten?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Update 29 september: Hoera, uitgerekend vandaag heb ik restitutie ontvangen van de reis waarbij het uitchecken niet lukte! Ik kreeg €3,43 terug. Het duurde even, maar dit is gelukt!
------------------------------------------------------------------------------------------
Update 2 oktober: het mailtje van Arriva, dat ze niet konden uitbetalen omdat er geen reisgegevens waren, kon ik niet goed printen, er viel tekst weg. Ik had het al bijna opgegeven, maar ik ga toch echt mijn geld terugvragen . Ik laat die 4 euro niet schieten! Ik ga gewoon nog een poging doen het mailtje goed uit te printen.
Nog niet zo heel lang geleden moest ik als ik met het ov mijn ouders wilde bezoeken eerst met de trein (kaartje), dan met de metro (ov-chip) en dan met de bus(strippenkaart). Waarbij ik dus gewoonlijk niet met ov ga en dus geen strippenkaarten had (en eerst ook geen ov-chip).
BeantwoordenVerwijderenIn die bus bleef het echter heel, heel lang onmogelijk om te chippen, waardoor de reis een stuk duurder werd. Zeker als je ook nog eens geen strippenkaart hebt EN die niet kunt kopen op het metrostation...
Ik heb om die redenen een paar keer geweigerd om te betalen en ben gewoon ingestapt (je moet in de bus langs de buschauffeur en daar je kaartje laten zien / stempelen).
De OV chipkaart is niet aardig voor buitenlanders. Die kunnen niet pinnen, wel hun creditcard gebruiken. In Rotterdam zijn er drie plekken waar ze met muntgeld hun kaart kunnen opladen!!!
BeantwoordenVerwijderenDan Parijs de metro, je hebt heel handig een kaart Ook in Londen heb je handige voorzieningen.
Nou ja, in ieder geval laad ik regelmatig een kaart op voor een buitenlander, anders had ik dit niet geweten.
weg ermee
BeantwoordenVerwijderen