woensdag 2 september 2015

Greep op je geld: automatische incasso

Bijna iedereen betaalt de vaste kosten met automatische incasso's. Dat is op zich een prima instelling, je hebt er geen omkijken naar: de huur of je hypotheek, je energie, je woonhuisverzekering, je zorgverzekering, de gemeentelijke belastingen, de waterschapslasten, alles wordt van je rekening geïnd.
Dat is helemaal prima, zo lang het gaat om de juiste bedragen, maar wat als je het er niet mee eens bent?

Dan kun je verschillende dingen doen:
- Je kunt het bedrag door de bank laten terugstorten, dat heet storneren. Bij mijn bank kan ik een vandaag geïncasseerd bedrag tot 27 oktober laten terugstorten.
- Ook kun je van een bedrag dat binnenkort geïncasseerd zal worden de incasso laten blokkeren. Dat kan tot een paar dagen van te voren.

Natuurlijk is het zo, dat als je betalingsverplichtingen bent aangegaan, je niet zo maar lukraak incasso's kunt laten blokkeren of storneren. Als jij producten of diensten afneemt, dan moet je daarvoor betalen en de machtiging blijft bestaan als je er niets aan doet. Jouw plicht tot betalen vervalt pas als je contracten verbreekt en/of abonnementen opzegt, eerder niet. In de meeste gevallen stopt een bedrijf dan ook de automatische incasso.

Een paar dagen geleden schreef ik over Ziggo, die abonnementsgeld over september had geïnd, terwijl mijn abonnementen liepen tot 28 augustus. Op zo'n moment, is geld terug laten storten wel slim, want ze hebben helemaal geen recht meer op het innen van abonnementsgeld.
Op zo'n moment laat ik de bank het geld liever terugstorten, dan dat ik ga zitten wachten totdat Ziggo mij het ten onrechte geïncasseerde geld terugbetaalt. Ik mag dan in het verleden wel een machtiging afgegeven hebben, maar niet voor niet geleverde diensten. Op de ochtend van 28 augustus was alles "dood",  geen internet, geen tv, geen vaste telefoon. Daar ga ik niet voor betalen.
Ik heb gemaild naar de klantenservice dat ik het geld voor september heb laten storneren EN dat mijn machtiging tot incasso is vervallen met het opzeggen mijn abonnementen.
Ik heb nog geen reactie.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Afgelopen zondag werd er een bedrag automatisch afgeschreven door Ziggo voor het abonnement voor september. Ik heb een bevestigingsbrief van Ziggo waarin de einddatum van ons abonnement staat, namelijk 31 augustus. Sinds afgelopen zondag heb ik elke dag geprobeerd Ziggo te bellen, uiteraard niet gratis, want ik ben geen klant meer. Ook kan ik niets meer nakijken via MijnZiggo, want, geen klant meer. Elke keer dat ik Ziggo probeer te bellen, krijg ik na zo'n drie minuten de mededeling dat de wachttijd ongeveer een kwartier is. Dat is geen doen natuurlijk. Nu ligt de bal bij Ziggo, ik wacht het maar rustig af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk!!

    Wij betalen veel via automatische incasso, maar ik hou het ook altijd wel goed in de gaten...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.