Mijn oudste dochter en haar man hadden in januari jl. een nieuw fornuis gekocht in de week dat een landelijk elektronicawarenhuis haar waren aanbood met 0% BTW. Het was een apparaat van een bekend Duits merk.
Het oude fornuis hadden ze 4 jaar geleden voor een prikkie (of voor nop?) overgenomen van de vorige bewoner, maar voldeed niet.
Tijd voor een nieuw fornuis!
Ze gingen er lekkere dingen in bakken. Dat was tenminste de bedoeling, alleen, nagenoeg alle baksels kwamen er verbrand uit! Dat was vreemd! Wat ze al deden, was de temperatuur 30 graden lager zetten dan het recept, maar dan nog waren baksels te bruin of soms zwart!
De cake was aan de buitenkant zwart en binnen nog niet gaar. Hier klopte iets niet!
Wat was er aan de hand? Ze kochten een oventhermometer om meer duidelijkheid te krijgen. Toen bleek tot hun verbazing dat de temperatuur in de oven op sommige standen tot wel 80 graden te hoog was! Dat verzin je toch niet?
Omdat de garantie nog van toepassing was, hebben ze gereclameerd. Het bedrijf laat een monteur komen om er naar te kijken en het fornuis te repareren.
Waarschijnlijk zet deze monteur er een nieuwe thermostaat in en doet de oven het weer zoals dat zou moeten.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
dinsdag 22 augustus 2017
Een hete oven!
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Bah wat vervelend zeg! Ik houd er niet van als ik iets koop en dat ik er dan problemen mee heb. Onze vaatwasser die we in april kochten is bijvoorbeeld nu al kapot. En soms wil je gewoon geen gedoe!
BeantwoordenVerwijderenHuisvlijt
Ik ben benieuwd hoe het afloopt, succes ermee voor je dochter!
BeantwoordenVerwijderenAls een apparaat zo recent is heb je volgens mij recht op vervanging. Dat zou je eens na moeten zoeken. Ik heb het wel eens gehad met een stereo, daar mankeerde ook van alles aan. Ze wilden hem opsturen naar de fabriek waardoor ik hem minimaal 6 (!) weken kwijt zou zijn. Ik heb erop gestaan dat ik een nieuwe kreeg. Dat bleek na wat aandringen eigenlijk geen probleem, volgens mij zijn ze het zelfs verplicht, al zullen ze je dat natuurlijk niet uit zichzelf vertellen...
BeantwoordenVerwijderenDoet me denken aan de terugroepactie van vrijstaande fornuizen van Bosch en Siemens van februari dit jaar. Er was toen sprake van explosiegevaar. Check hiervoor de sites van deze bedrijven of de Cons.um.ente.nbond of het toestel eventueel bij die terugroepactie hoort.
BeantwoordenVerwijderenN.
Ik leerde nog bakken in een oven zonder thermostaat. Hij gaf alleen aan koud, warm heet. Door de lengte van de gasvlammen te schatten wist je hoe heet hij was. Zoveel plezier mee gehad. De eerste tien cakes bakte ik om de oven te leren inschatten. Ik mis die oude oven nog steeds.
BeantwoordenVerwijderenOverigens zou ik als dochter zijnde ook een vergoeding vragen voor de mislukte producen uit de kapotte oven.
Groet,Greet
Nog nooit van gehoord dat dat kan gebeuren! Vervelend hoor.
BeantwoordenVerwijderen