woensdag 18 januari 2017

Brrrrr, wat een kou!

Gisteren op de fiets ging de kou mij door merg en been. 's Ochtends vroeg fietste ik door -9 graden en had ik het erg koud, maar vooral op weg naar huis vond ik het ongelooflijk koud!
Het is dan wel een enorm fijn vooruitzicht dat het thuis en op het werk warm is!
Op het werk weet je dat nooit helemaal zeker, daar valt de verwarmingsketel nog wel eens uit. Vorige winter (of was het al weer langer geleden?) was het 's ochtends bij binnenkomst 12 graden en aan het einde van de ochtend 16 graden. Ook niet lekker, maar toch nog wel te doen.
Thuis, met mijn vrijwel nieuwe ketel, is het in no time lekker warm. Op koude dagen zoals gisteren (en ook vandaag), ben ik heel blij met dit comfort.
Brr wat zal het gisteren in de regio Amsterdam koud zijn geweest! Veel huishoudens moesten het heel lang zonder stroom doen. De CV ketel stookt weliswaar gas, maar om het warme water rond te pompen, heb je wel stroom nodig. Kinderen werden naar huis gestuurd en daar zit je dan in je koude huis!

Op zich is dat niets vergeleken bij de vluchtelingen in Zuid-Oost Europa, waar mensen in tenten in de sneeuw bivakkeren. Zonder verwarming of wat dan ook!






Volgens Omrop Fryslân wordt er in Leeuwarden en ook in andere steden een inzamelingsactie voor vluchtelingen in Griekenland georganiseerd.  Klik hier voor meer informatie (in het Nederlands)
Wat wordt er ingzameld?
Voornamelijk warme winterkleding, slaapzakken en tenten.

10 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je hier aandacht aan besteedt! Ik zag gisteren ook een foto op internet voorbijkomen van vluchtelingen in de sneeuw. Echt afschuwelijk! Hier in de buurt is een kledinginzamelingsactie. Daar breng ik vandaag 3 grote vuilniszakken heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is inderdaad wel iets he... Hier klagen we over de kou (ik niet hoor trouwens - ik vind dit heerlijk weer :-)) en elders zitten mensen in een tentje zonder verwarming...

    Ik ga zo je link lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je hierover schrijft, dat is inderdaad wel heel erg :( Hier valt het in vergelijking met op andere plekken nog mee. Ik was gisteren in Drenthe en daar was het compleet wit. In Friesland lijkt dat nu pas een beetje te komen. Ik heb de verwarming nog niet eens heel erg aan, maar ben ook wel wat kou gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben vaak met mijn gedachten daar, als ik weer eens binnen loop in mijn warme huis en vanachter (dubbel) glas geniet van de kou buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wederom gelooft iedereen wederom de media... Dus NOGMAALS: dit zijn GEEN vluchtelingen, maar gelukszoekers!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt als een weldoordachte, goed genuanceerde reactie.... Ik zou me schamen als ik dergelijke onzin durfde te schrijven.

      Verwijderen
  6. ...vluchtelingen of gelukszoekers (ben je er geweest? Heb je de mensen daar gevraagd wat ze hier in Europa verwachten? heb je de mensen geholpen? zijn wij niet allemaal zoekende naar geluk?) ieder mens heeft recht op onderdak, warmte, voedsel en kleding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Janne, je hebt gelijk!
      Ieder mens is op zoek naar geluk en heeft inderdaad recht op onderdak, warmte en eten.
      Waarom hebben wij recht op het meest welvarende stukje op aarde en moeten anderen verrekken in een land waar oorlog en armoede heerst. Hebben wij recht op deze welvaart en anderen niet? En waarom hebben wij dan dat recht?

      Verwijderen
  7. O ja, Anoniem 15.11 ? Waar haal jij die informatie vandaan ? Verklaar je nader !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel koud in zuid oost drenthe waar ik werk. Mijn fiets op het station was bevroren en onder het ijs binnen 1 dag, vandaag eindelijk de boel los gekregen. Met dezekou wil je niet graag buiten zijn, laat staan als vluchteling in de kou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.