Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 18 april 2017

E-nummers en kant-en-klaar, wat vind ik er zelf van?

Vorige week schreef ik over het boek van Rosanne Herzberger die een lans breekt voor kant-en-klaar en E-nummers.
Ik heb totaal geen problemen met E-nummers. Dit zijn stoffen die uit en te na getest zijn en voor bijna iedereen onschadelijk zijn. Let op! Ik zeg voor bijna iedereen, sommige mensen hebben er wel degelijk last van. Maar, er zijn ook mensen die kunnen overlijden na het eten van pinda's, noten of zoiets simpels als een appel, zo op het oog ook geen stoffen waarbij je een heftige reactie verwacht.
Mijn dochter, die in Wageningen studeerde, heeft geleerd dat E-nummers staan voor eetbaar en ik geloof heilig (nou ja, bijna dan) in de wetenschap, ook in de wetenschappers die mensen met allergieën behandelen. Ik denk overigens niet dat het gebruiken van E-nummers enige relatie heeft met het ontwikkelen van allergieën. Ik reageer zelf wel overgevoelig op sommige voedingsstoffen, zoals een aantal vruchten en rode biet. De rode biet zorgt voor buikkrampen en diarree, volgens mijn moeder al vanaf dat ik een baby was. Kiwi en mango zorgen voor een opgezwollen tong en opgezwollen slijmvliezen in mijn keel- en neusholte + tintelende lippen en andere klachten. Niet meer eten dus, wil ik vrij kunnen blijven ademen.

Waar ik bij kant-en-klaar wel moeite mee heb, is de voedingswaarde van magnetronmaaltijden. Ik heb de etiketten en inhoudsopgaven in de afgelopen dagen bestudeerd, voornamelijk online, maar ook in de winkel en kom tot de conclusie dat er bijna standaard veel te weinig groenten in zitten. Honderd à 125 gram per portie is  een gebruikelijke hoeveelheid. In mijn ogen veel te weinig.
In de maaltijdsalades zit over het algemeen meer groente, alleen is daar niet altijd een opgave van de hoeveelheid groenten.
Natuurlijk kun je ook werken met blikjes en zakjes. Wat ik vroeger voor mij en mijn dochters vaak maakte in hectische periodes: braadworst of cordon bleue met gebakken aardappeltjes, of aardappelpuree uit een zak, een pot sperziebonen en wat tomaatjes. De aardappeltjes kwamen dan uit een kant-en-klaar zak uit de winkel, het vleesproduct en aardappeltjes hoefden alleen gebakken te worden en de sperziebonen opgewarmd en de tomaatjes gesneden. Snel klaar, genoeg groenten en redelijk qua voedingswaarde.
Over het algemeen schijnt de hoeveelheid vet en zout in kant-en-klaar vrij hoog te liggen. Meer zout dan aanbevolen. Dat betekent dat je beter niet dagelijks kant en klaar kunt eten. Al helemaal niet als je een hoge bloeddruk hebt.
Dan de prijzen. Magnetron maaltijden koop je vanaf ongeveer 3 euro en de duurste zitten op 6 à 7 euro. Vrij duur voor een maaltijd waar je nog groenten aan toe moet voegen om hem volwaardig te maken.
Mijn conclusie: soms is het heel gemakkelijk om kant-en-klaar te gebruiken, maar let op zout en op toegevoegde stoffen als je overgevoelig of allergisch bent voor sommige voedingsstoffen. Daarnaast zijn de prijzen per portie vrij hoog. Ik zou niet zo snel gaan voor kant-en-klaar, maar eerder zelfgemaakte ingevroren maaltijden gebruiken. Daarvan weet ik wat ik gebruikt heb, bevat de maaltijd voldoende groenten en is de prijs een stuk lager dan de kant-en-klare hap.

20 opmerkingen:

  1. Ik zeg E621... je gaat er vast niet dood van. Maar het voegt (voor de consument) niets goeds toe en laat je meer eten dan je waarschijnlijk zou doen en willen.

    En zo zijn er nog veel meer. Al die vage kunstmatige rommel kun je misschien niet 100% mijden, maar waar het kan lijkt mij dat je 'kunstmatig' sowieso moet mijden.

    Kunstmatig wordt vooral bedacht waar het goedkoop moet. En goedkoop is ook weer zelden goed.

    moeten we hysterisch doen? Nee. Maar naïef roepen dat het geen kwaad kan is wel het andere uiterste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Voedingscentrum zegt het volgende over E621 (glutamaat): Glutamaat zit van nature in bijvoorbeeld vlees, vis, kaas, melk, tomaten en champignons.
      L-glutamaat wordt in de fabriek gemaakt door middel van fermentatie. Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels of gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier, brood en koffie.

      Verwijderen
    2. Ik zeg E300 ... als je er te weinig van binnen krijgt, word je hardstikke ziek ;-)
      En arsenicum is natuurlijk/niet kunstmatig, maar dat wil je niet binnen krijgen.

      Verwijderen
    3. E621 zit in een behoorlijke hoeveelheid in het eerste dat de meesten van ons binnen krijgt: borstvoeding, gewoon gemaakt door mama zelf om er voor te zorgen dat het jong (de baby zo je wilt) borstvoeding lekker vind en er veel van neemt. Tomaten zit het in in hoeveelheden groter dan je mag toevoegen, hetzelfde voor kaas. Maar dat wordt allemaal voor het gemak vergeten in de hetze tegen de E-nrs met E621 vooraan.

      Verwijderen
    4. En tot zit er wel degelijk verschil tussen deze soorten en fabrieksmeuk. Tomaat en kaas eet ik probleemloos. Iets met fabrieksmatige smaakversterkers levert mij migraine opzwellen en darmspasmes op. En als ik zoetstof binnenkrijg word ik duizelig krijg ik zere gewrichten in de dagen erna en kun je er donder opzeggen dat ik ineens 50 dagen doe over een menstruatiecyclus. Als ik soya binnenkrijg is mijn cyclus ook van de leg.

      Mijn zusje en vader hebben gelijke klachten van smaakversterkers en mijn moeder en broer hebben ook last van zoetstoffen.

      E621 is niet De stof die in tomaat zit. En 621 is een stof die fabrieksmatig wordt geproduceerd en in grote hoeveelheden wordt toegevoegd zonder dat het erin hoort. Die scheikundig vrijwel gelijk is maar anders tot stand komt en voor mijn lichaam als een gif werkt.

      Petra

      Verwijderen
  2. Volgens mij staat de E voor een stof die volgens de Europese normen mag worden gebruikt in voeding. En dat kunnen kunstmatig gemaakte stoffen zijn, maar ook natuurlijke stoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 125 gram vind ik ook weinig gezien het advies van minimaal 250 gram groentes per dag. Maar ik vind het prettig om eens wat minder negatief over E-nummers te lezen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als mensen hun maaltijd helemaal vers en zelf bereiden, eten ze lang niet altijd 250 gr groenten bij de warme maaltijd. Je kunt bijv. ook bij de middagboterham wat rauwkost nemen om zo toch aan die 250 gr per dag te komen.

      Ik vind het ook prettig dat Zuinigaan genuanceerd schrijft over E-nummers. :-)

      Verwijderen
  4. Er was een mooie ingezonden brief in de Volkskrant. Een leraar was blij met het stukje in de VK, want hij zat altijd met hoe leg ik mijn leerlingen uit dat er in tomaat E-nummers zitten en in nog heel veel andere groenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik net gescheiden was, dochter ging samenwonen moest er aan wennen alleen te eten en heb ik diverse k-en-k maaltijden geprobeerd maar vond het echt niet lekker. Ook pakjes en zakjes heb ik altijd vermeden, ik hou niet van elke keer dezelfde smaak en bovendien glibberig en te zoet of te zout. Om e-nummers maakten we ons nog niet zo druk zo'n 20 jaar geleden.
    De stoommaaltijden zijn de enige die nog wel te eten zijn en ook wel aardig wat groente bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier maken we ook het meeste zelf. Vorige week nog macaroni; zo ontzettend simpel en veel lekkerder, meer groenten, enz. dan uit een zakje :). Ik eet niet volledig e-vrij, hoor. Maar de pakjes en zakjes zijn vaak zout en vol stoffen waarvan je de herkomst bijna niet duiden kunt; ik eet het bijna niet meer. Joh, ieder mag lekker doen wat hij/zij fijn vindt. Zelf kan ik niet volledig suikervrij/e-nummervrij eten met m'n ingestelde budget. Je kunt nu eenmaal niet alles :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De vraag moet denk ik niet zijn of E nrs gevaarlijk zijn, dat zal heus niet want uit en te na getest. Maar eerder of je voedsel wil eten wat met een hoop kunst en vliegwerk op kleur, smaak, lang houdbaar gemaakt is en vooral goedkoop geproduceerd is. En om dat laatste is het de producenten vooral te doen. Ik bepaal liever zelf wat ik in mijn eten stop en dat wil heus niet zeggen dat er hier nooit iets uit de fabriek in komt. Ik heb lang niet altijd zin om zelf koekjes of brood te bakken en vleeswaren of worst koop ik ook nog wel. Maar de warme maaltijd kook ik toch echt liever zelf. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat dus. Je gaat er vast niet dood van, maar als je zoveel moeite moet doen met rommeltjes om een een normale maaltijd aan de man te brengen... dan maak ik m zelf wel.

      Verwijderen
    2. ..kijk, daar gaat het om! Goedkoop produceren en met chemische middelen zorgen voor smaak, kleur en houdbaarheid! Dat is ook voor mij de reden om kant-en-klaar, pakjes en zakjes zoveel mogelijk te mijden!

      Verwijderen
  8. Weet je wat heftig is ? Een allergie voor pinda's. Mijn zoon heeft altijd zo'n injectieding met medicatie bij zich Voor het geval dat.. Want ook al let je nog zo op, het kan een keer misgaan. Zo'n aanval is echt levensgevaarlijk.
    Wat een gezeur over E-nummers. Ze zijn makkelijk te vermijden, kook zonder pak of zak. Bak je eigen koekjes. etc.En af en toe een stoommaaltijd is echt geen grote zonde hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus als ik een migraine aanval heb, dan mag ik ook niet klagen, want iemand met kanker is zieliger? Wat een bullshit vergelijking. Ja, een pinda-allergie is heel heftig! Van dichtbij meegemaakt. Maar moeten we dan de rest van de voedselperikelen maar bagatelliseren? Kom even uit je eigen hoekje.

      Verwijderen
    2. Niemand verplicht je om kant-en-klare voeding te eten. Je kunt ook alles zelf maken en koken, als dat voor jou migraine voorkomt.

      Verwijderen
    3. Gelukkig niet! En Anoniem mag hopen dat er geen pinda-restjes in de stoommaaltijden zitten 😉

      Verwijderen
  9. Wat een agressieve reactie Anoniem 17,27. Goed toch als je weet welke e nummers je beter kunt vermijden om een migraine aanval te voorkomen ? Je maakt zelf de (smakeloze)vergelijking over iemand met kanker,de bullshit ligt bij jou.
    En ik ga nooit zonder leesbril boodschappen doen Tecla, om op etiketten te speuren naar evt, pinda restjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. tip: bij de keuringsdienst van waarde "natuurlijke aroma's"
    geen foute e-nummers
    https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/10-03-2016/KN_1679007

    BeantwoordenVerwijderen