Vroeger, al weer lang geleden, ging alles via post en telefoon. Je zaken via internet regelen, dat was iets wat niemand deed, of in ieder geval bijna niemand.
Tegenwoordig geeft je alles door via internet:
Bij de gemeente:
je verhuizing
aanvraag voor ophalen van grof vuil
aanvraag voor een groter formaat groencontainer
en nog veel meer
-Bij de belastingdienst:
toeslagen aanvragen en wijzigen
belastingaangifte doen
-Aankopen via internet
- Lidmaatschappen aangaan en ook weer opzeggen via internet
- Bankzaken beheren via internet
- Overstappen naar een andere zorgverzekeraar, andere energieleverancier, andere bank enz.
- Contact onderhouden met UWV
etc etc.
De lijst is bijna te lang om op te noemen.
Soms gaat het ook wel eens mis en staan mensen te boek als zijnde geëmigreerd terwijl ze nog steeds in Nederland wonen. Ik heb met verbazing dergelijke verhalen gezien op de tv.
Soms word ik er ook wel eens wat kriegel van, terwijl het bij mij best wat meevalt. Dan wil ik iets via internet regelen en dan krijg je een storing.
- Op de site van mijn werk was sprake van een storing en kon ik een deel van de site niet openen. Ik wilde nog even checken of een collega had gedaan wat ik haar gevraagd had. Dit moest namelijk voor de kerstvakantie geregeld zijn en ik was op vrijdag niet meer aanwezig. Krijg ik de melding: deze pagina bestaat niet. Dat kan niet waar zijn! Alles waar ik de laatste maanden aan gewerkt heb is weg? Nou, gelukkig niet, een paar dagen later kon ik deze pagina gewoon raadplegen. Waarom dan de melding dat de pagina niet bestaat? Ik wilde tijdens de storing deze storing digitaal ook melden, maar ook die pagina gaf als melding: de pagina bestaat niet. Fijn is dat.
- In november wilde ik een declaratie uploaden op de site van de zorgverzekeraar. Dat lukte niet. Toen ben ik die declaratie min of meer vergeten totdat ik een maand later dacht: o ja, die rekening is er ook nog. Dus nogmaals een poging gedaan. Deze site geeft wel aan dat er een storing is en: probeer het later nog eens. Dat heb ik gedaan: ik heb de storingsmelding en het advies om het later nog eens te proberen al wel 20 keer gelezen.
Toen ging ik een chatgesprek aan met iemand van de verzekeraar: die gaf 2 alternatieven, verzenden via de app of via de post. Nee, ik wil dat niet, het is een digitale rekening en ik heb geen zin om uit te zoeken hoe ik op mijn tablet een app kan installeren en die digitale rekening moet verzenden. En via de post? Dan moet ik eerst een papieren versie van de rekening hebben, want de verzekeraar accepteert alleen originelen. Daar ga ik niet aan beginnen! Toen ik vroeg hoe lang de storing nog ging duren, was het antwoord dat ze er hard mee bezig waren.
- De inschrijving voor een leuke handenarbeidcursus is evenmin gelukt. Toen ik me wilde inschrijven kreeg ik de melding dat er gewacht werd op aanmelding, dat duurde 10 minuten en daarna een half uur, maar ik kwam niet op de inschrijvingspagina. Ik denk dat ik op 5 of 6 januari gewoon maar even langs ga of even bel.
Ik ga er min of meer van uit dat sites het doen en dat ik daar kan doen wat ik wil doen, maar dat blijkt een vergissing. Bij mij zijn de consequenties te overzien, maar soms houd ik mijn hart vast als ik bedenk wat er allemaal kan gebeuren op het gebied van cyberaanvallen of andere ellende.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
dinsdag 30 december 2014
Moeizaam internet
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ja we maken onszelf wel kwetsbaar door zo op technologie te vertrouwen. Soms denk ik dat ook wel eens bij die automatische schuifdeuren!
BeantwoordenVerwijderenHaha, ja, het biedt heel veel mogelijkheden, maar het brengt ook risico's met zich mee die je soms niet altijd vooraf overziet. Toch zou ik niet graag zonder willen.
BeantwoordenVerwijderenVanavond op het nippertje de zorgverzekering kunnen regelen, dankzij een aardige meneer van de klantenservice. Alles moet tegenwoordig via Digid, maar die wilde nu juist niet de laatste weken. Wel een nieuwe aangevraagd, maar post in december... En dan kun je niets meer.
BeantwoordenVerwijderenOlga