vrijdag 30 december 2016

Een andere zorgverzekering?

André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, heeft in een interview in de NRC gezegd dat zorgverzekeraars klanten liever meerdere jaren tot klant hebben en er vóór zijn dat er minder gewisseld werd. Daar merk ik erg weinig van, ze roepen allemaal om het hardst: kom bij ons!

In mijn mailbox, op internet en ook op mijn deurmat kom ik ze voortdurend tegen: de  reclames over een goedkope(re) en/of betere zorgverzekering. Misschien heb jij een adblocker en heb je geen idee, maar als je wilt overstappen dat moet je dat vóór 1 januari doen. De tijd dringt dus.

Niet dat ik gesponsord ben om dit blogje te schrijven, maar het lijkt me goed om mijn lezers eraan te herinneren dat het òf nu is of eind 2017 dat je kunt overstappen. Jammer eigenlijk dat dit niet tussentijds kan. Misschien kom je in de loop van 2017 tot de ontdekking dat je beter een andere zorgverzekering had kunnen nemen, maar dan is het te laat.
Op allerlei vergelijkingssites kun je je oriënteren op een overstap naar een andere zorgverzekering. Volgens mij zijn ze geen van allen volledig onpartijdig, want de zorgverzekeraars betalen de vergelijkingssites voor een (positieve) vermelding, dat is in consumentenprogramma's aan de orde geweest.

Wat moet je kiezen?
Als je goed gezond bent en geen kosten verwacht, dan zou ik kiezen voor het allerhoogste vrijwillige eigen risico.
Ben je minder goed gezond of verwacht je in het komende jaar geopereerd te worden of op een andere manier (veel) zorgkosten te krijgen, dan zijn heel andere dingen belangrijk: waar wil je behandeld worden en hoe zit het met contracten, heb je vrije keuze? Dat vrijwillige eigen risico kan niet uit als je veel zorg nodig hebt. Je kunt er dan beter voor kiezen om het verplichte eigen risico over het jaar te spreiden. Dat doe ik ook, ik betaalde in 2016 tien maanden lang €38,50, in plaats van in januari of februari de hele €385 in één keer.

13 opmerkingen:

  1. Tuurlijk willen zorgverzekeraars dat je blijft. Maar omdat de concurrentie lokt moeten ze zelf ook lokken. Ik kijk net als jij ook elk jaar waar ik me verzeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zorgverzekeraar zal wel blij met ons zijn... wij blijven voor het zoveelste jaar op rij bij onze huidige zorgverzekeraar. Vooral omdat ik gewoon tevreden met ze ben. Dat het gedoe (van het vergelijken scheelt is bonus.

    Hoe vergelijk jij je zorgverzekering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nog maar 1 x overgestapt. Eerst was ik bij de grote zorgverzekering waarmee de werkgever een collectief contract mee heeft. Dit was bij Achmea, de grootste van Nederland, die de volgende "labels" heeft: Zilveren Kruis, FBTO, De Friesland, Avero, ZieZo, ProLife, Kiemer, OZF, Interpolis, Ik!, YouCare

      Vorig jaar ben ik overgestapt op basis van de overweging dat ik tegen die grote giganten ben.

      Verwijderen
    2. Wat een kul vergelijking je kiest toch op zorgbehoefte/premie en zo blijven na die grote 3 er weinig keuze over.

      Verwijderen
    3. Als je niet bij giganten aangesloten wilt zijn, wordt de wereld er niet gemakkelijker op. Geldt ook voor boodschappen doen bij de ons bekende supermarkten. AH, bijvoorbeeld, is niet alleen de supermarkt, maar heeft ook slijterijen, drogisterijen en wellicht nog wel meer. En zo gaat het met vele andere bedrijven ook.
      Persoonlijk vind ik het (ook) allemaal net 'rupsjes-nooit-genoeg', maar eraan ontkomen is niet eenvoudig.

      Verwijderen
    4. @Nandasurf: de gekozen zorgverzekering sloot ook goed aan bij mijn behoefte, maar de hoofdreden was dat ik de giganten niet wil stimuleren nóg groter te worden.
      @Ivy: je hebt gelijk dat ik dan ook beter niet bij de grote supermarkten mijn boodschappen zou moeten doen. Maar die boodschappen komen iedere dag weer. dat is bij het kiezen van een zorgverzekering niet zo. Het wordt met te ingewikkeld om voor de boodschappen voor mij werkbare alternatieven te zoeken.

      Verwijderen
    5. Achmea zijn echt de grootste eikels die er tussen zitten. Ze beloven de klant heel veel maar limiteren de zorgverlener met boetes als ze deze beloftes na komen. Dus groot gelijk als je daar niet bij wilt zitten. Ik kan het weten ik ben zo'n zorgverlener. Het is slikken of stikken bij die gasten

      Verwijderen
    6. De grootte van de zorgverzekeraar is wel een goeie om mee te laten wegen. Zelf durf ik niet zo goed na een hele slechte ervaring met een zorgverzekeraar en zorg over de grens. Daarbij loopt er voor zoon zorg voor zijn ogen waar ik geen gedoe mee wil hebben (want een niet erg standaard iets).

      Maar goed... als ik toch eens over wil stappen dan vind ik het idee van een kleinere zorgverzekeraar wel mooi. Bedankt voor je toelichting.

      Verwijderen
  3. Wij hebben al bijna 20 jaar deze zorgverzekering. Prima!
    Dit jaar heb ik de tandarts er bij gedaan omd as t ik een kroon moet. En een aanvullende verzekering van 6 Euro per maand voorvallen fysio.
    Hubbie heeft zijn volledige extra pakt ook ingeruild voor alleen Fysio. En de kinderen hebben een extrapakket gratis omdat oudste zoon een volledig pakket heeft en bij ons op de polis staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik stap nooit over, deels uit gemakzucht, deels uit realiteit. Misschien zou het voor mij/ons wel lonen voor de basisverzekering, maar niet voor bijvoorbeeld de tandartsverzekering. Als ik namelijk ga uitrekenen of het scheelt, komt de onvermijdelijke vraag: hoeveel kronen heeft u en zitten ze al langer dan tig jaar? Ja dus, nou dan heeft het geen enkele zin om over te stappen, want als je dan toevallig een nieuwe kroon moet hebben, wordt het niet vergoed. Zomaar een voorbeeldje.
    Verder ben ik erg tevreden over mijn (grote) verzekeringsmaatschappij. Ik zie het maar als solidariteit dat ik flink betaal en er (gelukkig) tot nu toe weinig gebruik van hoef te maken.

    Ik snap wel dat die verzekeringen stuk voor stuk lonken naar klanten, zoals hierboven al gezegd: omdat ze het allemaal doen. Ben het met Rouvoet eens dat langdurige contracten veel meer rust bieden, voor zowel verzekeraars en zorgaanbieders.
    Nu dit systeem eenmaal in het leven geroepen is, moeten we accepteren dat de commercie haar intrede heeft gedaan, hoe vervelend dit soms ook is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoooo, en dán een half miljard euro per jaar uitgeven om ons te lokken over te stappen!! Goh, goh, wat wordt die zorg toch duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het ook best lastig dat je meteen voor 1 jaar vast zit. Ik blijf dit jaar bij dezelfde verzekeraar. Daar betaal ik 100 euro per maand, en ze reageren snel als ik iets vraag via whatsapp. En dat vind ik erg prettig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een hoog eigen risico alleen maar doen als je dat geld ook kunt missen als er iets gebeurd......

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.