maandag 18 februari 2013

Nieuwe hoortoestellen?

Vanmiddag had ik een afspraak bij de audicien. Ik had gewoon dezelfde medewerker die mij anders ook helpt. Hij heeft niet veel toegevoegd aan de voorlichting die hij mij een jaar geleden al gaf, maar wist wel te melden dat de hele vergoeding door de zorgverzekeraars en UWV dermate op de schop is gegaan, dat er een flinke bezuiniging uit moet komen. Ook had het niet veel gescheeld of de vergoeding voor hoortoestellen was helemaal geschrapt uit de basisverzekering. Wat er precies gebeurt en wat nu de regels zijn, is nog steeds niet duidelijk. Hij kon mij wel een prijsindicatie geven voor de toestellen waar ik voor in aanmerking zou komen. Ik zou daarvoor ongeveer 975 euro moeten betalen. Dat is 25% van de kosten van de toestellen + verzekering, onderhoudsabonnement, oorstukjes etc. Voor mensen die verder geen zorgkosten hebben, komt daar nog het eigen risico bij. Dus dan betaal je 1325 voor je nieuwe hoortoestellen. Ik betaal door andere medische kosten altijd al het eigen risico, dus voor mij is dat geen extra kostenpost.
 Ik heb tegen de audicien gezegd dat ik er over na ga denken, maar voorlopig ook nog geen nieuwe toestellen wil proberen. Mijn toestellen zijn schoongemaakt, ik heb nieuwe oordopjes en de rechter is bijgesteld. In mijn rechteroor, mijn minste oor, hoorde ik de laatste tijd vaak hinderlijke fluittonen, veroorzaakt door het hoortoestel. Vooral in kleine ruimtes (auto, toilet) had ik last van fluittonen, maar ook als ik mijn hand te dicht bij mijn oor hield. Het fluitgeluid is nu verdwenen. De toestellen doen het nu weer prima. Ik kan weer jaren vooruit.
Dus voor mij voorlopig geen nieuwe hoortoestellen.

9 opmerkingen:

  1. 975 Euro aan toestellen zelf betalen? En dat is dan 25%, dus dat is maal 4 per twee? Wat voor verlies heb jij dat je audicien het nodig vind dat je zulke dure toestellen nodig hebt?

    Ik ben nagenoeg zo goed als doof, en mijn toestellen zijn volledig computergestuurd, en lang zo duur niet dat ze tegen de 4000 euro per twee gekost hebben.

    Tevens die fluittoon kan wel degelijk van je oorstukjes komen, heeft je audicien die niet bekeken? Want de hoortoestellen bijstellen is enkel een lapmiddel in dat geval.

    uiteraard ken ik je situ niet verder, maar waarom heb ik het gevoel dat jouw audicien je een.. pardon le mot.. oor aan probeert te naaien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik miste het nieuwe oordopjes gebeuren, bedoel je daar de oorstukjes mee? :)

      Verwijderen
    2. Ja, oorstukjes inderdaad.
      De prijs van de mogelijk nieuw aan te schaffen toestellen was ongeveer 1000 euro per stuk. Bij de kosten kwamen dan nog dingen als verzekering, onderhoud, oorstukjes, droogbox, batterijen met korting. Op de bijkomende kosten is geen vergoeding van de zorgverzekeraar, dus die betaal je helemaal zelf.
      De droogbox en het kortingplan voor batterijen had ik niet genomen als ik er voor gekozen had nu nieuwe toestellen te nemen.
      Alleen de meest eenvoudige zijn niet computergestuurd, bijna alle toestellen zijn dat wel, ook mijn huidige toestellen.

      Verwijderen
    3. Oh dat vind ik dan toch erg hoor.. die bijkomende kosten, die zijn hoog, vind ik dan. Mijn hoortoestellen zijn trouwens ook geen standaard modelletjes, dat voldoet niet.

      Toen ik mijn hoortjes (ik noem ze hoortjes hihi) ging kopen heb ik echt gewoon de hoortjes betaald en de oorstukjes. Het andere spul, de schoonmaakset, al die andere dingen kreeg ik er gratis bij.

      Batterijen van ze hoef ik niet (ja of ik moet ze gratis een keer meekrijgen, dan wel haha); ik neem altijd Duracell, werken voor mij beter en ik bestel ze van internet, ben ik stukken goedkoper uit dan in de winkel.

      Ik was pas nog terug om ze harder te laten zetten (altijd weer lekker confronterend als dat moet, mijn gehoorbeschadiging van kind uit zijnde blijft doorwerken) en ik liet vallen dat mijn blaasbalgje begon te brokkelen en ik ben dan bang dat het afbreekt ergens waar het niet moet afbreken.. kreeg zo hup een nieuwe mee, werd niet moeilijk over gedaan, niks. Kosten? Nul.

      Ik ben heel erg blij met de computersturing. Ik vroeg me in het verleden toen dat enkel met de allermodernste nog was altijd af hoe het toch mogelijk was.. mensen die doof zijn WETEN toch niet hoe hard iets hoort te klinken tenslotte.

      Hoe dan ook.. ik heb ooit 11 of 12 jaar gedaan met een set toestellen, tot volle tevredenheid, er was nooit wat mee. Ik zou zeggen: is er niks mee, bevallen ze goed, lekker zo houden.

      Geld in je zak is het langst uitgespaard, en als je nieuwe moet is het voordeel er nu toch niet meer naar. Of je nou NU nieuwe gaat halen of volgend jaar. En ja je loopt de kans dat ze er helemaal uit gaan volgend jaar, maar ik DENK.. met het oog op de komende vergrijzing.. dat ze goed gek zouden zijn als ze dat zouden doen.

      (maar goed breek me de bek daar niet over open hahaha).

      Verwijderen
    4. Vanaf 1 janauri 2013 ben je door de zorgverzekeraar verplicht in zee te gaan met gecontracteerde audiciens, dat zijn in mijn geval (Zilveren Kruis Achmea) Beter Horen, Schoonenberg en Specsavers. Alleen bij deze audiciens krijg ik 75% vergoeding op de hoortoestellen, bij andere audiciens mag ik alles zelf betalen, dus dan wordt aanschaf van nieuwe oortjes (mijn naam voor mijn toestellen) helemaal een duur grapje. De gecontracteerde audiciens rekenen waarschijnlijk allemaal nogal wat bijkomende kosten.

      Verwijderen
  2. Mijn schoonmoeder heeft ook pas nieuwe. Die kostten rond de 1300 euro per 2. En die mijn moeder een maand of 5 geleden aanschaften waren ca 1500 per 2. Ik vind het dan ook een raar hoog bedrag, maar heb er verder geen verstand van. Misschien kan je shoppen als het zover is, dat je om nieuwe gaat? Mijn moeder heeft trouwens met haar eerste apparaten 15 (!) jaar gedaan. Dat had de audiciën nog niet eerder meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn dochter, compleet doof aan een oor, heeft voor haar andere 'goede' oor een gehoorapparaat. Ze moet ook altijd veel bijbetalen. Je hebt nu eenmaal verschillende vormen van gehoorverlies en dat bepaalt mede de prijs van een gehoorapparaat. Gehoorapparaten die alleen versterken (veel oudere mensen zijn niet slechthorend maar hardhorend) zijn vele malen goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoorapparaten zijn inderdaad niet alleen om te versterken, maar ook om andere vormen van gehoorverlies op te vangen. Ik heb rechts een prothese op de plaats waar normaal gesproken de gehoorbeentjes zitten. Links zijn de gehoorbeentjes aangetast, maar nog wel aanwezig. Sinds een aantal jaren gaat mijn gehoor ook door ouderdomsdoofheid langzaam nog wat meer achteruit.

      Verwijderen
  4. Beste Zuinig aan, U geeft aan bij Achmea verzekerd te zijn en dat u alleen bij de 3 gecontracteerde aanbieders een vergoeding krijgt. Helaas is dit een fabeltje. Mensen met een met een verzekering bij Achmea krijgen wel een vergoeding bij niet gecontracteerden, echter is deze iets lager dan bij een gecontracteerde. Op dit moment 80% van die bekende 75% vergoeding.

    Bijkomend voordeel is dat u veel meer keuze heeft uit het aanbod hoortoestellen en dat u binnen het classificatiesysteem een goedkoper hoortoestel kunt kiezen dan is voorgeschreven en aan de andere kant mag bijbetalen. Dit mag bij de gecontracteerde ketens dus niet.

    Daarnaast komen er bij de ketens enkele zaken die vroeger niet gelijk op de rekening stonden. Een Afstandsbediening, een dure verzekering voor hoortoestellen( welke wordt afgesloten bij Achmea!) en een schreeuwend duur nazorg pakket.

    Zo maken ze de rekening lekker hoog voor u. Allemaal zaken die, als u er goed over nadenkt een bezoek aan een zelfstandige ( Hoorprofs) audicien het er misschien wel veel goedkoper op kunnen maken. Succes met het zoeken naar uw nieuwe hoortoestellen. En geef de zelfstandige audicien ook eens een kans. Al is het alleen maar voor een second opinion.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.