donderdag 20 april 2017

Extreem vroeg met pensioen

Er zijn nogal wat bloggers die hard werken aan hun pensioen en dan niet op 67jarige leeftijd of later, maar veel eerder dan dat. Ze zetten geld opzij en leven heel zuinig met het plan om binnen afzienbare tijd met pensioen te gaan.
Aangezien ik door omstandigheden jaren van een uitkering geleefd heb en pas vanaf 1999, toen ik bijna 47 jaar was, weer ging werken, zat het er voor mij echt niet in om vroeger met pensioen te gaan. Wat ik aan spaargeld opbouwde, stak ik in 2007 in een koophuis en moest toen weer opnieuw beginnen met sparen voor later en het aflossen van de hypotheek.
Eerlijk gezegd heb ik nooit goed gesnapt waarom je zo vroeg met pensioen zou willen. Om vroeg met pensioen te gaan, moet je extreem zuinig leven en veel geld verdienen. Dan kun je veel sparen en geld opzij zetten. Met de huidige rentestanden moet je daarnaast je geld op een verstandige manier zien te beleggen, anders heb je er over 20 of 30 jaar weinig meer aan.
Mij lijkt de breuk tussen hard werken en veel pensioengeld opzij zetten en op een bepaald moment inderdaad stoppen met werken enorm. Eerst workaholic met blik op oneindig - en dan ineens de vrijheid van pensioen, met overigens wel veel financiële beperkingen, want echt ruim zul je er niet van kunnen leven als je zo vroeg met pensioen gaat.
De vrijheid en de onafhankelijkheid, die de vroege pensionering oplevert, is natuurlijk geweldig, maar daarvoor lever je in de jaren voorafgaande aan je vroege pensioen volgens mij wel veel in.
Ik denk dan, waarom niet parttime werken en veel dagen vrij? Dan blijf je werken en anderzijds heb je veel vrijheid op de dagen waarop je niet werkt. Ik werk nu 3 dagen per week (24 uur) en ik ben 4 dagen per week vrij. Dat levert, als je het zuinig aanpakt, genoeg geld op en daarnaast veel vrijheid.
Een van de leuke spreuken van LOESJE ;-)

Misschien snap ik het niet goed, maar kan iemand mij uitleggen wat nu precies de meerwaarde is van heel vroeg met pensioen gaan en je dus voorafgaand daaraan het schompes werken?

41 opmerkingen:

  1. Werk me niet het schompes, werk 4 dagen per week. Heb een goed salaris en leef daar spaarzaam van. Spaar ongeveer 60% daarvan. Maar met plezier!
    Goed beleggen is cruciaal. Heb al jaaaren gemiddeld 6-7% rendement. Dat gaat op een gegeven moment hard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit dus. Ik denk dat je veronderstelling dat het keihard werken en sappelen is niet klopt. De bloggers die ik volg die dit streven hebben (waaronder Mr FOB) vinden hun werk helemaal niet vervelend en hebben niet het gevoel dat ze zich van alles hoeven te ontzeggen.

      En ik denk dat je tweede veronderstelling ook niet klopt. Namelijk dat mensen als ze met vroegpensioen zijn niets meer gaan doen. Het zijn vaak juist ondernemende mensen, die voor zichzelf hiermee de vrijheid kopen om hun tijd te besteden aan dingen die zij leuk en zinvol vinden. Zie bijvoorbeeld het oervoorbeeld Mister Money Mustache. Die ligt echt niet in een hangmat.

      Verwijderen
    2. Kan me vinden in mr. FOB en aanvulling van Project Lonica. Ik werk me al helemaal niet de schoppens, werk vanaf ruim 1 maand 4 dagen met 32 uur en ben ambtenaar, helemaal lekker met alles wat zo goed geregeld is en dan extra aflossen en afgelost zijn binnen 10 jaar, leuke vakanties ver en dichtbij want we genieten van de kleine dingen. As we speak zit ik aan de eettafel naar buiten te kijken en wachten we tot onze pimpelmees weer terugkomt naar het huisje waar we vandaag ontdekt hebben dat er een nest in zit. En dan gaan we volgende maand ook een begin maken met beleggen voor later en dat kan zijn zorgelozer met alle vrijheid op ons 60e of 65e nog leukere dingen te doen waar we misschien nog aanvullend verdienen.

      Daarnaast dingen doen zonder afhankelijk te zijn van inkomsten is toch het mooiste wat er is.

      Verwijderen
    3. Ik werk sinds mijn 18e jaar ploegendienst/volcontinu dienst. Op een normale manier parttime werken is niet te doen, omdat je niet op een willekeurige/vaste dag vrij kan zijn. Tel daarbij op een overheid die ouderen langer wil laten werken, maar de instrumenten om ouderen langer door te laten werken juist afpakt. ("ouderen" verlof, geen nachtdiensten/overwerk meer na een bepaalde leeftijd etc.) Kortom, ik zal de Heer op mijn knieën danken als ik er eerder uit kan. Voor mij is elke dag langer werken een straf. Geef de jeugd liever een kans, en laat iemand die dat wil, bijv. vanaf zijn 60e stoppen. Uiteraard tegen een lager (wel zelf opgebouwd) pensioen, maar dat is logisch. Laat topmanagers eens een paar jaar ploegendienst lopen op latere leeftijd. 365dg/24uur

      Verwijderen
    4. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen ploegendienst wilt doen tot je AOW leeftijd!
      Dat is gewoon te zwaar, zeker als je ook nachtdiensten doet. Ik heb tot mijn 30e tijdens periodes in ploegendiensten gewerkt en daar zat ook reistijd bij. De ene week om vijf uur van huis en de andere week pas om 12 uur 's avonds. Dat vond ik toen al heel zwaar, ook sociaal.
      Ik baalde er de afgelopen jaren ook stevig van dat mijn seniorenuren die ik vanaf mijn 60e had, nu weer afgepakt zijn. Ik had een uur per dag en nu werk ik weer 8 uur op een werkdag. Als ik thuis kom, doe ik niets meer, alleen nog een maaltijd opwarmen in de magnetron.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Waar niet? In NL is het grootste percentage parttime banen van heel Europa!

      Verwijderen
  3. als ik iemand tegen komt die deze droom heeft, praat ik graag met hem. omdat ik ook wil weten waarom. wie heb je in gedachte bij deze vraag. zullen we het hem/haar vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, zo heb ik dat niet ervaren. Op mijn 55e ben ik gestopt met werken. Mijn huis was toen hypotheek vrij en ik heb ruim voldoende geld tot aan mijn aow en pensioen datum. Ik heb gewoon rustig gewerkt en op mijn uitgaven gelet. Nooit had ik het idee dat ik iets tekort kwam. Ik heb niet de ervaring dat veel geld uitgeven gelukkiger maakt, hoewel veel mensen daar wel van uitgaan. Baas zijn over mijn eigen tijd maakt me nu heel gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik word door velen tot de 'FIRE' bloggers gerekend. Financieel onafhankelijk worden is het streven. Maar niet iedereen doet dat om (erg) vroeg met pensioen te kunnen. We hebben daar tijdens de eerste bijeenkomst van FIRE bloggers een interessante discussie over gehad.

    Ja, sommigen willen vroeg met pensioen. Helemaal stoppen met werken. Zelf vind ik werken (nog) veel te leuk. De meesten van ons gaat het erom om keuzevrijheid te hebben. Je mag werken maar het hoeft niet. Je kunt je veroorloven om een andere keuze te maken. Om deeltijd te gaan werken, om iets heel anders te gaan doen wat minder of helemaal niet betaalt, maar waar je heel gelukkig van denkt te worden. Uiteindelijk is het motief volgens mij niet zo heel anders dan bij veel consuminder bloggers. Of het nu uit noodzaak of een ander motief is, je wilt uit de rat race stappen van consuMEERen, meer spullen, meer schulden en andere dingen die veel mensen gevangen lijken te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik werk hieraan en werk momenteel 4 dagen per week.
    Leef zuinig, maar geniet volop van uitjes en meerdere vakanties per jaar.
    Met een beetje zoeken (wat een sport wordt) kun je veel doen voor relatief weinig geld.
    Daarnaast los ik mijn hypotheek af, zodat mijn maandelijkse lasten lager worden.
    Al met al hoop ik nog 3 jaar te werken en dan met pre-pensioen te gaan op mijn 57e.
    Heb er echt zin in om alle tijd aan mezelf te hebben.
    Echter ik heb niet het gevoel dat ik daardoor op dit moment niet volop geniet van het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ...ik ben nu 67 en werk nog steeds en paar dagen per week. Niet perse voor het geld (hoewel ik met het extra geld veel kan doen. Meteen geld overmaken naar giro 555 als het nodig is, een ex-verslaafde broer ondersteunen, gescheiden vriendin met 3 kinderen ondersteunen, dat zou van mijn AOW en lijfrentes niet allemaal mogelijk zijn) maar vooral omdat werken gewoon leuk is. Ik ga graag met de camper op stap, ben dol op lange afstanden wandelen, ga regelmatig naar kind en haar gezin in Autralië maar ik werk ook graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je je prepensioen al niet in de bijstand gehad???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik dit las dacht ik wat een rotopmerking zeg!
      Maar er zit wel een kern van waarheid in dacht ik later,
      jij kan max 20 jaar werken van je 47 tot je 67e.
      Misschien dat je dan idd minder behoefte heb om te stoppen?
      Zelf werk ik nu 40 jaar, en als ik t financieel kan bolwerken ( en dat verwacht ik wel) stop ik over een aantal jaar , huis bijna afbetaald, nu aan de buffer gaan werken.
      Toen ik 20 jaar werkte dacht ik daar echt nog niet aan.

      Verwijderen
    2. Het blijft een nare opmerking ookal kun je 'm 'omdenken' tot iets aardigers.

      Verwijderen
    3. Misschien is ZuinigAan beter te beschouwen als destijds een herintreedster. Dat woord is nu in onbruik, maar betekende gewoon: iemand die na jarenlange zorg voor het gezin weer de arbeidsmarkt betreedt. Herintreders zullen (misschien) anders aankijken tegen vervroegd pensioen dan mensen die hun leven lang (al dan niet onvrijwillig en jakkerend) gewerkt hebben.

      Verwijderen
    4. Ik hoef ook helemaal geen prepensioen, ik heb er helemaal geen moeite mee om tot mijn AOW te blijven werken.
      Ik zorgde destijds voor mijn gezin en mijn ernstig zieke partner. Dat was een volledige dagtaak.

      Verwijderen
  9. Ik werk nu 30-36 uur per week en ben bezig met woning af lossen. Dan ga ik mijn eigen pre-pensioen samen stellen. Ik wil bijv 24 uur per week werken en ook vrijwilligers werk gaan doen. En van de druk van het werk af zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het gaat er niet om om vroeg met pensioen te gaan, maar om financieel onafhankelijk te zijn. Wij, man 62, vrouw 59, hebben de hypotheek al lang afgelost, flink gespaard en heel veel gereisd ( meer dan 80 landen bezocht). Wij hebben in onze ogen altijd gedaan wat we wilden.
    Mijn man had altijd heel veel plezier in zijn werk, totdat de werkgever steeds meer managementswisselingen kreeg en enorm reorganiseerde. De sfeer werd er zeker niet beter op en het werkplezier was volledig weg. Ook hem hebben ze geprobeerd te dumpen toen hij 60 werd. Een door ons ingeschakelde advocaat heeft er een prima regeling uit kunnen slepen.
    Kijk, als je zo'n werkgever hebt wil je graag met "pensioen". Wij doen trouwens veel vrijwilligerswerk en zijn mantelzorger. En het zgn. nieuw opgezette bedrijf.... Wij zijn er (nog) niet geweest: de toegangsprijs is hoog en of er veel te zien valt?
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat gaaf, zoveel reizen! En wat goed ook dat je dat allemaal al hebt beleefd. Niet wachten tot later, maar leven. Ben benieuwd waar jullie allemaal geweest zijn.

      Suuz

      Verwijderen
  11. Ik denk dat de meeste mensen die de loterij zouden winnen, zouden stoppen met werken. Zelfs al zouden ze van tevoren geclaimd hebben, dat ze dat niet zouden doen.

    Als je zelf die "loterijwinst" bij elkaar kan sparen in tien tot twintig jaar tijd, door gewoon te werken en spaarzaam te leven... dan kun je ook op die manier stoppen met (moeten) werken, maar dan zonder dat je nou net het enorme geluk moet hebben om het winnende lot te kopen.

    Zelf heb ik na een universitaire studie een goede baan die ook best leuk en uitdagend is (en minder dan fulltime). Ik krijg een enigszins bovenmodaal inkomen en zet daarvan 40-45% opzij voor later ( = binnenkort). Een leuk leven nu, en meer vrijheid vanaf circa mijn 45e. Ik teken er wel voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...en in de tweede paragraaf bedoel ik met "loterijwinst": genoeg geld om goed van te kunnen leven. Dat hoeven dus absoluut geen miljoenen te zijn.

      Verwijderen
    2. Dat denk je verkeerd. De meeste loterijwinnaars blijven gewoon leven zoals ze deden/evenveel uren werken.
      http://gewoonlogisch.nl/onderzoek-loterijwinnaars-geld-maakt-niet-gelukkiger/

      Overigens zou ik dat zelf waarschijnlijk ook doen. Ik zou wel liefst een dag minder willen gaan werken, maar waarschijnlijk is dat niet mogelijk in mijn huidige baan. En die vind ik gelukkig nog steeds leuk.

      Verwijderen
  12. Wij werken niet verschrikkelijk hard, maar we zijn wel bezig met FIRE. Ik heb mn eigen bedrijfjes waarmee ik, naast een andere inkimstenbron, genoeg hoop te verdienen om ons gezin van 5 te onderhouden. Eigenlijk lukt het al. Met ongeveer 10 uur werk in mn eigen bedrijfjes verdien ik genoeg voor ons gezin om van te leven. Het is de bedoeling dat de man zn betaalde job kan opzeggen als ie geen zin meer heeft om er te gaan werken. Die vrijheid, daar gaat het voor ons over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dan toch wel benieuwd wat voor een bedrijfjes dat dan zijn dat je met tien uur werk voldoende inkomen genereert.

      Verwijderen
  13. Ik werk al sinds ik afgestuurd bent, werik 28 uur per week (onregelmatig) . En heb daardoor veel vrije tijd. Hiervan spaar ik ook 30% van mijn maand loon. En nisschien kan ik wel eerder stoppen later omdat ik nu al geld opzij leg. Als je jong begint dan is makkelijker dan als je op latere leeftijd dit wil realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fire vind ik echt iets voor de hoogopgeleide elite. Zuinigaan ik vind jouw blog zo goed omdat je volledige openheid geeft over je uitgaven en dat op een heel bescheiden manier doet. Ik denk dat het veel mensen aanspreekt met een kleine beurs veelal laagopgeleiden. Al die mensen die zo graag snel willen aflossen en hun droom willen leven dit is voor maar weinig mensen bereikbaar. Je moet veel kennis hebben van financiële markten en de moed hebben om je geld te investeren. Meeste mensen zijn met heel andere dingen bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. FIRE voor de hoogopgeleide elite...? Je hebt echt een verkeerd beeld van ons, we zijn net zo'n doorsnede van de samenleving als de consuminderbeweging....

      Verwijderen
    2. Dat ben ik niet met je eens. Iedereen kan over beleggen leren, en over aflossen. Ik ben verpleegkundige. Dat is niet bepaald elitair en rijk word je er ook niet van. Des te meer reden om af te lossen voor lage woonlasten.

      Verwijderen
    3. @DutchRN: van werken in de gezondheidszorg word je inderdaad niet rijk ;-) Ik werk in het onderwijs in de gezondheidszorg. Ook geen baan waar je heel veel mee verdient, in ieder geval niet op secretarieel niveau, zoals mijn werk.

      Verwijderen
  15. Meer door minder20 april 2017 om 16:24

    De mogelijkheid hebben om eerder te kunnen stoppen zorgt ervoor dat je meer plezier hebt in het werk daar je niet afhankelijk bent van de luimen van je werkgever. Geeft ook een heerlijke geestelijke vrijheid in anders denken en handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geld opzij zetten is altijd goed, dromen ook.. Ik ben met 40 met pensioen gegaan, nu 5 jaar thuis. Vrijheid (bijv. 0m te reizen) is echter beperkt doordat ik kinderen heb. Ik heb gemerkt dat het je op jonge leeftijd toch wel wat buiten de maatschappij plaatst, vriendinnen werken allemaal. Ook wel afgunst, waar doe je het van' tot 'ze heeft vast een uitkering en zit op haar luie ...'
    Het gevoel dat het niet hoeft is heerlijk, maar eigenlijk droom ik nu van een leuke baan:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik denk dat het niet zozeer is dat mensen met pensioen willen, maar dat ze financieel de vrijheid willen hebben om te kunnen doen wat ze willen, ook qua werk. Zo zou ik stoppen met mijn loondienst baan en enkel nog cupcakes en taarten gaan maken, wat eigenlijk ook werk is want ik verdien er geld mee. Maar ik verdien er niet genoeg mee om ons gezin te kunnen onderhouden, dus er word veel gespaard door te werken.
    Mijn man zie ik trouwens ook niet stoppen op zijn 67ste, die is pianoleraar en heeft daar veels te veel plezier in. Maar het is wel zo dat er niet gespaard word voor zijn oude dag omdat hij ZZP is, daarom willen wij graag financieel onafhankelijk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je kunt de vraag beter anders stellen: waarom werken als het niet nodig is? Mijn huis is hypotheekvrij, de vaste lasten zijn niet hoog en voldoende spaargeld. Ik werk graag (3 dagen nu) maar het leven is meer dan werken. Ik ben nu 55 jaar en het zal niet heel lang meer duren voordat ik ga stoppen. Het geld op de bank laten staan tot ik 68 ben heeft geen zin. Nu kan ik er veel beter van genieten!
    Het werken vind ik wel nog heel leuk, ik wil nu het liefst 2 dagen per week gaan werken, maar dat is nog niet rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik wil niemand kwetsen maar ik heb toch wel wat kanttekeningen. Kaptaal (belegd op de mondiale beurzen) boven werk stellen geeft op maatschappelijk gebied een enorm probleem. We kunnen echt niet met de gehele bevolking met pre-pensioen of gaan rentenieren en tegelijk verwachten dat de bedrijven meer gaan investeren in milieu en eerlijke lonen etc in plaats van de winst naar aandeelhouders weg te sluizen. Ook voor de komende generatie lijkt het me problematisch als we onze kinderen niet in de eerste plaats met een werk-ethiek maar met een geld-ethiek opvoeden. Werk is echt onmisbaar,vaak zinvol en geeft voldoening ook al is het s'ochtends om half 7 wel eens lastig ;-)


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke discussie zo.

      Volgens mij gaat het er niet om dat mensen niet meer willen werken, maar dat ze meer vrijheid willen om te kunnen kiezen óf, voor wie, hoeveel, waar en hoelang ze willen werken én of ze betaald of onbetaald werk willen doen.

      Dat zegt an sich niets over de werkethiek.

      Persoonlijk vind ik het idee om financieel onafhankelijk te zijn erg prettig (hoewel nu nog niet aan de orde :-)). Zou ik me daarna nooit meer nuttig maken voor de maatschappij? Dat denk ik niet.

      Verwijderen
    2. Waarom kan dat niet? als veel mensen met prepensioen gaan,komen er toch ook veel banen vrij , er zijn zat mensen die willen werken maar moeite hebben een baan te vinden. win win zou ik denken... of is dat niet zo?

      Verwijderen
  20. Jij gaat er dus vanuit dat iemand zich:
    - eerst helemaal het schompes werkt
    - om vervolgens geen ene flikker meer te doen.

    Dat lijkt me allebei een misvatting. Als je bijv. woont in een stad en geen auto nodig hebt en klein kan wonen en goed verdient kan je al gauw flink wat geld opzij zetten. Maar ook met kinderen buiten de stad is zuinig leven mogelijk zonder schompes of afzien.

    Na je pensionering kan je natuurlijk gewoon leuke dingen blijven doen. Naast uit het raam staren en koffie leuten kan je vrijwilligerswerk doen, mensen helpen, tuinieren, je hobby's uitvoeren, voor de lol toch een beetje werken, cursussen volgen, dingen bouwen, een boot opknappen, huizen renoveren, huizen ruilen en zo nagenoeg gratis vakantie vieren en veel van de wereld zien....

    Ik zie het probleem niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo zie ik het ook. Ik heb me altijd in bochten moeten wringen met een psychisch zieke ex-partner, net als Zuinigaan. Daarnaast werkte ik, verzorgde onze twee kinderen, en had echt niet zo'n geweldig leven. Nu al jaren alleen, de kinderen met alle ups- and vooral downs door hun moeilijke jeugd, in mijn eentje opgevoed, en blijven werken. En dan tot 67 afhankelijk blijven van een baan waarin ik gek wordt van het moeten..? Hoe leuk het ook is, ik mag maar 5 weken per jaar weg.. Toen ik geld van mijn ouders erfde, en ook eerder gekregen geld, heb ik het ingezet om mijn vrijheid " te kopen". Mijn huis werd klein, mijn auto ging weg, mijn kosten gingen omlaag. Nog steeds heb ik het leuk. :). En ik ben er bijna.. Ik woon vrij, een tweede appartementje levert een extra inkomen, en ik hossel hier en daar nog wat. Maar niemand die me zegt dat ik iets moet. En verder? Gelukkig tijd om mijn nog steeds tobbende dochter te helpen, begeleiden. Vrienden helpen hun leven op de rails houden. Nee, niksen doe ik niet. Maar moeten ook niet. En als ik straks een paar maanden de wijde wereld in wil, gaat niemand tellen of ik wel genoeg vrije dagen heb. Man, wat een rijk gevoel is dat!! En werken mag nog steeds. ;)

      Verwijderen
  21. Je bekijkt het heel negatief vind ik. Ik werk 18 uur per week en spaar daar ongeveer de helft van. Ik heb een heel normaal salaris (1400) en heb mijn huis afgelost door sparen. Dus vroegpensioen is zeker niet iets alleen voor de elite, zoals iemand opmerkte. Ik heb wel een sobere levensstijl maar die omarm ik om diverse redenen. Ik wil er op 60 jarige leeftijd uit, en als ik eerder kon dan ging ik. Ik heb dan 39 jaar gewerkt, (vanf mijn 21e) lijkt me ruim voldoende, en de wereld is groter dan aleen betaald werk toch? Ik werk nu al een dag in de week als vrijwilliger en straks zoek ik daar gewoon iets leuks bij. Beetje mantelzorgen doe ik ook, daar is dan ook meer ruimte voor. Dus het is een misvatting dat wij ons 'het schompes' werken en ons van alles ontzeggen, dat is iets wat meer in jouw hoofd zit denk ik. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Consuminderen of Financieel Onafhankelijk, we hebben meer overeenkomsten dan verschillen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.