donderdag 5 juni 2025

Stoom uit mijn oren, soms zou je mensen over de balie willen trekken.

Ik heb zelf op 3 plekken achter een balie gewerkt, achter glas. Soms was dat vanwege de drukte, waardoor klanten massaal over de balie heen gingen hangen om maar zo snel mogelijk aan de beurt te komen. 
Soms was het ook om mij te beschermen tegen al te agressieve klanten. 
Soms laait die agressie ook in mij op en snap ik wat beter wat mensen bezielt. 

In januari was ik uitgenodigd voor een longfunctietest. Vanwege mijn astma. Maar er stond bij dat ik alleen de test kon doen als ik in de zes weken daarvoor geen antibiotica had geslikt. 
Dat was een probleem, want ik was net door de internist (en wondroosspecialist) op een langdurige antibioticakuur gezet. Die zou een half jaar duren. Tot eind juni dit jaar. 
Ik heb toen gebeld en uitgelegd dat ik tot eind juni antibiotica zou slikken en dat ik dus niet eerder dan na half augustus een test kon doen. Toen kon ik nog niet een nieuwe afspraak maken voor eind augustus. Ik zou een nieuwe oproep krijgen. 

Afgelopen woensdag ontving ik een nieuwe uitnodiging, voor eind deze maand. Veel te vroeg dus. Mijn verzoek om niet eerder dan half augustus een test te doen, was niet goed geregistreerd. Ook in de nieuwe brief stond dat ik kon bellen om de afspraak te verzetten als ik niet kon. 
Ik belde het nummer van de huisarts, kreeg een bandje dat mijn huisarts tot eind deze maand op vakantie was en ik op dat telefoonnummer geen afspraken kon maken, dat moest via een andere arts van de huisartsenpraktijk. 
En dus het andere telefoonnummer ingetoetst. En toen kwam ik in de wacht. 5 bellers voor me en een uiterst irritant in-de-wacht-muziekje dat zo nu en dan onderbroken werd voor mijn vorderingen in de wachtrij. Ondertussen kwam de stoom uit mijn oren, ik kon mij voorstellen, dat als ik ter plekke was geweest, ik een medewerker niet zo vriendelijk zou benaderen. 
Maar goed, ik zat thuis, en van agressieve benadering van een doktersassistente kon vanuit huis geen sprake zijn. En zo iemand doet ook maar haar werk, dat weet ik uit eigen ervaring. 

25 minuten en heel veel ergernis later kreeg ik de doktersassistente te spreken. 
Bedankt voor het wachten, zei ze. Een heel goede openingszin, die mij weer wat bedaarde. Ik heb niet mijn woede gespuid, maar gewoon gevraagd om een nieuwe afspraak eind september. 
Want eind juli heb ik weer een kaakchirurgische ingreep waarvoor ik antibiotica moet slikken dus moet een longfunctietest tenminste 6 weken na begin augustus plaatsvinden. 
En het is geregeld!

17 opmerkingen:

  1. Dus je werd geconfronteerd met de gevolgen van een zwaar overbelast zorgsysteem maar met een beetje geduld - al dan niet geforceerd - kwam alles helemaal goed. Volgens mij heb je ontzettend veel geluk gehad :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk toch dat er veel meer moet gebeuren voor bij mij stoom uit de oren komt. Maar fijn dat het zo opgelost is. En dat je alert bent want er zijn er ook die gewoon gaan voor de test zonder nadenken over of het wel kan.

      Verwijderen
  2. Ik belde de HA voor afspraak op het spreekuur voor mijn man. Klachten uitgelegd, zij ging in overleg met de HA. Dit duurde even. Het bleek veel ernstiger dan gedacht, gelijk ambulance gestuurd en naar het ziekenhuis. Denk je even te bellen voor een afspraak. Sorry voor het lange wachten voor de bellen achter mij in de rij. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik in de ‘wachtrij’ sta, zet ik mijn telefoon altijd even op speaker en scharrel dan ondertussen wat rond. Scheelt een hoop ergernis. En inderdaad, respect voor doktersassistentes, die verdienen maar weinig met een stressvolle en verantwoordelijke baan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zette mijn telefoon ook op de speaker en ging ondertussen zelfs even naar de wc. Telefoon in het wasbakje en het afspraakformulier er naast.

      Verwijderen
  4. Bij onze huisarts en ook bij de cardioloog kun je als er een wachtrij is teruggebeld worden. Je krijgt dan bij benadering een tijdstip door waarop je wordt teruggebeld bijv. over een half uur. Erg fijn, scheelt een hoop wachten en ergernis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In de wacht gezet worden vind ik niet zo erg bij wat voor instantie dan ook, wel als je daarna niet serieus genomen word en afgewimpeld word met een smoes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn echt ergere dingen in het leven dan even wachten in een wachtrij..
    En mensen over een balie willen trekken...heel erg ongepast.
    Je hebt alle tijd, waar maak je je druk over? Met een beetje begrip en vriendelijkheid over en weer wordt de wereld een beetje mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof dat de reden van ergernis vooral was dat er tegen de afspraken in een afspraak te vroeg gepland was? Zou ik ook wel irritant vinden en zeker als het oplossen van die situatie dan ook nog veel moeite kost.
      Denk je iets goed geregeld te hebben, moet je alsnog veel tijd besteden.

      Verwijderen
    2. Mensen over een balie willen trekken omdat er wat mis is met een afspraak en je moet wachten aan de telefoon, ik vind dat erg overdreven. Ik ben jarenlang baliemedewerker geweest. Dit soort gedrag is bijna altijd onredelijk en bedreigend voor de medewerker. Life dus, niet aan de telefoon.

      Verwijderen
    3. Ik vind telefonisch in de wachtrij gezet worden met een irritant muziekje er bij vreselijk. Daar kan ik erg slecht tegen! Misschien heb ik een kort lontje, maar ik ben dan zeker niet op mijn best!
      Ik zal live nooit iemand molesteren, maar gisteren kwam de stoom uit mijn oren. Niemand had er last van, alleen ik zelf, want ik was alleen thuis.

      Verwijderen
  7. Mss lees ik het anders maar ik begrijp dat Aaf goed had doorgegeven wanneer haar onderzoek plaats kon vinden maar dat dit niet juist geregistreerd was; daardoor moest ze dit veranderen en kwam dus in die lange- en feitelijk onnodige- sleep van tel. terecht, wat allemaal extra tijd en moeite vergde...Was niet nodig geweest als haar eerste info in jan. goed was genoteerd en mee rekening gehouden...Wachten als je ergens voor belt is vrijwel standaard en begrijpen we ook heus wel gezien alle pers.tekorten et zo ; maar onzorgvuldigheid waardoor onnodige acties vereist worden is wel een kwalijke zaak denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap je frustratie helemaal, vooral omdat je er zelf alles aan hebt gedaan om het wel goed te regelen.
    Ik werk zelf bij een balie/receptie probeer iedereen zo vriendelijk mogelijk te woord te staan, maar soms… komt ook bij mij wel eens stoom uit de oren 🤯

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind wachten aan de telefoon irritant, maar het maakt me niet boos. Laatst een half uur in de wacht gestaan bij de huisarts (10 wachtenden voor me) en toen werd ik met 2 wachtenden voor me van de lijn afgekieperd. Wel erg irritant, maar goed het zal wel pauze zijn geweest. Ik kan me er niet druk over maken.

    Waar ik wél stoom van uit mijn oren krijg is asociaal gedrag of dingen die heel erg niet kloppen. Maar ook dan werkt het vaak beter om een paar keer diep adem te halen en tactisch de beste weg te bewandelen.

    Ik kreeg ooit de foto’s van een heel naar inwendig onderzoek niet mee voor een ander ziekenhuis omdat dát ziekenhuis die foto’s dan niet meer had (een ziekenhuis waar ik nooit meer naar terug wilde). Uiteindelijk af kunnen spreken dat ik direct kopieën zou laten maken, zij mijn rijbewijs als onderpand zouden krijgen en dat ze de originele foto’s terug zouden krijgen. Ik heb moeten lullen als brugman. Voor de foto’s van MIJN lijf verdorie. Dáár krijg ik stoom van uit mijn oren. Wachten is vervelend, maar niet belangrijk.

    Het helpt om te bedenken dat iedereen handelt vanuit de rol die hij of zij heeft. Als je daar erkenning mee houd dan irriteer je je minder snel (al zijn er uitzonderingen…)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij kunnen inloggen op de site van de huisarts en gelijk de vraag stellen, dezelfde dag krijgen we bericht of de assistente of huisarts bellen terug. Evenzo bij de apotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Stoom uit je oren en erger omdat er een foutje gemaakt is en je nu maat liefst 25 minuten moet wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. soms is het heel irritant idd! en soms valt t enorm mee en wordt ik snel geholpen en is t snel opgelost! dochter moet elk jaar voor controle naar de kinderarts en longverpleegkundige, ik kan online een afspraak maken.. handig zou je denken?? maar voor maar beperkte periode (precies in de toetsweek terwijl we niet weten hoe laat ze de toetsen heeft.. (pas kort vooraf, de afspraak maken moet al veel eerder natuurlijk ).. en de longvpk en de kinderarts kon ik niet op 1 dag inplannen, en ook niet op de locatie dichtmaar maar verder weg.. (dus moet er een ouder mee ipv dat ze evt zelf kan en dus vrijnemen) .. bellen kan maar tot 11 of 12 u (terwijl ik dan aan t werk ben als gastouder.. niet handig met kinderen om me heen en ik denk er vaak pas smiddags aan als ze op bed liggen) gelukkig lukte het op een ochtend om EN eraan te denken EN te bellen en t was binnen 10 minuten zo geregeld op de dag NA de toetsweek, de afspraken direct achter elkaar, opd e locatie van onze voorkeur, ze kan dus alleen, niemand hoeft vrij te nemen (t gaat goed, dus niets bijzonders te melden bij de arts of vpk) zo kan t soms dus ook gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie worden niet geplaatst.
Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.