dinsdag 19 april 2011

Pensioenoverzicht: hoe "rijk" ben ik op mijn oude dag?

Afgelopen week heb ik een nieuw pensioenoverzicht van het ABP ontvangen.
Er wordt wel weer de mogelijkheid gegeven om vanaf mijn 63e te stoppen met werken. Dan zou ik tot mijn 65e jaar bruto €16.713 per jaar ontvangen en na mijn 65e €3.597 per jaar. Mmm dat blijft toch een beetje nazingen in mijn hoofd, zou het kunnen met flink wat spaargeld achter de hand?
Ik vind het lastig om het overzicht goed te lezen! Er is wel een leeswijzer bij, maar ze vertellen mij niet hoeveel geld ik na mijn 65e per maand ga ontvangen. Het zegt me allemaal niet zo veel. De berichten over slecht beheer van pensioenfondsen en verdampende pensioenen zit me nog steeds niet lekker.
Er is ook zoiets als Mijn ABP. Tegenwoordig heet alles Mijn puntje puntje, maar vooruit, ik heb mijn tegenzin tegen het bezoeken van Mijn ABP overwonnen. Het is lang geleden dat ik die site voor het laatst bezocht had. Ok, ik wil nu wel eens weten hoe het zit. Op de site worden wel nettobedragen genoemd, dus dat schiet op.
Je kunt spelen met de ingangsdatum van je pensioen.
Als ik ervoor zou kiezen om op mijn 60e met pensioen te gaan, dan zou ik 833 euro netto per maand ontvangen en na mijn 65e €1002 inclusief AOW. Dat is geen vetpot!
Pensioen op mijn 70e zou betekenen dat ik vanaf mijn 70e €1840 netto per maand zou ontvangen, ook weer inclusief AOW. Voor de jaren tussen mijn 65e en mijn 70e wordt geen netto inkomen genoemd, alleen een bruto jaarinkomen, dat is voor mijn doen heel hoog: 42.776 euro. Dat komt natuurlijk van AOW plus salaris, tesamen goed voor een héél leuk inkomen, het zou méér zijn dan ik ooit gehad heb.
Zo kun je het pensioen voor alle ingangsleeftijden tussen 60 en 70 jaar berekenen. Op dit moment voorziet mijn CAO helemaal niet in werken tot na mijn 65e, dus werken tot 70 jaar komt er hoogstwaarschijnlijk helemaal niet van. Toch grappig om er mee te spelen.
En dan te bedenken hoeveel pensioen ik gehad zou hebben als ze bij het ABP mijn centen beter beheerd zouden hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.