zondag 7 juni 2009

Het verhaal van de 24677 euro schuld

07/06/2009
Ik volg met belangstelling de programma’s van een dubbeltje op zijn kant. Het programma is ondertussen waarschijnlijk al bij iedereen bekend. Mensen in het programma hebben forse schulden gemaakt en weten niet hoe ze er weer uit moeten komen. Voor een deel herken ik de verhalen. Ik was ooit, nog helemaal niet lang geleden, behoorlijk naief en heb me laten overhalen veel te lenen in een doorlopend krediet.
Dat kwam zo: Ik heb in maart 2007 mijn huidige woning relatief goedkoop gekocht. De voor- en achtergevel zijn niet van steen, maar zijn opgebouwd uit beplating. Het bleek binnen een paar maanden dat de gevels beneden in slechte staat waren. Ik heb toen al snel, te snel, besloten alles te laten vervangen door kunststof gevels en hoge kwaliteit dubbel glas. Maar dat bleek een heel duur klusje. Ik toen besloten om alleen de begane grond te laten doen en de bovenverdieping voorlopig zo te laten. Die bovenverdieping was in redelijke staat. Voor de verbouwing, die €22.463,- kostte, had ik niet genoeg geld, dus er moest geleend worden. Omdat ik van niets wist, heeft het bedrijf dat de verbouwing zou regelen een financieringsbureautje ingeschakeld. Ik kon het geld bij hun lenen, geen probleem. De rente was 9,2% op jaarbasis. Dat er ook nog kosten overheen kwamen bij het lenen, dat wist ik niet, is mij ook niet verteld. Waarschijnlijk stond het in de kleine lettertjes, die ik dom genoeg, slecht gelezen heb. De ruim 9000 spaargeld die ik had, hoefde ik er niet in te steken, die kon ik beter gebruiken als buffer. Ik had nog nooit geld geleend en was zo onnozel om die 9000 euro niet in de verbouwing te steken. Dus alles werd geleend. De extra kosten voor het afsluiten van de lening waren €2.217,– daarnaast moest er 9,2% rente betaald worden. Ik had in oktober 2007 ineens een extra kostenpost van €228,73 per maand. Dat was de rente die ik over de lening moest betalen, aflossing zat daar nog niet eens bij. Die 9000 spaargeld stond op een spaarrekening van de Postbank en leverde weinig rente. Ik ben als een haas die €9000,- gaan afbetalen en ben heel hard gaan sparen om zoveel mogelijk af te lossen. Hierdoor werd het maandbedrag van de lening al snel lager, waardoor ik nog meer kon aflossen. Op in april 2008 heeft een vriendin van mij geld ter hoogte van het bedrag van de lening voor 5% geleend, waardoor ik alles ineens heb afgelost. Eind december 2008 heb ik alle geld van de lening afgelost aan vriendin. Dus behalve de hypotheek ben ik nu helemaal schuldenvrij, een hele opluchting!
Ik besefte pas achteraf dat het advies om die 9000 niet in te zetten, maar te gebruiken als buffer, alleen maar in het voordeel van de financier was. Zo kon hij veel meer aan mijn lening verdienen.
Ik hoop dat het mijn laatste financiële misser was. Ik heb mijn leergeld betaald en leer er elke dag nog bij.
Ter aanvulling voor Verzamelaar en Anna: ik heb over 2007 en 2008 wel belasting teruggekregen over de betaalde rente van de verbouwingslening. Dat dan weer wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.