Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 12 februari 2013

Jaarlijkse kosten

Laatst had ik even gemist dat ik in januari de krant moet betalen. Omdat vrijwel alle betalingen van vaste lasten automatisch gaan, was er ineens onverwacht een bedrag van mijn betaalrekering verdwenen. Naar aanleiding daarvan heb ik een lijstje opgesteld van grotere jaarlijkse betalingen.
Mijn conclusie: alleen in januari en in mei zijn er vaste jaarlijkse betalingen. In mei is dat de verzekering voor inboedel/woonhuis en aansprakelijkheidsverzekering. Het incasseren van het bedrag is vlak voordat het salaris binnenkomt, dus het handigst zou zijn om nu alvast de opdracht te geven om rond 10 mei geld van de spaarrekening naar de betaalrekening te storten. Dan staat het geld van de incasso alvast klaar.
Naast de vast betalingen is er dan ook nog het eigen risico van de zorgverzekering. In de eerste maanden van het jaar is het eigen risico meestal wel opgemaakt. Dit geld van het eigen risico verdwijnt niet zomaar van mijn rekening, hiervoor ontvang ik eerst een aankondiging voordat het geld van mijn rekening gehaald wordt. Wel prettig, dat het geld niet zomaar geïnd wordt en dat ik eerst voorbereid word op de incasso, dan kan ik er bij dreigende roodstand tenminste wat aan doen.

8 opmerkingen:

  1. Bij ons gebeurt dat op allerlei tijdstippen in het jaar. Bijvoorbeeld het lidmaatschap van de ANWB/wegenwacht wordt voor 2013 al in december 2012 afgeschreven, de autoverzekering in maart, de inboedelverzekering in juni enz.
    Zoals ik al had geschreven bij je vorige blogje hierover: ik heb een overzicht gemaakt op papier. Gewoon een vel papier in 12 stukken verdeeld en in elke maand opgeschreven wat er moet worden betaald (kun je zien bij de afschriften van vorig jaar).
    De gemeentebelasting bijvoorbeeld is niet 1x per jaar, maar ook niet elke maand. Het is verdeeld over een maand of 8 (even uit mijn hoofd).
    Ik tel elk jaar alle vaste lasten op, maak een schatting van de eventuele verhogingen, deel het door 12 en dat blijft elke maand op de rekening staan.Als je eenmalig zorgt dat er een extra bedrag van 1000 euro op je betaalrekening gestort wordt en je houd je verder aan het voorgaande kom je nooit rood te staan.
    Elke maand even afvinken wat er is betaald en klaar. ;)


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik neem in het overzicht alles mee. Doe het aan het begin van ieder jaar. Ook het huishoudgeld, geld voor de hulp, geschat bedrag kapper, koor, haardhout etc. Weet zo precies wat er iedere maand komt en wat voor ruimte we hebben en zet idd een bedrag opzij voor de grotere uitgaven. Ben alleen zeer benieuwd wat we voor rekening krijgen van de gemeente..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is eigenlijk een goed idee om de vaste afschrijvingen in kaart te brengen. Ik heb daar heel weinig benul van helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak een overzicht per jaar, waarin alle jaarlijkse betalingen naar een maandbedrag wordt omgerekend. Dat bedrag gaat per maand naar een speciale reserveringen rekening. Komt er dan een jaar afrekening haal ik het van die speciale rekening en betaal het dan in 1x. Rood staan kan niet meer op mijn rekening.
    Daarbij heb ik mijn 0 punt verlegd naar 250 euro, genoeg ruimte om de betalingen die ik verwacht door te laten gaan. Omdat ik rente krijg op mijn betaalrekening is het niet ongunstig om daar een vast minimum bedrag op te laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik doe komt op hetzelfde neer he...het totale jaarbedrag door 12 delen..

      Verwijderen
  5. Ik heb het zelfde systeem als Willemien. Werkt heel goed.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima systeem van Willemien. Zo doe ik het ook. Vaste laste omrekenen naar maandbedragen. Werkt prima en nooit geen verrassingen. Met een aparte rekening hiervoor heb je een prima overzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb eigenlijk geen jaarlijkse betalingen, alleen maandelijks. Die staan keurig in een Excel schema. Ook mn uitgaven (boodschappen, benzine, overig) worden bijgehouden en er is een budget voor opgesteld. Ik heb geloof ik één kwartaalbetaling, die reserveer ik in drieen.

    Ik vind het altijd fijn om goed van te voren te weten wat je te wachten staat. Dit jaar heb ik ambitieuze spaarplannen en -doelen, dus we moeten er wat voor over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen