Ooit had ik hier vervaarlijk uitziende geüniformeerde heren van de sociale recherche over de vloer. De sociale recherche is gespecialiseerd in het opsporen van fraudezaken, zoals
zwartwerken, werken zonder inkomsten te melden, het verzwijgen van
vermogen en woonfraude.
Ik werd door de recherche verdacht van medewerking in een woonfraude zaak. De vorige eigenaar van mijn huis woonde waarschijnlijk samen met een bijstandsgerechtigde en hij gebruikte mijn adres voor onder anderen een abonnement op Ziggo. Hij stond niet op mijn adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie. Hij maakte misbruik van mijn woonadres en de recherche wilde weten of dat mijn toestemming was. Nee, helemaal niet! Ik kende de man niet en ik kon niet voorkomen dat hij mijn adres gebruikte.
Volgens het TV programma De Monitor koppelt het systeem van de belastingdienst nu mensen als toeslagpartner aan elkaar die elkaar helemaal niet kennen. Het ICT syteem laat in dat geval de naam, geboortedatum en het Burgerservicenummer van een vreemd iemand zien, en soms zelfs de inkomensgegevens! Het gaat om spookbewoners die nog op het adres ingeschreven staan, maar daar niet meer wonen. Ook als de fout in de gemeentelijke basisadministratie verbeterd wordt, blijft de oud-bewoner in het systeem van de belastingdienst gekoppeld aan de nieuwe bewoner.
Lees op de site van De Monitor ook de ervaringen van Jelmer, die door deze fout onterecht 5000 euro zou moeten terugbetalen en die enorm veel moeite heeft moeten doen om de spookbewoner te laten verwijderen uit het systeem van de belastingdienst.
Eerlijk gezegd sta ik met mijn oren te klapperen. Hoe is het toch mogelijk dat dit soort dingen gebeuren in Nederland!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 1 februari 2016
Fouten in computersysteem van belastingdienst
Labels:
Belasting,
Consumentenzaken,
Falende instanties
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Het verhaal van Jelmer klopt van geen kant. Voordat ze überhaupt je toeslag zomaar stopzetten moet je het wel erg bont maken. Daar zijn minstens maanden van brieven sturen, van de kant van de BD, om de juiste gegevens aan te leveren, aan vooraf gegaan. Als je hierin verzaakt of je neemt nooit contact op, ja dan stoppen ze je toeslag. En als ze gaan twijfelen over 1 jaar dan gaan ze twijfelen over alle jaren en moet je alles terug betalen.
BeantwoordenVerwijderenDe ellende van foute computergegevens is,dat ambtenaren dat zo slecht kunnen rechtzetten. En vaak blindelings op hun systemen vertrouwen.
BeantwoordenVerwijderenHè bah, het zal je maar gebeuren.
BeantwoordenVerwijderen