dinsdag 27 oktober 2015

Goed voor het geheugen!

Volgens onderzoek onder ouderen zou een hoortoestel het geheugen van slechthorende ouderen kunnen verbeteren. Het onderzoek liep over 25 jaar en het gaf als resultaat dat bij ouderen die goed hoorden, of die hoortoestellen hadden, het geheugen gemiddeld minder achteruitging dan bij slechthorenden die geen hoortoestellen gebruikten.
Ik snap het mechanisme dat er achter zit absoluut niet, want waarom zou je beter kunnen onthouden als je beter hoort?
De audicien wil mij ook al stimuleren om op dagen dat ik alleen thuis ben of alleen maar naar een supermarkt ga, toch mijn hoortoestellen in te doen en niet alleen op het werk of bij sociale situaties. Het zou voor mijn hersenen beter zijn en ik zou beter in staat zijn om geluiden te onderscheiden en te plaatsen. Dus sinds kort heb ik iedere dag mijn hoortoestellen in. Niet als ik zwem, of als ik slaap, maar verder wel. Dat doe ik nu een paar weken. Ik moet zeggen, buitengeluiden zoals vogelgeluiden en de wind in de bomen vind ik leuk, maar ik vind de klok heel erg luid tikken en ik kan nu ook de wasmachine op zolder horen als die centrifugeert. Eigenlijk vind ik de laatste geluiden alleen maar irritant, maar als dat goed is voor mijn geheugen, dan het ik er wel wat voor over!
En misschien vallen ze na verloop van tijd minder op?

7 opmerkingen:

  1. Doe wat voor jou het beste voelt en dat lijkt me ook het gezondst. Ik denk dat het erom gaat dat je je hersenen blijft prikkelen.
    Je zou ook een andere klok kunnen nemen. Ik hoor uitstekend en ik vind een tikkende klok irritant. Ik ben ook heel blij met ons vrijstaande huis en dat ik geen contactgeluiden van de buren meer heb (slaande deuren, radio, tv, luid praten).
    De centrifuge duurt maar even en kan een reminder zijn dat ie bijna klaar is. Kort gezegd, probeer het uit. En buiten dat, jij hebt ook nog je werk waarbij je ook heel aktief bent. Scheelt ook weer voor je geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Geluiden stimuleren denk ik de hersenen, en dat is goed voor het geheugen. En aan sommige geluiden wen je inderdaad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm. beetje gemengde gevoelens hierover. Dat zou er dus op neer
    komen, dat mensen, die doof geboren zijn en niets horen, hun geheugen niet gebruiken/stimuleren?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mensen die doof geboren zijn gebruiken hun hersenen anders, tast, zien en reuk krijgen meer verwerkingscapaciteit in de hersenen. Dat soort verwerkingsruimte worden centra in de hersenen genoemd. Iemand die slechthorend is geworden in de loop van zijn/ haar leven " voedt" het gehoorcentrum te weinig. Andere hersendelen kunnen misschien wel wat uitbreiden, maar het is ook goed om het gehoorcentrum te blijven voeden met prikkels. Want dan blijft het hersendeel van je gehoor instand, anders wordt het minder. Dat is wat de audicien bedoelt volgens mij. Ik speel weer even voor biologiedocente...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je uitleg! Het is mij nu duidelijker hoe het werkt!

      Verwijderen
    2. Zoiets lijkt me ook.

      Wat ik ook duidelijk zag bij mijn opa die slechthorend was geworden, is dat hij minder in gesprekken betrokken werd. Ook al hielden we heel veel van hem. Maar alle grappen drie keer uitleggen op schreeuwvolume, totdat hij het eindelijk begreep, dat deden we op een gegeven moment niet meer. Misschien dat ook die mentale/sociale stimulatie belangrijk is voor de hersenen.

      Dus misschien ook kun je thuis rustig je hoorapparaat uit doen als je alleen maar de tikkende klok hoort, maar is het wel verstandig om te proberen andere geluiden (mensen, praatprogramma's etc) wel op te zoeken en te blijven horen.

      Verwijderen
  5. Ik ben slechthorend geboren. Ik mis alle hoge tonen. Ik heb gehoorapparaten gehad, maar ik kon er maar niet aan wennen. En er werden bij mij teveel geluiden versterkt waardoor de werking van het apparaat weer teniet werd gedaan. Ook heb ik de 4-5 jaar dat ik de gehoorapparaten gedragen heb vrijwel alleen maar gehoorgang ontstekingen gehad. Ook nu nog 5-6 keer per jaar een week of 2-3 last van. Dus voor mij die dingen niet meer.

    Ik doe veel op zicht waardoor vaak kleine dingen mij eerder opvallen. Ik hoor dan wel geen vogels fluiten maar ik zie ze echt wel zitten. En aan de houding van het vogeltje en gedrag weet ik dat het zingt. Geen idee hoe het klinkt, maar het op en neer gaan van het bekje en trillen van de veertjes op de borst .... dat zie ik dan weer. Vele anderen valt het niet eens op.

    Mijn oudste schrok zich van de week een hoedje toen ze wilde oversteken. Ze had de elektrische auto niet gehoord. Maar ik had deze allang gezien. Het heeft dus ook voordelen als andere zintuigen het beter doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.